Lemland, 250 x 150 cm
Re: Lemland
Opgelost. Blijkt dat de verbnding tussen J2 en massa beter helemaal niet aangebracht kan worden, die geeft geen eenmalig programma maar slechts eenmaal knipperen. De schakeling is nu af:
En glasvezel aan een ledje plakken en een kousje eromheen, dat idee werkt ook:
Vanavond en morgen verder met het trafostation zelf. Wellicht dan meer plaatjes.
Bart
En glasvezel aan een ledje plakken en een kousje eromheen, dat idee werkt ook:
Vanavond en morgen verder met het trafostation zelf. Wellicht dan meer plaatjes.
Bart
Re: Lemland
Nog even plaatjes van de elektronica van het transformatorstation. Het verbinden van de glasvezel aan het ledje, druppie secondenlijn erop en even geduld:
Kousje erom. Deels om het licht binnen te houden en deels voor de ondersteunende stevigheid van de vezel-led verbinding.
Weerstandje eraan:
En klaar om verbonden te worden (zie vorige post):
Bart & Lem
Kousje erom. Deels om het licht binnen te houden en deels voor de ondersteunende stevigheid van de vezel-led verbinding.
Weerstandje eraan:
En klaar om verbonden te worden (zie vorige post):
Bart & Lem
Re: Lemland
Mooie oplossing Bart. Heb je al een klein filmpje van de module in werking?
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
-
- Berichten: 749
- Lid geworden op: 18 sep 2009 21:29
Re: Lemland
Gaaf!
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
-
- Berichten: 1112
- Lid geworden op: 19 okt 2011 12:30
- Locatie: Regio het Groene Hart
Re: Lemland
Beste Lem en Bart,
Dat ziet er mooi uit!
Groet,
Arjan
Dat ziet er mooi uit!
Groet,
Arjan
Groet, Arjan
De bouw van mijn baan ESPE
Voorzitter van de Delftse Modelbouwvereniging
Volg ons op Facebook
Samen bouwen aan een groter geheel
De bouw van mijn baan ESPE
Voorzitter van de Delftse Modelbouwvereniging
Volg ons op Facebook
Samen bouwen aan een groter geheel
Re: Lemland
Hoi,
We zijn nu zo ver met opbouwen, dat alle uiteinden van de glasvezels zijn verwerkt in de hoogspanningskabels. Drie zijn er hier aangegeven met rode rondjes:
Tijd om te testen!
http://www.youtube.com/watch?v=YZopG9UHF4s
Lem & Bart
We zijn nu zo ver met opbouwen, dat alle uiteinden van de glasvezels zijn verwerkt in de hoogspanningskabels. Drie zijn er hier aangegeven met rode rondjes:
Tijd om te testen!
http://www.youtube.com/watch?v=YZopG9UHF4s
Lem & Bart
-
- Berichten: 1932
- Lid geworden op: 03 dec 2010 19:36
- Locatie: swifterbant
Re: Lemland
Lem en Bart
bij het tweede filmpje moet je goed kijken
maar ontzettend leuk gemaakt
Gr andy
bij het tweede filmpje moet je goed kijken
maar ontzettend leuk gemaakt
Gr andy
Re: Lemland
Dank Andy,
Dat klopt. Filmpje was ook even snel gemaakt met wat weinig licht en zo. Maar het zullen als het af is ook geen felle vonken worden, dan zou het te overheersend worden ten opzichte van de rest van de scenery. Als de boel echt af is (komende week ergens), maken we even een uitgebreid verslag en een beter filmpje.
Nu nog even een uurtje verder bouwen aan de rest van de opbouw en dan morgen weer verder.
Bart
Dat klopt. Filmpje was ook even snel gemaakt met wat weinig licht en zo. Maar het zullen als het af is ook geen felle vonken worden, dan zou het te overheersend worden ten opzichte van de rest van de scenery. Als de boel echt af is (komende week ergens), maken we even een uitgebreid verslag en een beter filmpje.
Nu nog even een uurtje verder bouwen aan de rest van de opbouw en dan morgen weer verder.
Bart
Re: Lemland
Nog even drie plaatjes van na het plaatsen, zoals het transformatorstation komt te staan op Lemstad Goederen. Het was best een lastig project en niet alleen omdat wij onze eigen draai eraan hebben gegeven met de vonken. Ook het werken met metaal was lastig en het resultaat soms matig. Bovendien veel priegelwerk dat in je eentje gedaan moet worden, van alle bouwklussen was dit de klus met de minsten kansen op samenwerken. Verder weinig problemen, er is hier en daar wat scheef en vier bordjes hangen ondersteboven. Het is al laat, een gedetaileerd bouwverslag van de afgelopen dagen volgt binnenkort. Maar dit is alvast het resultaat:
Lem en Bart
Lem en Bart
Re: Lemland
wow mannen, wat een strak project, weer eens iets totaal anders als het boompje, tunnelportaaltje en perron, erg leuk om te zien.
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
-
- Berichten: 3215
- Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
- Locatie: Loosbroek
Re: Lemland
Hallo,
Erg mooi project, ja hier kan je niet met zoveel mensen tegelijk aan werken
Ben benieuwd naar het verslag want het lijkt me leuk om te zien welke materialen jullie gebruikt hebben.
Dat houdt dan wel in dat jullie bovenleiding gaan maken op het goederen terrein!
mvrg Bob Vermeulen
Erg mooi project, ja hier kan je niet met zoveel mensen tegelijk aan werken
Ben benieuwd naar het verslag want het lijkt me leuk om te zien welke materialen jullie gebruikt hebben.
Dat houdt dan wel in dat jullie bovenleiding gaan maken op het goederen terrein!
mvrg Bob Vermeulen
Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Re: Lemland
Ik vind hem mooi! Transformatorstation is goed gelukt heren. Uhm, doe mij er ook maar een
Hoe zei die man dat altijd: vooral door gaan!
Hoe zei die man dat altijd: vooral door gaan!
Goed goan!
Patrick
Modelbaan Löwenstein v2.0 | YouTube | Tijdperk III | Peco 55 | Dinamo TM44 (9x), OC32 (7x), DTC (1x) | iTrain 5.x Plus | Fleischmann, Minitrix
Egal wie gut du fährst, Züge fahren Güter
Lid van MC de Spoorstaaf
Patrick
Modelbaan Löwenstein v2.0 | YouTube | Tijdperk III | Peco 55 | Dinamo TM44 (9x), OC32 (7x), DTC (1x) | iTrain 5.x Plus | Fleischmann, Minitrix
Egal wie gut du fährst, Züge fahren Güter
Lid van MC de Spoorstaaf
Re: Lemland
Dank voor de complimenten.
We gaan geen bovenleiding op het goederenterrein maken, misschien wel ooit op de hoofdlijn naar het buitenland en misschien tot aan de locloods.
Dit 150 kV station is zuiver voor de preisertjes in Davydorp en straks in Lemstad en Juliastein. Voor de huizen, de straatverlichting en ander doeleinden. Het verbruik valt mee, ook als je de weinige industrie meetelt, dus 150 kV is genoeg. 220 of 380 is niet nodig en bovendien kan de aanvoer uit een buurland nu ondergronds verlopen want zeker 380 kV kan niet ondergronds of het moet een relatief kort stukje zijn. Lemland is zelf te klein voor een stuwmeer of gestookte centrale dus alle stroom komt uit het buitenland. Er staan twee trafo's zodat de levering redundant is. Ze zijn gebouwd door PIKO en geleverd en geplaatst door een van de leveranciers van installatietechniek die Nederland rijk is, Imtech. Het lokale energiebedrijf LLEM (Landelijke Lemland Electriciteits Maatschappij) zorgt voor de levering, Imtech voor onderhoud.
Trafo 2 draait op laag vermogen en is min of meer standby. Dat is ook wel te zien aan het feit dat trafo 1 (de linker) wat meer vonkt dan 2.
Bart
We gaan geen bovenleiding op het goederenterrein maken, misschien wel ooit op de hoofdlijn naar het buitenland en misschien tot aan de locloods.
Dit 150 kV station is zuiver voor de preisertjes in Davydorp en straks in Lemstad en Juliastein. Voor de huizen, de straatverlichting en ander doeleinden. Het verbruik valt mee, ook als je de weinige industrie meetelt, dus 150 kV is genoeg. 220 of 380 is niet nodig en bovendien kan de aanvoer uit een buurland nu ondergronds verlopen want zeker 380 kV kan niet ondergronds of het moet een relatief kort stukje zijn. Lemland is zelf te klein voor een stuwmeer of gestookte centrale dus alle stroom komt uit het buitenland. Er staan twee trafo's zodat de levering redundant is. Ze zijn gebouwd door PIKO en geleverd en geplaatst door een van de leveranciers van installatietechniek die Nederland rijk is, Imtech. Het lokale energiebedrijf LLEM (Landelijke Lemland Electriciteits Maatschappij) zorgt voor de levering, Imtech voor onderhoud.
Trafo 2 draait op laag vermogen en is min of meer standby. Dat is ook wel te zien aan het feit dat trafo 1 (de linker) wat meer vonkt dan 2.
Bart
Re: Lemland
Allen,
Het uitgebreide verslag liet even op zicht wachten omdat we voor de afwisseling eens een bouwverslag in de vorm van een video hebben gemaakt.
Veel kijkplezier: http://youtu.be/iMJlx0Cl34E?hd=1
Bart
Het uitgebreide verslag liet even op zicht wachten omdat we voor de afwisseling eens een bouwverslag in de vorm van een video hebben gemaakt.
Veel kijkplezier: http://youtu.be/iMJlx0Cl34E?hd=1
Bart
Re: Lemland
toppie jopie, kost ff 5 minuten maar dan heb je ook wat
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
Re: Lemland
Allen,
Hier ook nog even (tot slot) een aantal foto's.
Schakeling compleet: linksonder de voeding. die gaat als het is ingebouwd naar een decoder zodat ook dit geschakeld kan worden met onze MobileStations. Je wil niet altijd dat het staat te vonken en te knetteren. Dan zie je de Tams module, daarna onder die sokjes de verbindingen, weerstanden en de ledjes met daaraan vastgelijmd de vezels.
Dan heel veel kleine draadjes buigen.
Verder met het onderdelen los snijden en lijmen.
Vezels doorvoeren.
Om verder te kiunnen bouwen moesten we het geheel even iets hoger plaatsen om te voorkomen dat de vezels knikken of breken.
Trafokasten voorzien van een knap logo (uit mijn visitekaartje).
Hieronder verder met volgende plaatjes.
Bart
Hier ook nog even (tot slot) een aantal foto's.
Schakeling compleet: linksonder de voeding. die gaat als het is ingebouwd naar een decoder zodat ook dit geschakeld kan worden met onze MobileStations. Je wil niet altijd dat het staat te vonken en te knetteren. Dan zie je de Tams module, daarna onder die sokjes de verbindingen, weerstanden en de ledjes met daaraan vastgelijmd de vezels.
Dan heel veel kleine draadjes buigen.
Verder met het onderdelen los snijden en lijmen.
Vezels doorvoeren.
Om verder te kiunnen bouwen moesten we het geheel even iets hoger plaatsen om te voorkomen dat de vezels knikken of breken.
Trafokasten voorzien van een knap logo (uit mijn visitekaartje).
Hieronder verder met volgende plaatjes.
Bart
Re: Lemland
Verder weer.
Vezels ook door de transformatorkasten.
We zijn vergeten om, zoals gepland, de vezels van een verfje te voorzien in de kasten, gelukkig is er geen spraken van lichtverlies of doorschijnen achteraf.
Daar linksboven is mijn bril, die zet ik altijd af als ik op de vierkante mm moet werken. Zie ik een stuk beter heel dichtbij. Dan is een oogafwijking wel handig.
In het bouwpakket zijn de isolatoren niet helemaal hol. Dat hoeft ook niet, want de metaaldraden lopen er niet écht doorheen. Tenzij je er glasvezels door wil halen. Dan moet je even boren
Bovenbouw maken. Eigenlijk is die niet nodig want we gaan geen stroom bovengronds aan- of afvoeren, maar het staat wel lekke stoer dus die maken we ook.
Na opbouw daarvan ziet het er zo uit:
Onderbouw met bovenbouw verbinden:
En dat netjes afmaken met aan de kopkant een klein op maat gemaakte isolator.
Dan een stoer hek eromheen. PIKO wil dat je dat uit twee delen gaas maakt en bij het brandstofdepot hebben we dat ook gedaan, maar het wordt nooit echt mooi in de hoeken. En het is super lastig om het gaas netjes aan de paaltjes te lijmen. Dus hebben we het gaas dit keer opgeknipt en direct op de paaltjes gelijmt. Bijkomend voordeel is dat het VEEL makkelijker wordt om bordjes op te lijmen.
(ja, dat is op zijn kop, helaas)
De elektronica zit in een kistje onder de baantafel:
Bart
Vezels ook door de transformatorkasten.
We zijn vergeten om, zoals gepland, de vezels van een verfje te voorzien in de kasten, gelukkig is er geen spraken van lichtverlies of doorschijnen achteraf.
Daar linksboven is mijn bril, die zet ik altijd af als ik op de vierkante mm moet werken. Zie ik een stuk beter heel dichtbij. Dan is een oogafwijking wel handig.
In het bouwpakket zijn de isolatoren niet helemaal hol. Dat hoeft ook niet, want de metaaldraden lopen er niet écht doorheen. Tenzij je er glasvezels door wil halen. Dan moet je even boren
Bovenbouw maken. Eigenlijk is die niet nodig want we gaan geen stroom bovengronds aan- of afvoeren, maar het staat wel lekke stoer dus die maken we ook.
Na opbouw daarvan ziet het er zo uit:
Onderbouw met bovenbouw verbinden:
En dat netjes afmaken met aan de kopkant een klein op maat gemaakte isolator.
Dan een stoer hek eromheen. PIKO wil dat je dat uit twee delen gaas maakt en bij het brandstofdepot hebben we dat ook gedaan, maar het wordt nooit echt mooi in de hoeken. En het is super lastig om het gaas netjes aan de paaltjes te lijmen. Dus hebben we het gaas dit keer opgeknipt en direct op de paaltjes gelijmt. Bijkomend voordeel is dat het VEEL makkelijker wordt om bordjes op te lijmen.
(ja, dat is op zijn kop, helaas)
De elektronica zit in een kistje onder de baantafel:
Bart
Re: Lemland
En het resultaat:
En ja, alles werkt zoals bedacht als we op de MobileStation decoderadres 120 aanzetten: de boel vonkt en knettert!
Volledig verslag (nogal groot) hier. En er is dus een film van.
Volgende klus: locloods maken met bewegende deuren en volledig interieur.
Bart
En ja, alles werkt zoals bedacht als we op de MobileStation decoderadres 120 aanzetten: de boel vonkt en knettert!
Volledig verslag (nogal groot) hier. En er is dus een film van.
Volgende klus: locloods maken met bewegende deuren en volledig interieur.
Bart
Re: Lemland
Goed bezig Lem en Bart! Het geeft een mooi gezicht
Groetjes,
Matthew
Groetjes,
Matthew
RegioDB Tp V - Dinamo - Koploper - Peco code 55
-
- Berichten: 1932
- Lid geworden op: 03 dec 2010 19:36
- Locatie: swifterbant