Hookyville op weg

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

In het weekend zou ik de opstelsporen afmaken, had ik aangekondigd. Welnu, de zondag heb ik daar niet meer voor nodig, want vandaag zijn de laatste drie opstelsporen gedicht. Het ziet er in mijn ogen lekker druk uit met al die sporen en ik weet zeker dat ik hier een flink aantal locs en treinstellen kan stallen. Zeker als je weet dat vier van de diagonale sporen uit twee blokken bestaan.

Zo ziet het er dan vanuit de kant van de spiraal uit:
Afbeelding

Dit zie je als je vanaf de andere kant kijkt:
Afbeelding

Bovenaanzicht, enigszins onderbroken door de houten framelatten voor de bovenbaan:
Afbeelding

Maar als je nu denkt dat ik wel klaar ben, dan is dat nog niet helemaal juist. De boog tussen de twee opstelemplacementen (recht en diagonaal) moet nog gelegd worden, al zal ik dan eerst de losse spiraaldelen van de tafel moeten halen. Die lagen daar tot nu toe namelijk niet in de weg. Verder moet ik ook de boog rondom de spiraal nog aanleggen. Daar zal ik nog wel een paar flexjes op maat moeten maken. Maar eerst de rommel wegwerken, want het was zo'n mooi plekje om van alles even neer te zetten. Zie de foto:
Afbeelding

O ja, hier gaat nog veel meer tijd in zitten, namelijk alle draadjes aan de ringleiding solderen, het restant van de decoders (2 wisseldecoders en 1 bezetmelddecoder) plaatsen en dan nog eens alle draadjes netjes wegwerken in bindruggen:
Afbeelding

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Hookyville op weg

Bericht door Saraan »

Hallo Martin,

ik kom net terug van vakantie, en zie dat je er flink bent in gevlogen! En wat een prachtig resultaat, en een leuk en interessant verslag fotoverslag van de werkzaamheden. Ga vooral zo door! :D

groeten,


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Gebruikersavatar

Jacob
Berichten: 188
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:12
Locatie: Wezep

Re: Hookyville op weg

Bericht door Jacob »

Oeps beetje veel draadjes :o ,ben nog wel even bezig zie ik.


Mvg.
Jacob

Minitrix / Fleischmann / Roco
Multymous / LTD en Minitrixrails / S88XpressNetLI / Rosoft / koploper
Gebruikersavatar

OBBinN
Moderator
Berichten: 1918
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Hookyville op weg

Bericht door OBBinN »

Wow, en nu maar weten welk draadje waar moet :mrgreen:


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Hookyville op weg

Bericht door Rob Fongers »

Hee Kerel,

Je gaat lekker. Even een opmerking voor het zichtbare gedeelte. De gaatjes voor je kabel doorvoeringen tegen of half onder de rails boren. Dan vallen ze ook niet meer op, hier komen ze wel erg tot hun recht maar nogmaals het is uit het zicht en stoort hier niet.

Grtz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Heren,

Dank voor jullie reacties en commentaren. Natuurlijk reageer ik even meteen terug, voor ik naar een party ga.

@Saraan/Michiel:
Ja, ik heb even een periode van geen opdrachten gehad, dus kon er flink tegenaan. Door het vele voorwerk en uitzoekwerk kon ik redelijk doorleggen. Met het fotoverslag laat ik zien wat ik doe. Dat zal lang niet altijd perfect zijn, maar voor anderen kan het nog wel handig zijn.

@Bust3R:
Ik zal geen problemen hebben met de draadjes hoor. Kwestie van meteen even labelen als je ze door de tafel laat gaan. Kijk maar eens op deze oude foto. Dan zie ik meteen wat waar naartoe moet.
Afbeelding

@Jacob:
Dat ik nog wel even bezig ben met die draadjes is duidelijk. Gelukkig zijn de meeste draden wel op lengte, dus ik hoef daar niet veel trucs toe te passen. Maar goed, alles moet ook netjes worden weggewerkt en ik moet een paar bindruggen toch nog even verplaatsen.

@Rob:
Je hebt helemaal gelijk met die gaten voor de draden. In het zichtbare gedeelte ga ik daar zeker wel op letten. Hier in het schaduwstation maakte dat nog niet zoveel uit en gezien mijn mindere soldeerkwaliteiten in het begin had ik de angst om de gaten half onder de rails te boren en dan de soldering even los te trekken. Overigens zitten op sommige plekken wel steunlatten onder de baan en moest ik een gaatje af en toe iets verder weg van de soldering aanbrengen. Ook daar kan ik voor het zichtbare gedeelte straks rekening mee houden. Zo leer je toch weer van alles, maar hier kon het in elk geval geen kwaad.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

OBBinN
Moderator
Berichten: 1918
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Hookyville op weg

Bericht door OBBinN »

Owja, dan is het wel makkelijk! Bij mn eerste baan ging het ook zo, alleen zonder labels... :mrgreen:
Bij de aanleg ging het wel, want ik trok toen de draad van de wissel direct naar de schakelaar (reed toen nog analoog), maar als er een storing was moest ik weer vanaf de wissel de complete draad zoeken/volgen :P Maar dit gaat erg netjes zo, zelf ook maar gaan toepassen eigenlijk! :P

Die bindruggen werken perfect! Gebruikte zo eerdere banen ook al, de draden schuif je er zo in.
Succes met solderen!


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Bust3R schreef:Die bindruggen werken perfect! Gebruikte zo eerdere banen ook al, de draden schuif je er zo in.
Succes met solderen!
Of je haalt de bindrug even open met je vinger om de draad erin te doen. Dat schuiven kost veel tijd, vooral als er meer draden door zo'n bindrug gaan. Ik neem toch aan dat je dat ook zo doet en ze niet hebt dichtgelijmd aan de onderkant?


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

OBBinN
Moderator
Berichten: 1918
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Hookyville op weg

Bericht door OBBinN »

Nee, op mn huidige baan liggen ze nog in de verpakking. Ik bedoelde met het inschuiven dan ook onder de lipjes door, niet van links naar rechts. Maar ze werken beter dan draadkokers die ik op mn 1e baan toepaste.


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Een tijdje niets te melden gehad. Simpelweg omdat mijn echte werk prioriteiten had. Ik draai momenteel dubbele werkweken voor de ANWB en Sanoma Uitgevers, dus dat biedt weer wat pecunia in het vooruitzicht. De Sanoma-klus is gisteren ten einde gekomen, van de ANWB mag ik nog 270 campingteksten gaan schrijven, waar ik er al 330 heb gedaan. Maar die heb ik nog niet gekregen. Dus vandaag even onder de tafel gedoken! Want de aanleg van Hookyville is zeker niet gestaakt.

Heb een paar draadjes aan de ringleiding gesoldeerd, een nieuwe wisseldecoder aangebracht en al aan de ringleiding gekoppeld. Ook heb ik bij bezetmelddecoder 3 nu 15 van de 16 bezetmeldpunten aangesloten. Eentje ligt nog open, maar dat bezetmeldpunt moet nog in de baan worden aangelegd. Dat is dat rondje om de spiraal.

Mijn tafel bestaat min of meer uit drie delen (zie de foto ergens in het begin van dit draadje). Komende van rechts rijd je door naar het tweede deel. Daar beginnen de opstelsporen, die doorlopen tot ergens in het derde deel. Onder het tweede deel zitten drie vakken. Een rijtje van drie onder de rechte sporen en natuurlijk ook drie onder de diagonale opstelsporen. Hier moet ik nog veel aansluiten, maar dat komt als ik precies weet hoeveel krimpkousjes in de spiraal gaan komen. Dat heeft geen haast. Ik ben nu vooral bezig met die vakken van de rechte opstelsporen. Daarvan zijn er nu twee nagenoeg weggewerkt qua draadjes.

En dan wil je wel eens zien of de treinen nog rijden. Veel stof op de rails, dus weinig beweging. Even de stofzuiger eroverheen halen scheelde al het nodige. Ik zie dat de trein gewoon door de opstelsporen heenrijdt totdat er na een isolatie nog geen stroomtoevoer is. Een draadje dat dus in vak 3 ligt en nog aangesloten moet worden, of een bezetmelder die aan bezetmelddecoder 2 moet worden gehangen. Deze bezetmelddecoder is nog niet aangebracht, maar dat doe ik pas als ik in elk geval de draadjes voor de massa en de niet-gedetecteerde delen heb weggewerkt. Anders lig je veel te veel onder de baan te draaien en te keren, met als gevolg dat je opeens losse draadjes hebt. In elk geval reed de trein behoorlijk rap door die opstelsporen, maar die rails liggen ook niet zo lang als de eerdere rails. Voordat ik echt ga rijden - en dus alles heb aangesloten en ook de gaten tussen de sporen heb gevuld - doen we nog wel een rondje wasbenzine, want dat werkt perfect. In elk geval geen technische mankementen ontdekt en dat is wel zo prettig.

Misschien dat ik morgen nog het een en ander kan uitspoken onder de tafel. Zo ja, dan zal ik nog wat foto's van onder de baan maken. Maar pin me er niet op vast, want voor ik het weet staat de ANWB weer voor de deur.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Na het weekend komt de ANWB weer met de volgende lading tekstjes, dus ik heb ze vandaag alvast een factuur gestuurd voor het eerste deel en daarna nog onder de baan wezen knutselen. Lijmpistool bij de hand om nog wat bindruggen te plaatsen om kruisingen en schuine overbruggingen weg te werken. Daarna met de soldeerbout bezig geweest om de draden van vak 3 aan de ringleiding te solderen. Hier lopen de draden nog losjes en wat scheef, maar daar zijn bindruggen weer heel handig voor.

Hier een overzicht van de onderzijde van vak 2. Let wel: de wisseldraden liggen nog los. Die moeten nog aan de decoder worden geplaatst. In de ringleiding hangen nog wat lusjes uit de bindrug. Hier en daar zal ik een klein bindrugje extra plaatsen en op andere plekken wat draad in de bindrug stoppen.
Afbeelding

Onderstaande tekening geeft in kleur aan welke delen helemaal zijn aangesloten op de ringleiding. Ik werk via het rechte deel vanzelf richting de boog en dan diagonaal terug. De rechte opstelsporen gaan nu nog niet verder, omdat ik hier nog een bezetmelddecoder moet aanbrengen. Die is voor de secties pal voor de wisselstraat. Dan moet hier bij het mangat in de boog nog een wisseldecoder geplaatst worden.
Afbeelding

Morgen duik ik op zeker weer een aantal uur onder de baan. Of daar in het weekend veel van komt, is de vraag. We krijgen twee weken een labrador-pup te logeren, dus dat wordt bal met die Ridgeback van ons. Ik denk dat ik meer bezig ben met politie agentje spelen dan draadtrekker.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Omdat ik wel eens doordraaf in dan opeens iets zeg over vak 2 of 3, ga ik er vanuit dat iedereen wel met mij mee kan gaan. Onzin natuurlijk, want er worden hier zoveel plannen en bouwplaatsen getoond dat ik wel inzie dat wat ik zeg niet voor iedereen duidelijk is. Daarom heb ik even onderstaand plaatje gemaakt.

Afbeelding

Je ziet hier dan hoe het in elkaar steekt. Linksboven is een groot vierkant. Dat is het spiraaldeel. Daarvan is alleen het begin van de eerste boog getekend. Je ziet ook het enkelspoortje dat om de spiraal heen loopt. Middenin is een geel ovaaltje. Dat is eigenlijk een cirkel die mij de mogelijkheid biedt om in de spiraal te kunnen staan, zodat ik overal rond en in de spiraal bij kan.

Daaronder is een vierkant vak dat in negen vlakken is verdeeld. In het middelste vlak is een stukje geel aangebracht. Dat is een gat waar ik mijn hoofd en arm doorheen kan halen. Dat is alleen maar bedoeld om even bij die twee aanloopsporen naar de spiraal te kunnen. Immers, de linkerkant van de baan staat tegen een muur, net als overigens de rechterkant.

Daarna volgt een smaller deel waar het grootste deel van de opstelsporen op ligt. In deze constructie zit in het midden geen horizontale (op de tekening dan) dwarsbalk, maar voor het gemak heb ik die wel ingetekend. Puur om aan te geven dat er dus een verschil zit tussen de vakken onder de diagonale sporen (die hebben de ringleiding bovenaan liggen) en de rechte opstelsporen (waar de ringleiding onderaan ligt). In mijn vorige post bedoel ik dus die vakken onder de rechte opstelsporen als ik over vak 1, 2 en 3 spreek.

Uiterst rechts heb je dan een iets breder deel, want ik wilde toch wel ruime bogen maken zodat alle treinstellen er zonder problemen doorheen kunnen komen. Ook hier is een mangat (geel) aangebracht. Daar kan ik ook in staan, wat altijd handig is voor als ik bovenop het schaduwstation ga bouwen.

De rechte opstelsporen liggen wel achter in de kamer naar een wand met schuin aflopend dak toe, maar er is voldoende ruimte om aan die kant te kunnen zitten en er langs te kruipen voor het geval dat nodig is. Zelfs op 1 meter hoogte kan ik er nog bij. Het schaduwstation ligt op 70 cm hoogte.

Hopelijk werkt dit een beetje verduidelijkend.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Een van de delen die nog overbrugd moest worden, was de boog aan de rechterzijde, naast het vierkante mangat. Daar ben ik vrijdag mee beziggeweest, draadjes solderen voor voeding en massa, de juiste spoorlengtes opzoeken en go! Nu nog het spoor om de spiraal heen op maat maken en er kan beneden rond worden gereden (als alle draadjes ook aan de ringleiding zij bevestigd natuurlijk).

Omdat plaatjes meer zeggen dan woorden:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Tim
Berichten: 35
Lid geworden op: 10 jun 2009 11:57
Locatie: Almere

Re: Hookyville op weg

Bericht door Tim »

Ziet er goed uit!


http://www.mijnnmodelbaan.tk

Laatste update vrijdag 16 oktober 2009 9:27:44

Gebruikersavatar

OBBinN
Moderator
Berichten: 1918
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Hookyville op weg

Bericht door OBBinN »

Ziet er goed uit zo :)


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Het is nu wel erg warm overal en de ANWB heeft al weer opnieuw geleverd, dus de uurtjes op zolder zijn nu wel heel erg schaars. Niettemin is nu ook bezetmelddecoder 2 compleet aangesloten en werkend. Dat betekent dat alle drie bezetmelddecoders nu vol zijn op één punt na, namelijk waar het rondje om de spiraal begint. Komende tijd nog wel heel wat ringleidingwerk te verzetten, maar er komt langzaam meer zicht onder de baan in plaats van een compleet draadjesregenwoud.

Hier de zijkant van het vlak waar bezetmelddecoder 2 moest komen. Zo zag het er vorige week uit:
Afbeelding

En zo ziet het er nu uit:
Afbeelding

Hier de bezetmelddecoder in aangesloten toestand:
Afbeelding

Iets ander beeld van dezelfde situatie, alleen zijn nu de labels en stickers duidelijk waarneembaar:
Afbeelding

Tot slot een klein overzichtfotootje vanuit bijna hetzelfde punt als toen de opstelsporen allemaal klaar waren en er een compleet dradenwoud zichtbaar was. Links hangen de drie (overbelichte) draden van de ringleiding naar beneden, want daar moet eerst nog wat aan gesoldeerd worden. Ook de netwerkkabels van de bezetmelddecoder hangen nog niet netjes. Die ga ik oprollen en met tie-rips vastzetten als een klein lusje. Maar wanneer, dat is de vraag. Morgen smelt de hele zolder, geloof ik, en daarna ben ik een paar dagen naar een basketbaltrainingskamp in België.
Afbeelding


Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Het is op zolder nu ongeveer een sauna (buiten trouwens ook), dus daar kom je ook niet voor lang. Heb in elk geval twee schroeven met een oog van onderen in de plaat gedraaid en daar de netwerkkabels doorheen gehaald, zodat ze nu niet meer los aan de connector hangen.

Hier van een afstand gezien:
Afbeelding

Close-uppie:
Afbeelding

Nieuwe werkzaamheden staan na dinsdag gepland.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Niet echt veel nieuwe werkzaamheden gedaan, want de ANWB was al weer binnen met een nieuwe levering en ik heb tot zaterdag nog twee honden in huis die veel aandacht vragen, vooral die logerende pup. Toch al wel wat bindruggen aangelegd en draadjes doorgetrokken, zodat ik binnenkort weer een flink aantal aansluitingen aan de ringleiding kan maken.

Ik ben trouwens wel op een foutje gestuit. Ik had ergens na een inrijsectie een isolatielasje geplaatst. Dat is niet vreemd natuurlijk. Maar na weer 10 cm verder had ik er nog eentje geplaatst en dat hoorde niet. Dit was immers een deel van een lange niet-gedetecteerde sectie. Dus mijn dunste mesje gezocht en het plastic lasje van Fleischmann door midden gesneden, de resten weggehaald en heel voorzichtig een normaal lasje teruggeplaatst. En opgelost. Wel prettig dat er dan wat ruimte (kieren) tussen de staven zat, want anders had ik wel wat meer moeite moeten doen.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Weer een deel van het betalende werk afgerond en in afwachting van het laatste deel ben ik maar weer even met het lijmpistool en de soldeerbout onder de baan gekropen om verder te werken aan de bedrading. Een tijdje terug had ik een overzicht gegeven van de vakken onder de baan en de mangaten. Om onderstaande fotoreeks uit te leggen, plaats ik deze nogmaals.

Afbeelding

Alles wat ik gedaan heb, heeft met de vakken aan de rechterzijde rond het mangat te maken. Op onderstaande foto zie je het deel aan de onderzijde en dan rechts. Zeg maar het tweede vlakje van rechts. Je ziet wat draden in bindruggen lopen naar de verzamel- en aansluitpunten. Tussen de draden door zie je nog bedrading van de wissels. De decoder voor deze wissels moet nog worden geplaatst, maar dat komt later.

Afbeelding

De volgende foto laat het daaropvolgende vak zien, van rechts naar links gaande. Hier maakt de ringleiding een 90 graden bocht om over te steken. De rode bezetmelddraden gaan links door een gaatje naar het vak met de bezetmelddecoder. Ook de massa- en voedingsdraden zijn hier gescheiden via bindruggen. Een druk aansluitpunt waar ik ook een paar niet gebruikte krimpkousjes om de ringleidingdraden heb gedaan. Dan heb ik nog een herstelkans voor zo ver dat nodig is.

Afbeelding

Hier het vak dat links van het mangat ligt (als je de tekening hierboven volgt). De foto is van de andere kant genomen, dus het mangat zie je nu links liggen. De bovenkant van de foto is het vervolg van de bocht van de ringleiding. Ik heb hier de bruine (voor de niet-gedetecteerde grijze draadjes) en de zwarte ringleidingen uit elkaar gehaald, want hier komen aan beide draden sowieso elf aansluitingen. Bovendien moet hier ook nog een wisseldecoder worden aangesloten. Voor de 'ademruimte' de draden dan maar even uit elkaar gehaald. Links zie je aan een beugel de draden van de wissels en de grijze draden hangen, zodat het er in het midden even iets overzichtelijker uitziet. Bovendien moest ik nog een grote bindrug vastzetten.

Afbeelding

Dit is het vak wat helemaal linksboven in dit deel zit, oftewel pal boven het voorgaande vak. De kant waar de twee rode draden door de lat heengaan sluit dus aan op dat middenvak. Eigenlijk een rustig deel.

Afbeelding

Dit zijn de twee vakken aan de bovenzijde naar rechts toe gezien. Helemaal rechts op de foto zie je de massa en de voeding van de niet-gedetecteerde sectie van de grote 180 graden lus onder de tafel komen.

Afbeelding

Als ik deze week dat hele middenvak aan de ringleiding koppel, dan kan er over een aantal sporen al rondgereden worden. Nou ja, rond, het rondje om de spiraal moet dan eerst wel even gelegd worden, maar de treinen kunnen op enkele sporen al heen en weer. Nog niet op alle sporen, want in de delen naar links toe moeten van de diagonale opstelsporen nog wel wat draden aan de ringleiding gekoppeld worden. Op onderstaande overzichtsfoto is dat nog wel te zien. Helemaal rechts zie je wat zwarte en grijze draden over een netwerkkabel heen hangen. Deze moeten nog worden aangesloten. Ook zie je nog wat wisseldraden in de verte. Deze moeten nog aan de decoder (die al wel geplaatst is) bevestigd worden.

Afbeelding

Ik heb gisteren trouwens wat zitten tellen. Om alle draden aan de ringleiding te koppelen moet ik nog zo'n 50 solderingen maken. En dan heb ik het rondje om de spiraal wel meegeteld, maar de spiraal zelf niet. Dat is nog even niet aan de orde. Bovendien zal ik dan wel weer moeten werken voor m'n centen.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

-Henk-
Berichten: 240
Lid geworden op: 05 apr 2009 10:11
Locatie: Rotterdam

Re: Hookyville op weg

Bericht door -Henk- »

Hallo Martin

Ik mag wel zeggen dat het er allemaal zeer indrukwekkend en doordacht uit ziet
En wat ga je snel (zou ik ook wel willen)

Mvg
Henk


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Henk, begrijp je nu waarom het bijna een jaar geduurd heeft voordat ik echt ging bouwen aan de baan? Echt snel gaat het in mijn ogen nog niet hoor, maar als ik gaatjes heb, ben ik er wel mee bezig. En dat allemaal voor alleen nog maar het schaduwstation. Wat moet dat straks niet worden als ik aan de hoofdbaan ga beginnen. Hoewel, daar verwacht ik relatief wel minder dradentoestanden, want je hebt daar meer stukken vrije baan. Nou ja, zover zijn we nog lang niet. Bovendien zal er dan toch weer voor rails moeten worden gespaard, want sommige railstukken raken nu wel langzaam op.

In elk geval bedankt voor de complimenten. Morgen maar weer verder knutselen.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Hookyville op weg

Bericht door Saraan »

Martin, je bent toch wel heel inspirerend bezig. Het ziet er best strak uit. Alleen die grote haspel netwerkkabel zou ik ook op lengte afsnijden. Maar nogmaals, knap werk onder de baan!

groetjes,


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...

michiel1995
Berichten: 166
Lid geworden op: 03 mar 2009 21:27
Locatie: leiden

Re: Hookyville op weg

Bericht door michiel1995 »

Hoi

Balken heb je in iedergeveval genoeg :D

Groet michiel


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Tussen de sport- en werkbedrijven door heb ik dit weekend toch nog een paar gaatjes kunnen vinden om onder de tafel te duiken. De soldeerklus is nog steeds niet geklaard, maar er schijnt licht aan het einde van de tunnel. Alle bezetmelddecoders zijn aangesloten en er moet nog maar één bezetmeldpunt te worden aangesloten. Die zit in het rondje om de spiraal, want dat is nog niet helemaal gelegd. Alle wisseldecoders zijn ook aangesloten, maar er moeten nog wel heel wat wissels worden aangesloten. Daarvoor moet ik nog een keer naar Hornbach om het juiste draad te halen. En wat de ringleiding betreft: we zijn overgestoken van het negensporige deel naar het zessporige diagonale deel. Er zijn nog maar 30 aansluitingen nodig, plus het rondje om de spiraal en de spiraal zelf natuurlijk. In elk geval ga ik meer dan voldoende krimpkousjes die kant opsturen, zodat ik dat later makkelijk kan doen.

De oversteek was een behoorlijk druk stuk. Niet alleen moesten er twee aansluitingen komen voor de wisseldecoder, maar zowel aan de bruine draad in de ringleiding (voor de niet-gedeteceerde delen) als de zwarte draad in de ringleiding (voor de massa) moesten per draad 11 aansluitingen worden gemaakt. Kon ik bij de delen aan de zijkanten nog wel zittend te werk, hier moest ik echt op mijn rug gaan liggen en dan boven me uit werken.

Afbeelding

Op de bijgaande foto zie je van links naar rechts vier bindruggen lopen. De bruine draad loopt door grote bindrug aan de voorzijde, de zwarte en rode draad lopen samen door de bindrug iets meer naar achteren. Naast beide grote bindruggen lopen ook nog twee kleine bindruggen. Hier zijn de draden vanaf de rails naar de ringleiding in opgeborgen, zodat ze niet zo maar los hangen en in de weg zitten. Rechtsachterin zie je nog de bezetmelddraden gebundeld lopen naar een plek waar de bezetmelddecoder zich bevindt. Hier zie je trouwens ook nog twee setjes wisseldraden los hangen.

Afbeelding

Dit is hetzelfde deel, maar dan vanuit een andere hoek voor de kijkers. Je ziet hier vooraan de aangebrachte wisseldecoder. Onder de tafel door kijk je de kamer in en er hangen nu wat meer wisseldraden in het zicht. Geen wonder, want er bevinden zich hier ook flinjk wat wissels. De decoder alhier krijgt acht wissels te verwerken en er lopen er ook nog drie die helemaal moeten worden doorgetrokken naar een verderop gelegen wisseldecoder, namelijk aan het begin van de diagonale opstelsporen.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Vandaag wel weer even wat gesoldeerd en met het lijmpistool aan de slag geweest. Nog 18 solderingen te gaan en dan zijn alle rails die van een draadje waren voorzien, aan de ringleiding gekoppeld. Op de foto zie je de zwarte draad ophouden. Hier moet ik nog even iets aan doen. Rood en bruin gaan door de lat naar buiten en worden 'ergens' aangesloten op de Twin. De zwarte aansluiting komt uit het naastgelegen vlak waar ook de netwerkkabel vandaan komt.

O ja, het lijkt alsof er nog een stuk lijm onder de rode en bruine draad op de plaat zit. Klopt ook wel, want ooit zat hier een bindrug, maar die zat behoorlijk in de weg, zeker toen die door het vele rijgen met de ringleidingdraden losser begon te zitten. Niets spannends dus.

Afbeelding

Morgen ga ik de baan weer eens poetsen met wasbenzine en dan weer even stukjes heen en weer rijden. Tevens zal ik moeten gaan tellen hoeveel aansluitingen op de ringleiding er in de spiraal gaan komen, want dan moet ik krimpkousjes gaan afknippen en alvast naar hun plaats gaan schuiven.

Als dit alles gereed is, dan moet ik nog het spoor om de spiraal aanleggen. Dat betekent isolatie op maat maken en ook één of twee flexjes aanpassen. Qua draadjes valt het wel mee, want één van de twee bezetmelders in dit stukkie spoor is al aangesloten. Ik schat in dat ik slechts vijf draadjes aan de rails moet solderen, eventueel zes als ik nog een extra massapunt wil maken. Daar draai ik tegenwoordig mijn hand niet meer voor om. Last but not least moet ik nog wat wisseldraadjes verlengen en op de juiste wisseldecoder aansluiten, maar dat doe ik wel aan het eind van de rit. Ze zijn allemaal wel getest op hun werking.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Plaats reactie