Vriezenveen in schaal N
-
Onderwerp starter - Berichten: 50
- Lid geworden op: 26 okt 2024 14:50
- Locatie: Noord West Groningen
Vriezenveen in schaal N
Dag allen,
Ik ben begonnen met de opbouw van mijn modelbaan: Vriezenveen (baanplan van rond 1910).
Op nproject.org mocht ik een stukje aanleveren over de vorderingen tot nu toe, dat is hier te vinden: ”Vriezenveen in spoor N: deel 1”.
Ik ben begonnen met de opbouw van mijn modelbaan: Vriezenveen (baanplan van rond 1910).
Op nproject.org mocht ik een stukje aanleveren over de vorderingen tot nu toe, dat is hier te vinden: ”Vriezenveen in spoor N: deel 1”.
Gerard
Mijn baan: Vriezenveen in schaal N
Mijn baan: Vriezenveen in schaal N
Re: Vriezenveen in schaal N
Hoi Gerard
Mooi dat je begonnen bent met de bouw, toch zou het wel fijn zijn als je ook hier de vorderingen laat zien.
Nu is nproject een prachtige site, waar ik ook met enige regelmaat ff op kijk, maar voor het kijken naar de bouwwerken van mede N-spoor genoten, kijk ik toch altijd hier.
heb toch, eerlijkheidshalve, de neiging om linkjes naar andere site, om daar te kijken, naar wat ook hier op het forum fijn zijn om te zien, over te slaan.
Dan nog gewoon even de vraag, jouw achternaam geeft een vermoeden van welke regio jouw of jouw familie roots ligt, Is dat ook de oorzaak van jouw interesse in het nabouwen van Vriezenveen?
mvg
Freddy
Mooi dat je begonnen bent met de bouw, toch zou het wel fijn zijn als je ook hier de vorderingen laat zien.
Nu is nproject een prachtige site, waar ik ook met enige regelmaat ff op kijk, maar voor het kijken naar de bouwwerken van mede N-spoor genoten, kijk ik toch altijd hier.
heb toch, eerlijkheidshalve, de neiging om linkjes naar andere site, om daar te kijken, naar wat ook hier op het forum fijn zijn om te zien, over te slaan.
Dan nog gewoon even de vraag, jouw achternaam geeft een vermoeden van welke regio jouw of jouw familie roots ligt, Is dat ook de oorzaak van jouw interesse in het nabouwen van Vriezenveen?
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
-
Onderwerp starter - Berichten: 50
- Lid geworden op: 26 okt 2024 14:50
- Locatie: Noord West Groningen
Re: Vriezenveen in schaal N
Dag Freddy,spoor65 schreef: ↑28 dec 2024 15:21 Hoi Gerard
Mooi dat je begonnen bent met de bouw, toch zou het wel fijn zijn als je ook hier de vorderingen laat zien.
Nu is nproject een prachtige site, waar ik ook met enige regelmaat ff op kijk, maar voor het kijken naar de bouwwerken van mede N-spoor genoten, kijk ik toch altijd hier.
heb toch, eerlijkheidshalve, de neiging om linkjes naar andere site, om daar te kijken, naar wat ook hier op het forum fijn zijn om te zien, over te slaan.
Dan nog gewoon even de vraag, jouw achternaam geeft een vermoeden van welke regio jouw of jouw familie roots ligt, Is dat ook de oorzaak van jouw interesse in het nabouwen van Vriezenveen?
mvg
Freddy
De roots van mijn familie liggen in de Achterhoek. Samen met een vriend zocht ik op gleisnet naar interessante emplacementen en daar kwamen we op Vriezenveen uit. Geen relatie naar mijn achternaam in die zoektocht dus…
Wat was jouw gedachte bij die link?
En wat betreft de link naar Nproject, ik had al een stukje op mijn website geschreven en Martin vroeg of hij dat ook mocht gebruiken. In plaats van dat werk met die foto’s opnieuw te doen heb ik nu voor deze optie gekozen. Maar je hebt denk ik wel gelijk, voor een forum als dit is het leuker als de foto’s hier (ook) te zien zijn. Ik neem dat mee voor een volgende keer.
Dank voor je reactie,
Gerard
Mijn baan: Vriezenveen in schaal N
Mijn baan: Vriezenveen in schaal N
Re: Vriezenveen in schaal N
Mooi project. Wat leuk dat je er een website van bijhoudt. Ik volg met interesse!
Groetjes Geert
DR5000 & Z21
Fleischmann zonder bedding
MacOS & iTrain 4.1 Standard
Railmodeller Pro
Voormalige Baan: Our Way Or The Railway
1e project: Kerstbaantje 2019
2e project: Minibaantje
DR5000 & Z21
Fleischmann zonder bedding
MacOS & iTrain 4.1 Standard
Railmodeller Pro
Voormalige Baan: Our Way Or The Railway
1e project: Kerstbaantje 2019
2e project: Minibaantje
-
- Berichten: 5409
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Vriezenveen in schaal N
Ik typ mijn posts ook 1 of 2 keer( 2e keer is dan in het Duits) en kopiëer ze dan gewoon naar de 3 forums waar ik actief ben. Je hoeft dus niet je verhaal in meerdere versies opnieuw te typen, de meeste mensen zijn toch niet overal actief Ik volg je werkzaamheden graag hier maar voel niet de behoefte ervoor naar een andere site te moeten gaanGerardWassink schreef: ↑28 dec 2024 16:21 En wat betreft de link naar Nproject, ik had al een stukje op mijn website geschreven en Martin vroeg of hij dat ook mocht gebruiken. In plaats van dat werk met die foto’s opnieuw te doen heb ik nu voor deze optie gekozen. Maar je hebt denk ik wel gelijk, voor een forum als dit is het leuker als de foto’s hier (ook) te zien zijn. Ik neem dat mee voor een volgende keer.
Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
-
Onderwerp starter - Berichten: 50
- Lid geworden op: 26 okt 2024 14:50
- Locatie: Noord West Groningen
Re: Vriezenveen in schaal N
Gerard,
Mijn gedachten bij de link met jouw naam. is dus idd, omdat hier in Twente en aangrenzende Gelders Achterhoek, de naam Wassink dus idd best wel veel voorkomt.
Dus vandaar het idee, dat je misschien daarom gekozen had voor een stationsemplacement in deze regio.
Wel een mooi traject, waar Vriezenveen deel van uitmaakt. ken als voormalig Connexxion en Keolis/Twents medewerker de omgeving.
mvg
Freddy
Mijn gedachten bij de link met jouw naam. is dus idd, omdat hier in Twente en aangrenzende Gelders Achterhoek, de naam Wassink dus idd best wel veel voorkomt.
Dus vandaar het idee, dat je misschien daarom gekozen had voor een stationsemplacement in deze regio.
Wel een mooi traject, waar Vriezenveen deel van uitmaakt. ken als voormalig Connexxion en Keolis/Twents medewerker de omgeving.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
-
Onderwerp starter - Berichten: 50
- Lid geworden op: 26 okt 2024 14:50
- Locatie: Noord West Groningen
Re: Vriezenveen in schaal N
Dat is goed om te weten Freddy.spoor65 schreef: ↑28 dec 2024 22:52 Gerard,
Mijn gedachten bij de link met jouw naam. is dus idd, omdat hier in Twente en aangrenzende Gelders Achterhoek, de naam Wassink dus idd best wel veel voorkomt.
Dus vandaar het idee, dat je misschien daarom gekozen had voor een stationsemplacement in deze regio.
Wel een mooi traject, waar Vriezenveen deel van uitmaakt. ken als voormalig Connexxion en Keolis/Twents medewerker de omgeving.
mvg
Freddy
Wat ik wel jammer vind is dat bijna het hele emplacement verdwenen is, dat Vriezenveen is teruggebracht to een halte, en dat zover ik op google maps kan zien alle oude gebouwen weg zijn. Vooruitgang heeft zijn prijs…
Gerard
Mijn baan: Vriezenveen in schaal N
Mijn baan: Vriezenveen in schaal N
Re: Vriezenveen in schaal N
Gerard,
het is tegenwoordig idd een behoorlijk stuk uitgekleed, zoals bij zoveel plaatsten, waar de stations zijn vervallen tot alleen maar het minimaal nodige voor hun huidige doel.
Zelfs aansluitingen van trein op bus, is tegenwoordig, bij veel van deze kleine stations, al niet meer standaard. In Vriezenveen, Vjenne, zoals een echte Vriezenvener zijn woonplaats noem , is het een wandeling van 20 minuten naar de dichtstbijzijnde bushalte,
Het mooi van het traject, daar bij Vjenne, is toch ook de ligging naast het Overijssels kanaal ( Almelo- De Haandrink)
Ga je het kanaal meenemen in jouw ontwerp van de scenery?
mvg
Freddy
het is tegenwoordig idd een behoorlijk stuk uitgekleed, zoals bij zoveel plaatsten, waar de stations zijn vervallen tot alleen maar het minimaal nodige voor hun huidige doel.
Zelfs aansluitingen van trein op bus, is tegenwoordig, bij veel van deze kleine stations, al niet meer standaard. In Vriezenveen, Vjenne, zoals een echte Vriezenvener zijn woonplaats noem , is het een wandeling van 20 minuten naar de dichtstbijzijnde bushalte,
Het mooi van het traject, daar bij Vjenne, is toch ook de ligging naast het Overijssels kanaal ( Almelo- De Haandrink)
Ga je het kanaal meenemen in jouw ontwerp van de scenery?
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
-
Onderwerp starter - Berichten: 50
- Lid geworden op: 26 okt 2024 14:50
- Locatie: Noord West Groningen
Re: Vriezenveen in schaal N
In mijn baanplan is aan de Mariënberg zijde voorzien in twee sporen bij de ‘Spoorhaven’ voor laden en lossen. Tussen die twee sporen loopt de Kanaaldijk, die met een bocht om de Spoorhaven heen gaat en dan helemaal verder naar rechts, ri. Almelo. Ik modelleer niet het hele kanaal, alleen de verbreding die de Spoorhaven aanlegplaats vormt. Ik hoop het kanaal in de achtergrond op het middenschot door middel van een compositiefoto te kunnen laten zien.
Gerard
Mijn baan: Vriezenveen in schaal N
Mijn baan: Vriezenveen in schaal N
Re: Vriezenveen in schaal N
goede en mooie keuze, geeft een mooie extra scenery mogelijkheid.
Hoop dus echt dat je de foto`s van de bouw, hier op het forum gaat laten zien, i.p.v. verwijzingen naar de andere site.
plaats je ze hier, ga ik het zeker volgen.
mvg
Freddy
Hoop dus echt dat je de foto`s van de bouw, hier op het forum gaat laten zien, i.p.v. verwijzingen naar de andere site.
plaats je ze hier, ga ik het zeker volgen.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
-
Onderwerp starter - Berichten: 50
- Lid geworden op: 26 okt 2024 14:50
- Locatie: Noord West Groningen
Re: Vriezenveen in schaal N
Okay, ik zal mijn best doen om de ontwikkeling tot nu toe ook hier te plaatsen.
Laat me beginnen met de huidige versie van mijn baanplan.
Het ontwerp
Het bepalen van een ontwerp voor de modelbaan kan lastig en tijdrovend zijn. Allerlei factoren kunnen een rol spelen. Voor mij is rangeren belangrijk. Daarnaast, omdat ik al hedendaags Amerikaans had gereden wilde ik nu graag een Nederlandse (NL) baan. Omdat mijn vorige baan fysiek te groot was geworden, heb ik nu gekozen voor een kleinere schaal, namelijk schaal N (1 op 160).
Na enig zoeken heb ik een NL station gevonden dat me we aantrok, namelijk het emplacement rondom station Vriezenveen zoals het rond 1910 was. Op de website gleisplan.net kun je veel emplacementen vinden.
Dit is een getekende versie van het emplacement:
Een gestyleerde versie ziet er zo uit:
Documentatie
Na enig speurwerk vond ik een boek over de sporen rond Vriezenveen. Als je je baan gaat ontwerpen kan ik je echt aanraden om op zoek te gaan naar zulke documentatie, het kan echt helpen om ‘in de sfeer te raken’ en om ideeen op te doen.
Begin baanontwerp
Dan begint het ontwerpen. Eerst de handgemaakte tekening bestuderen en snappen hoe de sporen lopen. Dat moet dan worden omgezet naar een actueel sporenplan in de gekozen schaal. Hiervoor gebruik ik het programma AnyRail. Niet al te duur, maar wel heel erg handig.
Eerst maak je een keus voor de te gebruiken model rails. Ik heb daarbij gekozen voor rails van Peco, code 55. Dat railtype is in AnyRail als bibliotheek te kiezen.
Mijn ontwerp
Ontwerpen is een voortdurend proces, totdat de baan er ligt. Ik ben nu met de tiende iteratie bezig, zie hieronder:
De voorste helft is de eigenlijke baan, de achterste helft het opstelterrein met keerlus.
De helften zullen worden gescheiden door een middenschot.
Laat me beginnen met de huidige versie van mijn baanplan.
Het ontwerp
Het bepalen van een ontwerp voor de modelbaan kan lastig en tijdrovend zijn. Allerlei factoren kunnen een rol spelen. Voor mij is rangeren belangrijk. Daarnaast, omdat ik al hedendaags Amerikaans had gereden wilde ik nu graag een Nederlandse (NL) baan. Omdat mijn vorige baan fysiek te groot was geworden, heb ik nu gekozen voor een kleinere schaal, namelijk schaal N (1 op 160).
Na enig zoeken heb ik een NL station gevonden dat me we aantrok, namelijk het emplacement rondom station Vriezenveen zoals het rond 1910 was. Op de website gleisplan.net kun je veel emplacementen vinden.
Dit is een getekende versie van het emplacement:
Een gestyleerde versie ziet er zo uit:
Documentatie
Na enig speurwerk vond ik een boek over de sporen rond Vriezenveen. Als je je baan gaat ontwerpen kan ik je echt aanraden om op zoek te gaan naar zulke documentatie, het kan echt helpen om ‘in de sfeer te raken’ en om ideeen op te doen.
Begin baanontwerp
Dan begint het ontwerpen. Eerst de handgemaakte tekening bestuderen en snappen hoe de sporen lopen. Dat moet dan worden omgezet naar een actueel sporenplan in de gekozen schaal. Hiervoor gebruik ik het programma AnyRail. Niet al te duur, maar wel heel erg handig.
Eerst maak je een keus voor de te gebruiken model rails. Ik heb daarbij gekozen voor rails van Peco, code 55. Dat railtype is in AnyRail als bibliotheek te kiezen.
Mijn ontwerp
Ontwerpen is een voortdurend proces, totdat de baan er ligt. Ik ben nu met de tiende iteratie bezig, zie hieronder:
De voorste helft is de eigenlijke baan, de achterste helft het opstelterrein met keerlus.
De helften zullen worden gescheiden door een middenschot.
Gerard
Mijn baan: Vriezenveen in schaal N
Mijn baan: Vriezenveen in schaal N
-
Onderwerp starter - Berichten: 50
- Lid geworden op: 26 okt 2024 14:50
- Locatie: Noord West Groningen
Re: Vriezenveen in schaal N
De onderbouw
Een modelbaan heeft een ondergrond nodig. Dat kan een keukentafel zijn, aan de muur bevestigde plank of planken, of een zelfbouw onderbouw. Die laatste optie heb ik gekozen.
Modulair
Zoals je op het baanplan kunt zien heb ik gekozen voor een modulair opgebouwde baan. De gekleurde rechthoeken zijn 1,20 mtr bij 60 cm. Daar gaan er vier van uit een plaat multiplex.
Hoogte
Om lekker aan de baan te kunnen werken – zowel bij het bouwen als later bij het rijden – is de hoogte belangrijk. Ik kies voor een hoogte van rond de 1,30 meter.
Ontwerp van de basis, de poten
Om te zorgen dat ik maar een keer naar de bouwmarkt hoefde te gaan heb ik eerst een ontwerp voor de basis gemaakt, zie de afbeelding hieronder. Eerst de poten redelijk precies getekend en de onderdelen ervan letters gegeven. In het tabelletje rechtsonder zie je de aantallen en de maten. In de bouwmarkt konden ze alles precies zagen, dat scheelt weer rommel in de trein-ruimte.
Een modelbaan heeft een ondergrond nodig. Dat kan een keukentafel zijn, aan de muur bevestigde plank of planken, of een zelfbouw onderbouw. Die laatste optie heb ik gekozen.
Modulair
Zoals je op het baanplan kunt zien heb ik gekozen voor een modulair opgebouwde baan. De gekleurde rechthoeken zijn 1,20 mtr bij 60 cm. Daar gaan er vier van uit een plaat multiplex.
Hoogte
Om lekker aan de baan te kunnen werken – zowel bij het bouwen als later bij het rijden – is de hoogte belangrijk. Ik kies voor een hoogte van rond de 1,30 meter.
Ontwerp van de basis, de poten
Om te zorgen dat ik maar een keer naar de bouwmarkt hoefde te gaan heb ik eerst een ontwerp voor de basis gemaakt, zie de afbeelding hieronder. Eerst de poten redelijk precies getekend en de onderdelen ervan letters gegeven. In het tabelletje rechtsonder zie je de aantallen en de maten. In de bouwmarkt konden ze alles precies zagen, dat scheelt weer rommel in de trein-ruimte.
Gerard
Mijn baan: Vriezenveen in schaal N
Mijn baan: Vriezenveen in schaal N
-
Onderwerp starter - Berichten: 50
- Lid geworden op: 26 okt 2024 14:50
- Locatie: Noord West Groningen
Re: Vriezenveen in schaal N
De module bakken
De bakken vormen de eigenlijke modulen. Het zijn multiplex platen van 120 bij 60, met balkjes van 55×18 er onder. Zie foto’s hieronder.
Materiaal
Lijmen, schroeven en klemmen
De module bakken
De bakken vormen de eigenlijke modulen. Het zijn multiplex platen van 120 bij 60, met balkjes van 55×18 er onder. Zie foto’s hieronder.
Materiaal
Lijmen, schroeven en klemmen
De module bakken
Gerard
Mijn baan: Vriezenveen in schaal N
Mijn baan: Vriezenveen in schaal N
-
Onderwerp starter - Berichten: 50
- Lid geworden op: 26 okt 2024 14:50
- Locatie: Noord West Groningen
Re: Vriezenveen in schaal N
Het onderstel, de poten
De module bakken zijn wel erg laag , daar moeten poten onder. De poten onder de bakken worden gekoppeld met 8mm slot-bouten door 10mm gaten. Zo is er nog wat ‘stel-ruimte’. Op de bakken komen nog 20mm XPS platen voor demping en om de ondergrond te kunnen bewerken. Op die XPS platen kunnen we dan het uitgeprinte baanplan neerleggen om uiteindelijk de rails op de juiste plekken te kunnen leggen. Zie foto’s:
Mal voor productie:
Lijmen en klemmen:
De eerste module is klaar:
Koppelen van de modules:
De modules worden gekoppeld met 8mm slotbouten in 10mm gaten, zodat er wat 'stel ruimte' overblijft.
Het geheel:
XPS platen er op:
Op de modules komen 20mm XPS platen.
Geprint sporenplan erop:
Het sporenplan uit AnyRail uitgeprint (1:1) en uitgelegd bovenop de modules:
De module bakken zijn wel erg laag , daar moeten poten onder. De poten onder de bakken worden gekoppeld met 8mm slot-bouten door 10mm gaten. Zo is er nog wat ‘stel-ruimte’. Op de bakken komen nog 20mm XPS platen voor demping en om de ondergrond te kunnen bewerken. Op die XPS platen kunnen we dan het uitgeprinte baanplan neerleggen om uiteindelijk de rails op de juiste plekken te kunnen leggen. Zie foto’s:
Mal voor productie:
Lijmen en klemmen:
De eerste module is klaar:
Koppelen van de modules:
De modules worden gekoppeld met 8mm slotbouten in 10mm gaten, zodat er wat 'stel ruimte' overblijft.
Het geheel:
XPS platen er op:
Op de modules komen 20mm XPS platen.
Geprint sporenplan erop:
Het sporenplan uit AnyRail uitgeprint (1:1) en uitgelegd bovenop de modules:
Gerard
Mijn baan: Vriezenveen in schaal N
Mijn baan: Vriezenveen in schaal N
Re: Vriezenveen in schaal N
Dat ziet er netjes uit, Gerard.
Ontwerp van het schaduwstation ook wat aangepast, zie ik, ook een verbetering t.o.v. de laaste afbeelding daarvan, in jouw baanplan topic.
Heb je wel genoeg ruimte voor de keerlus module? waar heb je die gepland in dit ontwerp, ter voorkoming van kortsluiting?
mvg
Freddy
Ontwerp van het schaduwstation ook wat aangepast, zie ik, ook een verbetering t.o.v. de laaste afbeelding daarvan, in jouw baanplan topic.
Heb je wel genoeg ruimte voor de keerlus module? waar heb je die gepland in dit ontwerp, ter voorkoming van kortsluiting?
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
-
Onderwerp starter - Berichten: 50
- Lid geworden op: 26 okt 2024 14:50
- Locatie: Noord West Groningen
Re: Vriezenveen in schaal N
Ik zie wat je bedoelt. De lengte is inderdaad te kort (1 meter 10 in totaal).
De oorzaak hiervan is dat ik de wisselstraat linksonder (vlak boven de spoorhaven) naar links heb verplaatst omdat ik die niet op de modulegrens wilde hebben. Die onderste sporen waren nu lekker lang, maar zoals getekend past die keerlus daar inderdaad niet.
Ik heb het ontwerp hierop aangepast:
De oorzaak hiervan is dat ik de wisselstraat linksonder (vlak boven de spoorhaven) naar links heb verplaatst omdat ik die niet op de modulegrens wilde hebben. Die onderste sporen waren nu lekker lang, maar zoals getekend past die keerlus daar inderdaad niet.
Ik heb het ontwerp hierop aangepast:
Gerard
Mijn baan: Vriezenveen in schaal N
Mijn baan: Vriezenveen in schaal N
-
Onderwerp starter - Berichten: 50
- Lid geworden op: 26 okt 2024 14:50
- Locatie: Noord West Groningen
Re: Vriezenveen in schaal N
Onderzoek
Het bouwen naar voorbeeld vergt onderzoek. Zo af en toe speur ik het internet af naar informatie over Vriezenveen, het emplacement, de industrieen en gebouwen, etcetera. Hieronder een kort verslagje met links voor wie geinteresseerd is.
Vereniging Oud Vriezenveen
Vooraleerst is er de site van de “vereniging Oud Vriezenveen“, waar veel informatie over het dorp te vinden is. Zo is er onder Dorpsgeschiedenis / Andere onderwerp / Vriezenveen een heel verhaal te vinden over Vriezenveen en haar ontstaansgeschiedenis met een aardige paragraaf over de industrie. Het ontstaan van de firma Jansen en Tilanus bijvoorbeeld, waar in 1930 wel 1100 mensen werkten. De brikettenfabriek wordt hier genoemd (naamloos), en verder is er een beschrijving van de watertoren.
Canon van Nederland
Ook op de site van de Canon van Nederland vinden we (ook heel veel historische) informatie over het dorp en haar omgeving, in de Canon van Vriezenveen. Met name het onderdeel “Het station”, met foto’s van Het stationsgebouw, Stoomtractie, Het dubbele spoor, Treinen en Smalspoor, zijn interessant voor onze modelbaan. Maar ook de “De watertoren” vinden we hier in meer detail terug.
De Noordoosterlocaalspoorweg-Maatschappij (NOLS)
Op de site van de NOLS is veel te vinden over de geschiedenis van voor WOII van de ontwikkeling en teruggang van het spoor in Noordoost Nederland. Onder het kopje Stations vinden we informatie over de lijn Marienberg – Almelo, met daaronder info over het Station Vriezenveen. In dat tabblad vinden we ook informatie over de rondom het station aanwezige industrie: de brikettenfabriek van Elferink & La Roy en de Cooperatieve Landbouwvereniging ‘Vriezenveen’ (CLV).
Het bouwen naar voorbeeld vergt onderzoek. Zo af en toe speur ik het internet af naar informatie over Vriezenveen, het emplacement, de industrieen en gebouwen, etcetera. Hieronder een kort verslagje met links voor wie geinteresseerd is.
Vereniging Oud Vriezenveen
Vooraleerst is er de site van de “vereniging Oud Vriezenveen“, waar veel informatie over het dorp te vinden is. Zo is er onder Dorpsgeschiedenis / Andere onderwerp / Vriezenveen een heel verhaal te vinden over Vriezenveen en haar ontstaansgeschiedenis met een aardige paragraaf over de industrie. Het ontstaan van de firma Jansen en Tilanus bijvoorbeeld, waar in 1930 wel 1100 mensen werkten. De brikettenfabriek wordt hier genoemd (naamloos), en verder is er een beschrijving van de watertoren.
Canon van Nederland
Ook op de site van de Canon van Nederland vinden we (ook heel veel historische) informatie over het dorp en haar omgeving, in de Canon van Vriezenveen. Met name het onderdeel “Het station”, met foto’s van Het stationsgebouw, Stoomtractie, Het dubbele spoor, Treinen en Smalspoor, zijn interessant voor onze modelbaan. Maar ook de “De watertoren” vinden we hier in meer detail terug.
De Noordoosterlocaalspoorweg-Maatschappij (NOLS)
Op de site van de NOLS is veel te vinden over de geschiedenis van voor WOII van de ontwikkeling en teruggang van het spoor in Noordoost Nederland. Onder het kopje Stations vinden we informatie over de lijn Marienberg – Almelo, met daaronder info over het Station Vriezenveen. In dat tabblad vinden we ook informatie over de rondom het station aanwezige industrie: de brikettenfabriek van Elferink & La Roy en de Cooperatieve Landbouwvereniging ‘Vriezenveen’ (CLV).
Gerard
Mijn baan: Vriezenveen in schaal N
Mijn baan: Vriezenveen in schaal N
Re: Vriezenveen in schaal N
Even ter overpeinzing... waarom die keerlus?
Uiteindelijk rijden al je treinen met de klok mee toch?
Uiteindelijk rijden al je treinen met de klok mee toch?
Groetjes Geert
DR5000 & Z21
Fleischmann zonder bedding
MacOS & iTrain 4.1 Standard
Railmodeller Pro
Voormalige Baan: Our Way Or The Railway
1e project: Kerstbaantje 2019
2e project: Minibaantje
DR5000 & Z21
Fleischmann zonder bedding
MacOS & iTrain 4.1 Standard
Railmodeller Pro
Voormalige Baan: Our Way Or The Railway
1e project: Kerstbaantje 2019
2e project: Minibaantje
-
Onderwerp starter - Berichten: 50
- Lid geworden op: 26 okt 2024 14:50
- Locatie: Noord West Groningen
Re: Vriezenveen in schaal N
Dag Geert,
Dank voor je vraag. Vriezenveen is een station met twee-richtingsverkeer. Oorspronkelijk was mijn gedachte om er een eindstation van te maken, dat was de reden voor de keerlus. Dat was mijn gedachte, met name in verband met de speel- (rangeer-) mogelijkheden.
Ik heb het idee voor een eindstation nu losgelaten. De keerlus blijft en die gebruik ik nu om goederenverkeer tussen Almelo en Vriezenveen te simuleren. Personentreinen kunnen nu van beide kanten komen om het verkeer tussen Marieënberg en Almelo te vormen. Vooralsnog zal dat één Hondekop zijn, die heen en weer rijdt via een van de opstel sporen in het bovenste gedeelte van het opstelterrein.
Ik hoop dat ik mijn gedachte zo duidelijk heb omschreven?
Gerard
Mijn baan: Vriezenveen in schaal N
Mijn baan: Vriezenveen in schaal N
Re: Vriezenveen in schaal N
Hoi Gerard , ik denk dat je het verkeert begrijp .
Als je rechts het voorste schaduw station inrijd kun je enkel nog via het andere schaduwstation naar rechts langs het station .
Daarna kan de goederentrein niet meer via links naar het voorste schaduwstation terug .
mvg Sjaak
Als je rechts het voorste schaduw station inrijd kun je enkel nog via het andere schaduwstation naar rechts langs het station .
Daarna kan de goederentrein niet meer via links naar het voorste schaduwstation terug .
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
-
Onderwerp starter - Berichten: 50
- Lid geworden op: 26 okt 2024 14:50
- Locatie: Noord West Groningen
Re: Vriezenveen in schaal N
Dag Sjaak,Krab schreef: ↑03 jan 2025 10:40 Hoi Gerard , ik denk dat je het verkeert begrijp .
Als je rechts het voorste schaduw station inrijd kun je enkel nog via het andere schaduwstation naar rechts langs het station .
Daarna kan de goederentrein niet meer via links naar het voorste schaduwstation terug .
mvg Sjaak
Het bovenste schaduwstation is bedoeld voor doorgaande treinen door Vriezenveen, in beide richtingen.
Het onderste schaduw station is bedoeld voor verkeer tussen Vriezenveen en Almelo. Die komen (dus) vanaf rechts het Vriezenveen emplacement binnen. Op het emplacement rijd ik ‘op de hand’ om te rangeren, wagons af te leveren en op te halen, de retour-trein samen te stellen, en die rijdt dan naar rechts weg om via het bovenste spoor van het bovenste schaduwstation het onderste schaduwstation in te rijden, zodat de loc weer voorop staat voor de volgend aflevering in Vriezenveen.
Zo duidelijk? Of bedoel je iets andes?
Gerard
Mijn baan: Vriezenveen in schaal N
Mijn baan: Vriezenveen in schaal N
Re: Vriezenveen in schaal N
Ik bedoelde dat je niet met treinen terug kon keren maar als je rangeer in het station dan maakt het niets uit
mvg Sjaak
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
-
Onderwerp starter - Berichten: 50
- Lid geworden op: 26 okt 2024 14:50
- Locatie: Noord West Groningen
Re: Vriezenveen in schaal N
Omdat ik niet eerder met schaal N heb gewerkt, en ook nog niet met kurk, maak ik eerst maar even een test-baantje.
Baanplannetje geprint en op het XPS schuim (20mm) geplakt
Het eerste kurk er op gelijmd
Het kurk zit er op
Baanplannetje geprint en op het XPS schuim (20mm) geplakt
Het eerste kurk er op gelijmd
Het kurk zit er op
Laatst gewijzigd door GerardWassink op 06 jan 2025 18:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gerard
Mijn baan: Vriezenveen in schaal N
Mijn baan: Vriezenveen in schaal N
-
- Berichten: 5409
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Vriezenveen in schaal N
Goed idee om een proef stukje te maken, daar kan je dan ook vele andere dingen op uittesten.
Groetjes Michiel
Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.