de GEINBAAN concept TWEE
-
Onderwerp starter - Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l
Hoi Bjor,
reeds driekwart voor elkaar is misschien iets te optimistisch.
de eerste foto was het oorspronkelijk baanplan wat in 2012 is neergelegd.
daarna is dit diverse malen aangepast en verlegd maar bleef dweilen met de kraan open.
het opstelspoor was een drietal sporen in rondgaande lijn en en kwam dus recht voor binnen en verdeelde dan om rechtsom de draai te maken voor opstelling in het achteronder.
nu kom ik vanaf de helix eerder rechtsaf en hoef daardoor niet nog een extra draai naar rechts en weer naar links te maken om recht te komen.
als ik nu van helix kom splits de baan gelijk in drieën en krijgt dan de opstelsporen in rechte lijn.
met de uitgaande kant komen ze weer samen om dan rechtsaf en vervolgens hele draai linksom en dan langs de wand terug naar helix.
scheelt enorm veel bochtenwerk met de dito kans op ontsporingen door al dat gedraai.
eerste foto laat zien hoe naar de uitgaande kant wordt gereden.
[/ur
de tweede foto laat zien de inkomende zijde die nog volledig moet worden uitgemeten en daarna moet natuurlijk alles weer van de nodige stroom en schakeldraden worden voorzien.
[url=https://postimg.cc/image/40dl8c2qz/]
hopelijk verduidelijkt dit iets meer van dit verbouwings-aanpassingsplan.
wordt vervolgd
reeds driekwart voor elkaar is misschien iets te optimistisch.
de eerste foto was het oorspronkelijk baanplan wat in 2012 is neergelegd.
daarna is dit diverse malen aangepast en verlegd maar bleef dweilen met de kraan open.
het opstelspoor was een drietal sporen in rondgaande lijn en en kwam dus recht voor binnen en verdeelde dan om rechtsom de draai te maken voor opstelling in het achteronder.
nu kom ik vanaf de helix eerder rechtsaf en hoef daardoor niet nog een extra draai naar rechts en weer naar links te maken om recht te komen.
als ik nu van helix kom splits de baan gelijk in drieën en krijgt dan de opstelsporen in rechte lijn.
met de uitgaande kant komen ze weer samen om dan rechtsaf en vervolgens hele draai linksom en dan langs de wand terug naar helix.
scheelt enorm veel bochtenwerk met de dito kans op ontsporingen door al dat gedraai.
eerste foto laat zien hoe naar de uitgaande kant wordt gereden.
[/ur
de tweede foto laat zien de inkomende zijde die nog volledig moet worden uitgemeten en daarna moet natuurlijk alles weer van de nodige stroom en schakeldraden worden voorzien.
[url=https://postimg.cc/image/40dl8c2qz/]
hopelijk verduidelijkt dit iets meer van dit verbouwings-aanpassingsplan.
wordt vervolgd
Laatst gewijzigd door janiegein op 21 mei 2018 18:22, 4 keer totaal gewijzigd.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
-
Onderwerp starter - Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l
het eerste stuk recht toe recht aan in schaduwstation wordt door alle treinen stottervrij genomen.
nu de twee parralelsporen nog neerleggen en dan de wissels weer aansluiten.
wordt er vrolijk van.
wordt vervolgd.
nu de twee parralelsporen nog neerleggen en dan de wissels weer aansluiten.
wordt er vrolijk van.
wordt vervolgd.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l
Ik ken het gevoel Jan, de eerst geslaagde testrit is bij mij ook altijd een juichmomentje (zeker gezien mijn armetierige kennis van de elektronica.)janiegein schreef:wordt er vrolijk van.
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
-
Onderwerp starter - Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l
en daar is ie dan beide paralelsporen ook gelegd en door alle treinen tot nu toe netjes en storing/ontsporingvrij genomen.
foto 1 onder de baan door in het verlengde.
foto 2 schuin van bovenaf
de praktijk zal moeten uitwijzen of de twee linker sporen niet te dicht op elkaar liggen.
volgende stap de wissels weer aansluiten.
wordt vervolgd
foto 1 onder de baan door in het verlengde.
foto 2 schuin van bovenaf
de praktijk zal moeten uitwijzen of de twee linker sporen niet te dicht op elkaar liggen.
volgende stap de wissels weer aansluiten.
wordt vervolgd
Laatst gewijzigd door janiegein op 21 mei 2018 18:23, 2 keer totaal gewijzigd.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l
Jan,
Beide linkse sporen liggen zeker te dicht bij elkaar. Dat gaat problemen geven. Het is verstandig je aan de MOROP normen te houden. Daarop is voor doorgaand spoor op de vrije baan een hart op hart afstand van 25 mm gegeven voor N. http://www.beneluxspoor.org/bnls/NEM_112_NL.pdf
Peco heeft een handig afstandshoudertje. Die houdt een afstand hart op hart van ca 27 mm. aan. Dan zit je altijd goed. http://www.n-spoorstore.nl/rails-en-wis ... tandhouder
Ik adviseer je daarom zeker om de afstand tussen de twee sporen te vergroten en naast het rechterspoor een valbescherming te maken. Als daar iets ontspoort........
Maar niks moet; het is jouw baan natuurlijk.
m. vriendelijke groet,
Ben
Beide linkse sporen liggen zeker te dicht bij elkaar. Dat gaat problemen geven. Het is verstandig je aan de MOROP normen te houden. Daarop is voor doorgaand spoor op de vrije baan een hart op hart afstand van 25 mm gegeven voor N. http://www.beneluxspoor.org/bnls/NEM_112_NL.pdf
Peco heeft een handig afstandshoudertje. Die houdt een afstand hart op hart van ca 27 mm. aan. Dan zit je altijd goed. http://www.n-spoorstore.nl/rails-en-wis ... tandhouder
Ik adviseer je daarom zeker om de afstand tussen de twee sporen te vergroten en naast het rechterspoor een valbescherming te maken. Als daar iets ontspoort........
Maar niks moet; het is jouw baan natuurlijk.
m. vriendelijke groet,
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
-
Onderwerp starter - Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l
Hoi Bjor,
ben het helemaal met je eens.
ga dan ook voor de linkerrail aan het eind de bochtwissel vervangen door een rechte linker die komt exact uit op middenspoor en dan automatisch voor het linker spoor verder naar buiten.
dan komen de open ruimtes tussen de sporen gelijk aan aan de beide rechtersporen. en dat is breed genoeg.
moet dan alleen bij de inkomende wissel het halve bochtje vervangen door eerst een halve rechte en dan halve bocht om weer mooi parallel uit te komen.
maar blijf er wel vrolijk onder ondanks dat ik een knallende koppijn heb gekregen van dat getuur en gefriemel.
bovendien bewijst het forum maar weer eens zijn waarde door jou opmerkingen die mijn ogen openen door er toch weer anders tegen aan kijken. dank voor tip.
voor railafstand hanteer ik altijd een stuk flm rails met bedding das precies goed.
maar dan nog blijft het een kunst apart om alles netjes strak recht neer te leggen, hulde voor hen die dat wel lukt.
het gat naast rechterspoor is een vertekend beeld.
daar zit een verdieping tot op een daaronder geplaatste kast van vijf centimeter.
dus als het daar fout zou gaan valt dat hooguit vijf centimeter omlaag.
lijkt me onnodig daar valbescherming te maken.
dus voor vandaag hou ik het voor gezien.
wordt vervolgd.
ben het helemaal met je eens.
ga dan ook voor de linkerrail aan het eind de bochtwissel vervangen door een rechte linker die komt exact uit op middenspoor en dan automatisch voor het linker spoor verder naar buiten.
dan komen de open ruimtes tussen de sporen gelijk aan aan de beide rechtersporen. en dat is breed genoeg.
moet dan alleen bij de inkomende wissel het halve bochtje vervangen door eerst een halve rechte en dan halve bocht om weer mooi parallel uit te komen.
maar blijf er wel vrolijk onder ondanks dat ik een knallende koppijn heb gekregen van dat getuur en gefriemel.
bovendien bewijst het forum maar weer eens zijn waarde door jou opmerkingen die mijn ogen openen door er toch weer anders tegen aan kijken. dank voor tip.
voor railafstand hanteer ik altijd een stuk flm rails met bedding das precies goed.
maar dan nog blijft het een kunst apart om alles netjes strak recht neer te leggen, hulde voor hen die dat wel lukt.
het gat naast rechterspoor is een vertekend beeld.
daar zit een verdieping tot op een daaronder geplaatste kast van vijf centimeter.
dus als het daar fout zou gaan valt dat hooguit vijf centimeter omlaag.
lijkt me onnodig daar valbescherming te maken.
dus voor vandaag hou ik het voor gezien.
wordt vervolgd.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l
Jan,
Die wijziging lijkt me een heel verstandige. Ik denk dat je daar goed aan doet.
Bij mijn vorige baan heb ik zelf geworsteld met liniaal, potloodlijntjes en schuifmaat, maar mooi strak kreeg ik de rails er niet in. Bij mijn nieuwe baan moest ik dus iets anders verzinnen. Peco heeft als hulpmiddel voor rechte en gebogen trajecten z.g. Tracksetta's die precies tussen de rails passen.
Filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=bCiqMAAtApk .
Mooi, maar best prijzig. Voor het leggen van bogen heb ik er twee gekocht met een verschillende radius, maar voor rechte rails heb ik er zelf twee gemaakt van eikenhout.
Ik heb er gleuven in gefreesd, zodat ik gaatjes voor schroeven kan boren, maar als je geen frees hebt, kun je ook gaatjes van 2 - 3 mm boren.
Ze zijn ideaal om flexrail recht te leggen, maar ook om twee railstukken recht in elkaars verlengde te leggen:
Maar ook bij het leggen van de stukken tweede hands Roco en Minitrixrails in het schaduwstation blijken ze heel handig om de rails zoveel mogelijk recht te leggen. (Niet helemaal gelukt, want ik stond haaks op dit deel van de baan, dus kon niet in het verlengde van de sporen kijken.
Om de rails op de juiste onderlinge afstand te houden heb ik vier afstandshoudertjes van blokjes eiken gemaakt met vier ingefreesde groefjes van 1 mm breed met een hart-op-hart afstand van 23mm.
De rails zijn voorlopig met schroefjes-met-ringetjes vastgezet, zodat ik altijd nog kleine bijstellingen in de breedte kan maken. Dat is vooral belang in het station, waar het spoor mooi strak en overal op gelijke afstand langs de perrons moet lopen.
Misschien heb je hier iets aan.
(En het beste met je hoofdpijn.)
Ben
Die wijziging lijkt me een heel verstandige. Ik denk dat je daar goed aan doet.
Dat met die rails voor de tussenruimte is een goede oplossing.janiegein schreef:voor railafstand hanteer ik altijd een stuk flm rails met bedding das precies goed.
maar dan nog blijft het een kunst apart om alles netjes strak recht neer te leggen.
Bij mijn vorige baan heb ik zelf geworsteld met liniaal, potloodlijntjes en schuifmaat, maar mooi strak kreeg ik de rails er niet in. Bij mijn nieuwe baan moest ik dus iets anders verzinnen. Peco heeft als hulpmiddel voor rechte en gebogen trajecten z.g. Tracksetta's die precies tussen de rails passen.
Filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=bCiqMAAtApk .
Mooi, maar best prijzig. Voor het leggen van bogen heb ik er twee gekocht met een verschillende radius, maar voor rechte rails heb ik er zelf twee gemaakt van eikenhout.
Ik heb er gleuven in gefreesd, zodat ik gaatjes voor schroeven kan boren, maar als je geen frees hebt, kun je ook gaatjes van 2 - 3 mm boren.
Ze zijn ideaal om flexrail recht te leggen, maar ook om twee railstukken recht in elkaars verlengde te leggen:
Maar ook bij het leggen van de stukken tweede hands Roco en Minitrixrails in het schaduwstation blijken ze heel handig om de rails zoveel mogelijk recht te leggen. (Niet helemaal gelukt, want ik stond haaks op dit deel van de baan, dus kon niet in het verlengde van de sporen kijken.
Om de rails op de juiste onderlinge afstand te houden heb ik vier afstandshoudertjes van blokjes eiken gemaakt met vier ingefreesde groefjes van 1 mm breed met een hart-op-hart afstand van 23mm.
De rails zijn voorlopig met schroefjes-met-ringetjes vastgezet, zodat ik altijd nog kleine bijstellingen in de breedte kan maken. Dat is vooral belang in het station, waar het spoor mooi strak en overal op gelijke afstand langs de perrons moet lopen.
Misschien heb je hier iets aan.
(En het beste met je hoofdpijn.)
Ben
Laatst gewijzigd door Bjor op 01 aug 2017 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
-
Onderwerp starter - Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l
Hoi Bjor,
ja dat ziet er professioneel uit.
dat krijg ik met mijn twee linkerhanden noooooit voor elkaar vrees ik.
met hoofdpijn gaat het gelukkig weer wat beter.
heb de binnenkomende baan veranderd naar;
en de uitgaande zijde de bocht wissel vervangen door rechte linkse;
betekend wel dat ze nu gedrieën niet helemaal even breed uit elkaar liggen maar dat is in schaduwstation niet zo belangrijk vind ik.
genoeg voor vandaag morgenmiddag weer vrolijk verder.
wordt vervolgd
ja dat ziet er professioneel uit.
dat krijg ik met mijn twee linkerhanden noooooit voor elkaar vrees ik.
met hoofdpijn gaat het gelukkig weer wat beter.
heb de binnenkomende baan veranderd naar;
en de uitgaande zijde de bocht wissel vervangen door rechte linkse;
betekend wel dat ze nu gedrieën niet helemaal even breed uit elkaar liggen maar dat is in schaduwstation niet zo belangrijk vind ik.
genoeg voor vandaag morgenmiddag weer vrolijk verder.
wordt vervolgd
Laatst gewijzigd door janiegein op 21 mei 2018 18:25, 2 keer totaal gewijzigd.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l
Jan,
Dat ziet er een stuk bedrijfszekerder uit. Succes met de rest van het schaduwstation.
En onderschat jezelf niet. Wat jij met die "twee linkerhanden" hebt gemaakt is en behoorlijk uitgebreide en complexe baan.
Het gaat er toch om dat we er lol aan beleven?
Ben
Dat ziet er een stuk bedrijfszekerder uit. Succes met de rest van het schaduwstation.
En onderschat jezelf niet. Wat jij met die "twee linkerhanden" hebt gemaakt is en behoorlijk uitgebreide en complexe baan.
Het gaat er toch om dat we er lol aan beleven?
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
-
Onderwerp starter - Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l
een paar dagen achter elkaar posten en dan niets meer hoe kan dat ???
nou antwoord is simpel.
doordat ik de draai uit het schaduw station gehaald heb en dus in plaats van een voor en achterbaan nu één rechte lijn heb en ik alle schakeldraadjes weer aan het solderen ben geweest kwam ik er achter dat ik de plus en min rail lekker door elkaar aan het halen geweest ben want de massa rail zit nu overal links en in oude situatie links en rechts en het zelfde geld natuurlijk voor de plus.
heel lang omschreven maar heb gewoon alles door elkaar gehaald met als gevolg jawel giga kortsluiting.
dus ben nu lekker aan het puzzelen om alles aan het juiste railsje te plakken en dan maar hopen dat alles weer als vanouds weer wil schakelen.
dus effe geduld voor vervolg verbouwings-verhaal waar ik op voorhand al een heleboel technische problemen aan zie komen met het laten verzakken de beide schakelunits die de ene kant ( links )het controlepaneel en de andere kant ( rechts ) de complete schakeltoestanden van schaduwstation Nieuwestad bedienen.
deze beide zullen moeten zakken wil ik de verbindingsbaan van links naar rechts bovenlangs naar achteren kunnen verplaatsen en daarvoor vrijgekomen plaats het stadsproject kunnen realiseren.
dus ben nog steeds druk
wordt wederom vervolgt.
nou antwoord is simpel.
doordat ik de draai uit het schaduw station gehaald heb en dus in plaats van een voor en achterbaan nu één rechte lijn heb en ik alle schakeldraadjes weer aan het solderen ben geweest kwam ik er achter dat ik de plus en min rail lekker door elkaar aan het halen geweest ben want de massa rail zit nu overal links en in oude situatie links en rechts en het zelfde geld natuurlijk voor de plus.
heel lang omschreven maar heb gewoon alles door elkaar gehaald met als gevolg jawel giga kortsluiting.
dus ben nu lekker aan het puzzelen om alles aan het juiste railsje te plakken en dan maar hopen dat alles weer als vanouds weer wil schakelen.
dus effe geduld voor vervolg verbouwings-verhaal waar ik op voorhand al een heleboel technische problemen aan zie komen met het laten verzakken de beide schakelunits die de ene kant ( links )het controlepaneel en de andere kant ( rechts ) de complete schakeltoestanden van schaduwstation Nieuwestad bedienen.
deze beide zullen moeten zakken wil ik de verbindingsbaan van links naar rechts bovenlangs naar achteren kunnen verplaatsen en daarvoor vrijgekomen plaats het stadsproject kunnen realiseren.
dus ben nog steeds druk
wordt wederom vervolgt.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
-
Onderwerp starter - Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l
hallo allemaal,
schaduwstation 1 ligt , loopt en schakelt weer als vanouds synchroon met controlepaneel.
loopt veel soepeler en is overzichtelijker.
voorste verbindingsbrug leeggehaald. bedrading van controlepaneel wat gebundeld en pasplaat gemaakt voor stadsautoproject die ik dus hier wil maken.
volgende stap is schaduwstation Nieuwestad de bochten weer loshalen. dat is op foto rechtsonder datgene wat je nu rechts ziet liggen.
het uitgaande spoor geheel achterlangs en onder bovenspoor weer monteren en aansluiten op de draai boven schaduwstation 1 dus links.
omdat daar te realiseren zal ook dat gedeelte wat erboven ligt opzij gehaald moeten worden omdat ik toch geen slangenmens blijk te zijn om erbij te kunnen.
dan de bochten achter de binnenkomend driewegwissel ( rechts )verflauwen en ook die weer aansluiten op linkerdeel ook weer geheel achterlangs.
ook moet er nog een verbindingsplaatje aan de rechterzijde van het stadsplan naar schaduwstation Nieuwestad over schakelunit moeten worden gemaakt.
de schakelunit zelf moet her aangesloten worden omdat met het verlagen de nodige draadjes te kort bleken te zijn dus ook daar alles vernieuwen
betekend in de praktijk dat treinen dus uit het zicht achter de stad doorrijden en onder het nog zichtbare bovenspoor.
op deze plaat wordt dus de motor en de kettingbaan aangebracht en daarboven weer een verhoogde ( ter dikte van kettinggeleider) sluitplaat waar uiteindelijk de auto,s zullen rijden en de stad zich kan ontplooien.
betekend wel weer dat de trein achterlangs feitelijk verdiept ligt maar daar zie je straks niets meer van.
in het vervolgverhaal met plaatjes wordt alles vanzelf wel wat duidelijker hoop ik.
alles bij elkaar zal het wel wat tijd kosten maaaar langzaam maar zeker verder.
wordt vervolgd
schaduwstation 1 ligt , loopt en schakelt weer als vanouds synchroon met controlepaneel.
loopt veel soepeler en is overzichtelijker.
voorste verbindingsbrug leeggehaald. bedrading van controlepaneel wat gebundeld en pasplaat gemaakt voor stadsautoproject die ik dus hier wil maken.
volgende stap is schaduwstation Nieuwestad de bochten weer loshalen. dat is op foto rechtsonder datgene wat je nu rechts ziet liggen.
het uitgaande spoor geheel achterlangs en onder bovenspoor weer monteren en aansluiten op de draai boven schaduwstation 1 dus links.
omdat daar te realiseren zal ook dat gedeelte wat erboven ligt opzij gehaald moeten worden omdat ik toch geen slangenmens blijk te zijn om erbij te kunnen.
dan de bochten achter de binnenkomend driewegwissel ( rechts )verflauwen en ook die weer aansluiten op linkerdeel ook weer geheel achterlangs.
ook moet er nog een verbindingsplaatje aan de rechterzijde van het stadsplan naar schaduwstation Nieuwestad over schakelunit moeten worden gemaakt.
de schakelunit zelf moet her aangesloten worden omdat met het verlagen de nodige draadjes te kort bleken te zijn dus ook daar alles vernieuwen
betekend in de praktijk dat treinen dus uit het zicht achter de stad doorrijden en onder het nog zichtbare bovenspoor.
op deze plaat wordt dus de motor en de kettingbaan aangebracht en daarboven weer een verhoogde ( ter dikte van kettinggeleider) sluitplaat waar uiteindelijk de auto,s zullen rijden en de stad zich kan ontplooien.
betekend wel weer dat de trein achterlangs feitelijk verdiept ligt maar daar zie je straks niets meer van.
in het vervolgverhaal met plaatjes wordt alles vanzelf wel wat duidelijker hoop ik.
alles bij elkaar zal het wel wat tijd kosten maaaar langzaam maar zeker verder.
wordt vervolgd
Laatst gewijzigd door janiegein op 21 mei 2018 18:27, 2 keer totaal gewijzigd.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
-
Onderwerp starter - Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l
hallo allemaal,
op bescheiden wijze weer een stukkie klaar.
foto 1 laat zien hoe schaduwstation Nieuwestad ooit is neergelegd met de nadruk op recht achterin van links binnenkomen en dan een drietal draaien rechtsom naar opstelsporen.
deze draaien zorgden in de praktijk voor de nodige ontsporingen door het wringen van de div treinstellen.
toen ik besloot om de links binnenkomende naar achter te verplaatsen kreeg ik dus geen draai naar links en vervolgens rechtsom maar rechtuit en dan rechtsom met een rustiger bochtenverloop
alles wat hierboven lag dus het nieuwe station Nieuwestad mag ik nu weer heropbouwen en dan de schakelunit opnieuw installeren en aansluiten zodat schaduwstation en station Nieuwestad weer zoals vanouds alles automatisch laat schakelen.
daarna gaan we verder met het traject linksaf achter-onderdoor het stadsplan.
wordt vervolgd
op bescheiden wijze weer een stukkie klaar.
foto 1 laat zien hoe schaduwstation Nieuwestad ooit is neergelegd met de nadruk op recht achterin van links binnenkomen en dan een drietal draaien rechtsom naar opstelsporen.
deze draaien zorgden in de praktijk voor de nodige ontsporingen door het wringen van de div treinstellen.
toen ik besloot om de links binnenkomende naar achter te verplaatsen kreeg ik dus geen draai naar links en vervolgens rechtsom maar rechtuit en dan rechtsom met een rustiger bochtenverloop
alles wat hierboven lag dus het nieuwe station Nieuwestad mag ik nu weer heropbouwen en dan de schakelunit opnieuw installeren en aansluiten zodat schaduwstation en station Nieuwestad weer zoals vanouds alles automatisch laat schakelen.
daarna gaan we verder met het traject linksaf achter-onderdoor het stadsplan.
wordt vervolgd
Laatst gewijzigd door janiegein op 21 mei 2018 18:28, 2 keer totaal gewijzigd.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l
Dat ziet er stukken beter uit Jan . Dat zal zeker minder storingen geven.
Ben
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
-
Onderwerp starter - Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l
hoi allen,
ben voorzichtig weer een stukkie verder met herstel/verbouwings toestanden.
station Nieuwestad ligt ook weer op zijn plaats.
zichtbaar is dat de baan nu achterlangs links en rechtsaf onder het hoofdspoor wat er boven loopt ligt.
ook duidelijk zichtbaar de schakeltoestand die nog geheel opnieuw moet worden her aangesloten voor alles wat er op en om schaduwstation Nieuwestad en station Nieuwestad plaatsvind.
hieronder is de plaats die overblijft voor het stadsproject.
welke gerealiseerd gaat worden op het deel voor de rails langs.
moet ook nog wat bedenken om alles wat nu onder de plaat aan trafo toestanden ligt dat aan de voorzijde onder de plaat van stadsproject te plaatsen en dan denk ik aan een verticale plaatsing.
hoe ik dat ga doen nog geen idee maar als ik de ombouw beplating nu ervoor zet kan ik hier niet meer bij.
laat zien de aansluiting die van links komt die oorspronkelijk dus aan de voorzijde van de plaat was gesitueerd.
moet nog duidelijk alles linksboven weer opnieuw op zijn plaats leggen en daarna weer het spookbaantje daarover heen.
wordt vervolgd.
ben voorzichtig weer een stukkie verder met herstel/verbouwings toestanden.
station Nieuwestad ligt ook weer op zijn plaats.
zichtbaar is dat de baan nu achterlangs links en rechtsaf onder het hoofdspoor wat er boven loopt ligt.
ook duidelijk zichtbaar de schakeltoestand die nog geheel opnieuw moet worden her aangesloten voor alles wat er op en om schaduwstation Nieuwestad en station Nieuwestad plaatsvind.
hieronder is de plaats die overblijft voor het stadsproject.
welke gerealiseerd gaat worden op het deel voor de rails langs.
moet ook nog wat bedenken om alles wat nu onder de plaat aan trafo toestanden ligt dat aan de voorzijde onder de plaat van stadsproject te plaatsen en dan denk ik aan een verticale plaatsing.
hoe ik dat ga doen nog geen idee maar als ik de ombouw beplating nu ervoor zet kan ik hier niet meer bij.
laat zien de aansluiting die van links komt die oorspronkelijk dus aan de voorzijde van de plaat was gesitueerd.
moet nog duidelijk alles linksboven weer opnieuw op zijn plaats leggen en daarna weer het spookbaantje daarover heen.
wordt vervolgd.
Laatst gewijzigd door janiegein op 21 mei 2018 18:32, 2 keer totaal gewijzigd.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
-
Onderwerp starter - Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l
hoi,
in vorige posting had ik het over een andere oplossing bij situatie foto 2 wat de opstelling van de trafoo,s betrof.
vandaag me daarmee beziggehouden en volgens mij een bevredigende nette oplossing gecreëerd.
wordt vervolgd.
in vorige posting had ik het over een andere oplossing bij situatie foto 2 wat de opstelling van de trafoo,s betrof.
vandaag me daarmee beziggehouden en volgens mij een bevredigende nette oplossing gecreëerd.
wordt vervolgd.
Laatst gewijzigd door janiegein op 21 mei 2018 18:33, 2 keer totaal gewijzigd.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
-
- Berichten: 814
- Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
- Locatie: Zwolle
Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l
Ziet er heel netjes uit Jan.
Kun je er nog wel onder bij komen?
Kun je er nog wel onder bij komen?
Met vriendelijke groet,
Jelle.
Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]
Jelle.
Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]
-
Onderwerp starter - Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l
Hoi,
Rob@ dank voor compliment.
Jelle@ dank en ja het is de bedoeling dat ik alle aan de trafoo,s aangesloten bedrading vervang van installatie draad naar soepel.
klep is gemonteerd op pianoscharnier en kan naar je toe klappen en staat nu in schuine stand achterover.
door stugge installatiedraad laat klep zich niet zo makkelijk kantelen voor als ik er onverhoopt toch achter moet zijn.
op deze klep moet nog een centraleschakelaar die als hoofdschakelaar moet gaan functioneren en tevens komt daar de schakelaar die autobaanmotor aan en uit kan zetten.
dus het geheel is nog niet klaar bovendien moet er nog een omlijsting o.i.d. rondom komen. het oog wil ook wat niet waar.
wordt vervolgd.
Rob@ dank voor compliment.
Jelle@ dank en ja het is de bedoeling dat ik alle aan de trafoo,s aangesloten bedrading vervang van installatie draad naar soepel.
klep is gemonteerd op pianoscharnier en kan naar je toe klappen en staat nu in schuine stand achterover.
door stugge installatiedraad laat klep zich niet zo makkelijk kantelen voor als ik er onverhoopt toch achter moet zijn.
op deze klep moet nog een centraleschakelaar die als hoofdschakelaar moet gaan functioneren en tevens komt daar de schakelaar die autobaanmotor aan en uit kan zetten.
dus het geheel is nog niet klaar bovendien moet er nog een omlijsting o.i.d. rondom komen. het oog wil ook wat niet waar.
wordt vervolgd.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l
Hee Jan,
Ik dacht dat je eerder schreef dat je twee linker handen hebt!
Nou, mooi niet
Dat is een mooie en praktische oplossing.
Ben
Ik dacht dat je eerder schreef dat je twee linker handen hebt!
Nou, mooi niet
Dat is een mooie en praktische oplossing.
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
-
Onderwerp starter - Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l
Hoi Bjor,
ja ik ben even creatief bezig geweest vandaag.
maar in al mijn enthousiasme ben ik de trafo van de pendelbaan vergeten. nou die laat ik er maar mooi achter staan A: staat ie uit de weg B;als ie eenmaal ingesteld staat doet ie zijn werk op de automatische piloot en heb ik daar geen omkijken naar als het goed is dus hij staat er onder prima.
Moet wel allerlei bedrading nog veranderen van installatiedraad naar soepel want dat gaat niet echt lekker. maar kan niet alles tegelijk.
Ben ook nog bezig geweest naast dit paneel maken met station hooggelegen aan te passen omdat daar toch alles ook los lag ivm met de het aansluit verhaal linksonder bij stadsproject. links daarboven dus daar waar hooggelegen begint moest alles weg om eronder goed bij te kunnen.
Had dus ook eigenlijk al gemoeten met het eerste schaduwstation aanpakken maar dacht daar pruts ik wel onderdoor maar ja nu kwam ik mezelf weer eens tegen en dus toch maar de radicale manier. is effe wat meer werk maar geeft groot gemak.
wordt vervolgd.
ja ik ben even creatief bezig geweest vandaag.
maar in al mijn enthousiasme ben ik de trafo van de pendelbaan vergeten. nou die laat ik er maar mooi achter staan A: staat ie uit de weg B;als ie eenmaal ingesteld staat doet ie zijn werk op de automatische piloot en heb ik daar geen omkijken naar als het goed is dus hij staat er onder prima.
Moet wel allerlei bedrading nog veranderen van installatiedraad naar soepel want dat gaat niet echt lekker. maar kan niet alles tegelijk.
Ben ook nog bezig geweest naast dit paneel maken met station hooggelegen aan te passen omdat daar toch alles ook los lag ivm met de het aansluit verhaal linksonder bij stadsproject. links daarboven dus daar waar hooggelegen begint moest alles weg om eronder goed bij te kunnen.
Had dus ook eigenlijk al gemoeten met het eerste schaduwstation aanpakken maar dacht daar pruts ik wel onderdoor maar ja nu kwam ik mezelf weer eens tegen en dus toch maar de radicale manier. is effe wat meer werk maar geeft groot gemak.
wordt vervolgd.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
-
Onderwerp starter - Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l
hoi allemaal,
vandaag me bezig gehouden met bedieningspaneel van rand te voorzien en de schakelaar rechts van orange trafo voor het aan en uitzetten van de stadsautobaan waarvan de motor inmiddels is gemonteerd en ik bezig ben met geleidingsrails en de draaipuntengeleiding.
de motor loopt in de praktijk misschien iets te langzaam maar beter sluipverkeer dan een racebaan lijkt me.
wordt vervolgd.
vandaag me bezig gehouden met bedieningspaneel van rand te voorzien en de schakelaar rechts van orange trafo voor het aan en uitzetten van de stadsautobaan waarvan de motor inmiddels is gemonteerd en ik bezig ben met geleidingsrails en de draaipuntengeleiding.
de motor loopt in de praktijk misschien iets te langzaam maar beter sluipverkeer dan een racebaan lijkt me.
wordt vervolgd.
Laatst gewijzigd door janiegein op 21 mei 2018 18:34, 2 keer totaal gewijzigd.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
-
Onderwerp starter - Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l
hoi,
ben ik lekker bezig met het aanleggen van de kettinggeleiders en de draaipunten en steeds als ik een stukkie klaar heb even proefdraaien.
nou dat gaat op zich goed ik moet nu nog drie draaipunten maken met de bijbehorende geleiders.
komt er in ineens een steekvlam uit de schakelaar en het hele huis zonder stroom
nu komt mijn onkunde op elektra om de hoek kijken want hoe kan ik nu die motor weer aan het praten krijgen neem aan dat dat met een andere schakelaar zal moeten dus heb er weer een puzzelklussie bij maar dan nu met sterkstroom.
ben benieuwd hoeveel opdonders dat gaat opleveren.
wordt vervolgd
ben ik lekker bezig met het aanleggen van de kettinggeleiders en de draaipunten en steeds als ik een stukkie klaar heb even proefdraaien.
nou dat gaat op zich goed ik moet nu nog drie draaipunten maken met de bijbehorende geleiders.
komt er in ineens een steekvlam uit de schakelaar en het hele huis zonder stroom
nu komt mijn onkunde op elektra om de hoek kijken want hoe kan ik nu die motor weer aan het praten krijgen neem aan dat dat met een andere schakelaar zal moeten dus heb er weer een puzzelklussie bij maar dan nu met sterkstroom.
ben benieuwd hoeveel opdonders dat gaat opleveren.
wordt vervolgd
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
-
- Berichten: 814
- Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
- Locatie: Zwolle
Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l
Hoi Jan.
Als eerste een paar kaarsen onder handbereik zetten. Als roker zijnde zal het voorhanden hebben van een aansteker geen probleem zijn. En dan?
Hoe deed jij het proefdraaien? De 220V-schakelaar van de motor aanzetten of deed je het anders? En hoe degelijk zit die motor ingekapseld? Kan het zijn dat er al knutselende een schroefje of iets dergelijks in de motor is gekomen? Kan je de motor wel met de hand draaien? Check in ieder geval alle bedrading om te zien of je niet “toevallig” het 220V-circuit met een zwakstroom circuit hebt verbonden en check of je 220V-draden (na de schakelaar) nog steeds zijn gescheiden, dus elkaar niet raken. Je zou niet de eerste zijn die ergens in de loop van het proces de draden hebt verwisseld! Aan de hand van je beschrijving (schakelaar om =klap = donker) lijkt mij dat het meest logische.
Ook zou je – ik ken de precieze situatie niet, maar doe een schot in het donker – de motor direct met een 220V-snoer via een stekker in het stopcontact kunnen uitproberen.
Maar wat je ook doet: 220V is geen speelgoed dus denk na wat je aan het doen bent!!!
Testen met 220V kan natuurlijk, maar het is veiliger om de voeding uit het stopcontact te halen en te testen met de multimeter.
Als eerste een paar kaarsen onder handbereik zetten. Als roker zijnde zal het voorhanden hebben van een aansteker geen probleem zijn. En dan?
Hoe deed jij het proefdraaien? De 220V-schakelaar van de motor aanzetten of deed je het anders? En hoe degelijk zit die motor ingekapseld? Kan het zijn dat er al knutselende een schroefje of iets dergelijks in de motor is gekomen? Kan je de motor wel met de hand draaien? Check in ieder geval alle bedrading om te zien of je niet “toevallig” het 220V-circuit met een zwakstroom circuit hebt verbonden en check of je 220V-draden (na de schakelaar) nog steeds zijn gescheiden, dus elkaar niet raken. Je zou niet de eerste zijn die ergens in de loop van het proces de draden hebt verwisseld! Aan de hand van je beschrijving (schakelaar om =klap = donker) lijkt mij dat het meest logische.
Ook zou je – ik ken de precieze situatie niet, maar doe een schot in het donker – de motor direct met een 220V-snoer via een stekker in het stopcontact kunnen uitproberen.
Maar wat je ook doet: 220V is geen speelgoed dus denk na wat je aan het doen bent!!!
Testen met 220V kan natuurlijk, maar het is veiliger om de voeding uit het stopcontact te halen en te testen met de multimeter.
-
Onderwerp starter - Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l
Hoi Rob,
natuurlijk eerst de stoppenkast te lijf en gelukkig alleen maar een normale stop eruit dus geen hoofdstop.
we hebben weer overal stroom
heb inmiddels de schakelaar gedemonteerd en uit elkaar gehaald en zie dat dit een inwendig dubbele schakelaar is.
wat er mis is gegaan weet ik niet maar één van de vier poten waar de bedrading aan zat gesoldeerd afgeschermd met een soort krimpkous die is afgebroken en heeft waarschijnlijk de naastliggende poot geraakt gezien het zwartgeblakerde aan de binnenzijde van de kous.
ga op zoek naar twee losse schakelaars die ieder gewoon twee draden aan en uit zetten.
weet ook niet wat dit voor apparaat ooit is geweest weet wel dat de motor een voedingsdraad heeft.
na de motor komt een soort vertragingsschakelaar en die motor en die schakelaar zitten met een vracht draden aan elkaar gelust.
uit die vertragingsschakelaar komen vier draden die aangesloten zijn op de schakelaar die nu opgeblazen is.
ik zal proberen om het geheel weer onder de tafel vandaan te demonteren en dan eens kijken of die vertragingstoestand er gewoon niet tussenuit kan en dan rechtstreeks de motor aansluiten.
wordt vervolgd.
natuurlijk eerst de stoppenkast te lijf en gelukkig alleen maar een normale stop eruit dus geen hoofdstop.
we hebben weer overal stroom
heb inmiddels de schakelaar gedemonteerd en uit elkaar gehaald en zie dat dit een inwendig dubbele schakelaar is.
wat er mis is gegaan weet ik niet maar één van de vier poten waar de bedrading aan zat gesoldeerd afgeschermd met een soort krimpkous die is afgebroken en heeft waarschijnlijk de naastliggende poot geraakt gezien het zwartgeblakerde aan de binnenzijde van de kous.
ga op zoek naar twee losse schakelaars die ieder gewoon twee draden aan en uit zetten.
weet ook niet wat dit voor apparaat ooit is geweest weet wel dat de motor een voedingsdraad heeft.
na de motor komt een soort vertragingsschakelaar en die motor en die schakelaar zitten met een vracht draden aan elkaar gelust.
uit die vertragingsschakelaar komen vier draden die aangesloten zijn op de schakelaar die nu opgeblazen is.
ik zal proberen om het geheel weer onder de tafel vandaan te demonteren en dan eens kijken of die vertragingstoestand er gewoon niet tussenuit kan en dan rechtstreeks de motor aansluiten.
wordt vervolgd.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
-
Onderwerp starter - Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l
hallo allemaal.
eventjes bijpraten,
zoals jullie hebben begrepen heb ik al jaren een motor in de kast liggen die ooit bedoeld was om te gaan gebruiken als aandrijving voor een autoweg aangedreven door een ketting en voorzien van magneten die de bovenliggende rijdende voertuigen moet=sten doen bewegen.
afijn vorige week al aangekondigd dat ik daarmee aan de gang ga en toen ik de motor weer tevoorschijn had gehaald moest ik toch effe achter de oren krabben want op het tandwiel aanwezig op de motor kon nooit een een fietsketting omheen leggen.
dat tandwiel was simpelweg te klein.
dus wat creatief bezig en eerst een tandwielvergroter gemaakt.
hierop het kleinste tandwiel wat er te koop is bij de fietsenmaker.
vervolgens hier in weer een passtuk gemaakt en het geheel met hout en componentenlijm tot één geheel gemaakt.
stadsproject plaats gecreëerd en hier zou het dus moeten komen.
gat gemaakt en motor aan plaat bevestigd. eerste proefstuk gelegd.
door knutselen tot hele baantje lag.
toen kwam het verhaal van de grote kortsluitingsklap en dat hebben we op gelost.
ketting van magneten voorzien en bovenplaat provisorisch erop gelegd.
wel het resultaat viel en valt mij bitter tegen.
hieronder staan nog twee korte videootjes die daar weer een impressie van geven.
ik denk doordat ik het tandwiel vergroot heb dat ik daarmee de snelheid van het rondtrekken van de ketting heb beïnvloed.
jammer maar denk er nu over om dit niet realistisch aandoend gezicht weer af te breken.
https://youtu.be/p6pnNixfdtk
https://youtu.be/IY_k1b_r9-k
hoop werk geweest maar toch graag jullie commentaar.
eventjes bijpraten,
zoals jullie hebben begrepen heb ik al jaren een motor in de kast liggen die ooit bedoeld was om te gaan gebruiken als aandrijving voor een autoweg aangedreven door een ketting en voorzien van magneten die de bovenliggende rijdende voertuigen moet=sten doen bewegen.
afijn vorige week al aangekondigd dat ik daarmee aan de gang ga en toen ik de motor weer tevoorschijn had gehaald moest ik toch effe achter de oren krabben want op het tandwiel aanwezig op de motor kon nooit een een fietsketting omheen leggen.
dat tandwiel was simpelweg te klein.
dus wat creatief bezig en eerst een tandwielvergroter gemaakt.
hierop het kleinste tandwiel wat er te koop is bij de fietsenmaker.
vervolgens hier in weer een passtuk gemaakt en het geheel met hout en componentenlijm tot één geheel gemaakt.
stadsproject plaats gecreëerd en hier zou het dus moeten komen.
gat gemaakt en motor aan plaat bevestigd. eerste proefstuk gelegd.
door knutselen tot hele baantje lag.
toen kwam het verhaal van de grote kortsluitingsklap en dat hebben we op gelost.
ketting van magneten voorzien en bovenplaat provisorisch erop gelegd.
wel het resultaat viel en valt mij bitter tegen.
hieronder staan nog twee korte videootjes die daar weer een impressie van geven.
ik denk doordat ik het tandwiel vergroot heb dat ik daarmee de snelheid van het rondtrekken van de ketting heb beïnvloed.
jammer maar denk er nu over om dit niet realistisch aandoend gezicht weer af te breken.
https://youtu.be/p6pnNixfdtk
https://youtu.be/IY_k1b_r9-k
hoop werk geweest maar toch graag jullie commentaar.
Laatst gewijzigd door janiegein op 21 mei 2018 18:38, 3 keer totaal gewijzigd.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.