Minories 1983

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
Jesse
Berichten: 350
Lid geworden op: 24 feb 2011 19:21

Re: Minories 1983

Bericht door Jesse »

Dank voor de complimenten! :)
Jazeker ben ik erbij in Hilversum. Wel als baan-in-aanbouw want erg snel gaat het allemaal niet.


met vriendelijke groet, Jesse

Onderwerp starter
Jesse
Berichten: 350
Lid geworden op: 24 feb 2011 19:21

Re: Minories 1983

Bericht door Jesse »

Goedenavond,
Het is weer even tijd voor een (veel te late) bouwupdate. Ik heb inmiddels de stootjukken op hun uiteindelijke plaats vastgezet, de laatste stukjes geballast en ben daarna met de perrons aan de slag gegaan. Peco heeft mooie bakstenen perrons naar Engels voorbeeld dus die kwamen mooi van pas. Ik moest ze eerst wel iets aanpassen; een stukje van de onderkant af gesneden omdat ze een fractie te hoog zijn en aan de achterkant inkepingen gemaakt om het buigen wat te vereenvoudigen. Omdat bij het lager maken het randje waarmee je ze normaal gesproken vast zet verloren ging, heb ik van styreen blokjes gemaakt met gaatjes die ik met kleine spijkertjes vastzette in de ondergrond. Al met al vrij bewerkelijk maar uiteindelijk een mooie stevige oplossing.

De perrons zijn wel een beetje korter geworden dan ik oorspronkelijk had gepland, met name omdat ik er geen rekening mee hield dat het einde van perrons in GB hellend aflopen, dat scheelt toch weer een aantal schaalmeters. Gelukkig blijkt er langs het kortste perron net een DMU van 3 bakken te passen, dus het beperkt met gelukkig niet in de materieelinzet. De perrons lijken van boven af gezien alleen voor het oog wel wat kort, maar op ooghoogte valt dat mee (het lijkt een flink station terwijl het echt een heel klein baantje is!) en bovendien wordt de beperkte lengte hopelijk een beetje gemaskeerd als ik later de stationsoverkapping plaats.
IMG_5785.JPG
IMG_5785.JPG (117.44 KiB) 7176 keer bekeken
IMG_5786.JPG
IMG_5786.JPG (103.54 KiB) 7176 keer bekeken
IMG_5788.JPG
IMG_5788.JPG (120.3 KiB) 7176 keer bekeken
IMG_5780.JPG
IMG_5780.JPG (125.45 KiB) 7169 keer bekeken


met vriendelijke groet, Jesse
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3201
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Minories 1983

Bericht door bob vermeulen »

Jesse,

Mooie vorderingen en vaak zijn het de kleine dingen die het doen ;)
Maar je stootblokken zijn goed zichtbaar zo en passen keurig in het geheel

mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com

niko
Berichten: 84
Lid geworden op: 29 aug 2010 19:19
Locatie: Antwerpen

Re: Minories 1983

Bericht door niko »

Ziet er goed uit jesse .


mvg NiKo
Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2134
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Minories 1983

Bericht door Robert_N-Nm »

Jesse schreef:Gelukkig blijkt er langs het kortste perron net een DMU van 3 bakken te passen, dus het beperkt met gelukkig niet in de materieelinzet.
Oh dat maakt in Engeland dan weer weinig uit, korte stations. Daar zetten ze rustig langere treinen in en ontgrendelen ze alleen de eerste 2 of 3 wagenbakken op korte stations. Wordt keurig aangekondigd overigens.

MvG
Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)

niko
Berichten: 84
Lid geworden op: 29 aug 2010 19:19
Locatie: Antwerpen

Re: Minories 1983

Bericht door niko »

Met wat ga je de perrons eigenlijk opvullen ?


mvg NiKo

Onderwerp starter
Jesse
Berichten: 350
Lid geworden op: 24 feb 2011 19:21

Re: Minories 1983

Bericht door Jesse »

Robert, ja daar wordt geloof ik minder zwaar aan getild dan hier! Maar te lange treinen zouden op mijn baantje gelijk wissels blokkeren dus ik probeer het allemaal wel enigszins passend langs de perrons te houden.

Niko, Ik wil de perrons van styreenplaten maken, zodat ik eronder de bedrading voor lantaarns e.d. kan wegwerken. Maar het is eigenlijk niet te doen om een plaat naadloos langs de gebogen perronrand aan te laten sluiten. Dus ben ik het volgende van plan: Ik snijd eerst ruwweg een 0.5 mm plaat op maat, die net binnen de perronranden past. Daarop lijm ik een heleboel kleine stukjes bij wijze van betonplaten, zodat een effect zoals hier ontstaat. Misschien uiteindelijk de hele boel met plamuur o.i.d. insmeren en daarna op kleur brengen. Eerst maar eens bij wijze van proef een perron doen, kijken of het gaat werken en het er een beetje uit ziet zoals ik in m'n hoofd heb.

Vandaag trouwens eigenaar geworden van een mooie blauwe Class 108. Erg blij mee!
IMG_5790.JPG
IMG_5790.JPG (96.38 KiB) 6788 keer bekeken


met vriendelijke groet, Jesse

Onderwerp starter
Jesse
Berichten: 350
Lid geworden op: 24 feb 2011 19:21

Re: Minories 1983

Bericht door Jesse »

Wat een heerlijk werkje, dat bekleden van de perrons met losse stukjes styreen. Het stukje op de foto heeft ongeveer twee avonden gekost om te maken, maar ik ben erg blij met het effect! Ik zit alleen vermoedelijk staks in Hilversum nog steentjes te plakken ;)
IMG_5865.JPG
IMG_5865.JPG (122.09 KiB) 6665 keer bekeken


met vriendelijke groet, Jesse
Gebruikersavatar

gek op stoom
Berichten: 1932
Lid geworden op: 03 dec 2010 19:36
Locatie: swifterbant

Re: Minories 1983

Bericht door gek op stoom »

Mooi Jesse
Helemaal niet erg komen we allemaal kijken

Gr Andy



Onderwerp starter
Jesse
Berichten: 350
Lid geworden op: 24 feb 2011 19:21

Re: Minories 1983

Bericht door Jesse »

Nog steeds lekker elke avond steentjes aan het plakken... ik ben helemaal zen! (of high van de lijmdampen? ;)
IMG_5971.JPG
IMG_5971.JPG (117.48 KiB) 6472 keer bekeken
IMG_5972.JPG
IMG_5972.JPG (105.83 KiB) 6472 keer bekeken


met vriendelijke groet, Jesse

Henk van de Weerdt
Berichten: 693
Lid geworden op: 20 nov 2014 17:45
Locatie: Bennekom

Re: Minories 1983

Bericht door Henk van de Weerdt »

Hallo Jesse,
Jesse schreef:Nog steeds lekker elke avond steentjes aan het plakken... ik ben helemaal zen! (of high van de lijmdampen? ;)
Afhankelijk van wat voor een lijm je gebruikt hebt vermoed ik het laatste. ;-)


Met vriendelijke groet,
Henk van de Weerdt
http://www.vdweerdt.nl
http://www.vandeweerdt.eu
Onze baan: Hengeran
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Minories 1983

Bericht door Michiel »

Fascinerend hoe fijn en strak je dit allemaal bouwt. Ook zijn de scharnieren ingenieus weggewerkt onder de brug. Erg knap werk, en ik volg het met veel plezier.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2038
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Minories 1983

Bericht door Bjor »

Jesse,

Ik kom dit nieuwe meesterstukje ook zeker bewonderen. Neem je misschien Schildwolde-Hellum ook mee?

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

Onderwerp starter
Jesse
Berichten: 350
Lid geworden op: 24 feb 2011 19:21

Re: Minories 1983

Bericht door Jesse »

Hoi Ben,
Ja hoor die wil ik ook wel meenemen. Het stationnetje is trouwens nog steeds niet helemaal af, ik moet nog wat hekjes vastzetten en het schaammuurtje voor het toiletgebouw af maken. Maar daar kom ik voorlopig niet aan toe.


met vriendelijke groet, Jesse
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6096
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Minories 1983

Bericht door shoven »

Graag Jesse!
Als je op zaterdag iemand ziet kwijlen bij je bouwwerken, dan ben ik dat waarschijnlijk... :lol:


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Wablo
Berichten: 875
Lid geworden op: 01 jan 2014 21:01
Locatie: rijnmond

Re: Minories 1983

Bericht door Wablo »

Steven,
Ik denk niet dat de organisatie rekening heeft gehouden met lekbakjes :lol: :lol: :lol:
Bert



Onderwerp starter
Jesse
Berichten: 350
Lid geworden op: 24 feb 2011 19:21

Re: Minories 1983

Bericht door Jesse »

Met kwijlen zal het bij een half-af baantje en een plastic huisje ook wel meevallen. ;)

Inmiddels ben ik druk bezig met de laatste loodjes om het baantje enigszins berijdbaar te maken: het schaduwstation is op de elektrische aansluitingen na af. Vooralsnog met één spoortje, ik ben helaas door mijn rails heen. Hopelijk lukt het voor het weekend nog wat flexjes te bemachtigen. Intussen ben ik ook druk met kijken voor een nieuwe auto nadat mijn vorige er voor het weekend mee op hield, naast een 6-daagse werkweek, dus neem me niet kwalijk als ik er in Hilversum straks niet al te wakker uit zie! ;)


met vriendelijke groet, Jesse
Gebruikersavatar

william
Berichten: 1221
Lid geworden op: 03 mar 2010 13:01

Re: Minories 1983

Bericht door william »

Of zelf een lekbakje meenemen. Beter mee, dan om verlegen... :mrgreen:

Groeten,
William


Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl

Onderwerp starter
Jesse
Berichten: 350
Lid geworden op: 24 feb 2011 19:21

Re: Minories 1983

Bericht door Jesse »

Nou de eerste testritten naar en van het schaduwstation gingen op zich prima, maar helaas komt het ineens regelmatig voor dat treinstellen kortsluiting maken op de wissels. Gek genoeg heeft het probleem zich in eerdere stadia niet voorgedaan. Het gaat meestal om het eerste draaistel van de achterste bak die met de voorste as net een moment beide wisseltongen raakt. Ik heb het probleem wat weten te beperken door wat verf te smeren op de wisseltongen (en ze dus te isoleren), maar dat zal op den duur wel weer slijten. Misschien zijn de koppelingen ook wel te kort, ik weet het niet. Toch wel een beetje jammer...


met vriendelijke groet, Jesse
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2932
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Minories 1983

Bericht door Maurits71 »

bekend probleem, kijk je wielen maar na met een back to back tool


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Minories 1983

Bericht door BenQ »

william schreef:Of zelf een lekbakje meenemen.
Je kan beter zo'n plastic zak meenemen en de hengsels om de oren knopen. :lol: :oops:


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6096
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Minories 1983

Bericht door shoven »

Ben, nog wat haver in die zak en het plaatje is compleet. :lol:


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

william
Berichten: 1221
Lid geworden op: 03 mar 2010 13:01

Re: Minories 1983

Bericht door william »

Steven bedankt.
Ik zie het plaatje voor me en kom er niet meer vanaf :D

Groeten,
William


Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl

Onderwerp starter
Jesse
Berichten: 350
Lid geworden op: 24 feb 2011 19:21

Re: Minories 1983

Bericht door Jesse »

Maurits71 schreef:bekend probleem, kijk je wielen maar na met een back to back tool
Thanks, is het op te lossen door de wielafstand aan te passen? Is dat te doen bij Farish DMU's?


met vriendelijke groet, Jesse

Onderwerp starter
Jesse
Berichten: 350
Lid geworden op: 24 feb 2011 19:21

Re: Minories 1983

Bericht door Jesse »

Nou, tenzij het aanpassen van de wielafstand op een wonderbaarlijke manier alle problemen oplost, valt er helaas niet te rijden met het baantje. Voortdurend kortsluitingen, met vrijwel al het materieel, zowel treinstellen als losse locomotieven. Ik begrijp gewoon niet waarom de producten van een gerenommeerde fabrikant, met zorg aangelegd en bedraad, zo ontzettend slecht kunnen functioneren. Kennelijk is het een bekend probleem en had ik de wisseltongen moeten doorzagen en apart bedraden om het te voorkomen. Fijn om daar na een jaar achter te komen.

Ik ga wel huisjes bouwen, ben er klaar mee.


met vriendelijke groet, Jesse
Plaats reactie