Altwied im Westerwald
Re: Altwied im Westerwald
Dag Wim,
Zelf ben ik erg tevreden over de foto achtergrond van PeArd. Mooi mat gedrukt op kunsstof en voor mij is een bomengrens en veel blauwe lucht voldoende. Ook vanuit meerder hoeken blijft deze mooi.
Zelf ben ik erg tevreden over de foto achtergrond van PeArd. Mooi mat gedrukt op kunsstof en voor mij is een bomengrens en veel blauwe lucht voldoende. Ook vanuit meerder hoeken blijft deze mooi.
-
Onderwerp starter - Berichten: 1162
- Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
- Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)
Re: Altwied im Westerwald
Hallo Bren,
Ik heb even bij PeArd gekeken. Mooie achtergronden, maar niet het motief dat ik zoek. Iets te vlak voor mijn baan. Sowieso is op veel fotoachtergronden (ook van andere leveranciers) een wat breder dal te zien. Pas aan de horizon (op minstens 1 km afstand) zijn dan heuvels/berghellingen te zien. Probleem bij mij is dat Altwied in een erg smal dal ligt. Direct achter het station staan wat huizen en direct daarna begint de steile beboste helling (die tot minstens 150 m boven het dal uitsteekt) . Alleen op de plaatsen waar de beek tegen de achtergrond aanstroomt, moet het dal iets breder worden.
Waarschijnlijk ontkom ik niet aan het zelf schilderen (ik vind dat trouwens ook best leuk hoor). Eventueel kan ik iets bij Jowi laten fabriceren. Ik zie wel wat (en wanneer) er gebeurt. Misschien dat ik hem eerst gewoon lichtblauw schilder. Dat is al beter dan het bruin van nu.
Groet, Wim
Ik heb even bij PeArd gekeken. Mooie achtergronden, maar niet het motief dat ik zoek. Iets te vlak voor mijn baan. Sowieso is op veel fotoachtergronden (ook van andere leveranciers) een wat breder dal te zien. Pas aan de horizon (op minstens 1 km afstand) zijn dan heuvels/berghellingen te zien. Probleem bij mij is dat Altwied in een erg smal dal ligt. Direct achter het station staan wat huizen en direct daarna begint de steile beboste helling (die tot minstens 150 m boven het dal uitsteekt) . Alleen op de plaatsen waar de beek tegen de achtergrond aanstroomt, moet het dal iets breder worden.
Waarschijnlijk ontkom ik niet aan het zelf schilderen (ik vind dat trouwens ook best leuk hoor). Eventueel kan ik iets bij Jowi laten fabriceren. Ik zie wel wat (en wanneer) er gebeurt. Misschien dat ik hem eerst gewoon lichtblauw schilder. Dat is al beter dan het bruin van nu.
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
-
Onderwerp starter - Berichten: 1162
- Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
- Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)
Re: Altwied im Westerwald
En weer is er een maand om zonder veel voortgang.... Het werk op kantoor houdt me door de week bezig, en de tuin van mijn schoonouders in het weekend... Zoals ik vorige maand al schreef, ben ik ook begonnen met de bouw van een restaurantje. Dat gaat langzaam maar zeker verder. Eigenlijk zou ik moeten solderen, maar ja, dit is leuker
Het restaurant is bedoeld als pizza restaurant. Er zit zelfs een exclusief recept voor een pizza in "Pizza Vollmeroso", maar dat heb ik nog niet geprobeerd. Ik houd meer van Salami of Hawaii (dat laatste niet aan Italianen vertellen want dan worden ze wild...).
Hieronder een afbeelding van het model zoals Vollmer hem bedacht had:
Naar mijn smaak zijn de kleuren iets te fel. Het gros van de huizen in het Westerwald zijn wit, al zijn er ook genoeg uitzonderingen. Aangezien er toch een likje verf over moet om de plastic glans weg te nemen, kan ik hem ook direct een ander kleurtje geven. Sowieso heb ik de neiging gebouwen toch een ander uiterlijk te geven dan wat de fabrikant had bedacht.
Op de foto is ook te zien dat de uitbouw 2 deuren heeft die in dezelfde hoek zitten. Dat lijkt me niet logisch (beetje overbodig zelfs). De rechterdeur ga ik dus in een raam veranderen.
Omdat het restaurantje aan de oever van de Wied komt te staan, wil ik aan de achterzijde nog een lager gelegen terras maken. Hieronder is te zien hoe dat er ongeveer uit moet komen te zien. Direct aan de voorzijde van de baan komt een trap vanaf de weg die langs het gebouw naar beneden naar het terras loopt. Voor de vorm heb ik daar al een plaatje MDF op blokjes gelegd om een idee te krijgen. Er zal ook nog een boom op de oever moeten komen zodat de Preisertjes hun biertje aangenaam in de schaduw kunnen nuttigen:
Ik heb het hoofdgebouw eerst maar eens wit gepleisterd. Dat heb ik met matte verf gedaan die ik ooit bij Praxis heb gekocht. Het zijn kleine testpotjes voor muurverf, 75 ml voor 2 euro. Geweldige verf! Mooi mat, goed dekkend, op waterbasis en in heel veel soorten kleuren verkijgbaar! Knal oranje of blauw, maar ook veel mooie zachte kleuren als gebroken wit, zand kleurig, grijstinten, enz. Ik heb wit met een beetje "Sahara" (heel lichtgeel) gebruikt om geen spierwitte muur te krijgen.
Voor de uitbouw heb ik "Oud Roze" gekozen. Eerst dacht ik dat het te fel zou zijn, maar nu het op de muur zit, valt het wel mee:
De raampartijen liggen al klaar. Die moeten nog een likje witte verf krijgen zodat de plasticglans verdwijnt. Rechts is te zien dat ik de deur al weg heb gesneden. Hier moet ik nog een raamkozijn maken uit styreen.
Na twee lagen witte verf is de gele kleur verdwenen. Het harde oranje van de aanbouw is nu een zacht roze. Ik heb de verf met een stug kwastje op de muren gestempeld. Daardoor krijg je een mooie structuur en geen zichtbare penseelstreken. De daken krijgen later nog een likje verf. Die worden blauw-grijs, om op leien daken te lijken.
Voor het restaurant ligt ook een terrasje. De pergola moet later nog geplaatst worden. De doorgaande weg door het Wieddal gaat vrijwel direct langs het terras van het restaurant. Misschien niet de beste plek om een Westerwäller Wurstplatte te eten, maar daarom komt er aan de achterzijde dus een extra terras op de Wiedoever. Hoewel de passerende goederentrein ook daar wel te horen zal zijn.... Maar misschien is het restaurant daarom een favoriete stek voor treinhobbyisten...
Nog een foto schuin van voren:
En ja, de spoorlijn is best druk. Nu komt er al weer een trein langs. Gelukkig maakt het accutreinstel minder lawaai.
Groet, Wim
Het restaurant is bedoeld als pizza restaurant. Er zit zelfs een exclusief recept voor een pizza in "Pizza Vollmeroso", maar dat heb ik nog niet geprobeerd. Ik houd meer van Salami of Hawaii (dat laatste niet aan Italianen vertellen want dan worden ze wild...).
Hieronder een afbeelding van het model zoals Vollmer hem bedacht had:
Naar mijn smaak zijn de kleuren iets te fel. Het gros van de huizen in het Westerwald zijn wit, al zijn er ook genoeg uitzonderingen. Aangezien er toch een likje verf over moet om de plastic glans weg te nemen, kan ik hem ook direct een ander kleurtje geven. Sowieso heb ik de neiging gebouwen toch een ander uiterlijk te geven dan wat de fabrikant had bedacht.
Op de foto is ook te zien dat de uitbouw 2 deuren heeft die in dezelfde hoek zitten. Dat lijkt me niet logisch (beetje overbodig zelfs). De rechterdeur ga ik dus in een raam veranderen.
Omdat het restaurantje aan de oever van de Wied komt te staan, wil ik aan de achterzijde nog een lager gelegen terras maken. Hieronder is te zien hoe dat er ongeveer uit moet komen te zien. Direct aan de voorzijde van de baan komt een trap vanaf de weg die langs het gebouw naar beneden naar het terras loopt. Voor de vorm heb ik daar al een plaatje MDF op blokjes gelegd om een idee te krijgen. Er zal ook nog een boom op de oever moeten komen zodat de Preisertjes hun biertje aangenaam in de schaduw kunnen nuttigen:
Ik heb het hoofdgebouw eerst maar eens wit gepleisterd. Dat heb ik met matte verf gedaan die ik ooit bij Praxis heb gekocht. Het zijn kleine testpotjes voor muurverf, 75 ml voor 2 euro. Geweldige verf! Mooi mat, goed dekkend, op waterbasis en in heel veel soorten kleuren verkijgbaar! Knal oranje of blauw, maar ook veel mooie zachte kleuren als gebroken wit, zand kleurig, grijstinten, enz. Ik heb wit met een beetje "Sahara" (heel lichtgeel) gebruikt om geen spierwitte muur te krijgen.
Voor de uitbouw heb ik "Oud Roze" gekozen. Eerst dacht ik dat het te fel zou zijn, maar nu het op de muur zit, valt het wel mee:
De raampartijen liggen al klaar. Die moeten nog een likje witte verf krijgen zodat de plasticglans verdwijnt. Rechts is te zien dat ik de deur al weg heb gesneden. Hier moet ik nog een raamkozijn maken uit styreen.
Na twee lagen witte verf is de gele kleur verdwenen. Het harde oranje van de aanbouw is nu een zacht roze. Ik heb de verf met een stug kwastje op de muren gestempeld. Daardoor krijg je een mooie structuur en geen zichtbare penseelstreken. De daken krijgen later nog een likje verf. Die worden blauw-grijs, om op leien daken te lijken.
Voor het restaurant ligt ook een terrasje. De pergola moet later nog geplaatst worden. De doorgaande weg door het Wieddal gaat vrijwel direct langs het terras van het restaurant. Misschien niet de beste plek om een Westerwäller Wurstplatte te eten, maar daarom komt er aan de achterzijde dus een extra terras op de Wiedoever. Hoewel de passerende goederentrein ook daar wel te horen zal zijn.... Maar misschien is het restaurant daarom een favoriete stek voor treinhobbyisten...
Nog een foto schuin van voren:
En ja, de spoorlijn is best druk. Nu komt er al weer een trein langs. Gelukkig maakt het accutreinstel minder lawaai.
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
-
- Berichten: 1616
- Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
- Locatie: Bunde, Zuid-Limburg
Re: Altwied im Westerwald
Hallo Wim,
Leuk huisje, ziet er goed uit. Die muurverf doet het prima zo, goede tip.
Wat ik me alleen afvraag is of je geen problemen krijgt met de maatvoering bij het in elkaar zetten door de laagdikte van de muurverf.
Leuk huisje, ziet er goed uit. Die muurverf doet het prima zo, goede tip.
Wat ik me alleen afvraag is of je geen problemen krijgt met de maatvoering bij het in elkaar zetten door de laagdikte van de muurverf.
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
-
Onderwerp starter - Berichten: 1162
- Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
- Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)
Re: Altwied im Westerwald
Hallo Nico,
Ik lijm eerst de wanden van het gebouw aan elkaar. Dan kan ik ook direct de kieren opvullen met putty mocht het niet helemaal precies passen. (Vollmer past normaliter trouwens behoorlijk goed). Pas daarna schilder ik de wanden in de hoofdkleuren. De ramen komen er achter, dus de dikte van de verflaag op de muur maakt daar niet uit.
Alleen het vakwerk kan een probleem zijn, omdat dat óp de buitenmuur wordt gelijmd. Nu valt het met de dikte van de verflaag wel mee, dus ik had geen problemen met de maatvoering. Alleen moest ik secondenlijm gebruiken om het vakwerk vast te zetten. Plasticlijm werkt niet goed op een verflaag.
De muurverf zelf is relatief dik, maar dekt ook goed. Je hebt dus geen dikke laag nodig. Ik heb 2 dunne lagen gebruikt.
Het vakwerk heb ik met Humbrol verf geschilderd (verdund met wasbenzine). Hier zou de muurverf de details bedekken met verf.
Groet, Wim
Ik lijm eerst de wanden van het gebouw aan elkaar. Dan kan ik ook direct de kieren opvullen met putty mocht het niet helemaal precies passen. (Vollmer past normaliter trouwens behoorlijk goed). Pas daarna schilder ik de wanden in de hoofdkleuren. De ramen komen er achter, dus de dikte van de verflaag op de muur maakt daar niet uit.
Alleen het vakwerk kan een probleem zijn, omdat dat óp de buitenmuur wordt gelijmd. Nu valt het met de dikte van de verflaag wel mee, dus ik had geen problemen met de maatvoering. Alleen moest ik secondenlijm gebruiken om het vakwerk vast te zetten. Plasticlijm werkt niet goed op een verflaag.
De muurverf zelf is relatief dik, maar dekt ook goed. Je hebt dus geen dikke laag nodig. Ik heb 2 dunne lagen gebruikt.
Het vakwerk heb ik met Humbrol verf geschilderd (verdund met wasbenzine). Hier zou de muurverf de details bedekken met verf.
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
-
- Berichten: 1616
- Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
- Locatie: Bunde, Zuid-Limburg
Re: Altwied im Westerwald
Ok Wim, thanks. Dat ga ik dat ook een keer proberen ter zijner tijd.
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
-
Onderwerp starter - Berichten: 1162
- Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
- Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)
Re: Altwied im Westerwald
Hallo allemaal,
Inmiddels zijn we 3 maanden verder. Ik ben druk geweest met vakantie, werken in de tuin, maar helaas nauwelijks met het bouwen aan Altwied. Het wordt dus tijd om roest te gaan rijden. Vanwege de langdurige stilstand van de baan heb ik daar maar groot materieel voor aan laten rukken. Een telefoontje naar BW Altenkirchen werd beantwoord met: "we sturen wel een flinke jongen".
En inderdaad, enige tijd later komt er iets aangetuft. Letterlijk zelfs want het blijkt een stoomlok te zijn:
Een 50er zowaar! Met Kabinentender én Witte windleiplaten
Ik had hem eerder dit jaar al willen bestellen, maar toen bleek hij helaas toch niet meer op voorraad. Omdat hij ook niet meer in productie is bij Fleischmann (of een andere fabrikant), moest ik iets anders voor mijn verjaardag vragen. Dat werd dus de Limburger Zigarre. Heel erg naar
Maar goed, nu had H@ns er dus blijkbaar toch nog 1 weten te vinden en kon ik hem niet laten staan. Snel besteld en bij mijn ouders in Nederland laten bezorgen. Toevallig moest ik vorige week voor een zakenreis terug naar het vaderland en kon ik tegelijk ook mijn nieuwste aanwinst ophalen
En inmiddels staat hij in Altwied stoom af te blazen Is het geen plaatje?
Ik ben er blij mee
Nu maar weer echt aan de slag met de baan. Binnenkort dus weer een echte update.
Groet, Wim
Inmiddels zijn we 3 maanden verder. Ik ben druk geweest met vakantie, werken in de tuin, maar helaas nauwelijks met het bouwen aan Altwied. Het wordt dus tijd om roest te gaan rijden. Vanwege de langdurige stilstand van de baan heb ik daar maar groot materieel voor aan laten rukken. Een telefoontje naar BW Altenkirchen werd beantwoord met: "we sturen wel een flinke jongen".
En inderdaad, enige tijd later komt er iets aangetuft. Letterlijk zelfs want het blijkt een stoomlok te zijn:
Een 50er zowaar! Met Kabinentender én Witte windleiplaten
Ik had hem eerder dit jaar al willen bestellen, maar toen bleek hij helaas toch niet meer op voorraad. Omdat hij ook niet meer in productie is bij Fleischmann (of een andere fabrikant), moest ik iets anders voor mijn verjaardag vragen. Dat werd dus de Limburger Zigarre. Heel erg naar
Maar goed, nu had H@ns er dus blijkbaar toch nog 1 weten te vinden en kon ik hem niet laten staan. Snel besteld en bij mijn ouders in Nederland laten bezorgen. Toevallig moest ik vorige week voor een zakenreis terug naar het vaderland en kon ik tegelijk ook mijn nieuwste aanwinst ophalen
En inmiddels staat hij in Altwied stoom af te blazen Is het geen plaatje?
Ik ben er blij mee
Nu maar weer echt aan de slag met de baan. Binnenkort dus weer een echte update.
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: Altwied im Westerwald
Mooie lok , fijn dat het weer winter wordt, dan kan er weer gebouwd worden
Groetjes, Rembrand
Mijn baan op het n-spoor forum Arendsnest Bergspoor
iTrain | Peco 55 | Z21| OC32 met DTS HPP4 | Rosoft |L.net s88sd16-n|s88sd16-n|Xtremekeerlus
Mijn baan op het n-spoor forum Arendsnest Bergspoor
iTrain | Peco 55 | Z21| OC32 met DTS HPP4 | Rosoft |L.net s88sd16-n|s88sd16-n|Xtremekeerlus
Re: Altwied im Westerwald
Prachtige lok Wim! Staat ook nog op mijn verlanglijstje. Leuk om weer iets te lezen over Altwied. Is de 50Kab erin geslaagd roest en stof te bestrijden?
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
-
Onderwerp starter - Berichten: 1162
- Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
- Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)
Re: Altwied im Westerwald
Jazeker! Zoals op de foto's is te zien, is er in heel Altwied geen korreltje roest meer te vinden...traiNiac schreef:Is de 50Kab erin geslaagd roest en stof te bestrijden?
Alleen op het linkersegment met de vakwerkbrug moet hij nog even aan de slag...
Komend weekend nog wat electra solderen en dan kan ik rondrijden. Ik kan niet wachten om deze jongen met een lange goederentrein te zien rondtuffen
En de rest van mijn treinen staan eigenlijk ook wel te trappelen om eindelijk eens te gaan rijden...
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: Altwied im Westerwald
Tja, de datsja kan niet verwaarloosd worden, maar daar kan je weer inspiratie opdoen voor het groen op de baan, dus win-win. En straks zal het buitenseizoen vast over zijn. Een mooie locomotief heb je op de baan gezet daar!
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
-
Onderwerp starter - Berichten: 1162
- Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
- Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)
Re: Altwied im Westerwald
Klopt! Alhoewel ik een hekel heb aan de winter, zeker de Russische... (duurt veel te lang, na 2 weken ben ik de sneeuw al weer zat, maar ja, dan moet je nog 5 maanden... )Rem_Brand schreef:Mooie lok , fijn dat het weer winter wordt, dan kan er weer gebouwd worden
Het heeft echter wel voordelen, bv minder afleiding door werkzaamheden in de tuin
Afgelopen weekend heb ik weer een beetje zitten solderen. Geen plaatjes dit keer. Misschien later deze week. Ik wil gaan beginnen met een bedieningspaneeltje.
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
-
Onderwerp starter - Berichten: 1162
- Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
- Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)
Re: Altwied im Westerwald
BR 50 vervolgstory: ik was al een hele tijd op zoek naar een BR 050 met Kabinentender terwijl er geen fabrikant meer was die hem nog maakte. Uiteindelijk heb ik er dan toch 1 weten te bemachtigen (zie voorgaande berichten).
En wat zie ik nu: de Gebroeders F. uit Neurenberg hebben besloten eind dit jaar het model opnieuw gaan uitbrengen....
Goed nieuws natuurlijk (maar te laat voor mij). Had ik iets gemist? Ik heb geen enkele aankondiging gezien. Niet op hun site, niet in de MIBA Messe 2018... Heel apart...
Groet, Wim
En wat zie ik nu: de Gebroeders F. uit Neurenberg hebben besloten eind dit jaar het model opnieuw gaan uitbrengen....
Goed nieuws natuurlijk (maar te laat voor mij). Had ik iets gemist? Ik heb geen enkele aankondiging gezien. Niet op hun site, niet in de MIBA Messe 2018... Heel apart...
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
-
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 08 apr 2016 12:37
- Locatie: Rotterdam
Re: Altwied im Westerwald
hi Wim, inderdaad gaat Fleischmann weer een nieuwe oplage van de 50'er produceren. Die wil ik er ook wel bij hebben eigenlijk . De lok is aangekondigd in de folder 'Winter Neuheiten 2018/2019', volgens mij is dat een nieuwe trend dat fabrikanten ook in de herfst nogmaals nieuwe (of heruitgaven van oudere modellen) aankondigt, vaak terwijl de nieuwtjes van Neurenberg nog niet eens allemaal zijn uitgeleverd.
hier de folder: https://www.mostviertler-modellbahnhof. ... heiten.pdf, volgens mij is de railbus in tijdperk IV ook wel wat voor jou...
De nieuw uit te brengen versie verschilt niet echt veel met die welke je nu hebt, ander bedrijfsnummer en het loopwiel is weer in spaakwiel-uitvoering, de rest is ongewijzigd zo te zien.
Maar ja, wat is er nou mooier dan 1 BR50? Inderdaad, twee BR50'ers
Groet,
Vincent
hier de folder: https://www.mostviertler-modellbahnhof. ... heiten.pdf, volgens mij is de railbus in tijdperk IV ook wel wat voor jou...
De nieuw uit te brengen versie verschilt niet echt veel met die welke je nu hebt, ander bedrijfsnummer en het loopwiel is weer in spaakwiel-uitvoering, de rest is ongewijzigd zo te zien.
Maar ja, wat is er nou mooier dan 1 BR50? Inderdaad, twee BR50'ers
Groet,
Vincent
-
Onderwerp starter - Berichten: 1162
- Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
- Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)
Re: Altwied im Westerwald
Dank je Vincent!
Interessant! Die railbus heb ik al (zowaar een 795 van Fleischmann). En ja, twee 50ers is beter dan 1... Ik ben wel voorstander om niet van elke lok 1 exemplaar te hebben. Liever meerdere loks van elke serie. Zo heb ik bv 4 x BR212 en 3 x BR216. Maar eigenlijk had ik met mezelf afgesproken dat ik helemaal geen stoomtractie op mijn N baantje zou laten rijden. En nu heb ik al een BR 82 en een BR 50...
De 2e 50er wordt het dus niet. Voorlopig dan he
Stiekem ziet die BR 94 er dan ook wel leuk uit. Als ze die nu ook in DB uitvoering uitbrengen... Ze hebben in ieder geval in het Westerwald gereden. Dan ook nog een BR 93 erbij en ik kan ook in Tp3 voor de dag komen
Iets serieuzer: die PA Behaelter wagens met biercontainers zijn dan wel weer interessant.
Of de ICE1, die heb ik ook nog niet..
Groet, Wim
Interessant! Die railbus heb ik al (zowaar een 795 van Fleischmann). En ja, twee 50ers is beter dan 1... Ik ben wel voorstander om niet van elke lok 1 exemplaar te hebben. Liever meerdere loks van elke serie. Zo heb ik bv 4 x BR212 en 3 x BR216. Maar eigenlijk had ik met mezelf afgesproken dat ik helemaal geen stoomtractie op mijn N baantje zou laten rijden. En nu heb ik al een BR 82 en een BR 50...
De 2e 50er wordt het dus niet. Voorlopig dan he
Stiekem ziet die BR 94 er dan ook wel leuk uit. Als ze die nu ook in DB uitvoering uitbrengen... Ze hebben in ieder geval in het Westerwald gereden. Dan ook nog een BR 93 erbij en ik kan ook in Tp3 voor de dag komen
Iets serieuzer: die PA Behaelter wagens met biercontainers zijn dan wel weer interessant.
Of de ICE1, die heb ik ook nog niet..
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
-
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 08 apr 2016 12:37
- Locatie: Rotterdam
Re: Altwied im Westerwald
Zelf vind ik die biercontainers een tikkeltje te exotisch, heb dan liever deze wagens met de standaard grijze/zilver PA-behälter. Die heb ik al, in de Roco-versie, Fleischmann herkauwt met de bestaande mallen 'nieuwe' modellen. Niet erg in dit geval, prachtig gedetailleerde wagons. Maar wat varianten met andersoortige laadkisten/kleincontainers is wenselijk / lijkt me toch mogelijk.
In mijn verzameling zijn de BR 50 493 (maar dat wist je al uit een ander draadje) en de 050 646-9 opgenomen. De 50 493 heeft al een verouderingskuur ondergaan, zie foto, wellicht ter inspiratie.
Wielen en drijfstangen zijn opnieuw rood gespoten, de lok zelf heeft een dun laagje zijdeglans zwart gekregen om 'm een wat 'vettige' uitstraling te geven en daarna is de loc nog van wat gebruikssporen voorzien.
In mijn verzameling zijn de BR 50 493 (maar dat wist je al uit een ander draadje) en de 050 646-9 opgenomen. De 50 493 heeft al een verouderingskuur ondergaan, zie foto, wellicht ter inspiratie.
Wielen en drijfstangen zijn opnieuw rood gespoten, de lok zelf heeft een dun laagje zijdeglans zwart gekregen om 'm een wat 'vettige' uitstraling te geven en daarna is de loc nog van wat gebruikssporen voorzien.
-
Onderwerp starter - Berichten: 1162
- Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
- Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)
Re: Altwied im Westerwald
Mooi gedaan Vincent! Het ziet er erg realistisch uit! Het laagje matzwart geeft ook direct een "metal look". Inspirerend
Wat de containers betreft: ik heb al 6 wagens met elk 3 Efkr containers (grijs/aluminium) van Roco. Die wil ik inzetten voor het vervoer van kunststofkorrels uit de plasticfabriek bij Wesseling (aan de Rijn bij Keulen) naar een locale kunststofverwerkende industrie in mijn Westerwald.
Ter afwisseling wil ik nog wel wat Dikrrgrk &#$%! (ik word gek van die afkortingen...): Dikkie Dik containers voor bier. Eigenlijk zat ik te denken aan Dortmunder Union bier of Bitburger. Dat ligt wat dichter bij het Westerwald in de buurt. Paderborn is dan weer een stukje verder, alhoewel het ook nog wel zou kunnen.
Aan het zijlijntje van mijn zijlijntje (volgt u me nog?) ligt het dorpje Ehlscheid. Dat is een Luftkurort en daar staan dus een paar grote hotels. Omdat frisse lucht dorstig maakt, is daar natuurlijk regelmatig aanvoer van gerstenat nodig. Bieraanvoer met PA containers lijkt me dan wel weer leuk voor de afwisseling. Anders zijn het allemaal gesloten wagens in de goederentrein.
Een paar gewone gesloten containers lijken me dan ook nog wel aardig. Die zijn ook voor veel goederen te gebruiken. Ik heb eerder dit jaar een wagen gekocht met 5 containers, maar dat bleken bij thuiskomst niet 5 losse containers te zijn, maar el-cheepo 5 aan 1 stuk gegoten. Dat was nou net niet de bedoeling....
Groet, Wim
Wat de containers betreft: ik heb al 6 wagens met elk 3 Efkr containers (grijs/aluminium) van Roco. Die wil ik inzetten voor het vervoer van kunststofkorrels uit de plasticfabriek bij Wesseling (aan de Rijn bij Keulen) naar een locale kunststofverwerkende industrie in mijn Westerwald.
Ter afwisseling wil ik nog wel wat Dikrrgrk &#$%! (ik word gek van die afkortingen...): Dikkie Dik containers voor bier. Eigenlijk zat ik te denken aan Dortmunder Union bier of Bitburger. Dat ligt wat dichter bij het Westerwald in de buurt. Paderborn is dan weer een stukje verder, alhoewel het ook nog wel zou kunnen.
Aan het zijlijntje van mijn zijlijntje (volgt u me nog?) ligt het dorpje Ehlscheid. Dat is een Luftkurort en daar staan dus een paar grote hotels. Omdat frisse lucht dorstig maakt, is daar natuurlijk regelmatig aanvoer van gerstenat nodig. Bieraanvoer met PA containers lijkt me dan wel weer leuk voor de afwisseling. Anders zijn het allemaal gesloten wagens in de goederentrein.
Een paar gewone gesloten containers lijken me dan ook nog wel aardig. Die zijn ook voor veel goederen te gebruiken. Ik heb eerder dit jaar een wagen gekocht met 5 containers, maar dat bleken bij thuiskomst niet 5 losse containers te zijn, maar el-cheepo 5 aan 1 stuk gegoten. Dat was nou net niet de bedoeling....
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
-
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 08 apr 2016 12:37
- Locatie: Rotterdam
Re: Altwied im Westerwald
Aangezien ik vrijwel een gelijksoortige afwijking heb begrijp ik je volledig!
Hier nog wat documentatie waar jij vast gelukkig van wordt: http://www.thwoditsch.de/kbrf/index.html
En mag ik je dit boek aanbevelen https://shop.vgbahn.info/vgbahn/shop/fr ... _1421.html
Nu stop ik met stalken
Zeker van minitrix, met van die bruine panelen? Ja dat is inderdaad heel slap gedaan, jammer.Ik heb eerder dit jaar een wagen gekocht met 5 containers, maar dat bleken bij thuiskomst niet 5 losse containers te zijn, maar el-cheepo 5 aan 1 stuk gegoten
Hier nog wat documentatie waar jij vast gelukkig van wordt: http://www.thwoditsch.de/kbrf/index.html
En mag ik je dit boek aanbevelen https://shop.vgbahn.info/vgbahn/shop/fr ... _1421.html
Nu stop ik met stalken
-
Onderwerp starter - Berichten: 1162
- Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
- Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)
Re: Altwied im Westerwald
Hallo Vincent,
Het wagentje is inderdaad van Minitrix, met rood-bruine panelen. Op zich een leuk dingetje, maar niet voor detailopnames. Ik zit er over te denken de 5 containers los van elkaar te snijden en dan zelf tussenwandjes te maken. Als ik de wagen dan alleen in een doorgaande goederentrein plaats, valt het niet zo op dat het geen gedetailleerde containers zijn en is er toch de suggestie van 5 losse exemplaren.
De links die je stuurde zijn interessant! Bedankt! Ik kende ze nog niet.
Zelf ben ik in bezit van dit tijdschrift:
https://shop.vgbahn.info/eisenbahn-jour ... _1572.html
Groet, Wim
PS ga gerust door met stalken hoor
Het wagentje is inderdaad van Minitrix, met rood-bruine panelen. Op zich een leuk dingetje, maar niet voor detailopnames. Ik zit er over te denken de 5 containers los van elkaar te snijden en dan zelf tussenwandjes te maken. Als ik de wagen dan alleen in een doorgaande goederentrein plaats, valt het niet zo op dat het geen gedetailleerde containers zijn en is er toch de suggestie van 5 losse exemplaren.
De links die je stuurde zijn interessant! Bedankt! Ik kende ze nog niet.
Zelf ben ik in bezit van dit tijdschrift:
https://shop.vgbahn.info/eisenbahn-jour ... _1572.html
Groet, Wim
PS ga gerust door met stalken hoor
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
-
Onderwerp starter - Berichten: 1162
- Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
- Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)
Re: Altwied im Westerwald
Hallo allemaal,
In plaats van flink te bouwen, heb ik natuurlijk weer veel tijd verspild met rondsurfen op het internet. Toevallig kwam ik nog een interessante pagina met foto's van de Oberwesterwaldbahn (Limburg-Altenkirchen) tegen, die ik graag wil delen:
http://www.klauserbeck.de/Kilometrierun ... irchen.htm
Veel foto's waar voor een deel nog de mechanische beveiliging te zien is. Zowel foto's uit 2016-2017 als uit vroegere jaren (80er jaren bv).
Ik vraag me af of er tegenwoordig nog veel armseinen langs het spoor staan. Bij mijn weten is men recentelijk druk bezig geweest met het moderniseren van deze lijn. Ook op de fotos zie ik in 2016 al veel armseinen met witte kruisen, met name rond Westerburg. In 2017 alleen nog lichtseinen. Vergane glorie...
Lichtpuntje (naast dat van de lichtseinen) is natuurlijk wel dat de lijn nog gewoon in gebruik is. Er zijn al zoveel lijntjes stilgelegd, opgeheven, tot fietspad omgetoverd.... Hier rijden tenminste nog treinen
Nu toch maar flink aan de slag zodat er tussen Neuwied en Altenkirchen ook treinen kunnen rijden. In ieder geval zichtbaar in Altwied...
Groet, Wim
In plaats van flink te bouwen, heb ik natuurlijk weer veel tijd verspild met rondsurfen op het internet. Toevallig kwam ik nog een interessante pagina met foto's van de Oberwesterwaldbahn (Limburg-Altenkirchen) tegen, die ik graag wil delen:
http://www.klauserbeck.de/Kilometrierun ... irchen.htm
Veel foto's waar voor een deel nog de mechanische beveiliging te zien is. Zowel foto's uit 2016-2017 als uit vroegere jaren (80er jaren bv).
Ik vraag me af of er tegenwoordig nog veel armseinen langs het spoor staan. Bij mijn weten is men recentelijk druk bezig geweest met het moderniseren van deze lijn. Ook op de fotos zie ik in 2016 al veel armseinen met witte kruisen, met name rond Westerburg. In 2017 alleen nog lichtseinen. Vergane glorie...
Lichtpuntje (naast dat van de lichtseinen) is natuurlijk wel dat de lijn nog gewoon in gebruik is. Er zijn al zoveel lijntjes stilgelegd, opgeheven, tot fietspad omgetoverd.... Hier rijden tenminste nog treinen
Nu toch maar flink aan de slag zodat er tussen Neuwied en Altenkirchen ook treinen kunnen rijden. In ieder geval zichtbaar in Altwied...
Groet, Wim
Laatst gewijzigd door Wim H op 05 jan 2019 09:24, 1 keer totaal gewijzigd.
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: Altwied im Westerwald
Misschien een beetje off-topic, sorry Wim, maar ik zie de ene keer de armseinen naar het spoor en de ander keer vanaf het spoor gericht.
Hoe zit dat nou, ik neem aan dat de modelseinfabrikanten ook maar seinen naar 1 kant leveren?
Voor de rest leuke site voor inspiratie, Wim
Hoe zit dat nou, ik neem aan dat de modelseinfabrikanten ook maar seinen naar 1 kant leveren?
Voor de rest leuke site voor inspiratie, Wim
-
- Berichten: 5335
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Altwied im Westerwald
De armseinen wijzen in de rijrichting( rode zijde) allemaal naar rechts en worden tenzij dat niet mogelijk is altijd rechts van het spoor geplaatst. Iets anders zie ik op de foto's ook niet terug, wel zijn er veel foto's op die site waar je de seinen vanaf de achterzijde( de zwarte zijde) ziet.
Groetjes Michiel
Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
-
Onderwerp starter - Berichten: 1162
- Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
- Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)
Re: Altwied im Westerwald
Hallo Ronald,Alro schreef:... ik zie de ene keer de armseinen naar het spoor en de ander keer vanaf het spoor gericht.
Hoe zit dat nou, ik neem aan dat de modelseinfabrikanten ook maar seinen naar 1 kant leveren?
ik denk dat je hier seinen bedoelt die naast het andere spoor staan. Zoals Michiel al schreef, staan de seinen in principe rechts van het spoor, en wijst de arm ook naar rechts. Als daar ook een spoor ligt, dan wijst dit sein daar uiteraard naar toe. Maar het geldt niet voor dat spoor
Groet, Wim
PS er zijn allerlei uitzonderingen, maar daar ga ik niet op in
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: Altwied im Westerwald
Aha, rood is de voorkant en zwart is de achterkant
Was me nog niet opgevallen, weer wat geleerd
Was me nog niet opgevallen, weer wat geleerd
-
Onderwerp starter - Berichten: 1162
- Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
- Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)
Re: Altwied im Westerwald
"Kinder, wie die Zeit vergeht!"
Dit citaat van WeWaWe (oprichter van Miba) is wel van toepassing.
Het jaar is al weer bijna ten einde zonder dat er veel is gebeurd op de modelbaan. In Altwied is het (uiteraard) rustig. Alhoewel.... Eigenlijk staat de wereld er op zijn kop! Nou ja, op de zijkant om precies te zijn:
Het moest er natuurlijk een keer van komen. Om goed te kunnen rijden moet de electra eerst op orde zijn. Inmiddels ben ik aan het solderen. Met frisse tegenzin. Maar goed, nu het begin er is, komt de rest ook wel. Eigenlijk valt het best wel mee: totaal 4 wissels, 6 seinen, een overweg en een paar stopsecties.
Ondertussen ben ik ook met wat andere scenery begonnen. Er moeten 2 tunnelportalen op mijn baan komen. De kant en klare modellen van Faller of Noch zijn me veel te groot, dus ik wil ze zelf gaan maken. Dat geeft de baan ook iets unieks.
Stap 1 is het maken van een papieren modelletje om de juiste maat te bepalen. Met behulp van de NEM normen heb ik een tunnelopening op een blad papier getekend en uitgeknipt. Vervolgens even passen met een lok:
Dat is al heel wat beter dan die schuurdeuren van Noch! Ik moet nog even een uitzoeken hoe ik de rest van het portaal ga ontwerpen. Er moeten nog wat versieringen zoals sierrandjes komen. Misschien een klein torentje zoals bij een kasteel. Het portaal van de Loreley tunnel is weer iets te veel van het goede voor zo'n zijlijntje, maar ik kan nog iets met kantelen proberen.
Daarna moet ik gaan kijken wat voor materiaal ik voor de bouw ga gebruiken. Ik heb nog wat muurplaten van Noch liggen. Eventueel kan ik ook alles in gips krassen. Of toch maar XPS schuim?
Groet, Wim
Dit citaat van WeWaWe (oprichter van Miba) is wel van toepassing.
Het jaar is al weer bijna ten einde zonder dat er veel is gebeurd op de modelbaan. In Altwied is het (uiteraard) rustig. Alhoewel.... Eigenlijk staat de wereld er op zijn kop! Nou ja, op de zijkant om precies te zijn:
Het moest er natuurlijk een keer van komen. Om goed te kunnen rijden moet de electra eerst op orde zijn. Inmiddels ben ik aan het solderen. Met frisse tegenzin. Maar goed, nu het begin er is, komt de rest ook wel. Eigenlijk valt het best wel mee: totaal 4 wissels, 6 seinen, een overweg en een paar stopsecties.
Ondertussen ben ik ook met wat andere scenery begonnen. Er moeten 2 tunnelportalen op mijn baan komen. De kant en klare modellen van Faller of Noch zijn me veel te groot, dus ik wil ze zelf gaan maken. Dat geeft de baan ook iets unieks.
Stap 1 is het maken van een papieren modelletje om de juiste maat te bepalen. Met behulp van de NEM normen heb ik een tunnelopening op een blad papier getekend en uitgeknipt. Vervolgens even passen met een lok:
Dat is al heel wat beter dan die schuurdeuren van Noch! Ik moet nog even een uitzoeken hoe ik de rest van het portaal ga ontwerpen. Er moeten nog wat versieringen zoals sierrandjes komen. Misschien een klein torentje zoals bij een kasteel. Het portaal van de Loreley tunnel is weer iets te veel van het goede voor zo'n zijlijntje, maar ik kan nog iets met kantelen proberen.
Daarna moet ik gaan kijken wat voor materiaal ik voor de bouw ga gebruiken. Ik heb nog wat muurplaten van Noch liggen. Eventueel kan ik ook alles in gips krassen. Of toch maar XPS schuim?
Groet, Wim
Laatst gewijzigd door Wim H op 05 jan 2019 09:28, 1 keer totaal gewijzigd.
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus