Hallo N-fans,
Een klein uitstapje naar de omnummering van een diesel voor inzet in tijdperk 3. Brawa en Fleischmann leveren in N mooie exemplaren van de veelzijdige Baureihe V160. De versie van Brawa is leverbaar in zowel tijdperk 3 als 4 (ik laat de nieuwere tijdperken en de oudere versies van Arnold, Roco en Minitrix even buiten beschouwing) en ziet er fraai uit:
In tijdperk 3 reden drie versies van deze lok rond: de V160 (de latere 216), de V162 (de latere 217) en de V169 (de latere 219). De prototypes van de V160 ("Lollo", naar verluid afgeleid van de actrice Gina Lollobrigida) hebben nog een afgeronde vorm van het stuurhuis. Dit loktype wordt in model gemaakt door Minitrix, zowel voor tijdperk 3 als 4. De V160 serie wordt in model gemaakt door Brawa, eveneens voor tijdperk 3 en 4. De V162 (de eerste lok met een dieselmotor voor treinverwarming) en V169 (de eerste lok met een gasturbine) worden niet in model vervaardigd.
In tijdperk 4 werden naast de drie genoemde versies nog de Baureihen 210, 215 en 218 ontwikkeld. Fleischmann levert de types 210 en 218 in model en alleen voor tijdperk 4 en latere tijdperken. Met één uitzondering: in een in 2006 uitgekomen beginset zit een V160 068. Dat is een nummer dat echter niet tot dit loktype behoort. De Baureihen 210 en 218 zijn namelijk iets langer dan de V160/216. Hieronder de Fleischmann versie:
Voor het omnummeren van een Fleischmann lok naar een versie voor tijdperk 3 komen dus maar twee loks in aanmerking, nl. de V162 en de V169. En laten daar nu net transfers voor verkrijgbaar zijn

In het setje van Andreas Nothaft dat ik gebruikt heb voor het omnummeren van mijn oude V60 rangeerlokjes (zie:
viewtopic.php?f=21&t=7867) zitten ook nummers voor de V160, V162 en V169. Dus dat biedt perspectief. Eerst de oude nummers verwijderen:
Dat blijft een lastig klusje, omdat je al snel de oude verf meeneemt. Ik gebruik hiervoor de reinigingsvloeistof voor plastic verf van Revell en ik hou me aanbevolen voor tips over betere alternatieven. En het blijft ook lastig om bijvoorbeeld een DB embleem te laten zitten:
Maar tot op heden ben ik tevreden met het resultaat. Op de laatste foto is zichtbaar dat ik ook het dak al van eerste nieuwe verflaag heb voorzien, want de zilvergrijze daken van het Fleischmann model zijn weinig realistisch. Bovendien hadden de daken in het echt een andere kleur, nl. RAL 7005 muisgrijs (= Revell nr. 47). Vandaag de nieuwe transfers plaatsen, het dak van een tweede laag voorzien en het geheel weatheren. Wordt dus vervolgd.