Minories 1983
Re: Minories 1983
Dank voor de complimenten!
Jazeker ben ik erbij in Hilversum. Wel als baan-in-aanbouw want erg snel gaat het allemaal niet.
Jazeker ben ik erbij in Hilversum. Wel als baan-in-aanbouw want erg snel gaat het allemaal niet.
met vriendelijke groet, Jesse
Re: Minories 1983
Goedenavond,
Het is weer even tijd voor een (veel te late) bouwupdate. Ik heb inmiddels de stootjukken op hun uiteindelijke plaats vastgezet, de laatste stukjes geballast en ben daarna met de perrons aan de slag gegaan. Peco heeft mooie bakstenen perrons naar Engels voorbeeld dus die kwamen mooi van pas. Ik moest ze eerst wel iets aanpassen; een stukje van de onderkant af gesneden omdat ze een fractie te hoog zijn en aan de achterkant inkepingen gemaakt om het buigen wat te vereenvoudigen. Omdat bij het lager maken het randje waarmee je ze normaal gesproken vast zet verloren ging, heb ik van styreen blokjes gemaakt met gaatjes die ik met kleine spijkertjes vastzette in de ondergrond. Al met al vrij bewerkelijk maar uiteindelijk een mooie stevige oplossing.
De perrons zijn wel een beetje korter geworden dan ik oorspronkelijk had gepland, met name omdat ik er geen rekening mee hield dat het einde van perrons in GB hellend aflopen, dat scheelt toch weer een aantal schaalmeters. Gelukkig blijkt er langs het kortste perron net een DMU van 3 bakken te passen, dus het beperkt met gelukkig niet in de materieelinzet. De perrons lijken van boven af gezien alleen voor het oog wel wat kort, maar op ooghoogte valt dat mee (het lijkt een flink station terwijl het echt een heel klein baantje is!) en bovendien wordt de beperkte lengte hopelijk een beetje gemaskeerd als ik later de stationsoverkapping plaats.
Het is weer even tijd voor een (veel te late) bouwupdate. Ik heb inmiddels de stootjukken op hun uiteindelijke plaats vastgezet, de laatste stukjes geballast en ben daarna met de perrons aan de slag gegaan. Peco heeft mooie bakstenen perrons naar Engels voorbeeld dus die kwamen mooi van pas. Ik moest ze eerst wel iets aanpassen; een stukje van de onderkant af gesneden omdat ze een fractie te hoog zijn en aan de achterkant inkepingen gemaakt om het buigen wat te vereenvoudigen. Omdat bij het lager maken het randje waarmee je ze normaal gesproken vast zet verloren ging, heb ik van styreen blokjes gemaakt met gaatjes die ik met kleine spijkertjes vastzette in de ondergrond. Al met al vrij bewerkelijk maar uiteindelijk een mooie stevige oplossing.
De perrons zijn wel een beetje korter geworden dan ik oorspronkelijk had gepland, met name omdat ik er geen rekening mee hield dat het einde van perrons in GB hellend aflopen, dat scheelt toch weer een aantal schaalmeters. Gelukkig blijkt er langs het kortste perron net een DMU van 3 bakken te passen, dus het beperkt met gelukkig niet in de materieelinzet. De perrons lijken van boven af gezien alleen voor het oog wel wat kort, maar op ooghoogte valt dat mee (het lijkt een flink station terwijl het echt een heel klein baantje is!) en bovendien wordt de beperkte lengte hopelijk een beetje gemaskeerd als ik later de stationsoverkapping plaats.
met vriendelijke groet, Jesse
-
- Berichten: 3201
- Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
- Locatie: Loosbroek
Re: Minories 1983
Jesse,
Mooie vorderingen en vaak zijn het de kleine dingen die het doen
Maar je stootblokken zijn goed zichtbaar zo en passen keurig in het geheel
mvrgr Bob
Mooie vorderingen en vaak zijn het de kleine dingen die het doen
Maar je stootblokken zijn goed zichtbaar zo en passen keurig in het geheel
mvrgr Bob
Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
-
- Moderator
- Berichten: 2134
- Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
- Locatie: Reading (UK)
Re: Minories 1983
Oh dat maakt in Engeland dan weer weinig uit, korte stations. Daar zetten ze rustig langere treinen in en ontgrendelen ze alleen de eerste 2 of 3 wagenbakken op korte stations. Wordt keurig aangekondigd overigens.Jesse schreef:Gelukkig blijkt er langs het kortste perron net een DMU van 3 bakken te passen, dus het beperkt met gelukkig niet in de materieelinzet.
MvG
Robert
Fan van Alpenbanen in N(m)
Re: Minories 1983
Robert, ja daar wordt geloof ik minder zwaar aan getild dan hier! Maar te lange treinen zouden op mijn baantje gelijk wissels blokkeren dus ik probeer het allemaal wel enigszins passend langs de perrons te houden.
Niko, Ik wil de perrons van styreenplaten maken, zodat ik eronder de bedrading voor lantaarns e.d. kan wegwerken. Maar het is eigenlijk niet te doen om een plaat naadloos langs de gebogen perronrand aan te laten sluiten. Dus ben ik het volgende van plan: Ik snijd eerst ruwweg een 0.5 mm plaat op maat, die net binnen de perronranden past. Daarop lijm ik een heleboel kleine stukjes bij wijze van betonplaten, zodat een effect zoals hier ontstaat. Misschien uiteindelijk de hele boel met plamuur o.i.d. insmeren en daarna op kleur brengen. Eerst maar eens bij wijze van proef een perron doen, kijken of het gaat werken en het er een beetje uit ziet zoals ik in m'n hoofd heb.
Vandaag trouwens eigenaar geworden van een mooie blauwe Class 108. Erg blij mee!
Niko, Ik wil de perrons van styreenplaten maken, zodat ik eronder de bedrading voor lantaarns e.d. kan wegwerken. Maar het is eigenlijk niet te doen om een plaat naadloos langs de gebogen perronrand aan te laten sluiten. Dus ben ik het volgende van plan: Ik snijd eerst ruwweg een 0.5 mm plaat op maat, die net binnen de perronranden past. Daarop lijm ik een heleboel kleine stukjes bij wijze van betonplaten, zodat een effect zoals hier ontstaat. Misschien uiteindelijk de hele boel met plamuur o.i.d. insmeren en daarna op kleur brengen. Eerst maar eens bij wijze van proef een perron doen, kijken of het gaat werken en het er een beetje uit ziet zoals ik in m'n hoofd heb.
Vandaag trouwens eigenaar geworden van een mooie blauwe Class 108. Erg blij mee!
met vriendelijke groet, Jesse
Re: Minories 1983
Wat een heerlijk werkje, dat bekleden van de perrons met losse stukjes styreen. Het stukje op de foto heeft ongeveer twee avonden gekost om te maken, maar ik ben erg blij met het effect! Ik zit alleen vermoedelijk staks in Hilversum nog steentjes te plakken
met vriendelijke groet, Jesse
-
- Berichten: 1932
- Lid geworden op: 03 dec 2010 19:36
- Locatie: swifterbant
Re: Minories 1983
Nog steeds lekker elke avond steentjes aan het plakken... ik ben helemaal zen! (of high van de lijmdampen?
met vriendelijke groet, Jesse
-
- Berichten: 693
- Lid geworden op: 20 nov 2014 17:45
- Locatie: Bennekom
Re: Minories 1983
Hallo Jesse,
Afhankelijk van wat voor een lijm je gebruikt hebt vermoed ik het laatste.Jesse schreef:Nog steeds lekker elke avond steentjes aan het plakken... ik ben helemaal zen! (of high van de lijmdampen?
Met vriendelijke groet,
Henk van de Weerdt
http://www.vdweerdt.nl
http://www.vandeweerdt.eu
Onze baan: Hengeran
Henk van de Weerdt
http://www.vdweerdt.nl
http://www.vandeweerdt.eu
Onze baan: Hengeran
Re: Minories 1983
Fascinerend hoe fijn en strak je dit allemaal bouwt. Ook zijn de scharnieren ingenieus weggewerkt onder de brug. Erg knap werk, en ik volg het met veel plezier.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Minories 1983
Jesse,
Ik kom dit nieuwe meesterstukje ook zeker bewonderen. Neem je misschien Schildwolde-Hellum ook mee?
Ben
Ik kom dit nieuwe meesterstukje ook zeker bewonderen. Neem je misschien Schildwolde-Hellum ook mee?
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: Minories 1983
Hoi Ben,
Ja hoor die wil ik ook wel meenemen. Het stationnetje is trouwens nog steeds niet helemaal af, ik moet nog wat hekjes vastzetten en het schaammuurtje voor het toiletgebouw af maken. Maar daar kom ik voorlopig niet aan toe.
Ja hoor die wil ik ook wel meenemen. Het stationnetje is trouwens nog steeds niet helemaal af, ik moet nog wat hekjes vastzetten en het schaammuurtje voor het toiletgebouw af maken. Maar daar kom ik voorlopig niet aan toe.
met vriendelijke groet, Jesse
Re: Minories 1983
Graag Jesse!
Als je op zaterdag iemand ziet kwijlen bij je bouwwerken, dan ben ik dat waarschijnlijk...
Als je op zaterdag iemand ziet kwijlen bij je bouwwerken, dan ben ik dat waarschijnlijk...
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Minories 1983
Steven,
Ik denk niet dat de organisatie rekening heeft gehouden met lekbakjes
Bert
Ik denk niet dat de organisatie rekening heeft gehouden met lekbakjes
Bert
Re: Minories 1983
Met kwijlen zal het bij een half-af baantje en een plastic huisje ook wel meevallen.
Inmiddels ben ik druk bezig met de laatste loodjes om het baantje enigszins berijdbaar te maken: het schaduwstation is op de elektrische aansluitingen na af. Vooralsnog met één spoortje, ik ben helaas door mijn rails heen. Hopelijk lukt het voor het weekend nog wat flexjes te bemachtigen. Intussen ben ik ook druk met kijken voor een nieuwe auto nadat mijn vorige er voor het weekend mee op hield, naast een 6-daagse werkweek, dus neem me niet kwalijk als ik er in Hilversum straks niet al te wakker uit zie!
Inmiddels ben ik druk bezig met de laatste loodjes om het baantje enigszins berijdbaar te maken: het schaduwstation is op de elektrische aansluitingen na af. Vooralsnog met één spoortje, ik ben helaas door mijn rails heen. Hopelijk lukt het voor het weekend nog wat flexjes te bemachtigen. Intussen ben ik ook druk met kijken voor een nieuwe auto nadat mijn vorige er voor het weekend mee op hield, naast een 6-daagse werkweek, dus neem me niet kwalijk als ik er in Hilversum straks niet al te wakker uit zie!
met vriendelijke groet, Jesse
Re: Minories 1983
Of zelf een lekbakje meenemen. Beter mee, dan om verlegen...
Groeten,
William
Groeten,
William
Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl
Re: Minories 1983
Nou de eerste testritten naar en van het schaduwstation gingen op zich prima, maar helaas komt het ineens regelmatig voor dat treinstellen kortsluiting maken op de wissels. Gek genoeg heeft het probleem zich in eerdere stadia niet voorgedaan. Het gaat meestal om het eerste draaistel van de achterste bak die met de voorste as net een moment beide wisseltongen raakt. Ik heb het probleem wat weten te beperken door wat verf te smeren op de wisseltongen (en ze dus te isoleren), maar dat zal op den duur wel weer slijten. Misschien zijn de koppelingen ook wel te kort, ik weet het niet. Toch wel een beetje jammer...
met vriendelijke groet, Jesse
Re: Minories 1983
bekend probleem, kijk je wielen maar na met een back to back tool
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
Re: Minories 1983
Je kan beter zo'n plastic zak meenemen en de hengsels om de oren knopen.william schreef:Of zelf een lekbakje meenemen.
Re: Minories 1983
Ben, nog wat haver in die zak en het plaatje is compleet.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Minories 1983
Steven bedankt.
Ik zie het plaatje voor me en kom er niet meer vanaf
Groeten,
William
Ik zie het plaatje voor me en kom er niet meer vanaf
Groeten,
William
Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl
Re: Minories 1983
Thanks, is het op te lossen door de wielafstand aan te passen? Is dat te doen bij Farish DMU's?Maurits71 schreef:bekend probleem, kijk je wielen maar na met een back to back tool
met vriendelijke groet, Jesse
Re: Minories 1983
Nou, tenzij het aanpassen van de wielafstand op een wonderbaarlijke manier alle problemen oplost, valt er helaas niet te rijden met het baantje. Voortdurend kortsluitingen, met vrijwel al het materieel, zowel treinstellen als losse locomotieven. Ik begrijp gewoon niet waarom de producten van een gerenommeerde fabrikant, met zorg aangelegd en bedraad, zo ontzettend slecht kunnen functioneren. Kennelijk is het een bekend probleem en had ik de wisseltongen moeten doorzagen en apart bedraden om het te voorkomen. Fijn om daar na een jaar achter te komen.
Ik ga wel huisjes bouwen, ben er klaar mee.
Ik ga wel huisjes bouwen, ben er klaar mee.
met vriendelijke groet, Jesse