De vraag was hoe de sporen en bestrating te maken. Voor asfalt en betonnen bestrating kan ik gewoon een plaat karton gebruiken en dan met potlood de sporen er op tekenen. Met de juiste veroudering kom ik dan tot de gewenste kleur. Voor dit diorama wilde ik wat anders, de meeste remises hebben stenen bestrating dus dat wil ik ook. Ik heb naar goede bruikbare foto's gezocht en een aantal op het juiste formaat afgedrukt en de sporen met potlood er op getekend maar dat was slecht zichtbaar. Toen heb ik geprobeerd de sporen met een bruine fijnschrijfer er op te tekenen en dat ging prima. Het probleem nu was dat die niet watervast is, de bestrating ook niet maar een dun laagje dunne houtlijm loste dat op. De bestrating werd wat blauw/groen maar dat lost later een laagje vuil wel weer op.

Dit word de VBS werkplaats en kantoor.

Dit word de loods, het is een lokloods van Heljan die een vriend aan mij gaf met de vraag of ik er wat mee kon. Dat ik er wat mee kon wist ik gelijk wel alleen wat en wanneer moest later blijken.

De bovenleiding door de deuren maak lijkend op de constructie die ze in Arnhem bij de trolley hallen gebruiken. In de bovenleiding zit een beweegbare arm die bij gesloten deuren aan de binnenkant naar beneden hangt. Als de deur omhoog gaat neemt een lepel aan de onderzijde van de deur de arm mee omhoog tot die het gat in de bovenleiding sluit. Om mijn diorama ga je de constructie aan de binnenkant niet zien omdat geen enkele deur volledig geopend is dus blijft het bij de constructie ervoor goed na te maken. Hiervoor zou ik eigenlijk nog even moeten hoe dat precies is opgehangen maar de enige mogelijkheid op de garage te komen is vannacht rond 1.00u terwijl 15min eerder met een bus vlak bij huis ben.
De achter zijde van het diorama is de achterzijde van een straat dus hier zullen veel achterzijdes van gebouwen komen met vele aanbouwen er aan en die moeten bijna volledig uit de kleine rommeldoos ontstaan.

Groetjes Michiel