Wilco's projecten: NS Sproeitreinen
Wilco's projecten: NS Sproeitreinen
Ik ben van plan een reeks NS sproeitreinen samen te gaan stellen. Hierbij zal ik het nodige aan zelfbouw moeten doen.
Helaas ben ik niet bij machte en kennis om 3d ontwerpen te maken, dus zal het meeste ouderwets kunststof plaatwerk worden en waar mogelijk aanschaf van modellen van andere bouwers.
Project 1: Sproeitrein met gele tankwagens.
Aangezien ik een setje van drie gele tankwagens voor de sproeitrein op de kop heb weten te tikken, ga ik hiermee een eerste sproeitrein samenstellen.
Nu ben ik nog niet in de boeken gedoken, maar op internet heb ik geen foto van een sproeitrein met de gele wagens gevonden. Ik weet dat dit de laatst gebruikte versie is geweest en dat deze niet zo heel lang gebruikt zijn.
Ik gok dat de samenstelling nagenoeg gelijk is geweest aan de laatste versie met de grijze tankwagens en blauwe werkwagens.
Toch vraag ik jullie hulp bij het zoeken naar enkele foto's van een volledige sproeitrein met gele tankwagens.
Dit is een foto van hetgeen ik uiteindelijk denk dat het wordt, echter hier werd nog met de grijze tankwagens gereden.
Afbeeldingen (foto's en tekeningen) van de andere wagens en tips, hulp enz. voor het bouwen zijn uiteraard welkom
Helaas ben ik niet bij machte en kennis om 3d ontwerpen te maken, dus zal het meeste ouderwets kunststof plaatwerk worden en waar mogelijk aanschaf van modellen van andere bouwers.
Project 1: Sproeitrein met gele tankwagens.
Aangezien ik een setje van drie gele tankwagens voor de sproeitrein op de kop heb weten te tikken, ga ik hiermee een eerste sproeitrein samenstellen.
Nu ben ik nog niet in de boeken gedoken, maar op internet heb ik geen foto van een sproeitrein met de gele wagens gevonden. Ik weet dat dit de laatst gebruikte versie is geweest en dat deze niet zo heel lang gebruikt zijn.
Ik gok dat de samenstelling nagenoeg gelijk is geweest aan de laatste versie met de grijze tankwagens en blauwe werkwagens.
Toch vraag ik jullie hulp bij het zoeken naar enkele foto's van een volledige sproeitrein met gele tankwagens.
Dit is een foto van hetgeen ik uiteindelijk denk dat het wordt, echter hier werd nog met de grijze tankwagens gereden.
Afbeeldingen (foto's en tekeningen) van de andere wagens en tips, hulp enz. voor het bouwen zijn uiteraard welkom
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Wilco's projecten: NS Sproeitreinen
Een aantal wagens te produceren zijn de volgende:
De voorste blauwe uit deze samenstelling:
(Bron: Marnix Heijnemans)
en één van de volgenden:
Bron: Sleutelspoor
De voorste blauwe uit deze samenstelling:
(Bron: Marnix Heijnemans)
en één van de volgenden:
Leuk project, ben benieuwd naar de bouw van de diverse wagens.
Ik kan je helaas niet aan foto's helpen, maar wie weet wel anderen hier op het forum.
Groet,
Oscar
Ik kan je helaas niet aan foto's helpen, maar wie weet wel anderen hier op het forum.
Groet,
Oscar
Ik zal de diverse bouwfasen delen alhier.
Hoewel ik nog geen foto heb kunnen vinden, blijkt de laatste jaren van het inzetten van de sproeitrein (met de gele ketelwagens) de samenstelling redelijk vast geweest te zijn.
Aan de hand van wat ik in de literatuur heb kunnen vinden, bestond de trein over het algemeen uit de volgende wagens:
Sproeiwagen
(Bron: Sleutelspoor)
Gls
(Bron: onbekend)
Ketelwagens
(Bron: Minitrix)
Sproeiwagen
Verblijfswagen
(Bron: Beneluxspoor Forum)
Op het moment van inzet van de gele tankwagens, werd geen vaste dieselloc meer ingezet voor de trekkracht. Dit kan dus een 2200, 2400 of 6400 zijn.
Aan de hand van wat ik in de literatuur heb kunnen vinden, bestond de trein over het algemeen uit de volgende wagens:
Sproeiwagen
Gls
(Bron: onbekend)
Ketelwagens
(Bron: Minitrix)
Sproeiwagen
Verblijfswagen
(Bron: Beneluxspoor Forum)
Op het moment van inzet van de gele tankwagens, werd geen vaste dieselloc meer ingezet voor de trekkracht. Dit kan dus een 2200, 2400 of 6400 zijn.
Laatst gewijzigd door WilcoV op 12 mar 2016 17:59, 1 keer totaal gewijzigd.
De kleine sproeiwagen, oorspronkelijk bedoeld ter vervanging van de oude kleine sproeiwagen zoals Bisschop Modelbouw deze levert, is gebouwd door ombouw van een Gbs gesloten goederenwagen met bordes:
(Brons: Sleutelspoor)
(Bron: Nico Spilt)
Daar zal ik dus naartoe op jacht moeten.
(Brons: Sleutelspoor)
(Bron: Nico Spilt)
Daar zal ik dus naartoe op jacht moeten.
Laatst gewijzigd door WilcoV op 12 mar 2016 18:15, 1 keer totaal gewijzigd.
De grote sproeiwagen is gebouwd op het onderstel van een vierassige NS ketelwagen
en wel deze:
(Bron: Feijenoordse meesters)
Dus die ook even uitzoeken. Qua draaistellen zou een andere VTG ketelwagen ook mogelijk zijn zoals deze door Fleischmann worden geleverd.
en wel deze:
(Bron: Feijenoordse meesters)
Dus die ook even uitzoeken. Qua draaistellen zou een andere VTG ketelwagen ook mogelijk zijn zoals deze door Fleischmann worden geleverd.
Laatst gewijzigd door WilcoV op 04 okt 2017 17:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Dank u.
Leuke projecten Wilco
Dat zijn leuke uitdagingen, ben heel benieuwd hoe je het gaat oppakken
Ik wil je de lol van het bouwen niet ontnemen, maar Bisschop heeft ook een sproei wagen: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=50&t=6184
Misschien leuk om eens over te praten met hem qua bouw of zo?
Mvg,
Ad
Dat zijn leuke uitdagingen, ben heel benieuwd hoe je het gaat oppakken
Ik wil je de lol van het bouwen niet ontnemen, maar Bisschop heeft ook een sproei wagen: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=50&t=6184
Misschien leuk om eens over te praten met hem qua bouw of zo?
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Hiermee ontneem je mijn lol geenszins Ad.
Ik geniet juist ervan als anderen meedenken en desnoods mee ontwerpen of meebouwen.
Mij gaat het er om dat ik een leuk stukje op mijn modelbaan erbij krijg en als dat door samenwerking kan uitstekend.
De sproeiwagen van Rob Bisschop staat zeker nog op mijn verlanglijst.
Voorlopig ben ik nog aan het plannen en uitzoeken voor wat betreft maten, opschriften enzovoorts.
Ik geniet juist ervan als anderen meedenken en desnoods mee ontwerpen of meebouwen.
Mij gaat het er om dat ik een leuk stukje op mijn modelbaan erbij krijg en als dat door samenwerking kan uitstekend.
De sproeiwagen van Rob Bisschop staat zeker nog op mijn verlanglijst.
Voorlopig ben ik nog aan het plannen en uitzoeken voor wat betreft maten, opschriften enzovoorts.
Misschien kan ik je daarin ook een tipje geven, zodat je decals kan maken
Kijk eens naar Inkscape
Een gratis vector programma, dan kan je verkleinen zonder scherpte verlies (komt uiteindelijk neer op je printer)
Geweldig geschikt hiervoor
Mvg,
Ad
Kijk eens naar Inkscape
Een gratis vector programma, dan kan je verkleinen zonder scherpte verlies (komt uiteindelijk neer op je printer)
Geweldig geschikt hiervoor
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
Bedankt voor de tip Ad, gaat lukken allemaal.
Ik ben wat roestig na al die jaren, maar heb dit in Ho vroeger veel gedaan.
Toen hadden we nog geen 3D en dergelijke computerprogramma's, ja ik ben nog opgegroeid met MsDos en toen Windows 3.1.
Toen was ik al blij dat Mastica bestond.
Dus alle tips zijn welkom.
Ik ben wat roestig na al die jaren, maar heb dit in Ho vroeger veel gedaan.
Toen hadden we nog geen 3D en dergelijke computerprogramma's, ja ik ben nog opgegroeid met MsDos en toen Windows 3.1.
Toen was ik al blij dat Mastica bestond.
Dus alle tips zijn welkom.