Hallo Roderick,
Dat is inderdaad een stuk minder ruimte! Maar het is zoals het is. Tijd voor een nieuw baanplan. Deze kan in de kast voor later (als je groot bent en meer ruimte hebt
)
Pitje schreef: ↑07 feb 2020 14:07
Ook zit ik nog heel erg met het feit dat ik flexrail erg onhandig vind werken (persoonlijk) en Peco geen standaard rails heeft. Dus ga ik waarschijnlijk op deze baan Fleischmann zonder bedding rijden (wel met de slanke wissels).
Het is natuurlijk een persoonlijke voorkeur, maar wat vind je onhandig aan flexrail? Ik vind het juist veel fijner werken. Het past beter dan standaardrail (die past altijd net niet), en het legt veel sneller omdat je juist lange stukken in 1 keer kunt plaatsen. Je hebt minder raillasjes nodig, dus betere electrische verbindingen terwijl er minder aansluitingen nodig zijn. Peco flex is stug genoeg om vooraf in vorm te buigen, dus het werkt erg fijn (mijn mening natuurlijk).
Enig nadeel is dat je de rail op maat moet zagen, maar ja, dat moet ook met standaardrail (tenzij je heel veel kleine opvulstukjes wilt gebruiken).
Heb je al wel eens met flex gewerkt of zie je er tegen op omdat je het niet kent?
Niet dat ik je perse flex wil aanpraten, maar ik zou er nog even over nadenken.
Roco rail (= Fleischmann zonder bedding) is op zich een goed railsysteem. En heeft ook flex
Wel is het wat grover uitgevoerd dan Peco code 55 (zie foto van de keerlus op mijn baantje).
Wat het nieuwe baanplan betreft: ik zou geen helixen nemen. Die passen gewoon niet. Wat Bert al zegt: er blijft geen ruimte over voor de rest. Nu kan een helix wel deels onder de rest van de baan, maar het blijft toch behelpen.
Sowieso is een helix geen noodzaak (dat wordt vaak wel gedacht). Het kan handig zijn om een groot schaduwstation onder je baan te plaatsen, maar het is middel, geen doel.
Ik zou proberen het geheel op 1 of eventueel 2 niveaus te maken. Als je alles op 1 niveau maakt, kan het schaduwstation aan de achterzijde (let wel op toegankelijkheid!). En een station aan de voorkant (iets soortgelijks heb ik zelf).
Een alternatief is een doorgangsstation dat in een lus ligt. De uiteinden van de lus komen samen en gaan via een paradetraject aan de voorkant naar een klein schaduwstation onder het zichtbare station.
Niet heel lang geleden was er een dergelijk ontwerp. Ik zal eens een link opzoeken.
Groet, Wim