Erlebnisweld Domburg : Het ontwerp

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.

mdedeugd

Re: Erlebnisweld Domburg : Het ontwerp

Bericht door mdedeugd »

Hallo Martin.

Dank je wel voor je toelichting, van mijn vragen.
Complimenten, ziet er goed uit. ;)

Martin de Deugd

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Bericht door martindomburg »

Graag gedaan Martin :)

Kreeg zojuist een belletje van de huisarts dat ze een bacterie in mijn buik hebben gevonden. Souvenier uit Spanje :) Heb dus nog wel even te gaan op mijn bed zo. Resulteerd wel erin dat ik veel tijd heb voor mijn ontwerp :)

De discussie hierboven heb ik verwerkt, en dit is het resultaat:
Afbeelding
De S-bahn halte links van het CS zit ondergronds en die zie je op de baan dus niet. Alleen via de zijkant van de modelbaan kijik je als het ware in de grond :)

Onzichtbaar S_bahn Trace
Afbeelding

CS uitvergroot
Afbeelding

RonaldB

Bericht door RonaldB »

Hoi Martin,
Ik vind het een zeer ambitieus banenplan. Ik merk dat iedereen er erg warm voor loopt. Dat is logisch als je zoveel ruimte kan gebruiken.
En daar wil ik even op terugkomen. Zorg je wel dat je de garage, verwarmd en vochtvrij houdt!!!
Ik heb zelf een uitpandige garage die totaal niet geschikt is voor een modelbaan.
Vocht en krimp (verschillende temperaturen) zijn funest voor je baan. Maar gezien je ervaring zal je daar wel aan gedacht hebben.

Veel plezier met het uitdenken van je plannen. Je zal er nog vele veranderingen in gaan aanbrengen.

Vriendelijke groeten Ronald

Diorama's:"Try-Out", "Das Zöllnerhaus am Fluss" , "Winter im Tal"..en nu de Bierbrouwerij scenery..scenery...hmm.!!

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

RonaldB schreef:Hoi Martin,
Ik vind het een zeer ambitieus banenplan. Ik merk dat iedereen er erg warm voor loopt. Dat is logisch als je zoveel ruimte kan gebruiken.
En daar wil ik even op terugkomen. Zorg je wel dat je de garage, verwarmd en vochtvrij houdt!!!
Ik heb zelf een uitpandige garage die totaal niet geschikt is voor een modelbaan.
Vocht en krimp (verschillende temperaturen) zijn funest voor je baan. Maar gezien je ervaring zal je daar wel aan gedacht hebben.

Veel plezier met het uitdenken van je plannen. Je zal er nog vele veranderingen in gaan aanbrengen.

Vriendelijke groeten Ronald
Hoi Ronald,

Dat heb ik zeker gedaan. De hele ruimte word geisoleerd en verwarmd :mrgreen:

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Vrienden,

Ik ben vanochtend weer een beetje druk geweest en heb nu het concept van mijn baanplan gereed. Ik heb de schaduwstations getekend en de S_bahn trace aangepast.

Grote veranderingen:

- doordat ik niet heb gedacht aan een servicespoor kwam ik wederom in de knoei met mijn hefbrug. Omdat ik het blad heb verbreed vanwege het SS heb ik besloten de hefbrug te veranderen in een verkeersbrug voor autoverkeer. Dat heeft als resultaat dat ik meer uimte heb voor het spoor en de S-Bahn. De Halte heeft dan ook weer meer functie gekregen.
- Het uitloopspoor van de goederen is doorgetrokken als derde spoor langs de hoofdlijn. Deze zal iets meer gaan stijgen dan de hoofdlijn waardoor hij toch secundair is. Deze lijn is doorgetrokken naar de werktafel als servicespoor.
- de hoofdlijn stijgt na de scissor van 0mm naar 20mm net voor het rechte stuk (1,8%) hierdoor heb ik de stijging van de S_bahn kunnen reduceren naar 3%
- De aftakking in de S-bahn is tevens verlegt.
- ip.v. 3 komen er nu maar twee schaduwstations. DIt ivm de werkuimte.

Zo heb ik een in mijn ogen mooi en acceptabel spoorplan voor de Erlebnisweld. Dus schiet er maar mooi op los :)

Afbeelding
Hoofdplan met servicespoor

Afbeelding
S-Bahn trace

Afbeelding
Schaduwstation 1

Afbeelding
Schaduwstation 2

De schaduwstations zijn zo ontworpen dat de treinen de modelspoorbaan als het ware in een ovaal kunnen rijden of in een handebot vorm. Dat wil zeggen ze kunnen links het SS betreden en verlaten aan de rechterkant. of terug keren en weer verlaten aan dezelfde kant als ze binnen reden. Dit kan via de buitenste sporen en door middel van de binnenste sporen die met de kruising zijn verbonden.

Ik heb er express voor gekozen dat ze de laag wel op moeten rijden omdat een extra boog me teveel ruimte zou kosten.

En nogmaals het CS uitvergroot:
Afbeelding

Groetjes Martin

Hookies

Bericht door Hookies »

Indrukwekkend hoor. Maar in beide schaduwstations heb je wel keerlusoplossingen nodig bij die kruiswissels. Heb je daar dan wel genoeg ruimte voor (langste trein + 20 cm)?

Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Hookies schreef:Indrukwekkend hoor. Maar in beide schaduwstations heb je wel keerlusoplossingen nodig bij die kruiswissels. Heb je daar dan wel genoeg ruimte voor (langste trein + 20 cm)?
Die zitten er nu toch in, of begrijp ik je vraag verkeerd?

De trein komt nu binnen en kan via de overstaande keerlus terug rijden.

Goetjes

Hookies

Bericht door Hookies »

Ja, ik snap wel dat je zo de trein kan keren door weer dezelfde kant het schaduwstation te verlaten als je bent binnengekomen. Maar je creërt zo wel kortsluiting als je niet een technische keerlusoplossing inbouwt.

Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Hookies schreef:Ja, ik snap wel dat je zo de trein kan keren door weer dezelfde kant het schaduwstation te verlaten als je bent binnengekomen. Maar je creërt zo wel kortsluiting als je niet een technische keerlusoplossing inbouwt.

Lang leve Dinamo :) Dan hoeft dat niet want mijn baan is blok gestuurd 8-)

Even voor de Dinamo fan's: De baan zal bestaan uit ongeveer 21 blokkaarten en idem detectiekaarten en naar schatting 25 -30 OC32 printen. En natuurlijk de DTC, DIR en MCC Carsystem

Groetjes

Peter

Bericht door Peter »

Mooi ontwerp Martin.

Dat zijn behoorlijke aantallen voor een Dinamo systeem!

Ben ook een nieuwe baan aan het ontwerpen, zie Mijn N-Baan / Collectie Klik.
Of alleen het baanplan tot nu toe Klik.

Geheel zal ook met Dinamo in combinatie met iTrain opgebouwd gaan worden.

Grtz.
Peter

Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Peter schreef:Mooi ontwerp Martin.

Dat zijn behoorlijke aantallen voor een Dinamo systeem!

Ben ook een nieuwe baan aan het ontwerpen, zie Mijn N-Baan / Collectie Klik.
Of alleen het baanplan tot nu toe Klik.

Geheel zal ook met Dinamo in combinatie met iTrain opgebouwd gaan worden.

Grtz.
Peter
He Peter,

Ik volg je draadje met belangstelling, wat een geluk heb je met die ruimte zeg wauw. Leuk dat je hebt gekozen voor Dinamo en iTrain. Mocht je vragen of problemen hebben met Dinamo/iTrain/OC32 of de DTC schroom je niet, wellicht kan ik je helpen. Ik voer vaak testwerk uit voor Dinasys en Berros. Je kan me altijd mailen op info@martinenellen.nl

Groetjes

Peter

Bericht door Peter »

Martin,

Bedankt voor je aanbod.

Ik werk zelf sinds 2002/2003 met Dinamo. Eerst met Koploper en nu sinds een jaar of 3 met iTrain. Dinamo in eerste instantie alleen analoog (DCC werd toen nog niet ondersteund) en later in mixed mode. Maak ook veel gebruik van de super mooie zaken die Frans (Dinasys) op de markt brengt.

Draaischijf heb ik overigens een 2-tal weken geleden aangesloten en geconfigureerd, werkt echt geweldig! Slow start en het vertragen aan het einde vind ik echt heel mooi. Kost even wat experimenteren met de diverse in te stellen waarden, maar dan heb je ook wat!

Als ik ergens vastloop dat ga ik vast contact met jou opnemen.

Grtz.
Peter

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Interessant: Statistieken van het ontwerp en gebruikte materialen:

SL-E383F, N Peco Finescale Code 55 SL-E383F. Kruiswissel 271.5mm. 10º (geleidend hartstuk) 2
SL-E386F, N Peco Finescale Code 55 SL-E386F. Meegebogen wissel rechts 10º (geleidend hartstuk) 4
SL-E387F, N Peco Finescale Code 55 SL-E387F. Meegebogen wissel links 10º (geleidend hartstuk) 6
SL-E388F, N Peco Finescale Code 55 SL-E388F. Wissel rechts 163.5mm. (geleidend hartstuk) 21
SL-E389F, N Peco Finescale Code 55 SL-E389F. Wissel links 163.5mm. (geleidend hartstuk) 34
SL-E390F, N Peco Finescale Code 55 SL-E390F. Hele Engelsman 154mm. 10º (geleidend hartstuk) 16
SL-E391F, N Peco Finescale Code 55 SL-E391F. Wissel rechts 123mm. (geleidend hartstuk) 34
SL-E392F, N Peco Finescale Code 55 SL-E392F. Wissel links 123mm. (geleidend hartstuk) 39
SL-E393F, N Peco Finescale Code 55 SL-E393F. Kruising 102.4mm. 20º (geleidend hartstuk) 2
SL-E394F, N Peco Finescale Code 55 SL-E394F. Kruising 154mm. 10º (geleidend hartstuk) 1
SL-E397F, N Peco Finescale Code 55 SL-E397F. Gebogen wissel 10º (geleidend hartstuk) 1

Raillengtes
9152C, N Fleischmann Piccolo 9152C. Draaischijf straal 91.5mm. (handbediening) 0.18 m
9153, N Fleischmann Piccolo 9153. Rechte overgangsrail Draaischijf 34.5mm. 0.45 m
SL-300F, N Peco Finescale Code 55 SL-300F. Flexrail 914.4mm. (hout) 233.25 m
SL-E383F, N Peco Finescale Code 55 SL-E383F. Kruiswissel 271.5mm. 10º (geleidend hartstuk) 2.18 m
SL-E386F, N Peco Finescale Code 55 SL-E386F. Meegebogen wissel rechts 10º (geleidend hartstuk) 1.26 m
SL-E387F, N Peco Finescale Code 55 SL-E387F. Meegebogen wissel links 10º (geleidend hartstuk) 1.88 m
SL-E388F, N Peco Finescale Code 55 SL-E388F. Wissel rechts 163.5mm. (geleidend hartstuk) 6.63 m
SL-E389F, N Peco Finescale Code 55 SL-E389F. Wissel links 163.5mm. (geleidend hartstuk) 10.73 m
SL-E390F, N Peco Finescale Code 55 SL-E390F. Hele Engelsman 154mm. 10º (geleidend hartstuk) 9.88 m
SL-E391F, N Peco Finescale Code 55 SL-E391F. Wissel rechts 123mm. (geleidend hartstuk) 8.4 m
SL-E392F, N Peco Finescale Code 55 SL-E392F. Wissel links 123mm. (geleidend hartstuk) 9.63 m
SL-E393F, N Peco Finescale Code 55 SL-E393F. Kruising 102.4mm. 20º (geleidend hartstuk) 0.41 m
SL-E394F, N Peco Finescale Code 55 SL-E394F. Kruising 154mm. 10º (geleidend hartstuk) 0.31 m
SL-E397F, N Peco Finescale Code 55 SL-E397F. Gebogen wissel 10º (geleidend hartstuk) 0.25 m

Totale baanlengte: 285.44 m

Peter

Bericht door Peter »

Zo.... dat is indrukwekkende lijst...

Grtz.
Peter

Robert_N-Nm
Moderator

Bericht door Robert_N-Nm »

Vooral een lijst met een prijs.... :o :mrgreen:

Robert

Fan van Alpenbanen in N(m)

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

oooo Hans!!!!! Whahaha, In onze hobby moet je daar niet teveel opletten :)

Robert_N-Nm
Moderator

Bericht door Robert_N-Nm »

Nou ja, niet op letten... Je moet het toch wel "even" aanschaffen. Maar inderdaad als je er teveel op gaat letten dan koop je helemaal niets meer.

Robert

Fan van Alpenbanen in N(m)

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

:mrgreen:

spoor65

Bericht door spoor65 »

:idea: Martin geeft zijn rijders uit zijn team gewoon een setje banden minder per raceweekend, dan komt het vanzelf weer goed met de modelspoorbaan. ;)

mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Nou dat word dan mijn eigen hagje, ben de enige die rijd voor mijn team dit jaar :)

spoor65

Bericht door spoor65 »

:o je hebt dus gewoon bezuinigd op de rijders ipv op het materiaal, ja dat is natuurlijk
nog voordeliger voor de modelspoorbaan :mrgreen: :mrgreen:

mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Vrienden,

Ik heb mijn baanplan definitief gemaakt!! Vanaf heden begin ik met de voorbereidingen en daarom heb ik het officiele draadje geopend in mijn N-baan.

Link: viewtopic.php?f=14&t=3897&p=63657#p63657

Groetjes

P.s.: Dit draadje mag op slot :)

Plaats reactie