Lemland, 250 x 150 cm

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

bob vermeulen

Re: Lemland

Bericht door bob vermeulen »

Mooi verslag was vooral geintresseerd in de elektronica met de leds. Dat is echt leuk om te zien uit welke onderdlen dat bestaat :o .

prima vak werk.

Bob Vermeulen

Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com

Onderwerp starter
Lemland

Bericht door Lemland »

Bob,

Is eigenlijk erg simpel. Domweg de vezels op de ledjes plakken en kousje eromheen voor de stevigheid. Wel oppassen met de warmte van de föhn tijdens het laten krimpen van het kousje overigens, die kan ook de vezels vervormen. De rest is redelijk standaard: kant en klaar printje (ze worden overigens ook als bouwpakket verkocht) en een weerstandje.

Plekken waar ik dit ook wil gaan toepassen is het seinhuis. Uiteinden van vezels met verschillende kleuren ledjes eraan -> dynamische seinntafel. Kan met een toevalsgenerator als bij het hoogspanningstation, als ik het echt mooi wil maken, kan ik het zelfs koppelen aan te schakelen rails of wissels. Dus als je een wissel omzet dat je het ook in seinhuis ziet gebeuren. :-)

En misschien auto's. We hebben een paar stoere auto's die ik op die manier van licht kan voorzien. Voor dat laatste is een schakeling niet nodig (tenzij ik ook een zwaailicht of richtingaanwijzers wil maken. Hmmm.)

Bart

j-eroen

Bericht door j-eroen »

Gaaf gedaan hoor. misschien heb ik er overheen gelezen, maar mag ik vragen waar je die glasvezeldraden hebt gekocht? Super idee om die dingen inderdaad te gebruiken om licht te geleiden.....

groeten,
Jeroen

Onderwerp starter
Lemland

Bericht door Lemland »

Hoi,

Nee, dat heb je niet gemist, ik had er alleen een screenshot van in de film. :-)

Dit is het complete boodschappenlijstje

Wat: 2 meter kunststof vezel 0,75 mm dik
Waar: Leds Buy
Url: http://www.leds-buy.nl/1m-kunstof-vezel-0-75-mm.html
Kosten: 80 cent + verzendkosten

Wat: setje van blauwe ledjes en bijbehorende weerstanden
Waar: Hufing Electronic
Url: http://www.hufing-tronic.de/start.htm?d ... nde315.htm
Kosten: 4,50 per 20 ledjes en 20 weerstanden + verzendkosten

Wat: krimpkousjes
Waar: Gamma (ergens in december)
Kosten: 2 euro voor een set van 100 met verschillende maten, in de uitverkoopbak

Wat: printje met laslicht elektronica van Tams (LC-6)
Waar: Conrad
Url: http://shop.conrad.nl/hobby/modelspoor/ ... 17359.html
Kosten: 16 euro plus verzendkosten

Wat: Piko 60016 bouwpakket 'Hoogspanningsstation'
Waar: Bij ons zat 'ie in een hele partij met spoorse spullen die ik van een collaga heb overgenomen.
Kosten: ik zie 'm hier en daar voor tussen de 25 en 30 euro te koop. Plus verzendkosten eventueel.

Plus wat bruine en zwarte verf voor het verder verweren, secondenlijm voor de fragiele verbindingen tussen vezel en metaal en een doosje waar de hele schakeling in moet om netjes onder de baan te monteren.

Let (led?) wel: dit is waar wij het kochten, kan best dat er veel goedkopere of betere shops zijn.

Succes,

Bart

Michiel

Bericht door Michiel »

Ik vind dit transformatorstation werkelijk subliem gemaakt!!! Jouw elektriciteitsmaatschappij zal ziet zo blij zijn met die vele doorslagen met vonkvorming, maar het levert wel sfeer per lopende meter! Prachtig modelmanschap!

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

j-eroen

Bericht door j-eroen »

Top! Bedankt. Hehehe was al even aan het kijken of ik nog een oude
"ufo" lamp had met glasvezeldraden die ik kon gaan slopen....

groeten,
Jeroen

Onderwerp starter
Lemland

Bericht door Lemland »

@Michiel: dank je wel, ik weet niet hoe het met Lem zit maar ik moet er van blozen als ik kijk naar wat jij allemaal kan maken!

@J-eroen: dat kan je ook doen, sterker: dat was mijn eerste gedachte. Maar voor tachtig cent heb je dus ook gewoon 2 meter met bijvoorbeeld een eigen keuze waar je gaat knippen.

Bart

Onderwerp starter
Lemland

Bericht door Lemland »

Lemland raakt steeds voller met rails en scenery dus steeds minder ruimte om gereedschap en zooi te laten slingeren. :-) Bovendien is werken aan de eettafel (twee verdiepingen van Lemland verwijderd) of een Workmate ook niet ideaal. Tijd voor ons eigen atelier.

Eerst een rij stellingplanken uit een boekenkast gehaald en op de onderste plank een houten bureaublad gelegd.

Afbeelding

Daarna vier stopcontacten in het achterblad gemaakt, da's altijd handig.

Afbeelding

Haakjes erin, lampjes erboven en zie daar: het nieuwe atelier van Lem en Bart. :-)

Afbeelding

Bart

shoven

Bericht door shoven »

Mooi werkhoekje, heren!

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

gek op stoom

Bericht door gek op stoom »

dat is een mooi plekje geworden
daar kan Lem mooi aan de gebouwen knutselen

Gr andy

Onderwerp starter
Lemland

Bericht door Lemland »

@Andy: zeker! Morgen is 'ie er weer & als hij dit niet gelezen heeft, is het een leuke verrassing. :-)

Vandaag de laatste rails van Lemstad Goederen geschilderd, een tweede laagje. Het eerste laagje hadden we in november al aangebracht, nog voor we de rails gelegd hadden. Wat nu goed uitkwam omdat zeker de (bijna) niet zichtbare achterkant lastig is te schilderen nu de boel is gemonteerd. Het schilderen bleef nu dus beperkt tot bijwerken en stukjes die we niet kónden schilderen, zoals waar de rails aan elkaar gezet moest worden. En bij de wissels, die gaan we niet balasten voor de zekerheid dus die krijgen waar het kan een bruin verfje.

Afbeelding

Morgen balasten en de geprinte stootjukken op de juiste plaatsen vastmaken.

Bart

Onderwerp starter
Lemland

Bericht door Lemland »

De verf is mooi roestig opgedroogd (en de dwergseintjes doen het nog :-) )

Afbeelding

Ter voorbereiding van het ballasten moeten een paar elementen iets worden verhoogd en de wisselmotoren worden afgedekt. Eerst de kraan iets hoger geplaatst.

Afbeelding

En het brandstof depot (op een verzaagd roerhoutje van de Karwei):

Afbeelding

Afbeelding

Tot slot van deze paasdag een eerste dekseltje gemaakt voor de wisselmotoren, uit een blisterverpakking.

Afbeelding

Afbeelding

En een stevige ondergrond voor dat dekseltje (ook om de ruim aangebrachte gaten weer te dichten),

Afbeelding

Jeroen

Bericht door Jeroen »

Mooi elektrisch verdeelstation op een van de foto's! Gaat lekker daar.....

J.

Afbeelding

Onderwerp starter
Lemland

Bericht door Lemland »

Dank Jeroen. Ja dat is een stoer ding dat ook nog eens 'echt' werkt, zie ook http://www.lemland.nl/Lemland.nsf/dx/tr ... ultaat.htm of een paar pagina's terug.

Bart

Onderwerp starter
Lemland

Bericht door Lemland »

Vanavond even kort verder geknutseld met het wegwerken van de wisselmotoren.

Afbeelding

Dat is soms best lastig.

Afbeelding

Bart

richard7877

Bericht door richard7877 »

hallo bart

dat ziet er netjes uit
leuk dat hoogspanningsstation met verlichting

kan je de wisselaandrijving nog wel demonteren als er 1 kapot gaat?
ik heb de uitsparing zo groot gemaakt dat ik via de onderzijde de wisselaandrijving eruit kan halen.

groeten richard

http://www.delftsemodelbouwvereniging.nlgevestigd op de Kleveringweg 19, unit 4B in Delft

Onderwerp starter
Lemland

Bericht door Lemland »

Hoi,

Ja, dat kan. In het geval van het laatste plaatje zal ook een deel van de onderbouw van het brandstof depot eruit moeten, maar in de tafel is net genoeg ruimte om ze eruit te halen. Niet van onderaf, maar de afdichting aan de bovenkant wordt afneembaar.

Bart

Onderwerp starter
Lemland

Bericht door Lemland »

Vanavond de eerste klei aangebracht, om de rest van de ondergrond tussen de sporen van het goederenstation te vormen. Eerst houtlijm aangebracht.

Afbeelding

Dan stukje klei aanbrengen en met een natte vinger vormen.

Afbeelding

Afbeelding

Heel precies de uitsparing voor de (nu nog doorzichtige) afdichting van de wisselmotor uitgesneden,

Afbeelding

En dat past. :-)

Afbeelding

En toen was de (grijze) DAS klei helaas op. Morgen even kijken of dat te vinden is in het marathongeweld.

Bart & Lem

Onderwerp starter
Lemland

Bericht door Lemland »

Leuk bericht tussen het ballasten en kleien door: Conrad vroeg of ze een artikel mogen maken over ons transformatorstation.
Dus binnenkort misschien ook te zien op http://mancave.conrad.nl 8-)

Lem & Bart

gek op stoom

Bericht door gek op stoom »

dat zijn nog eens leuke berichten

Gr andy

Detlev

Bericht door Detlev »

Hebben ze hier meegelezen? :?:

Onderwerp starter
Lemland

Bericht door Lemland »

Hey,

Nee, we hadden de laslichtmodule bij Conrad gekocht, daar had ik een review op gezet met het Youtube filmpje en vervolgens is dat blijkbaar de redactie opgevallen.

Na even niet gebouwd te hebben door ziekte, gisteravond weer verder gegaan. De rest van de klei ondergrond aangebracht naast en tussen de sporen en die vervolgens met een lekker smerig bruin/donkergroen/zwart verfmengseltje geverfd.

Afbeelding

Afbeelding

Verder heb ik gisteravond nog wat verder geballast aan het bedieningsspoortje bij de vestiging van DHLEM aangebracht. Links is al gedruppeld met het bekende mengsel van water, houtlijm en Dreft. En rechts is nog droog.

Afbeelding

Ons eerste geprinte stootjukje geplaatst.

Afbeelding

En de rails weer schoon gegumd, behalve onder en vlak voor het stootjuk omdat daar immers geen wielen komen.

Afbeelding

Afbeelding

Door al dat verouderen en ballasten heeft het werk in het depot lang stil gelegen, dus toen ik de railgom had opgeborgen werd door de V200 direct al een wagen gebracht met twee containers vol pakjes voor Lemland. Tot laat in de avond heeft men doorgewerkt om alle pakjes op tijd in de vrachtwagens te krijgen.

Afbeelding

Afbeelding

Bart

Onderwerp starter
Lemland

Bericht door Lemland »

De allermooiste nieuwe aanwinst voor Lemland is... daglicht! Door een kleine verbouwing twee weken geleden hebben we nu een deel van de dag daglicht in de ruimte. Niet veel direct zonlicht, maar genoeg natuurlijk licht om plaatjes bij te maken en dat levert hele andere kleuren op.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit weekeinde eens spelen met licht en lichtgevoeligheid bij het foto's maken.

Bart

Onderwerp starter
Lemland

Bericht door Lemland »

Vandaag komt de vuilnisman langs in Davydorp, de bakken staan al langs de straat. Misschien kan 'ie meteen de rommel bij de glasbakken meenemen...

Afbeelding

Bart

Onderwerp starter
Lemland

Bericht door Lemland »

Vandaag (was vanmiddag vrij) ook nog drie vaten vol gevaarlijke stoffen knaloranje geschilderd.

Afbeelding

Het lijkt erop dat de spoorwegen van Lemland het niet zo nauw nemen met de milieuwetten (en explosiegevaar) want ze hebben al die vaten meteen in een wrakkig schuurtje tussen spoor 42 en 45 gezet. Vier enorme gasflessen staan er naast...

Afbeelding

Toen ik omliep zag ik dat aan de achterkant inmiddels ook drie vaten zijn neergezet, grijze met onheilspellende wit/rode etiketten. Bruine en oranje kistjes staan er lukraak bovenop en één van de personeelsleden heeft het voorraadje voor zijn houtkachel er ook maar bijgezet. Hmmm. Roken en open vuur verboden dan maar!

Afbeelding

Bart

Plaats reactie