Duesseldorf-Windsbach, een halteplaats in het Ruhrgebiet

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator

Duesseldorf-Windsbach, een halteplaats in het Ruhrgebiet

Bericht door Robert_N-Nm »

Soms heeft het lot andere ideeën over de hobby, zo ook bij mij. Wieneshafen zal voorlopig geen verdere updates meer krijgen ivm een aanstaande verhuizing (vanwege werk) naar het Engelstalig eiland, zo aan de overzijde van de Noordzee. Wieneshafen was geconcipieerd als een project met minstens 3 modules van een meter + schaduwstation, en dat gaat dus even niet. Wieneshafen is dus gestrand in het zicht van de haven (of zoiets).

Wat wordt de insteek, nou zo'n gare dubieuze halte (met rode kubus) in een nog dubieuzer voorstadje in het Ruhrgebiet, voorlopig eindpunt van de lijn. Diesel en elektrische tractie met aansluiting op de grotere steden. Industrie in de vorm van levensmiddelen (bier bijvoorbeeld), en alles korte treinen (2-4 goederenwagens max.). Af en toe een excursietrein of wat anders bijzonders.

Beeld geschetst, dus nog even het visuele aspect invullen...

Afbeelding
De eerste beelden, uit een vorig leven. Ze vormen de basis van dit nieuwe project.

Afbeelding
Afbeelding

Rijproeven, conclusie was dat ik een spoor extra wilde gaan aanbrengen tbv het moderne personenvervoer.

Afbeelding
De aangewezen oplossing, driewegwissel van Peco.

Afbeelding
Afbeelding
Daarbij nog even een gezellige Windsbach meets Beksheim avond erbij gedacht, dat betekende het eerste groen

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
En uiteraard de verdere opwaardering van het bestaande sporenplan, wat daarna een beetje een kleurtje heeft gekregen (qua ondergrond), waar boterhamzakjes al niet goed voor zijn.

Afbeelding
Plaatsbepaling van de eerste verlichting. Geeft al een beetje een idee (de lamp is functioneel overigens, maar weer verwijderd vanwege de aanstaande verhuizing)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ballastactie, want anders dan moet ik straks de delen weer uit de auto gaan halen na de verhuizing...

Afbeelding
En zo zou het er "en realiteee" uitgezien kunnen hebben nadat de werkzaamheden een beetje stil waren gelegd.

Het spoor biedt ruimte aan een vierdelig treinstel alsook een BR 146 met drie dubbeldekkers (of andere 26,4 m rijtuigen) of een sandwich van drie rijtuigen tussen twee loks (taurus). Zoals te zien is ontbreekt er nog wel een spoor thv de driewegwissel. Dat komt omdat ik daar nog niet helemaal uit ben. Voornamelijk de indeling (evt een extra wissel, al hoewel dat vml overkill is) en lengte van het spoor (direct naar de achtergrond of parallel aan bestaande sporen. (mn het uithaalspoor) en dan inbouwen in een straatspoorvorm.

Bon de nodige overdenkingen, maar de start is er.

Robert

p.s. Geduld is wel geboden, ik verwacht de eerst komende tijd weinig updates, de reden laat zich wel raden denk ik. Maar goed de start is er wel.

Fan van Alpenbanen in N(m)

T.Spat

Re: Duesseldorf-Windsbach, een halteplaats in het Ruhrgebiet

Bericht door T.Spat »

Een goed begin is het halve werk 8-)

Veel succes met de verhuizing,

Mvg,

Tis

evo

Bericht door evo »

Ziet er erg goed uit!

Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

Hookies

Bericht door Hookies »

Succes met verhuizen en je nieuwe baan (zowel werk als spoor).

Jammer dat Wieneshafen dan verdwijnt. Zou toch een mooie aanvulling op het Ruhrtraject van Jeroen geweest zijn. Of neemt hij jouw deel nu over?

Mvg,
Martin

Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

mdedeugd

Bericht door mdedeugd »

Hallo Robert.

Vakwerk.
Super goed bezig. ;)

Martin de Deugd

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator

Wieneshafen staat voorlopig op een zijspoor, maar in principe neemt Windsbach het stokje over. In hoeverre er een koppeling gerealiseerd kan gaan worden op korte termijn is even de vraag maar het plan is nog niet afgeserveerd. Jeroen heeft voldoende modelspoor staan en zal dan ook die ene module niet overnemen.

MvG
Robert

Ron

Bericht door Ron »

het is ff een plas over, maar je hebt toch een baan gevonden.

Veel succes.

gr. Ron.

Ik rommel maar wat aan!

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator

Tot ik die plas over ben, nog een paar foto's (+verhaaltje):

Afbeelding
Afbeelding
Halverwege de spits, topdrukte. De BR146 komt binnen met een stammetje dosto's. De Indusi speelt de hele ochtend al op, machinist Gunther heeft er de pest al weer in want door gedoe heeft hij ook al vijf minuten vertraging opgelopen bij de stop in Beksheim. Hij rijdt graag op tijd, maar ja, die verdomde aanbestedingstoestanden hebben hun weerslag op het onderhoud. Rijden voor een scheet en drie knikkers... Nee, dat gedonder hebben we pas toen de EU zich ging bemoeien met de hele handel.

Afbeelding
Afbeelding
Hij strijkt de panto even en stapt uit de cabine. Vroeger zwaaide je even naar een wachtende collega, tegenwoordig zit er een Zwitser... nee...

In de stuurstand: panto op. Even checken. Hee de Indusi, &$%#**!! die is nu dus gewoon echt dood. Even de dienstleiding contacteren, en ja hor een uitbrander. Want er staan nu al meer treinen te wachten. Even een lok sturen is er ook niet bij dus Gunther suggereert dat heel misschien die gast op spoortje twee wel wat kan doen, want nu zit hij een beetje te duimendraaien. Een idee waar ze niet echt warm van worden daar, maar anders hebben we een uurtje of 2-3 geen treinverkeer. We gaan hem contacten.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Even later komt er beweging in bij de Zwitser en al snel staat de Am 840 gereed om gekoppeld te worden. Gunther en z'n conducteur mogen even assisteren en dan huppelt de conducteur richting de trein en schalt er enkele seconden later door de speaker dat deze trein niet meer zal rijden vandaag wegens een defect. Iedereen uitstappen.

Afbeelding
Afbeelding
Gunther en z'n conducteur controleren de trein, schoppen een Beksheimse zwerver het perron op en zetten de airco even flink open tbv de broodnodige ventilatie (stomme junk) en dan loopt Gunther naar voren en stapt in bij onze Zwitserse vrind. Kennismaken doen ze onderweg en hoppa daar gaat de stam richting Beksheim.

Nou, even een verhaaltje dus. En Gunther, die komen we vast nog wel een keer tegen, even als onze anonieme Zwitser.

Robert

p.s. Het perron, de bovenleiding en het een en ander denk je er maar bij. Goed voor de geest :mrgreen:

Maurits71

Bericht door Maurits71 »

wordt druk hier in het Engelse met de Nederlanders :D

Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

Jeroen

Bericht door Jeroen »

Briljant verhaal! Meaui!

A propos, ik heb het nooit zo op de verhaaltjes links en rechts (....) maar dit is weer eens wat nieuws. Ik hoor H@ns zeggen 'N-spoor leeft'. Het is beyond that:"Het Ruhrgebiet leeft!". Hatseklats!

Zo, en nu even mijn update fixen, grrrvdmmee!!

Afbeelding

Jeroen

Bericht door Jeroen »

Hookies schreef:
Jammer dat Wieneshafen dan verdwijnt. Zou toch een mooie aanvulling op het Ruhrtraject van Jeroen geweest zijn. Of neemt hij jouw deel nu over?

Mvg,
Martin
Martin, no worries. Het is jammer, maar werk über alles natuurlijk. Persoonlijk ben ik blij voor Robert, want ik ken én herken zijn perikelen. Maar dat is meer iets voor een ander forum of een biertje in de kroeg.

Qua modelbaan kom ik op het moment om in de spullen. Binnen een paar weken zeg ik het Flevolandsche met genoegen 'tot ziens', en keer ik terug naar het Edesche. Dus dan zit ik daar met Boppard en Duisburg-Beksheim. Iets wat ik van Robert over zou willen nemen is nooit een item geweest en ook nooit haalbaar zelfs. In hoeverre we zijn nieuwe project eventueel met Beksheim kunnen laten integreren is een idee, maar nog geen plan. Hierover moeten we nog maar eens nadenken....

Mooie foto's, Roberto!

Afbeelding

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator

Voorlopig alleen intergratie van het rollend materieel. Met een ECoS heb je nou eenmaal een hoop mogelijkheden. Ik voorzie iig dubbeltraxxies, taurusgeweld en een paar verdwaalde diesels met of zonder koppeling. Al hoewel de frequentie daarvan ook niet al te groot meer zal zijn. Bon, nu verder met bedenken wat wel en wat niet mee gaat naar de UK, de D20 is natuurlijk van de partij, alsook de V60/360. Verder nog maar even bedenken (veel te veel in huis en dan is selecteren altijd lastig).

Robert

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Foto's. Nu met onkruid en ander gespuis tussen de sporen :lol: :mrgreen:

Schachbrett

Bericht door Schachbrett »

Hey robert,

Dat ziet er gaaf uit!!
Ik moet er zelf ook nog eens aan gaan wagen,valt niet mee. :oops:

Gr Chris

Gr Chris

Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben

richard7877

Bericht door richard7877 »

hoi robert

dat ziet erg mooi uit zo
je gebruikt groen van anita decor zie ik en van welk merk ballast gebruik je?

groeten richard

http://www.delftsemodelbouwvereniging.nlgevestigd op de Kleveringweg 19, unit 4B in Delft

gek op stoom

Bericht door gek op stoom »

Dat is een mooi stukje geworden met dat groen er tussen

Gr andy

bob vermeulen

Bericht door bob vermeulen »

Robert,

mooi gemaakt en leuk om de verschillen tussen beton en houten bielzen te zien.

mvrg Bob Vermeulen

Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com

pp4trains

Bericht door pp4trains »

Ziet er goed uit.

Pas maar op dat je lijmpot niet gaat gebruiken in plaats van de speen...
Is het wel heel lang lekker stil om lekker door te werken...

Groeten,
Patrick

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator

Verleidelijk maar nee, ik zal het m'n nichtje niet aan doen. Daarbij, ik zit zeer binnenkort toch een heel eind uit de buurt. Geen spenen meer...

Voor wat betreft de vragen (en de complimenten, waarvoor dank ik loop bijna naast m'n schoenen :lol: ):
Ballast is van Noch/woodland scenics fijn grijs voor wat betreft de ballast tussen de betonbielzen, de ballast nabij het houten spul is een mengsel. Maar als je dat exact wil weten dan zal je contact op moeten nemen met Jesse, welke op BNLS bezig was met het baantje Wierum, al hoewel ik geloof dat Jesse ook z'n weg naar het N-spoorforum heeft gevonden. Overigens moet het ballastbed bij het betonbiels spoor nog een keertje getoucheerd worden, is nu niet egaal genoeg naar mijn zin.

Voor wat betreft het begroenen gebruik ik een beproefde methode zoals we die kennen van Boppard en Beksheim, dat betekent de ondergrond voorzien van een basiskleur (bruin of groen) en dan met verschillende materialen aan de slag. Veel daarvan komt van Woodland Scenics, waarbij te denken valt aan fine turf in verschillende kleurstellingen, fine foliage en diverse soorten clump foliage. Daarnaast her en der wat Anita decor en Heki spul (geloof Heki microflor) en nog wat ander spul dat inmiddels ingepakt is. Truc is om een soort gelaagdheid te creëren, zoals ook in het echt het geval is, en daarbij dus meerdere kleuren groen te gebruiken.

Start een flinke peut houtlijm, verdeel deze over de oppervlak die je wil begroenen zodanig dat je geen ondergrondkleur meer door de witte lijm ziet komen. Vervolgens maak je een paar plekjes klaar met fijn turfmateriaal, daarnaast duw je wat clumpfoliage of ander spul dat dienst kan doen als struiken (subtiel dus, ga niet voor hele grote of hoge plakkaten van hetzelfde materiaal). Daarna eventueel grotere, boomachtige struiken en bomen zelf plaatsen. En bedenk dat niet alles bij elkaar kan. Zo staat er in een dennenbos van alles op de grond, terwijl onder een grote beuk alleen maar blubber ligt omdat er niets groeien kan (mn door gebrek aan zonlicht).

Bon, ik ga verder met inpakken, misschien nog een foto-update met wat vervuild materieel, maar dat is afhankelijk van de stand van de planeten :twisted: want in de sterren zie ik het iig nog niet staan.

Robert

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator

Zo verhuizing achter de rug, eerste werkdag gehad. Windsbach is goeddeels heel over gekomen, alleen de driewegwissel is genekt tijdens het ritje NL-UK en niet meer reparabel (wisseltong losgeraakt, verbogen en de verandering aan de wissel is afgebroken) dus daarvoor moet binnenkort even een nieuwe gescoord worden. Hopelijk snel weer een foto-update, voorlopig echter beperkt internet dus het zit er even niet in.

MvG
Robert

Arend

Bericht door Arend »

Beste Robert,

Succes aan de andere kant van de plas!
Hopelijk krijgen we nog veel moois van u te zien.

Gegroet Arend

Hobbytrain

Bericht door Hobbytrain »

Kijk,dat is weer een mooie nieuwe uitdaging,Succes!

Groetjes Stijn

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator

Zo tijd voor wat nieuws van dat rare eiland aan de westelijke rand van de Noordzee. Tijd voor wat foto's en tijd voor een kleine wijziging van de topic naam, Windsbach als halteplaats is niet meer. Windsbach als losplaats ergens in het Ruhrgebiet is een betere. Plannen genoeg voor wat uitbereiding in de vorm een mooie wisselstraat. Exacte details kan ik nog niet geven want helemaal uitgedacht is het nog niet, maar Een dieselreservaat is een prima idee.

Bon, verhaaltijd. Immers Bert was op weg naar Windsbach voor iets bijzonders en dat klopt helemaal. Het maken van foto's was echter niet zo gemakkelijk want het terrein bij Windsbach is redelijk afgeschermd en intensief in gebruik. Bert vindt echter een kleine opening in het hek en glipt naar binnen.
Afbeelding

Niet veel later...

Afbeelding

En daar staat ze, een Oostenrijk-Hongaarse 1047, en die tref je niet elke dag zo ver van huis. Bert weet nog enkele foto's te schieten maar dan stappen er twee mensen in uniform in zijn richting. "Halt, polizei" en al snel blijkt dat beide heren dezelfde zijn als Jan eerder was tegen gekomen rond Wieneshafen. Enkele minuten later bevind hij zich in de modder, terwijl er een snijdende pijn door z'n been gaat. "Brave hund", roept een van beide en terwijl Bert omdraait grijpt de Duitse Herder (en nee, ze heet geen Rex, red.) hem in z'n kruis. Hij zal z'n vriendin wel wat uit te leggen hebben terwijl Bert wordt afgevoerd.

Robert

Schachbrett

Bericht door Schachbrett »

Hallo Robert,

Mooi apparaat man die 1047!!

Gr Chris

Gr Chris

Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator

Zeer spectaculair. Er volgt nog een echte fotoserie in het zonlicht. Maar das op z'n vroegst zondag als de dienst een beetje meezit.

Robert

Gesloten