Messing blokkendoos in spoor N!!
Messing blokkendoos in spoor N!!
Hallo allemaal,
Ik heb mezelf net even voorgesteld, zie hier: viewtopic.php?f=23&t=5278
Zoals aangekondigd, kom ik hier graag even kletsen over een blokkendoos in spoor N.
Voordat ik foto’s en bouwverslagen ga posten, wil ik eerst graag even melden dat ik goed nieuws en slecht niews heb. Om te beginnen met het slechte nieuws: ik ga stoppen met de modelspoorhobby. Ik heb er (helaas) echt veel te weinig tijd voor, en het project wat ik met jullie ga delen heeft me bijna vier jaar gekost om het zover te krijgen.
Nu het goede nieuws: het heeft altijd door mijn hoofd gespookt om van mijn model bouwsetjes te gaan aanbieden. Dat gaat er dus van mijn kant echt niet van komen. Wel bied ik graag mijn hele project, inclusief ontwerpen, bouwmaterialen, verf airbrush, etc, aan via dit forum. Dat is dan toch wel weer redelijk goed nieuws, hoop ik.
Maar goed, eerst maar zien of jullie er uberhaupt iets in zien. En ook hoor ik graag van de forum moderator of dit is toegestaan. Voor de duidelijkheid: ik hoef er echt geen hoofdprijs voor. Ik heb hier alleen heeeel veel tijd in gestoken, kan er om agenda/ambitie/overige interesses redenen zelf echt niet mee verder. Ik hoop dus dat dit forum mij de kans wil geven om op deze manier dit project aan een geinteresseerde over te dragen.
Ik denk dat beelden meer zeggen dan woorden...
Na heel lang tekenen in Inktscape en het nodige geklooi met bestanden versturen naar Duitsland, kwam dit via de post binnen.
Gelijk aan het vouwen gegaan, en dit wordt het interieur:
Hierbij wat foto´s van de opbouw van de bak:
De basis van de bak met de twee delen van het interieur:
En de eerste passing van de zijwanden:
De zijwanden moeten gevouwen worden. De buigmal is opgebouwd uit 2mm styreen. Eerste exemplaar (links) bestond uit 1,5 mm, maar hierbij was er nog een kier zichtbaar tussen zijwand en kopwand. 2mm kwam wel goed uit. Toch altijd een kwestie van uitproberen, omdat buigen van messing nooit precies zo gaat als je denkt...
En het begint al ergens op te lijken...
Hierbij was ik tot nu toe redelijk tevreden met de bouw. Het enige wat niet goed uit de ets was gekomen, waren de klinknagel strips onder de ramen. Net als bij de Philotrain budapester (en volgens mij ook de ovale ramen rijtuigen, maar die heb ik nooit in mijn handen gehad), bestaat een dergelijke strip ook uit twee opgeetste lijnen met opgeetste klinknagels. In spoor N is dit bij de etser die ik gebruikt heb dus niet helemaal goed gegaan, aangezien de klinknagels van de twee rijen een soort van dwarsverbindingen zijn geworden...
Meer zal volgen!!
Ik heb mezelf net even voorgesteld, zie hier: viewtopic.php?f=23&t=5278
Zoals aangekondigd, kom ik hier graag even kletsen over een blokkendoos in spoor N.
Voordat ik foto’s en bouwverslagen ga posten, wil ik eerst graag even melden dat ik goed nieuws en slecht niews heb. Om te beginnen met het slechte nieuws: ik ga stoppen met de modelspoorhobby. Ik heb er (helaas) echt veel te weinig tijd voor, en het project wat ik met jullie ga delen heeft me bijna vier jaar gekost om het zover te krijgen.
Nu het goede nieuws: het heeft altijd door mijn hoofd gespookt om van mijn model bouwsetjes te gaan aanbieden. Dat gaat er dus van mijn kant echt niet van komen. Wel bied ik graag mijn hele project, inclusief ontwerpen, bouwmaterialen, verf airbrush, etc, aan via dit forum. Dat is dan toch wel weer redelijk goed nieuws, hoop ik.
Maar goed, eerst maar zien of jullie er uberhaupt iets in zien. En ook hoor ik graag van de forum moderator of dit is toegestaan. Voor de duidelijkheid: ik hoef er echt geen hoofdprijs voor. Ik heb hier alleen heeeel veel tijd in gestoken, kan er om agenda/ambitie/overige interesses redenen zelf echt niet mee verder. Ik hoop dus dat dit forum mij de kans wil geven om op deze manier dit project aan een geinteresseerde over te dragen.
Ik denk dat beelden meer zeggen dan woorden...
Na heel lang tekenen in Inktscape en het nodige geklooi met bestanden versturen naar Duitsland, kwam dit via de post binnen.
Gelijk aan het vouwen gegaan, en dit wordt het interieur:
Hierbij wat foto´s van de opbouw van de bak:
De basis van de bak met de twee delen van het interieur:
En de eerste passing van de zijwanden:
De zijwanden moeten gevouwen worden. De buigmal is opgebouwd uit 2mm styreen. Eerste exemplaar (links) bestond uit 1,5 mm, maar hierbij was er nog een kier zichtbaar tussen zijwand en kopwand. 2mm kwam wel goed uit. Toch altijd een kwestie van uitproberen, omdat buigen van messing nooit precies zo gaat als je denkt...
En het begint al ergens op te lijken...
Hierbij was ik tot nu toe redelijk tevreden met de bouw. Het enige wat niet goed uit de ets was gekomen, waren de klinknagel strips onder de ramen. Net als bij de Philotrain budapester (en volgens mij ook de ovale ramen rijtuigen, maar die heb ik nooit in mijn handen gehad), bestaat een dergelijke strip ook uit twee opgeetste lijnen met opgeetste klinknagels. In spoor N is dit bij de etser die ik gebruikt heb dus niet helemaal goed gegaan, aangezien de klinknagels van de twee rijen een soort van dwarsverbindingen zijn geworden...
Meer zal volgen!!
Laatst gewijzigd door caspervt op 25 nov 2012 16:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Messing blokkendoos in spoor N!!
Je verwijst naar foto's op BNL en die zijn hier niet zichtbaar, zet ze dus òf hier op N-SpoorForum òf op een fotosite.
Groetjes
Johan
Groetjes
Johan
Selectrix - Müt en FCC centrale - TrainController 9 Gold - eigen SX-hardware
Vervolg: Messing blokkendoos in spoor N!!
Van het vervolg van de bouw heb ik helaas niet zoveel foto's. Ik raakte iets te enthusiast, en ben lekker door gaan bouwen. wat ik wel nog kon vinden:
En de eerste foto van de min of meer afgebouwde bak van het model. Het geheel bestaat uit 0,3 mm messing (de dikte van de etsplaat)
Ok, meer foto´s van de bouw zijn er niet. Wel van het afgebouwde exemplaar van de wagen in blank messing samen met het grote broertje van Roco (ok, ok, messing met flinke soldeersporen... )
Wat foto´s van de schilder aan het werk. Ik heb het model in de lak van Philotrain gezet. Nog echte oude Philo potjes, uit Apeldoorn!
Verder vergat ik bij de vorige post te vertellen dat het model voorzien is van aslagertjes uit Engeland (N brass locomotives) en van plastic torpedo ventilatoren (Ultima models), ook van de andere kant van het kanaal. Wel allemaal zuiver N-spoor, en erg priegelig om te verwerken. wastgezet met Bison combi super.
Hierbij de kap in de groene kleur, na een laagje primer voor messing. ik kon het model niet zandstralen vanwege de plastic ventilatortjes (en vanwege gebrek aan een straal-spuit ;D):
En een interieur naast een reuze pot lak van wel 14 ml:
Deurtjes op de kop was even priegelen, maar dan heb je wel wat:
En de raampjes ingeschilderd met bruin van Humbrol:
Nog meer foto's te vinden in de Bucket: http://s1339.beta.photobucket.com/user/ ... 1/library/
En de eerste foto van de min of meer afgebouwde bak van het model. Het geheel bestaat uit 0,3 mm messing (de dikte van de etsplaat)
Ok, meer foto´s van de bouw zijn er niet. Wel van het afgebouwde exemplaar van de wagen in blank messing samen met het grote broertje van Roco (ok, ok, messing met flinke soldeersporen... )
Wat foto´s van de schilder aan het werk. Ik heb het model in de lak van Philotrain gezet. Nog echte oude Philo potjes, uit Apeldoorn!
Verder vergat ik bij de vorige post te vertellen dat het model voorzien is van aslagertjes uit Engeland (N brass locomotives) en van plastic torpedo ventilatoren (Ultima models), ook van de andere kant van het kanaal. Wel allemaal zuiver N-spoor, en erg priegelig om te verwerken. wastgezet met Bison combi super.
Hierbij de kap in de groene kleur, na een laagje primer voor messing. ik kon het model niet zandstralen vanwege de plastic ventilatortjes (en vanwege gebrek aan een straal-spuit ;D):
En een interieur naast een reuze pot lak van wel 14 ml:
Deurtjes op de kop was even priegelen, maar dan heb je wel wat:
En de raampjes ingeschilderd met bruin van Humbrol:
Nog meer foto's te vinden in de Bucket: http://s1339.beta.photobucket.com/user/ ... 1/library/
Laatst gewijzigd door caspervt op 25 nov 2012 21:06, 4 keer totaal gewijzigd.
Dat is vreemd, bij mij in de browser verschijnen ze wel in het bericht. Hebben meer mensen last van het feit dat ze niet zichtbaar zijn?Dompie schreef:Je verwijst naar foto's op BNL en die zijn hier niet zichtbaar, zet ze dus òf hier op N-SpoorForum òf op een fotosite.
Groetjes
Johan
Gr, Casper
Ik kan helaas ook de afbeeldingen niet openen.
Mvg Marcel
Hier is mijn baan te volgen:http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1082 , http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=7894
Hier is mijn baan te volgen:http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1082 , http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=7894
-
Hoi Casper
Je mag de foto's van de server van het beneluxforum niet hier of elders plaatsen, alleen gebruiken voor dat forum.
Ik zelf gebruik photbucket om hier foto's te plaatsen.
hier wordt uitgelegd hoe photobucket werkt
Groeten Richard
Je mag de foto's van de server van het beneluxforum niet hier of elders plaatsen, alleen gebruiken voor dat forum.
Ik zelf gebruik photbucket om hier foto's te plaatsen.
hier wordt uitgelegd hoe photobucket werkt
Groeten Richard
http://www.delftsemodelbouwvereniging.nlgevestigd op de Kleveringweg 19, unit 4B in Delft
Waarschijnlijk als je je cookies weg gooit en je cache leeg maakt, kan je het zelf ook zien dat foto's van BNL niet gelinkt kunnen worden.caspervt schreef:Dat is vreemd, bij mij in de browser verschijnen ze wel in het bericht. Hebben meer mensen last van het feit dat ze niet zichtbaar zijn?Dompie schreef:Je verwijst naar foto's op BNL en die zijn hier niet zichtbaar, zet ze dus òf hier op N-SpoorForum òf op een fotosite.
Groetjes
Johan
Gr, Casper
Met vriendelijke groet,
Jelle.
Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]
Jelle.
Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]
Ik gok zomaar dat wanneer Casper ingelogd is bij BNLS dat hij het zelf wel ziet, alleen hebben wij daar niets aan
Paul Bender
Scheppen kan iedereen, stoken is een vak
Scheppen kan iedereen, stoken is een vak
Ben bezig het aan te passen... sorry voor het ongemak!!
Gr, Casper
Gr, Casper
-
Hij is inderdaad erg mooi geworden!
Groeten Richard
Groeten Richard
http://www.delftsemodelbouwvereniging.nlgevestigd op de Kleveringweg 19, unit 4B in Delft
Voorlopig even de laatste post voor dit weekeind. Hierbij een tweetal foto's van het afgeronde model. Opschriften zijn gedrukt bij een drukservice waar ik achteraf niet geheel tevreden over was. Ze komen wel redelijk goed over, en het zijn duidelijk NS opschriften, maar echt goed leesbaar... nee, helaas.
Verder is dit project dus op zoek naar een nieuwe eigenaar!!! Wie voelt zich geroepen?? Daarbij heeft het de voorkeur als je enigsinds ervaring hebt met het tekenprogramma Inktscape en enige modelbouwervaring zal ook wel nodig zijn.
En met leuke doorkijk naar het interieur.
Verder is dit project dus op zoek naar een nieuwe eigenaar!!! Wie voelt zich geroepen?? Daarbij heeft het de voorkeur als je enigsinds ervaring hebt met het tekenprogramma Inktscape en enige modelbouwervaring zal ook wel nodig zijn.
En met leuke doorkijk naar het interieur.
wauw wat prachtig
Johan
Johan
Selectrix - Müt en FCC centrale - TrainController 9 Gold - eigen SX-hardware
Geweldig!
Groeten,
William
Groeten,
William
Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl