Lemland, 250 x 150 cm
Re: Lemland
Gisteren heeft Bart bij Wimpie een nieuwe 628/928 (in OVP én met decodertje) opgehaald. Ons nieuwe treinstel rijdt perfect! Het oude stel hebben we daarom dezelfde decoder-waarden meegeven. Dat doen we op de testbank. Alle baanspanning van de rails naar de testbank:
Nieuw stel erop & uitlezen maar.
Volgens de MS is bijvoorbeeld de waarde van CV 5 120.
Oude stel erop en dezelfde waarden erin zetten.
Het grote probleem met dit stel blijft de stroomopname. Regelmatig tijdens het programeren verliezen we contart.
De twee motorwagens aan elkaar en rijden maar. Helaas blijft er een heel groot verschil in rijeigenschappen, waardoor het nieuwe stel bijna altijd het oude moet voortslepen. Dat werkt dus niet in span. Later maar eens wat anders op verzinnen.
Het goede nieuws is echter wel dat het stel moeiteloos de erg steile helling onder Davyberg aankant, dat betekent dat we daar vandaag mee verder kunnen!
Bart en Lem
Nieuw stel erop & uitlezen maar.
Volgens de MS is bijvoorbeeld de waarde van CV 5 120.
Oude stel erop en dezelfde waarden erin zetten.
Het grote probleem met dit stel blijft de stroomopname. Regelmatig tijdens het programeren verliezen we contart.
De twee motorwagens aan elkaar en rijden maar. Helaas blijft er een heel groot verschil in rijeigenschappen, waardoor het nieuwe stel bijna altijd het oude moet voortslepen. Dat werkt dus niet in span. Later maar eens wat anders op verzinnen.
Het goede nieuws is echter wel dat het stel moeiteloos de erg steile helling onder Davyberg aankant, dat betekent dat we daar vandaag mee verder kunnen!
Bart en Lem
Re: Lemland
We hebben vandaag twee pijlers geprobeerd te maken voor de brug over Lemstad. Daarvoor gebruiken we de 34854 steenplaat van Noch, kost maar een paar euro maar heeft een schitterend relief.
Om uit één zo'n plaatje twee pijlers te maken, heb je acht delen nodig, voor elke pijler vier zijden. Eerst de verschillende delen uitsnijden, 25 en 20 mm breed.
Daarna, om ze aan elkaar te kunnen maken zonder een rand zonder relief, moet elk snijvlak onder een hoek van 45 graden worden afgesneden.
Het randje zelf moet zo recht mogelijk, dat is deels gelukt,
Lijmen.
Redelijk goede aansluiting van de randen.
Mooi steentjes relief.
De andere pijler ligt nu te drogen. Morgen kijken of het in daglicht ook nog acceptabel is.
Bart
Om uit één zo'n plaatje twee pijlers te maken, heb je acht delen nodig, voor elke pijler vier zijden. Eerst de verschillende delen uitsnijden, 25 en 20 mm breed.
Daarna, om ze aan elkaar te kunnen maken zonder een rand zonder relief, moet elk snijvlak onder een hoek van 45 graden worden afgesneden.
Het randje zelf moet zo recht mogelijk, dat is deels gelukt,
Lijmen.
Redelijk goede aansluiting van de randen.
Mooi steentjes relief.
De andere pijler ligt nu te drogen. Morgen kijken of het in daglicht ook nog acceptabel is.
Bart
Re: Lemland
Inderdaad Bart een mooi relief.
Bij de laatste foto bijna niet van echt te onderscheiden mooi hoor !!!!
Bij de laatste foto bijna niet van echt te onderscheiden mooi hoor !!!!
gr michel
-
- Berichten: 3209
- Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
- Locatie: Loosbroek
Re: Lemland
Mooie pijlers zijn het geworden in een duidelijk kerst sfeer gemaakt
Zo heb je ten miste wat aan de kerstdagen. lekker knutselen en bezig zijn.
mvgr Bob
Zo heb je ten miste wat aan de kerstdagen. lekker knutselen en bezig zijn.
mvgr Bob
Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Re: Lemland
Aangezien we de tunnel ook willen inrichten, moet de rails ook daar roestbruin geschilderd worden.
Lem en Bart
Lem en Bart
Re: Lemland
Ik heb nog wel een paar meter te doen kan ik Lem even lenen van je Bart ?
Makkelijk zo'n maatje kan lekker overal bij
Super gewoon met een vaste hand
mvg Sjaak
Makkelijk zo'n maatje kan lekker overal bij
Super gewoon met een vaste hand
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Re: Lemland
Zal wel meevallen denk ik
mvg Sjaak
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Re: Lemland
Afgelopen weekeinde is het ons eindelijk gelukt om de rails in de tunnel zo vloeiend te laten klimmen dat er geen enkel materieel meer ontspoort, ook ons nieuwe dieselstel niet. Da's heel goed nieuws want nu hadden we eindelijk kans om verder te gaan met het bruggenhoofd en het afwerken van de tunnel. Dit is de situatie backstage in de deze hoek. In het midden zie je het rondlopende spoor ('buitenland'). Links zie je het klimmende spoor van Lemstad naar Davydorp. Beide sporen zijn verkant aangelegd. Dat hadden we bij het rechter spoor ook gedaan, dit is het spoor van Davydorp naar de brug. We hebben in dit spoor de verkanting verwijderd én de rails op meer plaatsen vastgelijmd en geschroefd om het absoluut recht te maken.
En schroefjes moeten er helemaal in, want anders gaat het leiden tot ontsporingen.
Het tweede ontsporingsprobleem zat in de tunnel. De ballast was tegen de binnenkant van de rails (en in wisselmotor) gekomen.
Weghalen van alle korrels met een kwast,
Bart aan het kwasten.
En verder zijn we niet gekomen: Bart is al een paar dagen ziek en Lem is er niet, dus de boel staat nu te wachten op verder bouwen als Bart weer beter is.
Lem en Bart
En schroefjes moeten er helemaal in, want anders gaat het leiden tot ontsporingen.
Het tweede ontsporingsprobleem zat in de tunnel. De ballast was tegen de binnenkant van de rails (en in wisselmotor) gekomen.
Weghalen van alle korrels met een kwast,
Bart aan het kwasten.
En verder zijn we niet gekomen: Bart is al een paar dagen ziek en Lem is er niet, dus de boel staat nu te wachten op verder bouwen als Bart weer beter is.
Lem en Bart
Re: Lemland
Gisteren was ik nog ziek, maar FidOo kwam langs om onze nieuwe 261/V60 af te leveren. Sorry Joost, volgend bezoek krijg je wél koffie en een blik in Lemland.
Wat erg tof was, is dat hij als verrassing voor Lem en mij een tweede dummy 261 bij zich had, maar daarover later meer. Eerst maar eens de 261. Die had een klein gebrekje bleek bij het uitpakken: aan de onderkant van de huif waren scherfjes afgebroken. Aan de ene kant alsof er een hapje uit genomen was:
En aan de andere kant iets grotere breukjes, resulterend in twee loszittende scherfjes. Die kon ik er nog wel weer aan vastlijmen, met Faller huisjeslijm (en aan de binnenkant wat verstevigende superlaatnooitmeerlos-lijm van de action).
Ik denk dat dit solderinkje de oorzaak is geweest, in combinatie met warmte.
De boel weer in elkaar en dan zie je er bijna niets meer van.
Prachtige details overigens zo, mooi model dit. Even verder kijken rondom onze aanwinst.
Dan wordt het tijd om 'm van een nieuw adres te voorzien en wat te finetunen op de rollenbank.
En dan tijd voor de eerste metertjes op Lemstad Goederen. Joost zei dat deze loc matig reed, maar dat valt reuze mee eigenlijk. Maakt geluid als een ouwe koffiepot maar pruttelt zoals het hoord rond op spoor 41 t/m 44.
(sorry, beetje onscherp)
Mooi dingetje zo. Vind ik.
Bart
Wat erg tof was, is dat hij als verrassing voor Lem en mij een tweede dummy 261 bij zich had, maar daarover later meer. Eerst maar eens de 261. Die had een klein gebrekje bleek bij het uitpakken: aan de onderkant van de huif waren scherfjes afgebroken. Aan de ene kant alsof er een hapje uit genomen was:
En aan de andere kant iets grotere breukjes, resulterend in twee loszittende scherfjes. Die kon ik er nog wel weer aan vastlijmen, met Faller huisjeslijm (en aan de binnenkant wat verstevigende superlaatnooitmeerlos-lijm van de action).
Ik denk dat dit solderinkje de oorzaak is geweest, in combinatie met warmte.
De boel weer in elkaar en dan zie je er bijna niets meer van.
Prachtige details overigens zo, mooi model dit. Even verder kijken rondom onze aanwinst.
Dan wordt het tijd om 'm van een nieuw adres te voorzien en wat te finetunen op de rollenbank.
En dan tijd voor de eerste metertjes op Lemstad Goederen. Joost zei dat deze loc matig reed, maar dat valt reuze mee eigenlijk. Maakt geluid als een ouwe koffiepot maar pruttelt zoals het hoord rond op spoor 41 t/m 44.
(sorry, beetje onscherp)
Mooi dingetje zo. Vind ik.
Bart
Re: Lemland
De tweelingbroer van onze nieuwe 261, die aanmerkelijk minder vaak de poetslap en spons heeft gezien. Klaar om weer een dag te ploeteren in en om Lemstad Goederen.
In het ochtendzonnetje weer naar buiten.
Naast het dieseldepot, aftanken.
Hard aan het werk naast zijn broer, die weer de mooie loc staat uit te hangen.
Tja.
Bart
In het ochtendzonnetje weer naar buiten.
Naast het dieseldepot, aftanken.
Hard aan het werk naast zijn broer, die weer de mooie loc staat uit te hangen.
Tja.
Bart
Re: Lemland
Gaaf die foto's in de locloods
Grz, Mike
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Re: Lemland
Dank! Ja, als je het zo ziet lijkt het nog best een forse ruimte maar het is maar net groter dan een bierviltje natuurlijk...mikey schreef:Gaaf die foto's in de locloods
Zie bijvoorbeeld ook:
http://www.lemland.nl/Lemland.nsf/dx/lo ... deel-5.htm
http://www.lemland.nl/Lemland.nsf/dx/he ... -er-af.htm
http://www.lemland.nl/Lemland.nsf/dx/loc-in-loods.htm
http://www.youtube.com/watch?v=CNj9g798Cs4
Bart
Re: Lemland
Die is zeker mooi gemaakt. Vooral de detail doet het hem. Gereedschappen en dan nog dat prikbord
Grz, Mike
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Re: Lemland
Zeker hele mooie foto's van de locloods.
Zeer sfeervol en gezellig zou er nog een vacature zijn voor een leek als ik.
kijk graag naar de vorderingen van Lemland altijd mooie foto's goed en leuke verhalen erbij en een hele mooie baan.
Zeer sfeervol en gezellig zou er nog een vacature zijn voor een leek als ik.
kijk graag naar de vorderingen van Lemland altijd mooie foto's goed en leuke verhalen erbij en een hele mooie baan.
gr michel
Re: Lemland
Hey,
Ik denk dat er wel vacatures zijn, zo te zien in ieder geval een 1:160 locpoetser
Dank voor je lovende woorden, vandaag o.a. verder met:
Bart
Ik denk dat er wel vacatures zijn, zo te zien in ieder geval een 1:160 locpoetser
Dank voor je lovende woorden, vandaag o.a. verder met:
- - wat noodzakelijk herstelwerk want waar gespeeld wordt gaat wel eens wat mis:
- . massa van perronverlichting spoor 2 van Dp en van de bouwverlichting herstellen
. stootjuk van spoor 43 weer vastlijmen
. een hekje op het perron van Dp weer vastlijmen
. wat lanterens en dwergseinen weer rechtzetten en fixeren
. proberen de frituur weer van licht te voorzien
- administratie van adressen en CV's bijwerken
- voedingsdraden solderen aan de rails in DpTnl en afmonteren aan de ringleiding
- verroesten van de zichtbare rails van het nieuwe traject
- twee maal LED backstage verlichting aanbrengen in het noordoosten onder Davyberg en afmonteren aan de backstage ringleiding
- aanbrengen van bitumen platen onder het nieuw gebouwde traject - . massa van perronverlichting spoor 2 van Dp en van de bouwverlichting herstellen
Bart
Re: Lemland
Erg sfeervolle foto's Bart! Nog niet de behoefte gehad om ze in dubbeltractie een stukje te laten rijden?
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Re: Lemland
Uiteraard, maar de tweeling kan niet samen op pad, daarvoor is de dummy te zwaar en biedt teveel weerstand. Ik heb hem wel in opzending gehad achter de BR120. Misschien vanmiddag achter de ACTS.
Bart
Bart