Gelanceerd: DTS KeerPlus3 keerlusoplossing
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Gelanceerd: DTS KeerPlus3 keerlusoplossing
Vrienden,
Het was al even bekend maar het nieuwe product van Vincent en mij is nu gereed voor productie!!
DTS KeerPlus3
De eerste versie
De KeerPlus3 is een keerlusoplossing die volledig werkt op basis van stroomdetectie. Dus zonder kortsluiting! Nu is dit niet uniek, maar wat de KeerPlus3 zo bijzonder maakt is het gegeven dat hij functioneert op maar 3 secties. Tevens is de keerlus in beide richtingen te benaderen.
Hoe werkt dat?
De buitenste secties S1 en S3 worden gebruikt om de keerlus in de juiste richting te polariseren. Stel dat de loc S1 binnen rijd dan worden S2 en S3 gelijk gezet aan S1. Komt de loc vervolgens in S3 dan worden alleen S3 en S2 omgepoold waardoor S1 gereed blijft om een nieuwe loc te ontvangen. Andersom werkt het principe hetzelfde maar dan is S3 de eerste sectie. Niet onnodig te vermelden dat S2 de langste sectie is en de lengte heeft van de langste trein. S1 en S2 mogen net iets langer zijn als een loclengte, zeg maar 20 cm voor het gemak.
Op elke detectie schakelt de KeerPlus3 een contact waarmee je extern een functie kan aansturen. Denk daarbij aan een bezetmelder uitgang, een wissel, een relais of een led. Deze contacten zijn potentiaal vrij!
Waar we nog het meeste trots op zijn is de verwachte prijs van de module. Door de techniek zo simpel mogelijk te houden en veel smd techniek te gebruiken hebben we de kostprijs laag kunnen houden. Geen behuizing, geen poespas en gewoon via een dcc signaal te voeden.
Verwachte verkoopprijs € 30,-
De eerste succesvolle test:
Vincent gaat deze week de eerste serie produceren zodat deze uitgeleverd kan gaan worden aan de testers die zich via de nieuwsbrief eerder dit jaar hebben aangemeld. In de tussentijd zal ik mij gaan toeleggen op een handleiding en een tutorial video.
Verwachte release: April 2018
Ook op zeer korte termijn verwacht: DTS88
S88 bezetmeldmodule
No-nonsense S88 bezetmeldprint,
Geschatte verkoopprijs € 30,-
Verwachte release: Mei 2018
Het was al even bekend maar het nieuwe product van Vincent en mij is nu gereed voor productie!!
DTS KeerPlus3
De eerste versie
De KeerPlus3 is een keerlusoplossing die volledig werkt op basis van stroomdetectie. Dus zonder kortsluiting! Nu is dit niet uniek, maar wat de KeerPlus3 zo bijzonder maakt is het gegeven dat hij functioneert op maar 3 secties. Tevens is de keerlus in beide richtingen te benaderen.
Hoe werkt dat?
De buitenste secties S1 en S3 worden gebruikt om de keerlus in de juiste richting te polariseren. Stel dat de loc S1 binnen rijd dan worden S2 en S3 gelijk gezet aan S1. Komt de loc vervolgens in S3 dan worden alleen S3 en S2 omgepoold waardoor S1 gereed blijft om een nieuwe loc te ontvangen. Andersom werkt het principe hetzelfde maar dan is S3 de eerste sectie. Niet onnodig te vermelden dat S2 de langste sectie is en de lengte heeft van de langste trein. S1 en S2 mogen net iets langer zijn als een loclengte, zeg maar 20 cm voor het gemak.
Op elke detectie schakelt de KeerPlus3 een contact waarmee je extern een functie kan aansturen. Denk daarbij aan een bezetmelder uitgang, een wissel, een relais of een led. Deze contacten zijn potentiaal vrij!
Waar we nog het meeste trots op zijn is de verwachte prijs van de module. Door de techniek zo simpel mogelijk te houden en veel smd techniek te gebruiken hebben we de kostprijs laag kunnen houden. Geen behuizing, geen poespas en gewoon via een dcc signaal te voeden.
Verwachte verkoopprijs € 30,-
De eerste succesvolle test:
Vincent gaat deze week de eerste serie produceren zodat deze uitgeleverd kan gaan worden aan de testers die zich via de nieuwsbrief eerder dit jaar hebben aangemeld. In de tussentijd zal ik mij gaan toeleggen op een handleiding en een tutorial video.
Verwachte release: April 2018
Ook op zeer korte termijn verwacht: DTS88
S88 bezetmeldmodule
No-nonsense S88 bezetmeldprint,
Geschatte verkoopprijs € 30,-
Verwachte release: Mei 2018
-
- Berichten: 349
- Lid geworden op: 08 okt 2009 19:11
- Locatie: Hart van Overijssel
Re: Aankondiging: DTS KeerPlus3 keerlusoplossing
Zeer interessant.
Groeten,
Barry
Groeten,
Barry
N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32
Re: Aankondiging: DTS KeerPlus3 keerlusoplossing
Mr Domb,
Goed bezig hoor. Beetje concurrentie kan geen kwaad, heb je vast gedacht . Succes man!
J.
Goed bezig hoor. Beetje concurrentie kan geen kwaad, heb je vast gedacht . Succes man!
J.
Re: Aankondiging: DTS KeerPlus3 keerlusoplossing
Dat is goed nieuws.
Wil je bij de handleiding ook "denken" aan de draaischijf van Fleischmann (oud model)
Alvast bedankt.
Wil je bij de handleiding ook "denken" aan de draaischijf van Fleischmann (oud model)
Alvast bedankt.
Digitaal Z21-start sinds 09/2017. Analoog sinds 02/1990. Fleischmann picollo rails.
Re: Aankondiging: DTS KeerPlus3 keerlusoplossing
In het kader van "domme vragen bestaan niet"
Hoe verwacht jij gebruik te maken van de Keerplus en een Draaischijf...?
Want eigenlijk is die niet zo geschikt voor een draaischijf... (wat dat betreft eigenlijk geen enkele keerlus oplossing op basis van detectie)
Hoe verwacht jij gebruik te maken van de Keerplus en een Draaischijf...?
Want eigenlijk is die niet zo geschikt voor een draaischijf... (wat dat betreft eigenlijk geen enkele keerlus oplossing op basis van detectie)
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Aankondiging: DTS KeerPlus3 keerlusoplossing
Dat is inderdaad geen domme vraag, wel een goede. We zijn daar nog niet mee bezig geweest.FidOo schreef:In het kader van "domme vragen bestaan niet"
Hoe verwacht jij gebruik te maken van de Keerplus en een Draaischijf...?
Want eigenlijk is die niet zo geschikt voor een draaischijf... (wat dat betreft eigenlijk geen enkele keerlus oplossing op basis van detectie)
Als je de 9152c gebruikt dan heeft de brug al 3 secties, maar dan moet je wel weer 4 draden extra naar de brug brengen.
ALs je geen digitale besturing hebt voor je draaischijf zou je wel met een relais de polarisatie kunnend doen van de brug op basis van positie. Wel de vleugeltjes weghalen natuurlijk.
Is wel iets wat we zullen gaan onderzoeken, al word dat wel na de S88 module, want die wil ik ook in een GND versie hebben. Ik weet wel dat Littfinski een speciale module heeft voor zijn draaischrijfmodule die de polariteit omschakeld als bepaalde sporen worden bereikt:
https://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki ... =nl:tt-dec
De draaischijfmodule van Dinasys heeft dat volgens mij ook, of demodule van Kees dat ook heeft weet ik niet.
Re: Aankondiging: DTS KeerPlus3 keerlusoplossing
Ja maar 4 draden naar de brug gaat niet zo maar! Want dan kun je niet meer ongelimiteerd draaien. Dus die secties heb je niet veel aan, daarnaast zijn ze erg kort, en moet je langste lok wel precies tussen het stukje tussen de 2 secties passen (en stil gaan staan).
Ik zou dan eerder willen adviseren om de brug sectie 2 te maken, 10CM voor de brug sectie 1, en van alle afgaande sporen de eerste 10CM verbinden met sectie 3.
Maar eenvoudiger zou zijn om hier een keerlusmodule op basis van kortsluiting te gebruiken. Of je dit wilt is een ander verhaal.
Ik zou dan eerder willen adviseren om de brug sectie 2 te maken, 10CM voor de brug sectie 1, en van alle afgaande sporen de eerste 10CM verbinden met sectie 3.
Maar eenvoudiger zou zijn om hier een keerlusmodule op basis van kortsluiting te gebruiken. Of je dit wilt is een ander verhaal.
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Aankondiging: DTS KeerPlus3 keerlusoplossing
Ik denk dat je idee nog niet zo gek is Joost.
Heb zelf geen draaischijf maar als iemand dat eens zou willen testen hoor ik het graag!
Heb zelf geen draaischijf maar als iemand dat eens zou willen testen hoor ik het graag!
Re: Aankondiging: DTS KeerPlus3 keerlusoplossing
Ga binnenkort test stuk opzetten met testen van de draaischijf in Koploper...dus kan je keerlus erin meenemenmartindomburg schreef:Ik denk dat je idee nog niet zo gek is Joost.
Heb zelf geen draaischijf maar als iemand dat eens zou willen testen hoor ik het graag!
Groetjes Bjorn
N-Spoor,DCC,OC32.
Noord-Zuidbaan in opbouw
viewtopic.php?f=14&t=12616
Testbaan:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10590
Ontwerp Baanplan
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=10892
Noord-Zuidbaan in opbouw
viewtopic.php?f=14&t=12616
Testbaan:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10590
Ontwerp Baanplan
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=10892
-
- Berichten: 82
- Lid geworden op: 11 mar 2015 21:38
Re: Aankondiging: DTS KeerPlus3 keerlusoplossing
Ik lees dit en heb dus ook een oude draaischijf van fleischmann
en de brug krijgt steeds weer geen spanning
Ik wil dus eigenlijk de verbindings plaatjes al weg halen
maarmet keren heb je dus als je de ori draaden gebruikt sluiting
Want en de toegangs enloods sporen moeten dan aangesloten zijn
Als dit werkt ben ikgeinteresseerd
en de brug krijgt steeds weer geen spanning
Ik wil dus eigenlijk de verbindings plaatjes al weg halen
maarmet keren heb je dus als je de ori draaden gebruikt sluiting
Want en de toegangs enloods sporen moeten dan aangesloten zijn
Als dit werkt ben ikgeinteresseerd
Re: Aankondiging: DTS KeerPlus3 keerlusoplossing
Volgens Roco/Fleischmann uit het boekje modellbahn digital heb je een keerlusmodule nodig, als voorbeeld wordt de Lenz LK200 gegeven. Kan ook met de Digikeijs DR 410 of Rosoft xTreme.
Het weghalen van onderdelen is niet nodig.
Vandaar mijn vraag over de Keerlus oplossing.
De DTS keerlus leek mij wel wat....
Gaat om digitaal rijden en een draaischijf 9152.
Het weghalen van onderdelen is niet nodig.
Vandaar mijn vraag over de Keerlus oplossing.
De DTS keerlus leek mij wel wat....
Gaat om digitaal rijden en een draaischijf 9152.
Digitaal Z21-start sinds 09/2017. Analoog sinds 02/1990. Fleischmann picollo rails.
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Aankondiging: DTS KeerPlus3 keerlusoplossing
In theorie denk ik dat Joost gelijk heeft. Je maakt van de brug S2, het aanrijdspoor S1 en alle opstelsporen S3. Let wel dat je het deel voor de loods S3 maakt en het deel in de loods een andere melder geeft.
Misschien zou je de verschillende S3 secties met relais moeten schakelen via iTrain om te voorkomen dat er meerdere tegelijk worden geactiveerd. Maar dit is een theorie.
Doorgaans zou een brug alleen via kortsluitdetectie gepoold kunnen worden namelijk.
Maar ik mis de info of er een dcc controller aan de draaischijf hangt?
Misschien zou je de verschillende S3 secties met relais moeten schakelen via iTrain om te voorkomen dat er meerdere tegelijk worden geactiveerd. Maar dit is een theorie.
Doorgaans zou een brug alleen via kortsluitdetectie gepoold kunnen worden namelijk.
Maar ik mis de info of er een dcc controller aan de draaischijf hangt?
Re: Aankondiging: DTS KeerPlus3 keerlusoplossing
Hoi Martin,
Er hangt verder niets aan de draaischijf.
Zie foto.
Er hangt verder niets aan de draaischijf.
Zie foto.
- Bijlagen
-
- Keerlus.jpg (68.59 KiB) 6597 keer bekeken
Digitaal Z21-start sinds 09/2017. Analoog sinds 02/1990. Fleischmann picollo rails.
Re: Aankondiging: DTS KeerPlus3 keerlusoplossing
Als je weet hoe het met de Rosoft kan, weet je het met deze ook. Aangezien de manier van detecteren en omschakelen exact gelijk is. (alleen gebruikt DTS een truckje om 2 secties minder nodig te hebben)Stoom schreef:Volgens Roco/Fleischmann uit het boekje modellbahn digital heb je een keerlusmodule nodig, als voorbeeld wordt de Lenz LK200 gegeven. Kan ook met de Digikeijs DR 410 of Rosoft xTreme.
Het weghalen van onderdelen is niet nodig.
Vandaar mijn vraag over de Keerlus oplossing.
De DTS keerlus leek mij wel wat....
Gaat om digitaal rijden en een draaischijf 9152.
De LK200 en DR410 werken op een heel ander principe. Dat is op basis van Kortsluiting. Hier heb je geen Secties nodig. Daarom zijn deze veel eenvoudiger in gebruik bij je draaischijf.
Ergens vermoed ik dat je niet helemaal het verschil tussen deze 2 methodes begrijpt. Of niet weet welke Module, welke Methode gebruikt.
Eitherway: draaischijf zonder digitale bediening met geintegreerde omschakeling zou ik willen adviseren eerder voor de Digikeijs module gaan. Puur vanwege de eenvoud van aansluiten en naar mijn gevoel "gebrek" van inzicht in de werking van deze componenten.
Re: Aankondiging: DTS KeerPlus3 keerlusoplossing
Hoi FidOo,
Bedankt voor je antwoord.
Ben een beginner op het gebied van digitaal rijden, gebruik geen computer voor de aansturing.
Weet inderdaad het verschil niet, volgens mij is het altijd op basis van kortsluiting....
De keerlus-module die werkt op basis van stroomdetectie zorgt dat het keerlus-spoor automatisch de juiste polariteit krijgt, zonder dat er een kortsluiting ontstaat.
De genoemde Digikeijs module is niet meer te koop, ze zijn wel druk met het ontwikkelen van een nieuwe module.
Gebruik de standaard meegeleverde besturing voor de draaischijf en wil het eenvoudig en goedkoop houden.
Groet,
Stoom
Bedankt voor je antwoord.
Ben een beginner op het gebied van digitaal rijden, gebruik geen computer voor de aansturing.
Weet inderdaad het verschil niet, volgens mij is het altijd op basis van kortsluiting....
De keerlus-module die werkt op basis van stroomdetectie zorgt dat het keerlus-spoor automatisch de juiste polariteit krijgt, zonder dat er een kortsluiting ontstaat.
De genoemde Digikeijs module is niet meer te koop, ze zijn wel druk met het ontwikkelen van een nieuwe module.
Gebruik de standaard meegeleverde besturing voor de draaischijf en wil het eenvoudig en goedkoop houden.
Groet,
Stoom
Digitaal Z21-start sinds 09/2017. Analoog sinds 02/1990. Fleischmann picollo rails.
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Aankondiging: DTS KeerPlus3 keerlusoplossing
Bij nader inzien is het helemaal niet mogelijk via stroomdetectie oplossingen.
Het gaat goed als de loc s1 binnen rijd, dan worden s2 en s3 gezet. (S2 is de brug)
Maar dan gaat de brug draaien en staat die ineens 180 graden dus andersom en rijd de loc weg naar S3, die dan dus anders is gepoold als de brug. Ook s1 staat dan verkeerd gepoold, hij poolt hem pas om als de loc op s3 rijd.
Enige oplossing is kortsluitdetectie zoals de Lenz LK200
De beste manier is een controller zoals die van Littfinkski, dan heb je het goed geregeld.
Of Dinamo nemen
Groetjes
Het gaat goed als de loc s1 binnen rijd, dan worden s2 en s3 gezet. (S2 is de brug)
Maar dan gaat de brug draaien en staat die ineens 180 graden dus andersom en rijd de loc weg naar S3, die dan dus anders is gepoold als de brug. Ook s1 staat dan verkeerd gepoold, hij poolt hem pas om als de loc op s3 rijd.
Enige oplossing is kortsluitdetectie zoals de Lenz LK200
De beste manier is een controller zoals die van Littfinkski, dan heb je het goed geregeld.
Of Dinamo nemen
Groetjes
Re: Aankondiging: DTS KeerPlus3 keerlusoplossing
Bedankt voor de oplossingen.
Ga verder kijken wat voor mij de beste oplossing is.
Voorlopig geen Dinamo... dat kost me op dit moment teveel.
Ga verder kijken wat voor mij de beste oplossing is.
Voorlopig geen Dinamo... dat kost me op dit moment teveel.
Digitaal Z21-start sinds 09/2017. Analoog sinds 02/1990. Fleischmann picollo rails.
Re: Aankondiging: DTS KeerPlus3 keerlusoplossing
DTC van Dinasys om de draaischijf te besturen. Werkt perfect in combinatie met DCC. Kost wat, maar dan heb je ook wat
Grtz.
Peter
Grtz.
Peter
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Aankondiging: DTS KeerPlus3 keerlusoplossing
Het gaat niet lang meer duren,
IMG_20180328_203947 by Martin Domburg, on Flickr
Vandaag heb ik de nieuwe demomodule in elkaar gezet.
De demobak heeft uiteraard de KeerPlus3 en een keerlus waarover twee locs in beide richtingen gaan pendelen. De module is zo goed als klaar nu:
Even een snel filmpje gemaakt
In het midden van de keerlus zie je de KeerPlus3 module. De rode leds moeten straks zichtbaar gaan maken hoe de keerlus secties gepoold worden. Het zijn twee kleuren leds die door de Hpp4 relaiskaart erboven worden geschakeld tussen rood/groen. Om dat zichtbaar te maken moet ik de aansturing van de ompool relais aftakken van de print en via versterkers aansluiten op de ingangen van de HPP4. Dat gaan we zaterdag fixen Devolpment trucje zeg maar.
De secties worden nu nog terug gemeld op een Digikeijs DR4088LN bezetmelder, totdat onze eigen S88 module gereed is.
Links zie je ook nog de ASB servo controller die aangestuurd word door een DR4018 schakeldecoder. De automatisering gebeurd met een combinatie van DR5000 en iTrain die draait op de nieuwe Raspberry Pi3b+ computer. Gemonteerd achterop een 7"touchscreen.
De twee locs pendelen heerlijk over de keerlus heen en weer in beide richtingen.
Maandag gaan de eerste serie naar een aantal testers toe en zal ik me gaan richten op het schrijven van de manual. Als dat klaar is en de testers vinden niks bijzonders gaan we de module lanceren. In eerste instantie in een kleine oplage, maar dat zal snel worden uitgebreid.
Deze demo is volgend weekend 7 & 8 april alvast te bewonderen op de Modeltreinbeurs in Gouda!!
IMG_20180328_203947 by Martin Domburg, on Flickr
Vandaag heb ik de nieuwe demomodule in elkaar gezet.
De demobak heeft uiteraard de KeerPlus3 en een keerlus waarover twee locs in beide richtingen gaan pendelen. De module is zo goed als klaar nu:
Even een snel filmpje gemaakt
In het midden van de keerlus zie je de KeerPlus3 module. De rode leds moeten straks zichtbaar gaan maken hoe de keerlus secties gepoold worden. Het zijn twee kleuren leds die door de Hpp4 relaiskaart erboven worden geschakeld tussen rood/groen. Om dat zichtbaar te maken moet ik de aansturing van de ompool relais aftakken van de print en via versterkers aansluiten op de ingangen van de HPP4. Dat gaan we zaterdag fixen Devolpment trucje zeg maar.
De secties worden nu nog terug gemeld op een Digikeijs DR4088LN bezetmelder, totdat onze eigen S88 module gereed is.
Links zie je ook nog de ASB servo controller die aangestuurd word door een DR4018 schakeldecoder. De automatisering gebeurd met een combinatie van DR5000 en iTrain die draait op de nieuwe Raspberry Pi3b+ computer. Gemonteerd achterop een 7"touchscreen.
De twee locs pendelen heerlijk over de keerlus heen en weer in beide richtingen.
Maandag gaan de eerste serie naar een aantal testers toe en zal ik me gaan richten op het schrijven van de manual. Als dat klaar is en de testers vinden niks bijzonders gaan we de module lanceren. In eerste instantie in een kleine oplage, maar dat zal snel worden uitgebreid.
Deze demo is volgend weekend 7 & 8 april alvast te bewonderen op de Modeltreinbeurs in Gouda!!
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Aankondiging: DTS KeerPlus3 keerlusoplossing
De eerste printen zijn uitgeleverd aan de testers, na komend weekend krijgen nog een aantal testers de print toegestuurd. Voor wie alvast de print wil zien werken:
Komend weekend op de beurs in Gouda is hij live te bewonderen.
Zo ziet het aansluitschema eruit:
Komend weekend op de beurs in Gouda is hij live te bewonderen.
Zo ziet het aansluitschema eruit:
Re: Aankondiging: DTS KeerPlus3 keerlusoplossing
Waarom de voeding niet rechtstreeks van het DCC signaal afnemen.? Zit toch al op de print .
Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Re: Aankondiging: DTS KeerPlus3 keerlusoplossing
ja je had daar ook ipv van 12-16volt, 3.3 -5 volt kunnen doen met een micro sd stekker bijvoorbeeld
dan scheelt het je hoop voorschakel componenten die je nu nodig hebt voor de ic, die daarnaast ook nog eens hoop warmte afgeven
dan scheelt het je hoop voorschakel componenten die je nu nodig hebt voor de ic, die daarnaast ook nog eens hoop warmte afgeven
De bouw van mijn baan op het forum: baan
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Aankondiging: DTS KeerPlus3 keerlusoplossing
Staat er ook gewoon bij, 12-16V AC/DC of DCC. Je kan dus ook gewoon de voeding pakken van je rails. Echter ben ik daar geen voorstander van om je railbooster te gaan belasten met het vermogen van accesoires. Maar dat is een ieder zijn eigen keuze.dentheo schreef:Waarom de voeding niet rechtstreeks van het DCC signaal afnemen.? Zit toch al op de print .
Elke spanning word gewoon gelijkgericht naar een stabiele 5V dc op de print zelf om de werken.
Dat lijkt me nu niet echt een goede basis voor de gemiddelde gebruiker denk je niet. De oplossing is bedoeld om simpel te kunnen toepassen voor elk niveau van electronica kennis.ja je had daar ook ipv van 12-16volt, 3.3 -5 volt kunnen doen met een micro sd stekker kost het je hoop omschakel componenten voor je ic die je nu gebruikt en warmte