Baanplan - eerste baan

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.

Onderwerp starter
Laurence

Baanplan - eerste baan

Bericht door Laurence »

Graag ontvang ik jullie feedback om mijn eerder baanontwerp.
Ontwerp1.PNG
Ontwerp1.PNG (35.11 KiB) 9400 keer bekeken
De bedoeling is dat de baan in een bak onder het bed past. Het spoor wat dus vlak langs een rand lijkt te gaan, gaat dus eigenlijk langs een plank. De bovenste sporen is een schaduwstation, waar ik mn treinen kan opstellen. Ik weet nog niet hoe ik het schaduwstation ook daadwerkelijk ga verbergen :) waarschijnlijk een bergje

thema is in ieder geval het stukgoederenverkeer. aangezien ik een duitse lok heb, is het land duitsland :)
Ontwerp1 3d klein.PNG
Ontwerp1 3d klein.PNG (122.26 KiB) 9400 keer bekeken
je ziet onderaan een stukgoederenloods met laadperron en links een klein seinwachtershuisje. er komt nog een kraan bij de aftakking naar links.

Timtrein85

Re: Baanplan - eerste baan

Bericht door Timtrein85 »

Leuk en praktisch idee om zo'n compacte baan in een bak voor onder je bed te maken!
Ben je echt aan die maten gebonden? Je zou misschien de ovaal in zijn geheel in dubbelspoor kunnen uitvoeren en het rangeergedeelte iets groter. In het midden heb je immers de ruimte.

Groet,
Tim

Nieuwe baan (2024 - nu)
ALSACE 160 viewtopic.php?t=18232

Oude baan (2015 - 2017):
Miniatuur Elzas: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8054

Onderwerp starter
Laurence

Bericht door Laurence »

aan gebonden niet helemaal. maar het hout is al gekocht. heb me keuze van de maat vooral laten bepalen door de grootte van de platen die beschikbaar waren. ik had geen zin om een grotere plaat op maat te maken :)

in het midden is er inderdaad ruimte voor meer spoor. ik heb daar nog geen ideeën voor, opzich kan het ook geen kwaad dat op te vullen met huisjes e.d.

erik-n-fan

Bericht door erik-n-fan »

Hey Laurence,

Volgens mij wil je met Peco 55 rails gaan werken. Controleer even wat de radius is van de gebogen wissels. Bij andere merken is die zo krap dat lang niet alle loks/wagons door de bocht kunnen.
Je gaat ook digitaal rijden tzt met bezetmelding via de pc e.d. Reken erop dat je daarvoor voldoende (reserve) ruimte moet hebben voor je detectie secties. De kopsporen die je nu hebt liggen zijn volgens mij nogal krap als je daar meer dan een 10cm lok op wilt laten rijden. Probeer die toch eens te verlengen. Een spoorsectie is eigenlijk altijd te kort :)
Wat ook mooier is vaak is je spoor niet 100% paralel aan de rand van je tafel te laten lopen. Je hebt iets speling inks of rechts om je spoor iets schuin te maken. Dan krijg je vooraan je tafel wat ruimte links of rechts om tussen spoor en tafelrand nog een element scenery toe te voegen. Als je sporen dan toch al scheef liggen kun je de standaard wissel in het midden vervangen voor een Peco Y wissel. Dan komen je 2 rangeer sporen wat scheef te liggen tov het doorgaande spoor. Dit kan wel mooi staan.

Het dubbel spoor plan vind ik zelf niet zo'n goed idee. Ik heb het ook getracht in mijn wens voor veel rijmogelijkheden maar dan verlies je veel ruimte en de bochten worden echt krapper dan mooi is voor je treintjes.

Tip: Bedenk ook alvast je hoofd-elementen in je scenery. Water? Wegen? Bergen? Bos? Bebouwing? Geef ze een ruwe plek op de kaart (vooral infrastructuur) om alles tot een goed samenhangend geheel te laten worden. Maar maak het niet perfect. In de werkelijkheid worden sporen en wegen gelegd, verlegd, afgebroken en herzien dus dat mag ook op een baan wel te zien zijn.

Succes!

Groet, Erik

T-Trak Paradebaan - T-Trak project voor mijn langere treinen
Woonkamer baan - Eerdijk & Eerdijk West - Baan in de woonkamer

Instagram: erik_n_fan

BenQ

Bericht door BenQ »

Laurence,
Even snel een plaatje gemaakt met Fleischmann rails, baanplan 7,5 graden gedraaid.
Gaat alleen om het idee.
Je hebt 2 kopsporen waarbij je als er 2 locs op staan er maar 1 weg kan, als de ander weg wil dan moet eerst de eerste weg.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door BenQ op 08 apr 2019 09:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Onderwerp starter
Laurence

Bericht door Laurence »

Bedankt voor jullie feedback, en met name jouw alternatief ontwerp Benq!

Ik ben inderdaad ooit van plan om peco55 te rijden Erik :) maar op deze baan hou ik het even bij Fleischmann, aangezien ik al wat spoor heb van de starterset die ik laatst heb gekocht.

ik denk dat ik verder ga voorborduren op jouw ontwerp Benq :)

BenQ

Bericht door BenQ »

Laurence,
In de bovenste helft zit 9020, de onderste helft 9025.
Maak in mijn grote baan alleen gebruik van minimaal 9025, alleen voor de tram 9020.
Jammer dat ik alleen het plaatje heb, het baanplan van Scarm heb ik niet bewaard.

Met vriendelijke groet,
Ben

Onderwerp starter
Laurence

Bericht door Laurence »

Geen probleem :) ik zie dat je de Fleischmann met beding hebt gebruikt, klopt dat?

Ik heb zelf al wat Fleischmann rails zonder bedding liggen, daar wil ik de baan verder mee opbouwen. Ik zal dus sowieso een nieuw ontwerp moeten maken :)

BenQ

Bericht door BenQ »

Mijn eigen baan heeft Fleischmann met bedding dus die ook gebruikt voor het baantje.

Met vriendelijke groet,
Ben

Onderwerp starter
Laurence

Bericht door Laurence »

Hierbij de update op het baanplan.

ik heb de baan iets gedraaid. vervolgens heb ik aan de rechterkant de baan iets gemodificeerd. Anders zou er wel erg veel loze ruimte bij het schaduwstation terecht komen. De "rechte sporen" in de schaduwstation zijn flexrails bijna helemaal recht lopen, op een klein bochtje op t eind na.
baan ontwerp 2 kl.jpg
baan ontwerp 2 kl.jpg (115.44 KiB) 9037 keer bekeken
in het plan heb ik ook het globale idee verwerkt van de omgeving. het spoor wat rechts naar het schaduwstation gaat, wil ik door een bos laten lopen, zodat je niet ziet dat het spoor rond loopt.
vanaf het midden naar links toe wil ik het begin van een dorp opbouwen, wat links van het spoor verder moet lijken te gaan.

Het station bestaat uit een goederenstation, een verhoogde laad/los perron en een spoor met een kraan. er komt ook een klein seinhuisje.

erik-n-fan

Bericht door erik-n-fan »

Ik denk dat het losse korte opstelspoor wel erg kort is. Daar kun je niet met goed fatsoen een treintje kwijt dus probeer daar wat meer ruimte voor te maken. Ook zou ik de bocht rechts in een grotere radius doen. Je hebt 2 stuks rechte rail ertussen om de ruimte te overbruggen. Die kun je dan weglaten, en met een grotere radius rijden je treinen in een mooiere flauwere bocht (in ieder geval tot ze t bos in gaan :) )
Een stuk beter plan dan je eerste versie als je het mij vraagt. Bedenk vantevoren ook even hoe je de infra verder doet voor de aan/afvoer van het station. Een weg / route door het dorp enz enz. Je loods staat nu een beetje onbereikbaar vanaf het dorp gezien (je moet plek maken ergens voor een overweg of iets dergelijks). Just my 2 cents...

Groet, Erik

T-Trak Paradebaan - T-Trak project voor mijn langere treinen
Woonkamer baan - Eerdijk & Eerdijk West - Baan in de woonkamer

Instagram: erik_n_fan

Wim H

Bericht door Wim H »

Hallo Laurence,
Een leuk plannetje! Lekker simpel en veel mogelijkheden voor scenery. Twee opmerkingen van mijn kant:
1. Wil je alleen met goederentreinen rijden? Ik zie geen perron of haltegebouwtje. Eventueel kun je links in de boog naast het dorpje een laag perron plaatsen waar zo nu en dan een kort boemeltje stopt. Maar het is uiteraard geen noodzaak.
2. In je zichtbare deel is er geen mogelijkheid voor omlopen van de lok. Dat betekent dat een goederentrein altijd van rechts moet komen om wagens te plaatsen en/of op te halen. Treinen van links moeten altijd zonder rangeren doorrijden. Met 2 extra wissels creeer je meer mogelijkheden.
Groet, Wim

Onderwerp starter
Laurence

Bericht door Laurence »

Dag Wim,

Op dit moment wil ik inderdaad alleen goederen rijden. Betreffende de issue met het omlopen van de locs: ik begrijp niet helemaal hoe dit opgelost kan worden. Waar moet ik de twee extra wissels plaatsen om dit op te lossen?

Groeten,

Laurence

Wim H

Bericht door Wim H »

Hallo Laurence,
Door een extra verbinding tussen het doorgaande spoor en het spoor naar de goederenloods te plaatsen, kun je omlopen. Zie bijgevoegd schetsje:
Afbeelding
Let er wel op dat je in het huidige plan alleen ruimte hebt voor korte goederentreinen. Als je ook wilt kunnen omlopen bij langere treinen zul je de wissels in het hoofdspoor verder uit elkaar moeten plaatsen. Succes! Wim

BenQ

Bericht door BenQ »

Bij deze omloop wordt de lengte bepaalt door de radius van de aansluitende bochten.
Dus daar niet te grote stralen gebruiken dan hou je niks meer over.

Met vriendelijke groet,
Ben

Wim H

Bericht door Wim H »

Dat klopt, maar je zou het wissel rechts kunnen vervangen door een meegebogen wissel. De splitsing kan dan al aan de rechterzijde beginnen, waardoor je een stuk meer lengte krijgt. Wel moet dan de goederenloods worden verplaatst. Bv naar links:
Afbeelding

Onderwerp starter
Laurence

Bericht door Laurence »

Hmm bedankt voor jullie alternatieven. Maar ik heb het gevoel dat de baan toch niet helemaal klopt. Ik denk erover om de lijn rechts naar t schaduwstation weg te laten, zodat het een eindstation wordt.

Ik zoek iets van een inspiratiebron. Zijn er sites met overzichten van baanontwerpen?

Wim H

Bericht door Wim H »

Hallo Laurence,
Er zijn vele websites waarop baanplannen staan. O.a. dit forum. :)
Als je even googlet krijg je een hele lijst:
https://www.google.nl/search?q=endbahnh ... CAYQ_AUoAQ

Het huidige plan is eenvoudig om te zetten naar een eindstation door de doorvoer naar het schaduwdeel rechts weg te laten en er een stootblok te plaatsen. De omloop mogelijkheid zul je zeker bij een eindstation nodig hebben. Bedenk wel dat je die dan ook in het schaduwstation nodig hebt. Tenzij je de "5-vinger-kraan" gebruikt en de lok gewoon met de hand omzet (dat is natuurlijk niet verboden).

Hier is een rijtje (willekeurige) links:
http://www.h0-modellbahnforum.de/f54859 ... anung.html
http://www.gleisplan.ch/glp_endbf.html
http://www.moba-trickkiste.de/wie-macht ... splan.html
http://www.moba-trickkiste.de/wie-macht ... ueter.html
http://157949.homepagemodules.de/
http://www.lokalbahn-reminiszenzen.de/g ... laene4.htm

Succes!
Wim

Onderwerp starter
Laurence

Bericht door Laurence »

Kijk eens aan, het is een kwestie in de juiste taal te googlen. Bedankt!

Gisteren heb ik een eerste opzet gemaakt, daar ben ik nog niet tevreden over. Ik ga de links die je hebt gegeven nog eens verder bekijken.

Bedankt voor de tips!

Jelle

Bericht door Jelle »

Misschien heb je hier ook nog wat aan; http://www.noch.com/en/aktuelles_servic ... plaene.php
Volop baanplannen voor hoofdzakelijk kleinere banen in alle, meest gangbare, schalen

Met vriendelijke groet,
Jelle.

Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]

Onderwerp starter
Laurence

Bericht door Laurence »

Hierbij het ontwerp als eindstation. Door de baan iets schuin naar binnen te laten lopen, heb ik de mogelijkheid gecreëerd om ook een passagiersstation te plaatsen.
ontwerp final.PNG
ontwerp final.PNG (47.66 KiB) 8042 keer bekeken
De oranje lijn is de lijn waar het passagiersstation komt te staan. Aan de grijze lijn komt het goederenstation. En boven de zwarte lijn komt een hijsportaal.

Wim H

Bericht door Wim H »

Laurence, drie opmerkingen:
1. In het schaduwstation heb je nu 3 sets overloopwissels tussen de 2 opstelsporen. Dat lijkt me een beetje te veel van het goede. Ik zou de middelste wissels weglaten en die gebruiken om een 3e opstelspoor te maken. Dat kan ook een kopspoortje zijn zonder overloopwissels, bv voor de personentrein (mits dat een treinstel is).
2. In het zichtbare station heb je rechts van het laatste wissel in het station slechts een heel kort spoortje. Een korte lok zal hierop net passen en kunnen omlopen. Maar het is te kort om met de lok een wagen uit de trein te halen en die naar een opstelspoor te rangeren. Ik zou dit spoortje iets langer maken zodat je minder beperkingen hebt.
3. Het aantal laad/lossporen is nu gereduceerd tot 1 (ipv 3). Is dit een bewuste keuze of heb je ze nog niet allemaal ingetekend?
Groet, Wim

Onderwerp starter
Laurence

Bericht door Laurence »

Dag Wim,

bedankt voor al je wijze raad. Het valt niet mee zo'n kleine baan te ontwerpen met alles wat ik wil :)

één van de lijnen had ik inderdaad bewust nog even niet ingetekend, omdat ik zat te twijfelen tussen twee opties. Ik heb ze er nu maar eens allebei ingezet

Optie 1:
ontwerp final 2 ingekleurd.png
ontwerp final 2 ingekleurd.png (59.95 KiB) 7980 keer bekeken
Links is een groene lijn erbij gekomen. Hier komt een verhoogde los / laadplaats. Boven het zwarte spoor komt een portaal kraan of (als de portaalkraan niet past vanwege de hoogte) een kleine hijskraan.
Aan het grijze spoor komt de goederenloods. Hiermee kom ik aan drie sporen voor de goederen.

Aan het oranje spoor komt het station voor de passagiers.

Blauw zijn de sporen die vrij moeten blijven.

Ter verduidelijking heb ik het schaduwstation ook ingekleurd met dezelfde kleurcodering.

Optie 2:
ontwerp final 3 ingekleurd.png
ontwerp final 3 ingekleurd.png (57.17 KiB) 7980 keer bekeken
Hierbij heb ik de zwarte lijn weggehaald. De groene lijn links is veranderd in de "grijze lijn".
Links komt er een verhoogde laad/los platfom, net als bij optie 2. Maar aan het begin zit een hijskraan (dat zwarte ronde ding met een rode spriet eraan :) ). Dit is dus een vervanger van de zwarte lijn uit optie 1.

Voordeel van optie 2 is dat deze baan rustiger oogt. Nadeel is dat ik dan met een langere trein ga rijden voor de goederen, waardoor ik in het schaduwstation minder treinen kwijt kan. Eigenlijk maar twee treinen en eventueel een klein locomotiefje.

Ik ben er zelf nog niet helemaal over uit, ik moet er nog even een nachtje over slapen. Maar ik weet zeker dat het een van deze twee ontwerpen wordt.

FidOo

Bericht door FidOo »

Dit ziet er al veel doordachter uit. Ik vind dat eerste plan net even wat leuker..
heb 3 kleine opmerkingen tenopzichte van dat plan.
1: die 2 kleine rechte stukjes na de boog links weghalen zodat je boog niet zo dicht langs de rand komt te liggen.
2: de kruising is nu geen wissel, nu kun je dus eigenlijk nisk met het grijze en groene spoor in het station. ik neem aan dat hier een engelse wissel moet gaan komen!
3: Leg het zwarte spoor in een boogje en maak hem net wat langer, hierdoor toont het ook al net wat anders.

PS zo te zien heb je gebruik gemaakt van minitrix rails. (niks mis mee) alleen is de 3weg wissel van minitrix heel lastig te vinden. Misschien heeft roco/flm hem in zijn assortiment.)

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

BenQ

Bericht door BenQ »

Joost,
Dit zijn de nummers van Fleischmann Rebranded Roco-N.

Met vriendelijke groet,
Ben

Plaats reactie