Marklin baanplan in n-schaal

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Marklin baanplan in n-schaal

Bericht door Wim H »

WimR schreef: 23 jan 2020 19:38 Steek overigens liever mijn geld in de baan.
Ik ook! :lol: Daarom heb ik alleen een demoversie van Wintrack. Die gebruik ik alleen om te controleren of wisselstraten ed passen.
Nadeel van de demo is natuurlijk dat je het ontwerp niet kunt opslaan, maar dan maak ik gewoon een screenshot.
Ik gebruik het sowieso niet om het hele baanplan mee te ontwerpen.
Groet, Wim


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1261
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Marklin baanplan in n-schaal

Bericht door bpieters »

Ik teken werkelijk alles uit.(is gezien mijn arbeidsverleden als AutoCAD-tekenaar ook wel een soort beroepsdeformatie).
De onderbouw,bedrading met alle schakelingen,bedieningspanelen maar ook de aankleding zoals de gebouwen en landschap zijn gedocumenteerd en op tekening vastgelegd.
Soms maak ik eerst iets en dat verwerk ik dan later weer op tekening maar meestal is het andersom.
Is voor mij ook onderdeel van deze hobby.
En zoals eerder vermeld helemaal gratis,kost alleen tijd maar dat is juist het leuke!
Groet,
Bert



Onderwerp starter
Pitje
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 jan 2020 15:38

Re: Marklin baanplan in n-schaal

Bericht door Pitje »

Ondertussen is de Z21, een BR221 en een rondje rails binnen, de eerste slag is gemaakt. Het vaste baanplan gaat nu besloten worden.

Wim, jij had nog wat ideeën voor het station en schaduwstation volgens mij, graag hoor ik daar meer over!

Als er nog anderen zijn die input hebben op het baanplan zoals het nu staat op de vorige pagina hoor ik dat uiteraard ook graag!

Met vriendelijke groet,

Roderick


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Marklin baanplan in n-schaal

Bericht door Wim H »

Pitje schreef: 30 jan 2020 11:26 Wim, jij had nog wat ideeën voor het station en schaduwstation volgens mij, graag hoor ik daar meer over!
Hallo Roderick,

Het schaduwstation: door de sporen links en rechts tot aan de rand van de tafel te leggen kun je nog wat opstelruimte winnen. Zo'n 15 tot 20 cm per spoor schat ik.
Daarnaast schreef ik dat niet alle sporen even lang zijn. Dat geeft niet (hoeft ook niet), maar als je dat wel wilt, moet je aan de rechterzijde alleen maar linksleidende wissels gebruiken.

Je zou in de andere keerlus (die een niveau hoger ligt) ook nog een inhaalspoor kunnen plaatsen, zodat je een soort minischaduwstation krijgt.

Dan het zichtbare station. Zoals Bert eerder al aangaf, is er links wel een setje overloopwissels, maar aan de rechterkant niet. Die zou je nog toe kunnen voegen. Verder lijkt het station me ok. Funktioneel en flexibel, zonder dat er teveel wissels liggen.

Als je wilt, kan ik nog wel een schetsje maken om 1 en ander te verduidelijken.
Groet, Wim



Onderwerp starter
Pitje
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 jan 2020 15:38

Re: Marklin baanplan in n-schaal

Bericht door Pitje »

Hallo Wim,

Graag zie ik een tekening met wat je in gedachten hebt!

Met vriendelijke groet,

Roderick


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Marklin baanplan in n-schaal

Bericht door Wim H »

Hallo Roderick,

Bij deze. Het schaduwstation kan naar links iets worden uitgerekt. Dat levert 10 cm extra op. Door een andere wisselstraat aan de rechterkant worden de sporen allemaal (bijna) even lang. Dat scheelt met name voor het onderste opstelspoor. Eventueel kun je meegebogen wissels nemen. Dan wordt de nuttige lengte van de opstelsporen nog ietsje groter (~5 cm of zo).
Afbeelding


In de andere keerlus kun je ook nog een inhaalspoor leggen zodat er een minischaduwstation ontstaat:
Afbeelding


Tenslotte het zichtbare station. Rechts heb ik nu ook 2 overloopwissels gelegd. Links is niets veranderd, ik heb het alleen met blauw iets duidelijker gemaakt :
Afbeelding
Je hebt nu iets meer flexibiliteit. Een voorbeeldje:
Je buurtgoederentrein kan nu - komend van rechts - op spoor 3 worden behandeld. Wagens kunnen met diverse rangeerbewegingen naar de opstelsporen in het station worden gebracht (en/of opgehaald). Het voordeel van spoor 3 is dat het een redelijke opstellengte heeft. Spoor 4 zou handiger zijn want dan blokkeer je het hoofdspoor niet, maar dat spoor is erg kort.
Nu spoor 3 geblokkeerd wordt door de goederentrein, wil je het treinverkeer niet stilleggen. Dat kan komend van rechts nu via spoor 2 doorrijden. Daarvoor zijn de overloopwissels links en rechts bedoeld.
Ondertussen kunnen treinen die van links naar rechts door het station rijden, gebruik maken van spoor 1.

Groet, Wim



Onderwerp starter
Pitje
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 jan 2020 15:38

Re: Marklin baanplan in n-schaal

Bericht door Pitje »

Bedankt voor je tekeningen Wim, dat maakt goed duidelijk wat je bedoelt!
Helaas heb ik wat minder nieuws, wegens inwoning van een vriend in huis heb ik minder ruimte gekregen voor de baan.
Ik zit nu op maximaal 200 * 60. Dit is natuurlijk een aardige verkleining en zal hierop het gehele baanplan moeten aanpassen.

Ook zit ik nog heel erg met het feit dat ik flexrail erg onhandig vind werken (persoonlijk) en Peco geen standaard rails heeft. Dus ga ik waarschijnlijk op deze baan Fleischmann zonder bedding rijden (wel met de slanke wissels).

Dit is wat ik in gedachten had:
Afbeelding

Achter het station dat verhoogd ligt.
Vooraan en goederenspoor met dubbelsporige paradelijn. zijkanten de klimspiralen.

Hebben jullie ook hier ideeen voor?

Met vriendelijke groet,

Roderick


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1261
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Marklin baanplan in n-schaal

Bericht door bpieters »

Hoi Roderick,
Idd een behoorlijke verkleining van het oppervlak.
Ik zou maar aan 1 zijde een spiraal maken en aan de andere zijde alleen een 180° lus op de verschillende niveaus.
Helixen nemen nogal wat ruimte in en dat is in jouw geval niet aanwezig.
Alternatief is alles op 1 niveau dus zonder hellingen.
Aan beide zijde een 180° boog dus met stations op de door jou al aangegeven plaatsen.
Ook zou je de baan enkelsporige kunnen maken met hier en daar een inhaalmogelijkheid en dan is bijv. een helling aan de achterzijde wel mogelijk.
Groet,
Bert



FidOo
Berichten: 5957
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Marklin baanplan in n-schaal

Bericht door FidOo »

Die spiralen gaat je simpelweg niet lukken op dat getekende oppervlak. Zelfs in r1 heb je 42cm nodig als minimale breedte en r1 is echt niet aan te raden.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1261
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Marklin baanplan in n-schaal

Bericht door bpieters »

Op 60cm breedte kan je een enkelsporige helix maken met r=275mm,alleen is er dan maar weinig ruimte over voor de rest van de baan. De stationsporen worden dan wel erg kort.
Een helling in de lengterichting is dan beter denk ik.
Een hoofdspoor op 1 niveau en een zijlijn naar een hoger gelegen kopstation zou in dat geval kunnen.
Dat hoofdspoor kan dan evt. dubbelsporig met 1 zichtbaar station waar de zijlijn van af takt en 1 schaduwstation in de vorm van in elk spoor een inhaalspoor.

Groet,
Bert


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Marklin baanplan in n-schaal

Bericht door Wim H »

Hallo Roderick,
Dat is inderdaad een stuk minder ruimte! Maar het is zoals het is. Tijd voor een nieuw baanplan. Deze kan in de kast voor later (als je groot bent en meer ruimte hebt ;) )
Pitje schreef: 07 feb 2020 14:07 Ook zit ik nog heel erg met het feit dat ik flexrail erg onhandig vind werken (persoonlijk) en Peco geen standaard rails heeft. Dus ga ik waarschijnlijk op deze baan Fleischmann zonder bedding rijden (wel met de slanke wissels).
Het is natuurlijk een persoonlijke voorkeur, maar wat vind je onhandig aan flexrail? Ik vind het juist veel fijner werken. Het past beter dan standaardrail (die past altijd net niet), en het legt veel sneller omdat je juist lange stukken in 1 keer kunt plaatsen. Je hebt minder raillasjes nodig, dus betere electrische verbindingen terwijl er minder aansluitingen nodig zijn. Peco flex is stug genoeg om vooraf in vorm te buigen, dus het werkt erg fijn (mijn mening natuurlijk).
Enig nadeel is dat je de rail op maat moet zagen, maar ja, dat moet ook met standaardrail (tenzij je heel veel kleine opvulstukjes wilt gebruiken).
Heb je al wel eens met flex gewerkt of zie je er tegen op omdat je het niet kent?
Niet dat ik je perse flex wil aanpraten, maar ik zou er nog even over nadenken.
Roco rail (= Fleischmann zonder bedding) is op zich een goed railsysteem. En heeft ook flex ;) Wel is het wat grover uitgevoerd dan Peco code 55 (zie foto van de keerlus op mijn baantje).

Wat het nieuwe baanplan betreft: ik zou geen helixen nemen. Die passen gewoon niet. Wat Bert al zegt: er blijft geen ruimte over voor de rest. Nu kan een helix wel deels onder de rest van de baan, maar het blijft toch behelpen.
Sowieso is een helix geen noodzaak (dat wordt vaak wel gedacht). Het kan handig zijn om een groot schaduwstation onder je baan te plaatsen, maar het is middel, geen doel.

Ik zou proberen het geheel op 1 of eventueel 2 niveaus te maken. Als je alles op 1 niveau maakt, kan het schaduwstation aan de achterzijde (let wel op toegankelijkheid!). En een station aan de voorkant (iets soortgelijks heb ik zelf).
Een alternatief is een doorgangsstation dat in een lus ligt. De uiteinden van de lus komen samen en gaan via een paradetraject aan de voorkant naar een klein schaduwstation onder het zichtbare station.
Niet heel lang geleden was er een dergelijk ontwerp. Ik zal eens een link opzoeken.

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Marklin baanplan in n-schaal

Bericht door Wim H »

En hier is dat baanplan (alweer een jaar geleden, de tijd vliegt):
viewtopic.php?f=20&t=12628&start=10#p202982
De afmetingen zijn wel iets groter dan wat jij beschikbaar hebt, maar dat is wel aan te passen, denk ik.

In hetzelfde draadje staat ook nog een foto met een overgang van Roco naar Peco 55:
viewtopic.php?f=20&t=12628&start=10#p203029

Groet, Wim



Onderwerp starter
Pitje
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 jan 2020 15:38

Re: Marklin baanplan in n-schaal

Bericht door Pitje »

Dit is wat ik nu heb voor het schaduwstation:

Afbeelding

Is het makkelijker/beter om het schaduwstation schuin te leggen? Of dat de treinen maar aan 1 kant omhoog komen?

Met vriendelijke groet,

Roderick


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Marklin baanplan in n-schaal

Bericht door Wim H »

Hallo Roderick,
Ik zou het simpel houden en de sporen richtingsgebonden maken, dus 2 sporen per rijrichting. Dat scheelt 4 wissels en geeft ook langere opstelsporen.
Groet, Wim



Onderwerp starter
Pitje
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 jan 2020 15:38

Re: Marklin baanplan in n-schaal

Bericht door Pitje »

Bij deze dan:

Afbeelding

Met vriendelijke groet,

Roderick



Onderwerp starter
Pitje
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 jan 2020 15:38

Re: Marklin baanplan in n-schaal

Bericht door Pitje »

Ik zit een beetje klem met hoe ik van het schaduwstation naar boven kom en dan nog steeds kan spelen met een station & rangeerterrein.
Iemand ideeen?

Met vriendelijke groet,

Roderick


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Marklin baanplan in n-schaal

Bericht door Wim H »

Ik begrijp dat je klem zit. Eigenlijk is dit oppervlak gewoon te klein voor een dubbelsporige baan.
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 943
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Marklin baanplan in n-schaal

Bericht door Hube »

Roderik,
Ik ben bang dat je zo met het dubbelsporig schaduwstation en de loop naar het bovennivo niet gaat uitkomen.
Je kunt er ook voor kiezen om het schaduwstation in een keerlus te leggen door van rechtsboven naar linksonder weer aan te sluiten op het spoor dat naar het hogere nivo gaat. Je hebt dan de 1/2 van een hondebot.
Op het bovenstenivo kun je hetzelfde doen. En eventueel uitbreiden met een zijspoortje.
Probeer de radius van de bochten zo groot mogelijk te maken en mogelijk R1 vermijden. Als je in jouw schaduwstation linksonder een linker wissel gebruikt en rechtsonder een rechter dan kunnen je bochten al weer wat groter worden.

Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan

Onderwerp starter
Pitje
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 jan 2020 15:38

Re: Marklin baanplan in n-schaal

Bericht door Pitje »

Bedankt voor jullie reacties, flink aan het stoeien geweest en ik krijg het inderdaad niet voor elkaar om 2 toegangspunten te krijgen.

Ik denk dat je dit bedoelt Gerard:
Afbeelding

Ik vind dit opzich ook wel een hele goede oplossing!
Als jullie hier geen problemen in zien ga ik lekker verder met het zichtbare spoor.
Iemand daar nog ideeen of tekeningen voor?

Met vriendelijke groet,

Roderick


Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 943
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Marklin baanplan in n-schaal

Bericht door Hube »

Ik kan niet goed zien of dit is wat ik bedoel. Maar dat maakt niet uit als je tot iets komt wat jouw bevalt dan ben je toch geholpen. Als ik even tijd heb dan kan ik eens uittekenen wat ik bedoel. Maar of dat vandaag wordt......?
Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan

Onderwerp starter
Pitje
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 jan 2020 15:38

Re: Marklin baanplan in n-schaal

Bericht door Pitje »

Bij deze dan even alleen het schaduwstation, maakt voor wat makkelijker kijken ;)
Afbeelding

Met vriendelijke groet,

Roderick



Onderwerp starter
Pitje
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 jan 2020 15:38

Re: Marklin baanplan in n-schaal

Bericht door Pitje »

Als ik het voor elkaar kan krijgen dat ik een extra 10cm aan de voorkant heb (dus van 60 naar 70cm), veranderd er dan nog drastisch wat ik kan doen met het schaduwstation en dubbele ring?

Ik merk dat ik nu al die 10cm boven te kort kom om een dubbele ring aan te leggen vanwege de helling aan de achterkant:

Afbeelding

Met vriendelijke groet,

Roderick



Onderwerp starter
Pitje
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 jan 2020 15:38

Re: Marklin baanplan in n-schaal

Bericht door Pitje »

Met 70cm:

Afbeelding


Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 943
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Marklin baanplan in n-schaal

Bericht door Hube »

Roderick,
Dit bedoelde ik,
rood is onder, groen is boven, het hoogte verschil is ongeveer 8 cm, 2,5% stijging:
60x200base.jpg
60x200base.jpg (74.09 KiB) 4100 keer bekeken
groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Marklin baanplan in n-schaal

Bericht door Wim H »

Hallo Roderick,
Even algemeen: een dubbelsporige keerlus is zinloos, ook voor een dubbelsporige baan. Het kost alleen maar extra wissels en geeft kortere opstelsporen. Maak de lus enkelsporig (zoals Gerard aangaf) en leg op 1 plek een paar opstelsporen.
Groet, Wim


Plaats reactie