Toch nog maar een beginnersvraag :)

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
PinguinEric

Toch nog maar een beginnersvraag :)

Bericht door PinguinEric »

Heb al even gezocht op het forum, maar kan er niets over vinden.

Ik heb nu een digitale (DCC) beginnersset van Fleischmann. Nu ga ik van het weekend naar Eurospoor.
Kan ik nu ieder merk N spoor trein kopen voor deze set? Er vanuitgaand dat deze dan ook een DCC dingetje erin hebben?

En heeft er iemand ervaring met geluid uit een loc? Is dat leuk om te hebben, of irritant? :)

Oh ja en nog een laatste vraag: ik wil mijn set ook uitbreiden. Is het dan voordeliger om losse rails te kopen of zo'n uitbreidingsset van Fleischmann zelf?

Fleischmann Digital Startset + uitbreidingen C, D en E

Lemland

Re: Toch nog maar een beginnersvraag :)

Bericht door Lemland »

Alle DCC pas op alle DCC. Uiteraard moeten de loc's wel verschillende adressen hebben/krijgen. Wel of geen geluid is iets persoonlijks. Ikzelf vind het niet zo mooi maar ik kan mij heel goed voorstellen dat in een situatie met een paar locs en geen tunnels het erg mooi kan zijn.

Losse rails is natuurlijk een kwestie van wat je nodig hebt. In een setje zit ongetwijfeld ook rails die je niet gaat gebruiken. Die kan je doorverkopen maar als het de helft is van de set denk ik dat je snel bij het omslagpunt zit van wat het goedkoopst is. Domweg kijken wat je nodig hebt, wat kost dat los en in welke set zit het & wat kost dat. :-)

Bart

Onderwerp starter
PinguinEric

Bericht door PinguinEric »

Bedankt!!

Ik ga mijn boodschappenlijstje opstellen :lol:

Fleischmann Digital Startset + uitbreidingen C, D en E

maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Let wel even op dat de loc die je wilt kopen reeds een DCC-decoder heeft ingebouwd, analoge locs zijn nog in de meerderheid. Sommige locs zijn voorbereid op een decoder, dan is het (bijna) een kwestie van decoder er in prikken en rijden maar. Wel even opletten dat je hem eerst een ander (vrij) adres geeft. ;) Vooral oudere types zijn niet digitaal en ook niet voorbereid. In de meeste gevallen zijn ze dan wel om te bouwen naar digitaal maar dan moet je of zelf de handen uit de mouwen steken, of het ombouwen uitbesteden. Dat laatste kost je extra geld.

Dus:
- Altijd vóór aankoop vragen of een loc reeds digitaal is en DCC 'spreekt'.
- Zo niet, vragen of hij voorbereid is voor een decoder. Zo ja, 3 tientjes in calculeren voor een decoder en wat tijd voor de ombouw.
- Ook niet voorbereid? Nog eens goed nadenken of je het inbouwen zelf aandurft of dat je wat extra geld wilt uitgeven om het voor je te laten doen. Digitaalservice Almere is een goed voorbeeld van een aanbieder die het ombouwen voor je kan doen.

Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Plaats reactie