In dit draadje mijn verslag van mijn eerste 'zelfbouwloc' op basis van een donorchassis en een 3D geprinte kap; de NS 2400 loc met laag A - sein in de huisstijl van de NS. Geel - Grijs dus. Geen nood, een bruine 2400 staat ook nog op de planning!
In het draadje van 3DBuilder staat een uitgebreid foto en filmverslag over de bouw van de NS 2400 in 3D en hoe je hem digitaliseert. Het is van mij geenszins de bedoeling om dit draadje te 'dubbelen'. Ik wil gewoon mijn vorderingen met jullie delen. Enige overlap is niet te voorkomen. Zijn draadje: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=21&t=4285
Vandaag ontving ik via de post de eerste van een serie op EBAY gekochte / gewonnen donorchassis, een Life Like SW 08 - 1200 vanuit de USA. Een 2e handsje en in niet al te beste staat. Echter na wat schoonmaken en nog zonder olie-en van tandraden en wieltjes, tufte het lokje over emplacement 5 Eiken.
Begin van de week was de 2400 kap met laag A sein al binnen van Shapeways en dus konden de eerste bouwstappen gezet worden. Na wat gepriegel met de lipjes, viel het kapje van het donorchassis af. Vervolgens vielen onder invloed van de zwaartekracht ook de stroomgeleiders, draaistellen en een printplaatje (?) vanzelf van het chassis. Lichte paniek was het gevolg... Echter lijkt alles nog op de foto's van Fred, dus ik zal wel zien...
De eerste proefpassing van de tank is een feit, hij past er exact omheen! En ik word enthousiaster en enthousiaster!
Het donorchassis heeft helaas maar 1 koppeling, aan de voorzijde is het gehele koppelsysteem verdwenen. Gelukkig heeft de geprinte kap een sluitblokje en is er dus geen probleem.
Bij Phildie de verf besteld en op Conrad nog e.e.a. aan schroeven, boutjes, moertjes, LEDjes en toebehoren, dus de bouw kan goed los. Althans, mits de PTT e.e.a. snel thuisbezorgd!
Bijlagen
De 3d geprinte kap in FUD van 3dBuilder
IMG_2200 FUD kap 2400.jpg (56.21 KiB) 5666 keer bekeken
Het donorchassis is op basis van een Amerikaanse LifeLike n - scale SW8 - 1200 lokomotief.
IMG_2208 donorchassis LifeLikeSW08.jpg (52.87 KiB) 5666 keer bekeken
De mee geprinte dieseltank past precies rond de donor.
IMG_2210 proefpassen dieseltank.jpg (74.65 KiB) 5666 keer bekeken
Het donorchassis bestaat voornamelijk uit metaal. + en - mogen geen vriendjes worden, daar waar ik dat niet wil! Styreen lost het op!
IMG_2209 isoleren chassis LifeLike.jpg (53 KiB) 5666 keer bekeken
De stroomgeleiders op het kapje heb je niet meer nodig, de draaistellen wel en het printplaatje alleen als je hem wilt digitaliseren,
Een los setje koppelingen kun je eventueel voor $4,50 ook los bestellen bij Lifelike, onderdeel no. 13 links op de foto zie je het omcirkelde setje
Assembly instructions N SW8/600/900 locomotive
IMG_2033.JPG (105.46 KiB) 5621 keer bekeken
laat maar weten dan stuur ik je meer details door.
Succes met de bouw, ik ben benieuwd!
Fred
Alles komt goed!
Volg 3Dbuildr ook op Facebook en Youtube
Dank je Niels! Jou Belgische lok ziet er ook echt enorm goed uit! Hopelijk lukt dat project!
Terug naar mijn eerste NS 2400.
Vandaag de kap en tank nogmaals vetvrij gemaakt met een doekje, kwastje en terpentine.
Bij gebrek aan airbrush materialen, de ouderwetse kwast met zachte haren gebruikt. Het resultaat mag er zijn. Door het nastrijken met een kwast met zachte borstelharen vallen de strijkbanen verf erg mee. Hopelijk is dat nog zo als het goedje straks droog is!
De details komen wel echt heel mooi naar voren! Vooral de fijne roosterdetails zijn geweldig mooi op de kap!
Nu is het wachten op de verf en materialen bestellingen bij Phildie en Conrad.
Groetjes,
Hoontje
Bijlagen
Alle onderdelen zijn voorzien van een grondverf laagje. Details komen mooi uit!
IMG_2217 geprimede 2400 1e poging.jpg (42.73 KiB) 5576 keer bekeken
Detailopname van het lage A sein, details komen mooi uit!
IMG_2214 detailopname geprimede 2400.jpg (33.91 KiB) 5576 keer bekeken
Het chassis passend gemaakt mbv vijlen en dremel, de onderstellen gereinigd, stroomgeleiders gesneden van fosforbrons plaat (CONRAD) en in de kap gelijmd. Slechts aan 1 zijde, want de gaas voor het motorcompartiment is nog niet binnen. En warempel! De eerste meters van de NS 2400 zijn reeds afgelegd op het raccordement aan de Karolusstraat. Als het model verzwaard is, zal ik eens kijken of ik een filmpje kan maken!
Ook zijn voor een soepeler verloop de onderstellen schoongemaakt, pas na 5x over een doek met wasbenzine, glansden de wieltjes me tegemoet!
Er waren ook wat tegenslagen;
De scheenplaten passen niet op de onderstellen, ik beraad me over een oplossing.
De gaas voor het motorcompartiment is onvindbaar... Ergens in de verhuis is het verdwenen...
Inmiddels is de verf van Phildie binnen en de afwrijvers (idem Phildie).
En toen deed Hoontje iets doms. In mijn enthousiasme ben ik met een penseel gaan proberen te schilderen. (Fout 1) én heb ik de verf aangelengd met terpentine i.p.v. Tinner... Had ik nou toch maar dat etiket gelezen...
Voordeeltje, de trein hoeft niet meer verweerd te worden
Maar goed, foto's zeggen meer dan woorden, dus oordeelt u zelf!
Bijlagen
Hoe vies kan een onderstel worden?!?! Dit is na 5(!)x poetsen!
IMG_2224 vieze onderstellen.jpg (65.23 KiB) 5442 keer bekeken
Stroomtoevoer m.b.v. Fosforbrons-plaat van CONRAD
IMG_2228 stroomtoevoer in de kap.jpg (56.81 KiB) 5442 keer bekeken
Verffout met onverdunde verf... Toch nog wel wat details te zien!
IMG_2237 Verffoutje 2400.jpg (66.34 KiB) 5442 keer bekeken
verffoutje op de andere zijde...
IMG_2238 2400 verffoutje 2.jpg (64.56 KiB) 5442 keer bekeken
Nog wat 'belangrijks' wat ik helaas nu nog niet kan testen; een lichtmasker ingeschilderd aan de kopse kanten van de locomotief! Meerdere lagen zwarte acrylverf maken de kap helemaal lichtdicht.
Daarnaast een foto van het passend gemaakte chassis m.b.v. een dremel. Tip: Houdt het chassis NIET vast tijdens het dremelen, want het wordt erg warm!
Groet,
Hoontje
Bijlagen
lichtmasker 2400
IMG_2226 lichtmasker 2400.jpg (45.46 KiB) 5440 keer bekeken
passend gemaakt chassis m.b.v. dremel.
IMG_2218 weggeslepen hoorntjes LLdonor.jpg (51.2 KiB) 5440 keer bekeken
lekker bezig, wat ik me zat af te vragen want dat schilderwerk is straks de vlag op een strontschip en dat is mega zonde want je maakt iets moois. als je geen airbrush set heb ( zoals ik ) waarom haal je dan niet een paar goedkope spuitbussen met verf. primer is het probleem niet en bruin is er ook, tenminste toen ik in mijn grafitie tijdperk zat was elke kleur wel te krijgen.
Dat heb ik overwogen en geprobeerd. Maar wil toch uiteindelijk wel voor de echte NS-look gaan. En die kleuren zijn er amper. Dus ben aan het sparen voor een airbrush-set. Dan worden de volgende kappen hopelijk goed in de lak gezet!
Bedankt voor de tip in elk geval!
Zat even bij Conrad te kijken en op marktplaats... is best betaalbaar, ben alleen bang voor evt. geluidsoverlast... 50dB in een flatgebouw = niet zo fijn gok ik...
Welnee joh, valt hartstikke mee. Ik heb zelf deze en ik garandeer je dat geen één van je buren hem zal horen!! Zelfs als hij naast je staat met spuiten is het niet storend. Let wel, dat ding van mij heeft géén tank(je) en staat dus continu aan. Als je dat bezwaarlijk vindt moet je er een uitzoeken mét tank. Het schijnt ook dat compressors met tank constanter spuiten (oid) maar ik heb er (als beginned airbrush-prutser) helemaal nul komma nul last van en zelfs ook überhaupt niets van gemerkt.
Ik spuit al heel wat jaren en heb verschillende manieren gebruikt.
ik heb wel ooi les gehad in spuiten maar ik spreek hier echt alleen uit mijn eigen ervaring.
er zullen vast forumleden zijn die het er niet mee eens zijn.
eerst en vooral, koop een goede airbrush, waar je ook makkelijk reserve afdichtingen en andere onderdelen voor kan kopen.
een plastic € 25 airbrush is geen airbrush... sorry
bv bij een tekenmaterialen / kunstschilders winkel. bijvoorbeeld DEVA in Breda.
Zij hebben vaak 1 iemand die er alles van weet en je goed kan adviseren.
een airbrush voor spuitwerk van modellen hoeft echt niet duur te zijn.
Ik heb er een stuk of drie , maar mijn bader 150 met fijne naald en nozzle werkt uitstekend.
Verf
dat is een volgende keuze. ik heb even de potjes van Revell en Humbrol etc gebruikt, maar al snel zie je dat de juiste kleur er toch niet bij zit.
het eigenlijk niet lekker spuit gewoon niet het resultaat waar je op hoopt.
voor mij, maar dat is persoonlijk, werken cellulose lak en Standox 1 componenten basislak het beste.
celluloselak, is de verf die Phildie ook gebruikt, mooi dun op te zetten in een mooie glans
voordeel is dat het er sneller strak uitziet, nadeel is dat oneffenheden onmiddellijk zichtbaar worden en super zichtbaar worden, afwerken dus met een
zijdeglans transparante lak.
beperking is het aanbod aan leveranciers, of het aanbod en vrijheid van kleuren.
Standox ( merknaam) is net als vele andere autolakken een basis lak.
wat is een 1 componenten basislak: dat is de kleurlaag op je auto na de grondverf bij een spuitgang met als afwerking een transparante meestal 2 componenten lak.
voordeel is dat deze lak in oneindig veel kleuren kan worden gemengd.
vaak ook heeft de verfmenger er wel lol in om voor jou in de modelbouwhoek even net dat extra beetje moeite te doen om de juiste kleur te krijgen.
NEEM JE MODEL MEE NAAR DE VERFLEVERANCIER, dan ziet hij waar hij het voor doet.
Deze basis lakken kan je kopen bij de professionele verfwinkels. kan je er geen vinden , vraag dan even bij een lokaal autoschadebedrijf waar je er
een kan vinden.
Spuiten
spuiten uit een bus vloeibaar gas.... voor kleinen dingen gaat het , bus in emmer water zetten voor betere temperatuur afgifte.
anders gaat het drijfgas sputteren en krijg je spetters.
nadeel, erg duur op den duur, matige kwaliteit bij iets grotere spuitbeurten, geen constante druk, afgifte gas, alleen kleinere spuitbewegingen uitvoerbaar
Membraampomp ( de brompotten of lawaai pruttelaars ) omdat deze compressie zonder tank ( reserve) is geeft elke compressieslag ( het plop plop plop plop )
een pufje lucht, logisch is het, hoe sneller de compressor is des te minderde fluctuatie aan de uitgang ( jouw airbrush) niet ideaal maar prima mee te werken.
hoe fijner je airbrush des te slechter het resultaat. en, Tja, het is niet echt geluidloos... dus niet na 2200 hr spuiten ahahha
koelkast principe compressor dit zijn de compressoren die het meest worden gebruikt bij airbrush op kleine schaal.
Super stil en met een kleine tot grote luchttank. die luchttank is nodig omdat deze compressoren vaak net niet constant de juiste druk kunnen halen.
het luchttankje is dus een buffer, hoe groter de tank hoe meer buffer. bij de duurdere modellen vaak ook voorzien van een automatische afslag en druk ventiel, zodat je mooi de druk kan instellen. natuurlijk geeft de tank een mooie constante luchtstroom en is hierdoor aan te bevelen boven de andere methode.
de verf, verdunnen is het toverwoord.
vergeet wasbenzine en terpentine , voor deze lakken heb je thinner en speciaal verdunner nodig.
hoeveel verdunnen, dat is afhankelijk van je verf viscositeit en jou voor keur.
maar verhoudingen van 1 : 1 of 1 :1,5 verf : verdunner , zijn geen uitzondering.
ik gebruik meestal als truc : meng je verf, haal het stokje waar je mee roert uit de verf, neem een cocktailprikker steek deze in de verf, roer er even mee.
haal deze uit de verf en kijk naar de druppels die er vanaf lopen, dan komt de laatse druppel naar de punt gezakt.... en daar zit nou de truc.
de laatste druppel moet er nog net afvallen, is je verf te dik, dan zal de druppel wel vormen aan de punt maar gewoon blijven hangen.
is je verf te dun, dan zal de laatste druppel er direct vanaf vallen en blijft er geen of nauwelijks verf aan de prikker zitten.
dit is iets waarbij oefening op zijn plaats is.
Spuiten, ga eerst oefenen , oefenen en nog een keer oefenen, eerst op papier ge mooie puntjes zetten, hoe kleiner hoe beter, ga daarna lijntje spuiten , zo dun mogelijk. ga proberen met mooie egale bewegingen een vlak te vullen, stop niet te vroeg of start niet te laat met de verftoevoer voor je het object gaat treffen.
mooie objecten om te oefenen zijn luciferdoosjes en bv vorken ( kan je toch mooi schoon maken met thinner.)
last but not least.....
Klaar met spuiten...... SCHOONMAKEN en nog eens schoonmaken... en ja. bij kleine spuitbeurten ben je langer aan het schoonmaken dan aan het spuiten.
ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Ik heb al heel wat onzin over spuiten en hopeloos slecht werk zien voorbij komen op verschillende fora, nu jij met je vraag komt leek het mij leuk om dit aan te pakken
om mijn ervaring eens te uiten.
Dank Niels, helder. Ben me aan het verdiepen in de aanschaf. Moet wat op de centen letten. Het lijkt nu een aankoopbedrag van rond de 150,- / 200,- te worden en dat is best veel... Even kijken hoe e.e.a. in te passen is in het budget de komende maanden.
Bij gebrek aan AirBrush materialen, verder gegaan met de electra en inbouw van het chassis van de NS 2400. Inmiddels is een zeer gave, gloednieuwe donorloc gearriveerd (Voor zéér weinig geld, dat Ebay veilen is echt leuk!) , dus ook de 2e NS 2400 kan gebouwd gaan worden. Dit wordt er waarschijnlijk 1 zonder laag A-sein.
Hieronder enkele foto's van de locs op het raccordement 5 Eiken.
Groetjes,
Hoontje
Bijlagen
De gloednieuwe, puntgave LifeLike donor...
IMG_2255 Internationale trein 5 Eiken.jpg (103.29 KiB) 5059 keer bekeken
De NS 2400 levert een VAM-wagon af op het raccordement.
IMG_2256 NS 2400 op 5 Eiken.jpg (79.7 KiB) 5059 keer bekeken
Vandaag de volgende aanwinsten binnengehaald. Ik kan nu beginnen met het bouwen van de NS 2400 in kleinserie Althans, zo begint het wel te lijken, in totaal 4 stuks i.p.v. de geplande 3. (Voordeeltje op eBay wat ik niet kon laten schieten)
Moet nog wel een keertje in Houten andere koppelingen scoren...
Bijlagen
Eerste donorlok
IMG_2266 Amerikaan 1.jpg (77.38 KiB) 5035 keer bekeken
Tweede donorlok
IMG_2269 Amerikaan 2.jpg (77.38 KiB) 5035 keer bekeken
Derde donorlok
IMG_2270 Amerikaan 3.jpg (81.15 KiB) 5035 keer bekeken
vierde donorlok (reeds begonnen met de bouw op dit chassis)
IMG_2277 Amerikaan 4.jpg (72.15 KiB) 5035 keer bekeken
De volgende stap was natuurlijk zo snel mogelijk de verschillende chassis alvast klaarmaken voor de kapjes. Die laatsten moeten nog besteld worden. Er komt nog één NS 2400 met laag A-sein en 2 stuks met een omgekeerd L-sein.
Voor de toekomst is het aantal al goed, er moet ooit een module bak (of 2) voor Tilburg - Goederen komen en daar reden de NS 2400'jes af en aan... Maar dat zal in model nog een bak of 8 duren, dus nog járen...
Bijlagen
In serieproductie de chassishelften scheiden...
IMG_2284 serieproductie NS 2400 chassisscheiding.jpg (83.43 KiB) 5034 keer bekeken
Ook deze donoren verloren hun uitstekende hoorntjes met dank aan de dremel...
IMG_2289 detailopname afschuren hoorntjes.jpg (78.26 KiB) 5034 keer bekeken
Dank heren.
Vandaag helaas geen update aangezien de werkweek pas op de helft is (weekenden hebben we al lang geleden wegbezuinigd in mijn branche!) en ik vandaag nog tot 18u dienst heb...
<zelfmedelijdenmodus uit>
Ergens deze week hoop ik weer aan de knutsel te kunnen!
Hoontje schreef:Er waren ook wat tegenslagen;
De scheenplaten passen niet op de onderstellen, ik beraad me over een oplossing.
Paar weekjes met vakantie geweest, dus excuus voor de late reactie Heb je deze post + foto's gelezen over de scheenplaten? http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.ph ... =80#p85051 "De scheenplaten zijn maar 0,3mm dik ... Op elke scheenplaat zitten aan de achterzijde twee rechthoekige pinnetjes die precies in sleuven van het Lifelike draaistel passen. Er moeten alleen twee kleine bolletjes/boutjes op de draaistellen worden weggesneden zodat de scheenplaten mooi vlak aanliggen op het draaistel... "
Misschien kun je een foto maken van wat precies het probleem is (want het zou prima moeten passen)?
Goed bezig met je massa-kleinproductie!
Mvrgr, Fred
Alles komt goed!
Volg 3Dbuildr ook op Facebook en Youtube
Fijne vakantie gehad?
Zal een foto maken later vandaag. Het probleem zijn in mijn optiek de sleufjes... Deze zitten bij 1 lok er simpelweg niet in het draaistel. Of zijn niet diep genoeg. Het geheel klikt niet vast zeg maar...
Momenteel is de bouw even 'stil gelegd' daar de modulebak van de Vijf Eiken ver 'af' moet zijn voor Lochem...