Ontwerp kopstation spoor N 200x50cm
Ontwerp kopstation spoor N 200x50cm
Ik ben bezig een nieuwe baan te ontwerpen met een kopstation.
Reden van de smalle baan is de beperkte ruimte.
De hellingshoek zal rond de 3 graden liggen.
Aanvankelijk zal ik analoog starten maar uiteindelijk moeten de treinen digitaal worden.
De wisselbediening laat ik analoog.
Wat vinden jullie er van?
Thema:
Stoomtijdperk II-III (BR62 en BR65) Deutsche Reichsbahn. De treinen hebben een maximale lengte van 50 cm.
Het enkelsporige kopstation:
Op spoor 2 en 3 komen de treinen binnen.
Op spoor 1 en 4 zullen treinen klaar gezet worden voor vertrek. Er zijn 3 opstelsporen, waarvan opstelspoor 1 aan de korte kant is en meer gebruikt zal worden voor het in en uitrijden met enkele wagons tijdens het rangeren. Opstelspoor 2 wordt gebruikt voor personenrijtuigen. Opstelspoor 3 wordt gebruikt voor goederenwagons. Aan dit spoor ligt ook een kleine goederenloods.
In het doorgangsstation is een omloopspoor opgenomen zodat de locomotief het treinstel de andere kant weer kan op trekken.
Reden van de smalle baan is de beperkte ruimte.
De hellingshoek zal rond de 3 graden liggen.
Aanvankelijk zal ik analoog starten maar uiteindelijk moeten de treinen digitaal worden.
De wisselbediening laat ik analoog.
Wat vinden jullie er van?
Thema:
Stoomtijdperk II-III (BR62 en BR65) Deutsche Reichsbahn. De treinen hebben een maximale lengte van 50 cm.
Het enkelsporige kopstation:
Op spoor 2 en 3 komen de treinen binnen.
Op spoor 1 en 4 zullen treinen klaar gezet worden voor vertrek. Er zijn 3 opstelsporen, waarvan opstelspoor 1 aan de korte kant is en meer gebruikt zal worden voor het in en uitrijden met enkele wagons tijdens het rangeren. Opstelspoor 2 wordt gebruikt voor personenrijtuigen. Opstelspoor 3 wordt gebruikt voor goederenwagons. Aan dit spoor ligt ook een kleine goederenloods.
In het doorgangsstation is een omloopspoor opgenomen zodat de locomotief het treinstel de andere kant weer kan op trekken.
Re: Ontwerp kopstation spoor N 200x50cm
Kan d'r zo weinig mis aan ontdekken.
Het enige puntje zou zijn dat je beide engelsmannen in kromstand berijdt bij binnenkomst en dat is iets dat je het grootbedrijf, wegens slijtage, liever vermijdt. Maar gegeven het feit dat het een kopstation is en je dus toch met lage snelheid moet binnenkomen is het qua sporenverloop geen bezwaar dat je de engelsmannen met <40 km/u moet berijden.
Verder lijkt me je omloopspoor in het station in de lage baan wat aan de korte kant om echt erg bruikbaar te zijn, maar gegeve nde hoeveelheid ruimte die je hebt en wat je verder doet / wilt zie ik daarvoor niet ene echt makkelijke / nette oplossing
Het enige puntje zou zijn dat je beide engelsmannen in kromstand berijdt bij binnenkomst en dat is iets dat je het grootbedrijf, wegens slijtage, liever vermijdt. Maar gegeven het feit dat het een kopstation is en je dus toch met lage snelheid moet binnenkomen is het qua sporenverloop geen bezwaar dat je de engelsmannen met <40 km/u moet berijden.
Verder lijkt me je omloopspoor in het station in de lage baan wat aan de korte kant om echt erg bruikbaar te zijn, maar gegeve nde hoeveelheid ruimte die je hebt en wat je verder doet / wilt zie ik daarvoor niet ene echt makkelijke / nette oplossing
Paul Bender
Scheppen kan iedereen, stoken is een vak
Scheppen kan iedereen, stoken is een vak
Re: Ontwerp kopstation spoor N 200x50cm
Ik vind het concept leuk, zit zelf ook een beetje in deze richting te denken voor een mogelijk toekomstig project.
Ik ken het probleem zelf niet, maar ik meen meermaals gelezen te hebben, dat engelse wissels vermeden zouden moeten worden, omdat ze schijnbaar storingsgevoelig zijn. Anderen kunnen je er misschien beter over adviseren.
Beneden links denk ik dat er niet genoeg ruimte is om de sporen allemaal over en onder elkaar te laten verlopen. Is een beetje onduidelijk op de tekening. En er is een risico dat het station beneden op de voorgrond het geheel onnodig druk maakt, zelf zou ik daar misschien eerder kiezen voor enkel landschap met misschien enkel een omloopspoortje (verlengen zodat de langste trein kan passeren daar). Dan heb je aan de ene kant het station waar treinen kunnen aankomen en waar wat gerangeerd kan worden en elders een deel waar ze rondjes kunnen rijden.
En als je achter op de lage niveaus de ruimte hebt zou je misschien een paar verborgen opstelsporen meer kunnen bouwen, zodat je een paar treinen daar kwijt kan.
Bij de draaischijf boven links misschien nog een of twee spoortjes in de hoek om er een locomotiefje te stallen. (de draaischijf ook niet veel groter laten zijn dan de langste locomotieven die je op de baan hebt rijden.)
Maar zeker een interessant plan.
Ik ken het probleem zelf niet, maar ik meen meermaals gelezen te hebben, dat engelse wissels vermeden zouden moeten worden, omdat ze schijnbaar storingsgevoelig zijn. Anderen kunnen je er misschien beter over adviseren.
Beneden links denk ik dat er niet genoeg ruimte is om de sporen allemaal over en onder elkaar te laten verlopen. Is een beetje onduidelijk op de tekening. En er is een risico dat het station beneden op de voorgrond het geheel onnodig druk maakt, zelf zou ik daar misschien eerder kiezen voor enkel landschap met misschien enkel een omloopspoortje (verlengen zodat de langste trein kan passeren daar). Dan heb je aan de ene kant het station waar treinen kunnen aankomen en waar wat gerangeerd kan worden en elders een deel waar ze rondjes kunnen rijden.
En als je achter op de lage niveaus de ruimte hebt zou je misschien een paar verborgen opstelsporen meer kunnen bouwen, zodat je een paar treinen daar kwijt kan.
Bij de draaischijf boven links misschien nog een of twee spoortjes in de hoek om er een locomotiefje te stallen. (de draaischijf ook niet veel groter laten zijn dan de langste locomotieven die je op de baan hebt rijden.)
Maar zeker een interessant plan.
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Re: Ontwerp kopstation spoor N 200x50cm
Bedankt voor jullie snelle en opbouwende reacties P Bender en Tv-man
Ik wist niet van de ligging van Engelse wissels. Ik zie echter ook niet zo gauw een andere oplossing en laat dat maar zo.
Met het station op de voorzijde ben ik ook niet zo gelukkig. Had het idee dat de trein ergens naar toe moest. Maar ik ga je advies intekenen met enkel een omloopspoor zodat het idd een rustiger indruk zal geven.
De linkerkant in de baan is de uitdaging. Kan het niet goed ontwerpen qua hoogtes in Xtrack (ligt aan mij, want de functie zit er wel in...) maar ik denk en hoop rond de 3% stijging te blijven.
Ik wist niet van de ligging van Engelse wissels. Ik zie echter ook niet zo gauw een andere oplossing en laat dat maar zo.
Met het station op de voorzijde ben ik ook niet zo gelukkig. Had het idee dat de trein ergens naar toe moest. Maar ik ga je advies intekenen met enkel een omloopspoor zodat het idd een rustiger indruk zal geven.
De linkerkant in de baan is de uitdaging. Kan het niet goed ontwerpen qua hoogtes in Xtrack (ligt aan mij, want de functie zit er wel in...) maar ik denk en hoop rond de 3% stijging te blijven.
Re: Ontwerp kopstation spoor N 200x50cm
De trein moet ergens heen, maar het hoeft niet zichtbaar te zijn. Als de bestemming niet in zicht is heb je ook geen last van het feit dat de stations maar een paar honderd schaalmeter van elkaar staan. Dus een groter schaduwstation en een eenvoudiger paradespoor zou dan een mogelijkheid zijn.
Misschien kan je een xtrkcad tekening laten zien waar alle lagen opstaan (of het bestandje posten zodat het met xtrkcad bekeken kan worden. Het kan zijn dat het klopt hoor, maar het is niet helemaal uit te maken uit de tekening hoe de sporen zouden moeten lopen linksonder.
Misschien kan je een xtrkcad tekening laten zien waar alle lagen opstaan (of het bestandje posten zodat het met xtrkcad bekeken kan worden. Het kan zijn dat het klopt hoor, maar het is niet helemaal uit te maken uit de tekening hoe de sporen zouden moeten lopen linksonder.
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Re: Ontwerp kopstation spoor N 200x50cm
"Speel " eens even op het plan.
Trein komt binnen, lok vooraan, afkoppelen lok naar achter, trekt wagens in opstelspoor Hé lok zit vast.
Trein komt binnen, lok drukt trein achteruit in opstelspoor..... afkoppelen OK
Wil een andere lok nadien de opgestelde trein ophalen, dan moet hij achter de opgestelde trein geraken of hij sluit zichzelf op bij het binnenrijden in de perronsporen en moet dan omlopen.
Het kan allemaal wel, maar je moet het wel even "voor-spelen" zodat je de zwakke punten kent.
Of heb je veel trek-duw combinaties ?
Trein komt binnen, lok vooraan, afkoppelen lok naar achter, trekt wagens in opstelspoor Hé lok zit vast.
Trein komt binnen, lok drukt trein achteruit in opstelspoor..... afkoppelen OK
Wil een andere lok nadien de opgestelde trein ophalen, dan moet hij achter de opgestelde trein geraken of hij sluit zichzelf op bij het binnenrijden in de perronsporen en moet dan omlopen.
Het kan allemaal wel, maar je moet het wel even "voor-spelen" zodat je de zwakke punten kent.
Of heb je veel trek-duw combinaties ?
Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Re: Ontwerp kopstation spoor N 200x50cm
Als ik er nog eens naar kijk zie ik wel het volgende:
- Je sporen zijn relatief kort
- Je hebt een kopstation
- Je wilt met tenderloc's gaan rijden
................ wat moet je dan met een draaischijf??????
- Je sporen zijn relatief kort
- Je hebt een kopstation
- Je wilt met tenderloc's gaan rijden
................ wat moet je dan met een draaischijf??????
Paul Bender
Scheppen kan iedereen, stoken is een vak
Scheppen kan iedereen, stoken is een vak
Re: Ontwerp kopstation spoor N 200x50cm
Weer tijd gehad het sporenplan aan te passen. Het station onderaan de baan is vereenvoudigd tot inhaalspoor.
Het schaduwstation is met 1 spoor uitgebreid.
De draaischijf vond ik wel mooi staan in de hoek maar je hebt gelijk gezien de geplande tenderlocs.
Ik heb het nieuwe sporenplan toegevoegd
De reacties komen sneller dan ik kan ontwerpen
Het schaduwstation is met 1 spoor uitgebreid.
De draaischijf vond ik wel mooi staan in de hoek maar je hebt gelijk gezien de geplande tenderlocs.
Ik heb het nieuwe sporenplan toegevoegd
De reacties komen sneller dan ik kan ontwerpen
Re: Ontwerp kopstation spoor N 200x50cm
Ziet er overzichtelijker uit zo.
Volgens mij kom je nog steeds een beetje in de knoop met de sporen aan de linkerkant waar een spoor twee lagen omlaag gaat terwijl een ander spoor daartussen een half laagje omlaag gaat. Als het diagonale spoor onder alles doorgaat wordt het een eenrichtingsachtbaan, wil je niet hebben. Je hebt op zich redelijk wat lengte dus het zou passend gemaakt kunnen worden denk ik.
Het inhaalspoor beneden zou een beetje langer kunnen, evenals de sporen van het schaduwstation. Liever een beetje te lang dan te kort. Eventueel kan je twee treinen achter elkaar laten staan daar. En eer je zegt dat je toch niet genoeg treinen hebt om de sporen te vullen - het zou best eens kunnen dat er over een poosje die treinen er wel zijn
Op het station voorzie ik een verkeerschaos omdat al het verkeer over het enkele spoortje in het midden van het station moet. Misschien daar twee sporen zetten zodat er gerangeerd kan worden op de spoortjes rechtsboven of een trein van het hoofdspoor naar de loodsen kan rijden en er tegelijkertijd een trein het station binnen kan rijden.
Ik zie het nut van het wisselpaar rechtsboven niet.
Hopelijk kan je hier wat mee.
Volgens mij kom je nog steeds een beetje in de knoop met de sporen aan de linkerkant waar een spoor twee lagen omlaag gaat terwijl een ander spoor daartussen een half laagje omlaag gaat. Als het diagonale spoor onder alles doorgaat wordt het een eenrichtingsachtbaan, wil je niet hebben. Je hebt op zich redelijk wat lengte dus het zou passend gemaakt kunnen worden denk ik.
Het inhaalspoor beneden zou een beetje langer kunnen, evenals de sporen van het schaduwstation. Liever een beetje te lang dan te kort. Eventueel kan je twee treinen achter elkaar laten staan daar. En eer je zegt dat je toch niet genoeg treinen hebt om de sporen te vullen - het zou best eens kunnen dat er over een poosje die treinen er wel zijn
Op het station voorzie ik een verkeerschaos omdat al het verkeer over het enkele spoortje in het midden van het station moet. Misschien daar twee sporen zetten zodat er gerangeerd kan worden op de spoortjes rechtsboven of een trein van het hoofdspoor naar de loodsen kan rijden en er tegelijkertijd een trein het station binnen kan rijden.
Ik zie het nut van het wisselpaar rechtsboven niet.
Hopelijk kan je hier wat mee.
- Bijlagen
-
- Kopstation 1e laag.jpg (110.83 KiB) 5635 keer bekeken
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Re: Ontwerp kopstation spoor N 200x50cm
Bedankt voor het verduidelijken van je antwoord op de tekening tv-man
Wissels bij de opstelsporen had ik aanvankelijk ingetekend "voor het geval" de loc het treistel zou willen opduwen. Heeft idd niet zo veel zin als het tweede opstelspoor al bezet is.
Het gebogen paradespoor gaat over het spoor van het inhaalspoor onderaan de baan.
Het tweede spoor in het kopstation? Daar moet ik eens over nadenken...
Had je iets voor ogen?
Het inhaalspoor wordt moeilijk nog langer te krijgen, in mijn ogen althans
Het schaduwstation kan zonder boogwissels nog 10 cm verlengd worden.
OK, ik ga hier weer mee aan de slag en hoop gauw weer een update te kunnen posten.
Wissels bij de opstelsporen had ik aanvankelijk ingetekend "voor het geval" de loc het treistel zou willen opduwen. Heeft idd niet zo veel zin als het tweede opstelspoor al bezet is.
Het gebogen paradespoor gaat over het spoor van het inhaalspoor onderaan de baan.
Het tweede spoor in het kopstation? Daar moet ik eens over nadenken...
Had je iets voor ogen?
Het inhaalspoor wordt moeilijk nog langer te krijgen, in mijn ogen althans
Het schaduwstation kan zonder boogwissels nog 10 cm verlengd worden.
OK, ik ga hier weer mee aan de slag en hoop gauw weer een update te kunnen posten.
-
- Berichten: 294
- Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30
Re: Ontwerp kopstation spoor N 200x50cm
Wellicht is het een optie om van het onderste niveau (schaduwstation) een keerlus te maken. Dan ben je de extra aansluiting op het bovenste niveau inclusief het in de knoop raken van de sporen kwijt. Nadeel is wel dat je geen rondjes meer kan rijden.
Daarnaast vind ik het eerste ontwerp van het extra station mooier dan een simpel inhaalspoor. De lengte is dn wel een probleem.
Blijft wel dat ik ook het kopstation een beetje onlogisch vind. In de kruiswissel zie ik nog niet zo'n probleem, maar de opstelsporen aan de rechterzijde zijn mijns inziens een beetje zonder doel. Wellicht vervangen door een simpel spoor met een goederenloods.
Daarnaast vind ik het eerste ontwerp van het extra station mooier dan een simpel inhaalspoor. De lengte is dn wel een probleem.
Blijft wel dat ik ook het kopstation een beetje onlogisch vind. In de kruiswissel zie ik nog niet zo'n probleem, maar de opstelsporen aan de rechterzijde zijn mijns inziens een beetje zonder doel. Wellicht vervangen door een simpel spoor met een goederenloods.
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannes
Hannes
Re: Ontwerp kopstation spoor N 200x50cm
Hoi,
deden ze in jouw tijdperk ook al aan trek-duw treinen?
(ik heb geen idee)
Guus
deden ze in jouw tijdperk ook al aan trek-duw treinen?
(ik heb geen idee)
Guus
Re: Ontwerp kopstation spoor N 200x50cm
Ik heb de aanpassingen weer aan kunnen brengen:
- de sporen in het schaduwstation zijn nu verlengd (zonder boogwissels)
- het spoor van het inhaalspoor net iets langer kunnen krijgen
- de wissels van de opstelsporen aan de rechterkant van het kopstation verwijderd
- probeerde het xtrack bestand te plaatsen maar kan het helaas niet plaatsen op de site
Hier zijn de aangepaste tekeningen
- de sporen in het schaduwstation zijn nu verlengd (zonder boogwissels)
- het spoor van het inhaalspoor net iets langer kunnen krijgen
- de wissels van de opstelsporen aan de rechterkant van het kopstation verwijderd
- probeerde het xtrack bestand te plaatsen maar kan het helaas niet plaatsen op de site
Hier zijn de aangepaste tekeningen
Re: Ontwerp kopstation spoor N 200x50cm
Over tenderloc's en de draaischijf:
Ik heb in het verleden wel baanplannen gezien waar ook tenderloc's op de draaischijf gingen, zogenaamd om eenzijdige slijtage van het loopwerk op de bochtige lijn tegen te gaan. Eigenlijk was dit een smoes om ook de (H0-)tenderloc's van voren met een model-sluit- en trekwerk uit te rusten. Ik weet niet zeker of dit daadwerkelijk in het echt een reden is geweest om tenderloc's op de draaischijf te zetten, maar daar hoef je je natuurlijk niet door laten weerhouden.
Mvg, Albert Nijenhuis
Ik heb in het verleden wel baanplannen gezien waar ook tenderloc's op de draaischijf gingen, zogenaamd om eenzijdige slijtage van het loopwerk op de bochtige lijn tegen te gaan. Eigenlijk was dit een smoes om ook de (H0-)tenderloc's van voren met een model-sluit- en trekwerk uit te rusten. Ik weet niet zeker of dit daadwerkelijk in het echt een reden is geweest om tenderloc's op de draaischijf te zetten, maar daar hoef je je natuurlijk niet door laten weerhouden.
Mvg, Albert Nijenhuis
Re: Ontwerp kopstation spoor N 200x50cm
Op zich is een draaischijf ook aardig om je loks tentoon te stellen.
Enfin, een voorstel voor de inrichting van het station boven.
Belangrijkste toevoeging: het spoortje evenwijdig aan het begin van het hoofdtraject. Waarom zo? Als je bezig bent te rangeren kan je dit spoortje gebruiken in plaats van het hoofdspoor. Zo kan je tegelijk rangeren en passagierstreinen binnen laten lopen. Ook heb je een beveiliging tegen wagons waarvan de remmen het niet doen die bergafwaarts gaan rollen met alle gevolgen van dien. Nu zullen ze als het goed is alleen op het doodlopende spoortje terechtkomen en niet tegen de aanstomende trein vol passagiers aan botsen.
Het perronspoor zonder omloopspoor zou ook een omloopspoortje kunnen krijgen, maar op zich kan dit zo ook misschien al wel. Een locomotief trekt de trein het station binnen, een andere koppelt aan en rijdt ermee weg of trekt hem weg en duwt 'm op een van de opstelsporen linksboven.
Je zou misschien een kolenbunker en waterkraan bij de locloods en opstelsporen kunnen plaatsen. Mogelijk zo dat een spoor direct naar de draaischijf loopt en de andere langs kolenbunker en waterkraan loopt. (en eventueel nog een inspectieput) Maar eenvoudig houden, want het is maar een zijthema van het station, maar het is een aardige plek om een paar locomotieven te stallen.
Ik houd wel op met ideeën spuien
Het paradespoor en de sporen beneden kan een ander keer over nagedacht worden.
Enfin, een voorstel voor de inrichting van het station boven.
Belangrijkste toevoeging: het spoortje evenwijdig aan het begin van het hoofdtraject. Waarom zo? Als je bezig bent te rangeren kan je dit spoortje gebruiken in plaats van het hoofdspoor. Zo kan je tegelijk rangeren en passagierstreinen binnen laten lopen. Ook heb je een beveiliging tegen wagons waarvan de remmen het niet doen die bergafwaarts gaan rollen met alle gevolgen van dien. Nu zullen ze als het goed is alleen op het doodlopende spoortje terechtkomen en niet tegen de aanstomende trein vol passagiers aan botsen.
Het perronspoor zonder omloopspoor zou ook een omloopspoortje kunnen krijgen, maar op zich kan dit zo ook misschien al wel. Een locomotief trekt de trein het station binnen, een andere koppelt aan en rijdt ermee weg of trekt hem weg en duwt 'm op een van de opstelsporen linksboven.
Je zou misschien een kolenbunker en waterkraan bij de locloods en opstelsporen kunnen plaatsen. Mogelijk zo dat een spoor direct naar de draaischijf loopt en de andere langs kolenbunker en waterkraan loopt. (en eventueel nog een inspectieput) Maar eenvoudig houden, want het is maar een zijthema van het station, maar het is een aardige plek om een paar locomotieven te stallen.
Ik houd wel op met ideeën spuien
Het paradespoor en de sporen beneden kan een ander keer over nagedacht worden.
- Bijlagen
-
- macganes_baanplan.jpg (124.46 KiB) 4572 keer bekeken
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Re: Ontwerp kopstation spoor N 200x50cm
Ok, dat is een ingrijpende verandering...
Daar moet ik even de tijd voor nemen
Maar ik snap je punt en het middenstuk van de 2 sporenwisseling is erg interessant
Bedankt weer voor je input!
Daar moet ik even de tijd voor nemen
Maar ik snap je punt en het middenstuk van de 2 sporenwisseling is erg interessant
Bedankt weer voor je input!
Re: Ontwerp kopstation spoor N 200x50cm
2e poging,
deden ze in jouw periode ook aan trekduw treinen?
Guus
deden ze in jouw periode ook aan trekduw treinen?
Guus
Re: Ontwerp kopstation spoor N 200x50cm
Ik heb geen idee Guus maar ik heb voor ogen dat mijn locs de treinstellen zullen trekken, op de rangeerbewegingen na dan
Aan Apple173
Dat lijkt me wel wat, om een sierkoppeling aan de voorzijde te plaatsen!
Uit jouw berichtje maak ik op dat deze in de handel zijn?
Aan Apple173
Dat lijkt me wel wat, om een sierkoppeling aan de voorzijde te plaatsen!
Uit jouw berichtje maak ik op dat deze in de handel zijn?
Re: Ontwerp kopstation spoor N 200x50cm
Bedankt allemaal voor jullie inbreng!
Hoewel ik niet teveel van mijn basisplan wil afwijken is het hier en daar zeker verbeterd.
Voordat ik echter ga bouwen zijn er nog een paar puntjes die aandacht nodig hebben...
Ik heb hiervoor een paar nieuwe artikelen gepost:
1. Inbouwen van wissels waarbij de rails op kurk komt te liggen
viewtopic.php?f=18&t=5743
2. Ontkoppelrails; repa of magnetisch
viewtopic.php?f=18&t=5744
3. Het seinwezen in mijn kopstation; wat is de juiste positie voor een (of meerdere seinpalen)?
viewtopic.php?f=18&t=5746
Ik hoop weer van deze of gene te horen
Hoewel ik niet teveel van mijn basisplan wil afwijken is het hier en daar zeker verbeterd.
Voordat ik echter ga bouwen zijn er nog een paar puntjes die aandacht nodig hebben...
Ik heb hiervoor een paar nieuwe artikelen gepost:
1. Inbouwen van wissels waarbij de rails op kurk komt te liggen
viewtopic.php?f=18&t=5743
2. Ontkoppelrails; repa of magnetisch
viewtopic.php?f=18&t=5744
3. Het seinwezen in mijn kopstation; wat is de juiste positie voor een (of meerdere seinpalen)?
viewtopic.php?f=18&t=5746
Ik hoop weer van deze of gene te horen
Re: Ontwerp kopstation spoor N 200x50cm
[quote="P Bender"]Als ik er nog eens naar kijk zie ik wel het volgende:
- Je sporen zijn relatief kort
- Je hebt een kopstation
- Je wilt met tenderloc's gaan rijden
................ wat moet je dan met een draaischijf??????[/quote]
Met die draaischijf is niks mis als je nog eens met het "grotere ijzer" gaat rijden
Het levert zelfs een extra rangeer element op, als je bv. een trein achteruit naar het hoofdspoor rangeert
Bovendien "werkt de draaischijf hier als wissel voor de verzorgings/locloods sporen.
Er zou ook nog aan de stationskant een stukje extra spoor bij kunnen komen.
- Je sporen zijn relatief kort
- Je hebt een kopstation
- Je wilt met tenderloc's gaan rijden
................ wat moet je dan met een draaischijf??????[/quote]
Met die draaischijf is niks mis als je nog eens met het "grotere ijzer" gaat rijden
Het levert zelfs een extra rangeer element op, als je bv. een trein achteruit naar het hoofdspoor rangeert
Bovendien "werkt de draaischijf hier als wissel voor de verzorgings/locloods sporen.
Er zou ook nog aan de stationskant een stukje extra spoor bij kunnen komen.
Groet van Frank
Re: Ontwerp kopstation spoor N 200x50cm
Dag Frank
Een extra spoor op de draaischijf aan de stationskant heb ik overwogen...
Ik wil alleen in het echt zien of het niet te vol wordt
Trouwens net je foto's bekeken, dat is een indrukwekkende verzameling hoor, daar zal je een hoop plezier van hebben
Een extra spoor op de draaischijf aan de stationskant heb ik overwogen...
Ik wil alleen in het echt zien of het niet te vol wordt
Trouwens net je foto's bekeken, dat is een indrukwekkende verzameling hoor, daar zal je een hoop plezier van hebben
Re: Ontwerp kopstation spoor N 200x50cm
[quote="Macganesh"]Dag Frank
Een extra spoor op de draaischijf aan de stationskant heb ik overwogen...
Ik wil alleen in het echt zien of het niet te vol wordt
[/quote]
Dat is precies de (nouja...) "foutje" die ik gemaakt heb: mijn baan zit eigenlijk wat te vol. Feitelijk heb je een vergelijkbaar ontwerp, met het verschil dat ik een zijlijn eindstation heb waardoor er een excuus ontstond met museum treinen te kunnen rijden. De belangrijkste reden om voor een breedte te kiezen van een meter is de flinke bochtradius van het paradespoor, waardoor 4 asser rijtuigen niet zo "uit de bocht" hangen.
Trouwens die fotopagina kan ik al tijden niet meer bewerken. Ben ondertussen al stukken verder.
Een extra spoor op de draaischijf aan de stationskant heb ik overwogen...
Ik wil alleen in het echt zien of het niet te vol wordt
[/quote]
Dat is precies de (nouja...) "foutje" die ik gemaakt heb: mijn baan zit eigenlijk wat te vol. Feitelijk heb je een vergelijkbaar ontwerp, met het verschil dat ik een zijlijn eindstation heb waardoor er een excuus ontstond met museum treinen te kunnen rijden. De belangrijkste reden om voor een breedte te kiezen van een meter is de flinke bochtradius van het paradespoor, waardoor 4 asser rijtuigen niet zo "uit de bocht" hangen.
Trouwens die fotopagina kan ik al tijden niet meer bewerken. Ben ondertussen al stukken verder.
Groet van Frank
Re: Ontwerp kopstation spoor N 200x50cm
Beste...
De reacties van Guus en TV_man hebben me vandaag toch aan het denken gezet
Het gaat de om spelmogelijkheden, en die zijn er genoeg
Feit: Je hebt een kopstation (voor het gemak noemen we dat dan ff station B) tussen de beide denkbeeldige stations A en C, aan een aftak van een enkelsporige zijlijn.
1) Als je nu met een trein van A naar C gaat met een tussenstop op B heb je geen stuurstand wissel nodig. De lokomotief kan blijven waar die is. Maar zal terug achteruit het hoofdspoor op moeten komen.
2) Andersom van C naar A: zelfde verhaal, al zal de trein achteruit B binnen moeten lopen.
3) Wil je via A naar A terug zou je de lok kunnen laten kopmaken. Dat hoeft niet, duwtreinen waren in epoche 1, 2 en 3 normaal.
4) van C naar C terug: zelfde verhaal.
Het voorstel van TV_man om een omloopspoor weg te laten en wat goederen sporen toe te voegen lijkt me daarom een goede optie! Je krijgt zo extra mogelijkheden om te rangeren tussen goederen (loods!) en personenvervoer.
Tegelijk krijg je zo wat meer ruimte voor lokverzorging en stalling. In sommige gevallen liet men s'nachts de lok onder stoom, (in de loods) om er s'morgens vroeg weer mee snel weg te kunnen.
Tenslotte nog 1 laatste idee: Als je het spoor in de bocht aan de rechterkant op een viaduct plaatst, geeft dat een extra ruimtescheiding op waardoor het geheel meer geloofwaardigheid tav. de realteit krijgt
Ik hoop dat dit een duidelijke uitleg is
De reacties van Guus en TV_man hebben me vandaag toch aan het denken gezet
Het gaat de om spelmogelijkheden, en die zijn er genoeg
Feit: Je hebt een kopstation (voor het gemak noemen we dat dan ff station B) tussen de beide denkbeeldige stations A en C, aan een aftak van een enkelsporige zijlijn.
1) Als je nu met een trein van A naar C gaat met een tussenstop op B heb je geen stuurstand wissel nodig. De lokomotief kan blijven waar die is. Maar zal terug achteruit het hoofdspoor op moeten komen.
2) Andersom van C naar A: zelfde verhaal, al zal de trein achteruit B binnen moeten lopen.
3) Wil je via A naar A terug zou je de lok kunnen laten kopmaken. Dat hoeft niet, duwtreinen waren in epoche 1, 2 en 3 normaal.
4) van C naar C terug: zelfde verhaal.
Het voorstel van TV_man om een omloopspoor weg te laten en wat goederen sporen toe te voegen lijkt me daarom een goede optie! Je krijgt zo extra mogelijkheden om te rangeren tussen goederen (loods!) en personenvervoer.
Tegelijk krijg je zo wat meer ruimte voor lokverzorging en stalling. In sommige gevallen liet men s'nachts de lok onder stoom, (in de loods) om er s'morgens vroeg weer mee snel weg te kunnen.
Tenslotte nog 1 laatste idee: Als je het spoor in de bocht aan de rechterkant op een viaduct plaatst, geeft dat een extra ruimtescheiding op waardoor het geheel meer geloofwaardigheid tav. de realteit krijgt
Ik hoop dat dit een duidelijke uitleg is
Groet van Frank
Re: Ontwerp kopstation spoor N 200x50cm
Op zich begrijp ik je verhaal wel. Alleen ben ik erg bang voor het duwen van de trein wegens makkelijker ontsporen. Het zijn hoofdzakelijk R2 bochten en dat is natuurlijk aan de krappe kant.
Na het plaatsen van de vraag over het seinwezen kwam het idee bij me op om het paradespoor uit te breiden met een passeerspoor. Als zowel een trein vanuit het station vertrekt en ook een trein vanuit het dal richting station gaat zouden ze elkaar met slechts een kleine wachttijd veilig kunnen passeren. Binnenkort zal ik een nieuwe plattegrond plaatsen.
De scenery: in de rechteronderhoek heb ik idd een viaduct gepland.
In de rechter bovenhoek een berg met ruine
Het spoor dat daar loopt zal of aan beide kanten enigszins verborgen worden door "steile" bergwanden (ravijn) of uiteindelijk uitmonden in een tunnel.
De linker onderhoek zal het stukje "stad" moeten gaan voorstellen met reliefwoningen, bv van artitec.
Linksboven is natuurlijk het kopstation met een kleine loc werkplaats en een goederenloods, een seinhuis en een watertoren. De locaties van de gebouwen zal ik bij de bouw van de baan pas definitief vaststellen. Het middengedeelte wordt natuur met rotsen en veel bomen en hier en daar een steunmuur voor het spoor.
Na het plaatsen van de vraag over het seinwezen kwam het idee bij me op om het paradespoor uit te breiden met een passeerspoor. Als zowel een trein vanuit het station vertrekt en ook een trein vanuit het dal richting station gaat zouden ze elkaar met slechts een kleine wachttijd veilig kunnen passeren. Binnenkort zal ik een nieuwe plattegrond plaatsen.
De scenery: in de rechteronderhoek heb ik idd een viaduct gepland.
In de rechter bovenhoek een berg met ruine
Het spoor dat daar loopt zal of aan beide kanten enigszins verborgen worden door "steile" bergwanden (ravijn) of uiteindelijk uitmonden in een tunnel.
De linker onderhoek zal het stukje "stad" moeten gaan voorstellen met reliefwoningen, bv van artitec.
Linksboven is natuurlijk het kopstation met een kleine loc werkplaats en een goederenloods, een seinhuis en een watertoren. De locaties van de gebouwen zal ik bij de bouw van de baan pas definitief vaststellen. Het middengedeelte wordt natuur met rotsen en veel bomen en hier en daar een steunmuur voor het spoor.
Re: Ontwerp kopstation spoor N 200x50cm
Reactie naar aanleiding van de keerlus van Dwarsligger: Een enkele keerlus brengt met zich mee dat er geen "rondje" meer gereden kan worden. Dat is voor mij geen optie. Ik heb nu echter een tweede keerlus ingetekend.
Dit brengt meerdere voordelen met zich mee.
1. Ik heb meerdere mogelijkheden om over het spoor te rijden
2. Ik hoef de loc niet meer te laten omrijden om toch te kunnen koprijden (heet dat zo?) om toch weer goed in het station aan te komen
3. Er lopen in de linker hoek nu niet zoveel sporen meer over elkaar heen
Er werpen zich wel weer vragen op:
1. Ik heb geen enkele ervaring met een keerlus (maar dat is overkomelijk )
2. Ik rijd nu nog analoog en ik heb ergens gelezen dat je een keerlus of voor analoog of voor digitaal hebt, is dat waar of zijn er ook gecombineerde
Ik heb het aangepaste spoorplan weer bijgevoegd.
Het omkeerspoor aan de onderkant is vervallen en heeft een minder strak karakter gekregen waardoor het spoor naar mijn mening mooier in het landschap past. Het Paradespoor in het midden heeft een passeerspoor gekregen zodat treinen van en naar het station elkaar hier de ruimte kunnen geven. Ook heb ik proberen aan te geven hoe ik de scenery voorlopig ingepland heb.
Dit brengt meerdere voordelen met zich mee.
1. Ik heb meerdere mogelijkheden om over het spoor te rijden
2. Ik hoef de loc niet meer te laten omrijden om toch te kunnen koprijden (heet dat zo?) om toch weer goed in het station aan te komen
3. Er lopen in de linker hoek nu niet zoveel sporen meer over elkaar heen
Er werpen zich wel weer vragen op:
1. Ik heb geen enkele ervaring met een keerlus (maar dat is overkomelijk )
2. Ik rijd nu nog analoog en ik heb ergens gelezen dat je een keerlus of voor analoog of voor digitaal hebt, is dat waar of zijn er ook gecombineerde
Ik heb het aangepaste spoorplan weer bijgevoegd.
Het omkeerspoor aan de onderkant is vervallen en heeft een minder strak karakter gekregen waardoor het spoor naar mijn mening mooier in het landschap past. Het Paradespoor in het midden heeft een passeerspoor gekregen zodat treinen van en naar het station elkaar hier de ruimte kunnen geven. Ook heb ik proberen aan te geven hoe ik de scenery voorlopig ingepland heb.