Waarom rijden er zo weinig mensen in N met stoomlocs?

Vraag maar raak!
Gebruikersavatar

epocheales denken
Berichten: 728
Lid geworden op: 16 nov 2008 23:52
Locatie: vlakbij Gouda

Re: Waarom rijden er zo weinig mensen in N met stoomlocs?

Bericht door epocheales denken »

ModelspoorfaN schreef:Hoewel ik al eerder reageerde in dit draadje:
Geef mij maar stoom, en wat diesel.
Wat er voor mijn gevoel ook nog komt kijken is dat de modernere vooral electriesche tracties zowat een soort eenheidsworst is. Rechthoekige dozen, ofzoiets. Het moderne Nederlands materieel vind ik ronduit lelijk, met uitzondering van de diesels (Vosloh) voor goederen vervoer.
Schitterend vind ik dan weer bv. de Duitse BR103, Het karakeristieke Zwitserse materieel zoals Re4/4- Re6/6, etc. Probleem is de bovenleiding in het N spoor, maak dat maar eens netjes? En op zo'n manier dat je goed je sporen kan schoonmaken.
Ik vind het echt geen gezicht een E-loc te laten rijden zonder bovenleiding.
Hogesnelheidslijnen: Prima, maar heeft niets met nostalgie te maken. Wat is er nou aan een modelbaan te maken met dat moderne materieel? Geef mij maar een museumlijntje....... Lekker zelf de treinen besturen! Ieder zijn smaak denk ik dan.

Dus hoor ik bij die weinigen...
Nee hoor, Frank, ik hoor dus ook bij jou cluppie :D Kan ook niet enthousiast worden van die tomatenrode locs. Maar ieder zijn meug, als iedereen tijdperk V of VI zou
rijden, wordt het wel een hele saaie boel.
Wat betreft reinigen van rails en bovenleiding heb je een punt. Zelf heb ik boven (bijna) alle sporen alles opgetuigd en na verloop van tijd kom je er achter dat met reinigen
en treinen plaatsen op de baan er altijd wel een irritant mastje of mast in de weg staat.
Aan de andere kant als mijn "Altbauellok" E 32 met zijn beide rode panto's tegen de draad zijn rondjes rijd, ben ik ook wel weer helemaal verk(n)ocht :!:

Groet,

Hans.


Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/pc-Freiwald Rocomotion
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881

FidOo
Berichten: 5699
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Waarom rijden er zo weinig mensen in N met stoomlocs?

Bericht door FidOo »

Artologic schreef:@evo: da s vast tegen een besmetting met het treinvirus :lol: :lol: :lol:

@joost: Ik merk dat je het beste van jezelf hebt gegeven ;-)

Het klinkt mij inderdaad een rare constructie, ben je zeker dat er niet aan geprutst is? Qua trekkracht, hoeveel wagons trekt dat ding bergop (genomen dat ie dus niet ontspoort)?

Ik heb de fleischmann versie van de br52, stroomafname is ok, maar de trekkracht, daar ben ik in dit geval dus niet helemaal overtuigd...

Wat het digitale betreft, ik heb al omgebouwd in HO, maar in n lijkt me dat zo een verschrikkelijke crime... Te meer als er gefreesd moet worden. Anders zou k het ook wel doen, maar ik zie het niet helemaal zitten om te beginnen slopen aan een loc, want digitaal zorgt inderdaad over het algemeen voor heel mooie rijeigenschappen.

Jammer dat die mallet zo verkocht werd, ook al is het een van de weinige dingen die me niet zo ligt qua stoom. Ik heb absoluut geen schrik om ergens aan te werken, zolang ik niet aan de drijfwielen moet beginnen prutsen, want dan loopt het mis. Om een of andere reden lukt het me niet om de drijfwielen gekwartierd te krijgen in n, op een manier dat het middenste drijfwiel niet van de grond komt. Ik heb voor die reden inmiddels 3 br01 aan de kant staan, gekocht voor de knutselaar, maar het ligt net iets buiten mijn kunnen :-(. Desondanks viel de trekkracht van dat ding me toch niet tegen (ik heb een versie met 4 en 8 asbandjes, en bij beide geen problemen), wat had jij er dan mee voor?

@Modelspoorfan: ik denk dat er veel mensen zijn die houden van stoom als ik het zo lees, maar het dus in n niet aandurven door de (mogelijke) problemen die het meebrengt. Zelf heb ik de br103 ook 2 keer, ze is gewoon te mooi om op de baan te missen, net als de bugelfalthe. Ik kan enorm genieten van modern materiaal, maar zoals jij ook zegt, het heeft niet dezelfde sfeer als dat stomende (zwarte) ros... Wat betreft bovenleiding kan ik alleen maar beamen wat je zegt: een eloc zonder bovenleiding, is ook maar niets...

Mvg Kristof
Agh het went wel dat ombouwen. Ik heb bijna alle stoomloks omgebouwd naar digitaal. En eigenlijk alles zonder slijpen of frezen. De enige die ik nog moet zijn een Arnold br05 (easy) een flm br39 (easy) en een trix br98 glaskast (heel lastig)

Waarom de br23 zo drama is ligt gewoon aan de constructie fabrieks af. Tis gewoon een onding. Ik heb zelf geen vast baan en ook geen helling. Maar als hij zelfstandig al in r2 zn tender optilt is dat weinig goeds. Ik geloof dat martin Domburg al problemen hat met 5 Umbauers er achter in zn spiraal.

Overigens heb ik niet alleen maar stoom. Heb ook nog wat diesels: diverse v100's een v290 2 v60s een Br218 een vt08.5. En wat elektrisch: Br e52 Br e44 en et485 en een Br150 (valt beetje uit de toom)


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Waarom rijden er zo weinig mensen in N met stoomlocs?

Bericht door Hookies »

Hey Joost, je vergeet nog een stomer met rookgenerator, :D :D


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4494
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Waarom rijden er zo weinig mensen in N met stoomlocs?

Bericht door spoor65 »

Of er in verhouding in N minder met stoom gereden word dan in andere schalen,
eigenlijk vraag ik mij af of dat wel zo is.

Bedoel, als je verhoudingen gaat bekijken, N is welliswaar weer bezig met een goede opmars, maar er zijn natuurlijk nog steeds meer H0 rijders.
En ook op het andere forum, waar relatief meer H0 rijders hun kunsten laten zien, zie je erg veel modern materiaal.
Dat er daar meer stoom langs komt, heeft denk ik ook te maken met dat er meer mensen schrijven, ook al naar verhouding van het aantal deelnemers.

Maar mijn kant, als kind, eind jaren 60, zag ik ze alle dagen rijden/rangeren, de loc die zijn wagons kwam brengen/halen bij de diverse textielfabrieken die
in onze woonbuurt stonden (de sinds mei 2000 landelijk bekend geworden wijk het Roombeek in Enschede) en vond het toen al prachtig om naar te kijken.

vanaf mijn 12e (1977) had ik mijn eerste eigen modeltreintje, een startsetje van Minitrix met de toen o zo bekende kleine stoomloc.
later kwam daar de V200 bij.

Maar de ontwikkelingen stonden natuurlijk niet stil, en alles werd moderner, en natuurlijk zijn er door de jaren ook veel lelijke treinen opd e baan verschenen,
maar ja, wat de 1 prachtig vind, vind de ander niet om aan te zien toch.

Het oude stoom, nostalgie dat altijd mooi blijft, die diesels die daarna in opmars kwamen, prachtige grote locs, met ook hun geheel eigen stijl en geluid.
maar ook tegenwoordig met het moderne materiaal en met de verschillende huisstijlen van al die verschillende spoorbedrijven.

Als je dat allemaal eens rustig bekijkt, is toch eigenlijk de gehele ontwikkeling van het spoorwezen prachtig om te zien en je in te verdiepen.
En juist daarom, omdat al die ontwikkelingen in al die jaren zo zijn eigen gezichten heeft gekregen, heb ik besloten om de uitdaging aan te gaan,
om op een relatief kleine oppervlakte een baan te gaan bouwen waar die ontwikkelingen grotendeels in terug zullen komen.
Tijdperk I met uitsluitend die mooie oude stoomlocs, Tijdperk III met zowel zijn stoom als diesellocs en een enkele e-loc, om vervolgens als laatste een deel
te bouwen in het heden, met het moderne resultaat van al die jaren ontwikkeling op en rond het spoor.

Bij mij zal dus zowel stoom, als diesel en e-locs/treinstellen zijn baan gaan vinden
Mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Frank_N
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 jan 2012 00:14

Re: Waarom rijden er zo weinig mensen in N met stoomlocs?

Bericht door Frank_N »

Artologic schreef:Hey Iedereen,

Gewoon uit nieuwsgierigheid, maar waarom hebben zo weinig mensen in n het stoomtijdperk als thema? In de HO wereld heeft het grootste deel het stoomtijdperk als thema, maar in n is dat anders. Is dit omdat schaal n stoomlocjes niet als zo mooi ervaren worden of zijn er andere reden?

Mvg Kristof
Je hebt wel iets teweeg gebracht, Kristof....... 8-)

Eerlijk gezegt vind ik ook lange (goederen) treinen leuk, maar daar moet je wel plaats voor hebben.


Groet van Frank
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4494
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Waarom rijden er zo weinig mensen in N met stoomlocs?

Bericht door spoor65 »

Kristof heeft idd met dit topic erg veel leuke reactie`s weten op te roepen.

Het leuke van al die reactie`s is dat je hier zo mooi de verschillende redenen in terug vind, waarom iemand voor een bepaald thema heeft gekozen.
Voor mensen die nog zoekende zijn naar een bepaald thema, ook leuk om te lezen, waardoor ze misschien net dat ene argument vinden om tot hun keus te komen.

Al met al, een leuk informatief draadje geworden.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
Artologic
Berichten: 107
Lid geworden op: 24 jul 2009 14:43

Re: Waarom rijden er zo weinig mensen in N met stoomlocs?

Bericht door Artologic »

Hey Iedereen,

Ik ben er ook van verschoten dat er zoveel reactie op kwamen. Maar dat maakt het nog zo leuk. Ik heb de indruk dat stoom wel bij de meeste mensen dus wel leeft, maar niet persee in de hoofdmoot aanwezig is. Hier is er ook van allerlei materiaal aanwezig (net zoals jij Joost), maar de hoofdmoot moet toch echt stoom worden.

@modelspoorfan: Ik hou ook van lange (goederen)treinen, maar thuis heb ik niet veel plaats. Maar schaal n geeft dan toch de mogelijkheid in de toekomst een deel rijlengte en mogelijkheden te creeeren, daar waar ik in schaal ho amper een rondje zou kunnen leggen. Dus zoals gezegd, je moet er inderdaad de ruimte voor hebben!

Mvg Kristof

(die hoopt dat het draadje nog wel ff loopt)


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4494
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Waarom rijden er zo weinig mensen in N met stoomlocs?

Bericht door spoor65 »

En met die laatste zin Kristof,
kon je ook nog wel eens een reden hebben waarom er misschien in de grotere schalen toch wat meer met stoom
gereden word.

Modern materiaal vraagt, zeker als je een beetje reizigers/goederentrein wilt neerzetten, toch wel erg veel ruimte.
Een moderne H0 baan, met wat moderne treinstellen als een LINT, daar kom je nog wel mee weg.
een 3stel Koploper wl ook nog wel een keer, maar veel meer kan het op beperkte ruimte in H0 al bijna niet worden.

Stomers, en dan de kleine tenderlocjes, die je meestal dan op H0 banen ziet, hoef je geen zeer lange sleep achter te hangen,
om geloofwaardig te laten zijn.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Waarom rijden er zo weinig mensen in N met stoomlocs?

Bericht door Overdijk »

Nou goed, ik zal ook mijn 2 centen geven tot het waarom ik met wat rij.

Ik ben een vanaf tijdperk IV rijder, ik hou van lange treinstammen en kan in N dan ook mijn ei kwijt. Met +/- 160cm kan je een 9-delige IC/EC neerzetten met loc en rijtuigen op schaal. Wil ik hetzelfde met H0, dan heb ik een loods nodig, als ik al geen verkorten rijtuigen heb. Ik ben gecharmeerd van het tomatenrood, alleen gek genoeg heb ik maar een echte moderne loc. Een BR 101 in ICE jasje. Ik heb wel locs in het rood, maar deze zijn nog wel van de niet moderne types zoals eenling BR 103, BR 110 Bugelfalte of meer standaard BR 120 & 218. Laatste jaren meer TP V rijtuigen gekocht, het was toch een van de meest kleurrijke periodes. Rood, Blauw, Mintgroen & Oranje, alleen die verschikkelijke orientrode (in het echt vaak roze) locs met slabbertjes op de fronten. Nee, ik plak er wel een verkeersrode voor. En dan mijn favouriet, TP IV de laatste dagen van het nu nostalgische en op de vooravond van het moderne. Het wijnrood of oceaanblauw met ivoorwit, in combinatie met een machtige BR 103 of BR 110. De laatste stomers met UIC nummer, BR 001, BR 003, BR 011, BR 012, BR 018, BR 023, BR 038 voor het personenvervoer, en nog diverse goederen- en tenderlocs. En de laatste markante altbau locs in het blauw/wit, BR 118, BR 144 & BR 194. Maar ook typische treinstellen zoals een BR 430 "Eierkopf". En tussen dat alles crosst nog het nodige in Geel/Grijs, Blauw/Geel & Groen/Geel rond, een NS 1200 of NMBS 5500 is ronduit jeugdsentiment.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55

FidOo
Berichten: 5699
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Waarom rijden er zo weinig mensen in N met stoomlocs?

Bericht door FidOo »

Hookies schreef:Hey Joost, je vergeet nog een stomer met rookgenerator, :D :D
Die probeer ik te vergeten... Maar t lukt maar niet.. :mrgreen:

Wilde nu juist eens aangeven dat ombouwen helemaal niet zo lastig is! :ugeek:


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

rinze
Berichten: 107
Lid geworden op: 14 aug 2011 10:07

Re: Waarom rijden er zo weinig mensen in N met stoomlocs?

Bericht door rinze »

Tja, bovenleiding en het opzetten van de treinen cq wagons.
Waarom niet een opstelspoor aanleggen, en daarvan een stukje niet voorzien van bovenleiding? kun je de loc of treinstel rustig er onder duwen, wagons er achter en klaar. Toch...?

Weet het, als een trein ontspoort...en deze er dan onder vandaan trekken...drama.

Rijdt zelf met het modernere spul. Ook hoofdzakelijk omdat ik graag met aardige lengtes rijdt, zo,n 1,60.
Vindt ik zelf een mooie lengte in N. Ook bij mij komt de br103 voor en wel 2x.

Voor de rest rijdt ik met materiaal van 4 landen, Zwitsers, Duits, Oostenrijks en jawel, de gele muuk van dit kikkerlandje.

Groetjes Rinze

Ps, ik heb zelf dus diesels en electro locs, maar geen bovenleiding ;)


Plaats reactie