Nog even wat nieuws van het front
Het probleem met de BR 01 liet mij niet los, mede omdat ik mij niet kon voorstellen dat zo'n fleischmann lokje niet goed kan functioneren
op de fleischmann rails en wissels.
Zie topic;
viewtopic.php?f=18&t=12854
Dus het lokje maar weer eens uit elkaar gehaald om te kijken of ik het probleem met het doorlopen
van de krappe bochten en gebogen wissels (R1/R2) kon verbeteren of oplossen.
Bij nadere inspectie van het onderstel, nadat ik het lokje uit elkaar had liggen, leken mij de linker en rechter wielen wat ver uit elkaar te staan.
Met een stukje rechte rail was te zien dat de loop wel goed was.
Echter met een R1 bocht was duidelijk te zien dat de wielen wat krapper kwamen te zitten binnen de 2 railstaven, waardoor er dus frictie ontstaat bij de wielen.
Deze constatering leek mij voldoende aanleiding om de afstand tussen de 3 linker en 3 rechter wielen wat kleiner te maken en dat eens te gaan proberen.
Ook loste ik hier meteen het probleem op dat een van de veertjes zo af en toe tussen het chassis en het wiel belandde. Nu was de ruimte krapper en is die kans een stuk kleiner geworden.
In eerste instantie een testrondje gemaakt met allen het chassis, maar dit was niet zo'n success aangezien er te weinig gewicht op de wielen komt en er dus slecht contact met de baan was.
Dus het lokje weer helemaal in elkaar gezet en de eerste proefrondjes gaan rijden.
En inderdaad . . . bij de rechtsom rondjes liep het lokje zonder problemen door de bochten en de gebogen wissels.
Wat gevarieerd met de snelheid en ook bij lage snelheid bleef hij zijn rondjes maken.
Probleem opgelost zou je zeggen . . . . helaas niet helemaal waar, want bij de linksom rondjes liep hij zo nu en dan toch nog vast en ontspoorde hij zelfs 2 keer.
Toen de schroefjes aan de onderzijde iets losser gezet omdat ik de indruk had dat het lokje wat stroef van links naar recht bewoog.
Dit gaf al een beter resultaat te zien. Als laatste ook de ligging en verbindingen van de rails en vooral in de bochten heel nauwkeurig neergelegd.
Dit laatste zorgde ervoor dat het lokje nu zowel rechts- als linksom goed door bochten en wissels liep.
Alleen bij een redelijk hoge snelheid gaat het lokje niet zo goed door de krappe bochten en gaat hij teveel hellen, waardoor hij contact met de baan verliest. Maar dit type lok rijd ik toch niet op die snelheid en dus voor mij niet echt een probleem.
Dus uiteindelijk is het probleem toch opgelost
Het is een heel verhaal geworden en heeft mij aardig wat tijd gekost, maar het werkt nu allemaal wel naar behoren.
Moraal van het verhaal v.w.b. mijn ervaring met de BR 01.10:
1. de 3 linker en rechter wielen mogen niet te ver uit elkaar staan i.v.m. frictie in krappe bochten en de contacten die tussen chassis en wiel kunnen belanden.
2. Het lokje en het onderstel moet soepel (als een slang) van links naar rechts kunnen bewegen, dus de schroefjes niet te strak zetten en zorgen dat het onderstel en tender lekker soepel beweegt.
3. de snelheid in vooral krappe bochten en wissels mag niet te hoog zijn, omdat de lok nogal de neiging heeft te gaan hellen door het relatief hoge zwaartepunt en dus contact verliest met de baan.
4. zorg ervoor dat alle bochten en rails heel precies liggen zonder afwijkingen, want deze lok is daar erg gevoelig voor.
Hieronder nog wat fotootjes en een paar filmpjes van de langzame loop door de bochten en de gebogen wissels.
Ook nog wat filmpjes van de Fleischmann WerksLok Köf met de DH10C-3 decoder na de ombouw