baanplan Worchester Abbey

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.

mdedeugd

Re: baanplan Worchester Abbey

Bericht door mdedeugd »

Hallo Christiaan.

Welkom op N spoorforum, want dat had ik nog niet gedaan ;)
Fijn dat je kunt gaan beginnen met jou modelbaan.
Vindt het baanplan echt super mooi.
Oja en jij ook nog gefeliciteerd met de uitnodiging voor Rail 2013.
Sucses en ook veel plezier. ;) ;) ;)

Martin de Deugd

Onderwerp starter
christiandomburg

Bericht door christiandomburg »

mdedeugd schreef:Hallo Christiaan.

Welkom op N spoorforum, want dat had ik nog niet gedaan ;)
Fijn dat je kunt gaan beginnen met jou modelbaan.
Vindt het baanplan echt super mooi.
Oja en jij ook nog gefeliciteerd met de uitnodiging voor Rail 2013.
Sucses en ook veel plezier. ;) ;) ;)

Martin de Deugd
Dankjewel:)
Heb er echt veel zin in om te werken aan de baan, ook om met martin mee te gaan naar de beurs. Ik snap martin wel, ik zou ook vereerd zijn als mijn baan uiteindelijk op rail 2013 mag staan:)

Gr.

Lid van MC De Spoorstaaf Baan:kleinweidelbach Tijdperk: alles door elkaar, voornamelijk diesel/elektrisch MCC DR5000-Rosoft bezetmelders Peco code 55 Finescale

Onderwerp starter
christiandomburg

ik ben nog even aan de gang gegaan.

Ik heb het station omgedraaid en gespiegeld, zodat de doorgaande sporen aan de buitenkant zitten waardoor de bochten van en uit het station ruimter gemaakt kunnen worden, ook heb ik er voor gekozen om het parallelspoor aan te laten sluiten om het station zodat ik er een mooier geheel van kan maken, ik ben alleen nog niet helemaal zeker over het verborgen gedeelte. het spoor vanuit de helix komt lager te liggen dus ik zit te twijfelen of ik de helling wel kan halen met dat kleine stukje zichtbare spoor.
Afbeelding

Graag hoor ik jullie mening

Lid van MC De Spoorstaaf Baan:kleinweidelbach Tijdperk: alles door elkaar, voornamelijk diesel/elektrisch MCC DR5000-Rosoft bezetmelders Peco code 55 Finescale

Onderwerp starter
christiandomburg

Beste lezer.

Toch ben ik weer aan de gang gegaan, ik vond het te rond, en ik miste nog iets.
Nu heb ik een helix erin gevoerd, de treinen gaan uit of naar het station via de helix, en komen boven uit, waar ze dus terug naar het station kunnen, en/of naar het schaduwstation. ook heb ik een draaischijf er in gedaan zodat mijn treinen kunnen keren zonder moeite.
Afbeelding

Graag hoor ik iedereen zijn mening.

gr,

Christian

martindomburg
Elektronica/Commercieel

Bericht door martindomburg »

Strak gemaakt broeder, ziet er goed uit

Onderwerp starter
christiandomburg

martindomburg schreef:Strak gemaakt broeder, ziet er goed uit
Dank u, ik ga nu met het schaduwstation aan de gang zodat ik daar meer treinen op kwijt kan.

Wim

Bericht door Wim »

Toch een kleine kanttekening:

Ik ga ervan uit dat daar waar de sporen elkaar kruizen, de hoogte verschillen in orde zijn?
Daar waar je de helix verlaat/ingaat ter hoogte van de overgang naar de grote tafel.

Onderwerp starter
christiandomburg

Wim schreef:Toch een kleine kanttekening:

Ik ga ervan uit dat daar waar de sporen elkaar kruizen, de hoogte verschillen in orde zijn?
Daar waar je de helix verlaat/ingaat ter hoogte van de overgang naar de grote tafel.
Ja dat klopt, de minimale hoogte bij de kruising is 5cm, waar het spoor wat van het station komt lager ligt.

matthijskuiper

Bericht door matthijskuiper »

Je zou nog iets meer kunnen doen met de draaischijf onderin.
Op dit moment zit er 1 spoor aan, daarmee fungeert het enkel om een loc te keren, en dat kan denk ik goedkoper (als je onderhoud ed. niet mee neemt.)

Onderwerp starter
christiandomburg

daar heb je idd een punt, ik zie het alleen op het moment niet, kan je mischien een aanwijzing geven?

matthijskuiper

Bericht door matthijskuiper »

Dit is een schets waar ik nu aan werk om een simpel industrie terrein te voorzien van een sporadische trein.
De trein komt links binnen en rijdt door tot rechts achter. Gaat achteruit het fabrieks terrein in. (dit kan ook anders om nagelang de massa van de trein cargo)
vervolgens staat de loc weer voor de trein zonder te hoeven keren. en kan deze weer, met loc voorwaarts, links uitrijden.

Dit is misschien niet geheel volgens groot bedrijf en vergt ook wat fantasie, maar is wel een optie om treinen te kunnen keren.

NB. Dit plan is op 2x2 meter gemaakt.
Bijlagen
kruizing.jpg
kruizing.jpg (83.35 KiB) 3823 keer bekeken

Onderwerp starter
christiandomburg

daar heb je wel een punt, ik ben alleen bang dat het bij mij niet kan ivm met ruimte

Zolderspoor

Bericht door Zolderspoor »

Hallo Christian.

Om inspiratie op te doen voor BW’s zijn er wel mogelijkheden. Zoeken op afbeeldingen op Google Duitsland met Bahnbetriebswerke+im+model levert een groot aantal plaatjes op. Waaronder een aantal met vrouwenvlees…

Als je gaat kijken bij Brimo, http://modellanlagenbau.de/anlagen-im-bau.htm, heb je voor een groot aantal uren werk met het bekijken van …tig professioneel ontworpen/gebouwde modelbanen. Daarvan zijn er legio met depot.
Veel daarvan is naar voorbeeld bij onze oosterburen. In hoeverre dit aansluit bij de Angelsaksische opvattingen is mij niet bekend. Maar wellicht dat je er ideeën opdoet.

Onderwerp starter
christiandomburg

het is alleen erg lastig om inspiratie te vinden, in engeland hebben ze rare streken, maar ik denk dat de draaischijf de beste en mooiste oplossing is, en wat het meest overeenkomt met hoe ze het in engeland doen(voor zover ik weet), ik hoop alleen dat ik een draaischijf van peco gedigitaliseerd krijg.

Gr.

maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Christian, als ik zoek met google op 'turntable' en dan bijv. 'sussex' dan krijg ik wat leuke plaatjes en via-via vond ik 123 de volgende wellicht interessante sites om inspiratie uit te putten:
Ramsgate Remembered en dan vooral de hires-plattegrond van Ramsgate Town Station!!! (Let op het kolen-gebeuren onderin!)
Loco Yard.com
East Cleveland Image Archive In de UK, niet Ohio! Veel foto's, ook van stations en haltes.

Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Onderwerp starter
christiandomburg

bedankt voor de reacties tot nu toe, maar ik ben aardig content met hoe de baan er nu uit ziet, ik ben van plan om de baan zo te houden, en gaanderweg dingen aan te passen als dit nodig is.

Gr.

The Railroader

Bericht door The Railroader »

Hetgeen wat je tekende bestaat, het is terug te vinden in het grootbedrijf, zie link:
http://en.wikipedia.org/wiki/Wye_(rail)

Fred The Railroader

Onderwerp starter
christiandomburg

idd, die komen veel voor, ik heb ook aan de wye gedacht, maar die krijg ik er niet in tenzij ik me baan drastisch ga veranderen, en ik ben zeer tevreden zo, alleen het schaduwstation word dan nog aangepast. en mischien nog wat schoonheidsfoutjes aan de baan

Onderwerp starter
christiandomburg

beste volgers,

Vandaag ben ik weer verder gegaan met mijn baanplan aangezien ik van plan ben om dit weekend te beginnen met de frame van de baan(ja je leest het goed, de baas heeft eindelijke toe gezegd)

Hier zie je het onderste schaduwstation, ik heb hier maar 4 sporen elk omdat ik een grote radius bocht aan moet houden, dit omdat mijn locs anders de bochten niet doorkomen, wat dus ook inhoud dat ik maar 4 sporen naast elkaar kwijt kan, anders land ik naast de baan :lol: , het is een simpel aankomst en vertrek stationnetje, waar ik dus in totaal 8 treinen kwijt zou kunnen(4 aan elke kant)
Afbeelding

Dan komen we bij het andere schaduwstation, deze is wat groter en heeft dus ook meer ruimte, dit komt omdat mijn helix in het kleinere platform komt, dus ik kan gebruik maken van de volle 3 meter, ook hier zit ik met de radius van de bochten, waardoor ik mijn sporen bij elkaar moet laten uitkomen om de bocht te maken, maar ook hier kan ik aan beide kanten treinen kwijt.
Afbeelding

En dan komen we bij het bovengedeelte:
Dit is een ontwerp van mij om lekker mee te kunnen spelen, de treinen komen uit beide helixen, kunnen door de doorgaande sporen bij het station, of de omloop sporen, boven het station zit een depot, hier zullen mijn stomers hun onderhoudsbeurten krijgen en zullen zijn gestalt worden, ik heb er een draaischijf in gezet ivm het keren van de treinen, ik heb niet genoeg ruimte om een driehoek te maken, dus dan moet het maar zo. :geek: onder het station bevind zich een laad&los spoor, waar de goederentreinen hun lading kunnen lossen en weer vol kunnen gooien, hier zit ook een klein omloopspoortje bij en daar kan ik ook meteen treinen stallen.
Het is de bedoeling dat er ook nog een MCC gedeelte komt, die heb ik er alleen nog niet in getekend.
Afbeelding

Ik zeg brand maar los en laat maar weten wat jullie ervan vinden:) ik ben er zelf erg tevreden mee en ook erg trots op.

Met vriendelijke groeten,

Christian

Onderwerp starter
christiandomburg

Ik moet er ook nog even bij zeggen dat in de depot 2 schuren komen, waarvan er in 1 onderhoud gepleegd word, schoonmaken gebeurt bij het spoor boven de enkele schuur.

Onderwerp starter
christiandomburg

beste volgers,

Na grootse zin op gebracht te hebben om lekker te beginnen aan het bouwen van mijn baan, kwam ik meteen al voor een onverwachte verassing te staan, na het weghalen van de bureau van de vorige eigenaren kwam ik eracher dat er een radiator zat, wat dus inhield dat ik mijn baan 20 cm in moest korten, maar daardoor paste mijn scenery niet meer :roll: dus hier nu dan maar het nieuwe idee, ik heb er bij geschreven waar het voor is, dus ik denk dat vrij weinig uitleg nodig is ;)

Afbeelding

Ik hoop dat dit wat is.

Gr,

Chris

Maurits71

Bericht door Maurits71 »

netjes toch, :D bouwse

Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Plaats reactie