Ombouw diverse Fleischmann lokjes naar Digitaal. Laatste nieuws; Ombouw FM BR212 naar digitaal met DH10C
Ombouw diverse Fleischmann lokjes naar Digitaal. Laatste nieuws; Ombouw FM BR212 naar digitaal met DH10C
Vandaag maar eens de stoute schoenen aangetrokken en een analoog e-lokje op de kop getikt.
Het is een E-Lok van Fleischmann geworden de 7380 BR 151 032-0.
De bedoeling is dat ik deze om ga bouwen naar digitaal DCC, zodat hij geschikt wordt om op mijn toekomstige baan te gaan
gebruiken i.c.m. de z21.
Voor mij is alles nieuw v.w.b. het digitale gebeuren, dus best wel spannend.
Dus eerst maar eens begonnen met het demonteren van de lok en goed kijken hoe alles zit.
Ondertussen heb ik ook al heel wat gelezen op het internet over de digitale techniek en het ombouwen van analoge loks naar digitaal.
Dus ik durf het inmiddels wel aan daar zelf ook eens mee te beginnen
Over de keuze van een decoder voor deze lok ben ik nog wat onzeker.
Ik lees er zo veel over en er is zo veel aanbod, zodat het voor mij toch lastig is een keuze hierin te maken.
Wat is goed, wat past, etc. etc.
Gelezen over de DCX74/75, ESU lokpilot micro V4.0 DCC, en nog wat andere decoders.
Eveneens wil ik de lampjes gaan vervangen door LED's en kijken naar de mogelijkheid van sluitverlichting.
Maar misschien kunnen jullie mij nog een beetje helpen met wat de beste keuze is voor deze lok v.w.b. de decoder en LED's
Hier alvast wat fotootjes van mijn uitdaging;
Het is een E-Lok van Fleischmann geworden de 7380 BR 151 032-0.
De bedoeling is dat ik deze om ga bouwen naar digitaal DCC, zodat hij geschikt wordt om op mijn toekomstige baan te gaan
gebruiken i.c.m. de z21.
Voor mij is alles nieuw v.w.b. het digitale gebeuren, dus best wel spannend.
Dus eerst maar eens begonnen met het demonteren van de lok en goed kijken hoe alles zit.
Ondertussen heb ik ook al heel wat gelezen op het internet over de digitale techniek en het ombouwen van analoge loks naar digitaal.
Dus ik durf het inmiddels wel aan daar zelf ook eens mee te beginnen
Over de keuze van een decoder voor deze lok ben ik nog wat onzeker.
Ik lees er zo veel over en er is zo veel aanbod, zodat het voor mij toch lastig is een keuze hierin te maken.
Wat is goed, wat past, etc. etc.
Gelezen over de DCX74/75, ESU lokpilot micro V4.0 DCC, en nog wat andere decoders.
Eveneens wil ik de lampjes gaan vervangen door LED's en kijken naar de mogelijkheid van sluitverlichting.
Maar misschien kunnen jullie mij nog een beetje helpen met wat de beste keuze is voor deze lok v.w.b. de decoder en LED's
Hier alvast wat fotootjes van mijn uitdaging;
Laatst gewijzigd door Rebel op 28 apr 2019 00:23, 10 keer totaal gewijzigd.
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
DR5000, 2xDR4088, 4xDR4018, MM, BR221, BR642s, BR140, BR401, BR212, NS351, S3/5 M3005, S3/5 M3010, S3/6, RH1116, BR18, 2xBR103, NS3851, NS1127, NS1855, BR E93
DR5000, 2xDR4088, 4xDR4018, MM, BR221, BR642s, BR140, BR401, BR212, NS351, S3/5 M3005, S3/5 M3010, S3/6, RH1116, BR18, 2xBR103, NS3851, NS1127, NS1855, BR E93
Re: Ombouw Fleischmann 7380 BR 151 032-0 naar Digitaal
https://www.1zu160.net/digital/einbaubsp/gfn-151.php
kijk hier eens naar
zelf gebruik ik graag de smd-ledjes van digikeijs
succes er mee
groetjes
HenkOIA
kijk hier eens naar
zelf gebruik ik graag de smd-ledjes van digikeijs
succes er mee
groetjes
HenkOIA
Re: Ombouw Fleischmann 7380 BR 151 032-0 naar Digitaal
Ik zou er een Doehler en Haass DH10C in zetten, net zoals op het voorbeeld van 1zu160
Voor ledjes heb ik ooit eens 10x 10st zakjes wit en 10x 10st zakjes rood 0603 besteld bij Ledbaron via ebay.
Beide met draadjes er al aan.
Voor ledjes heb ik ooit eens 10x 10st zakjes wit en 10x 10st zakjes rood 0603 besteld bij Ledbaron via ebay.
Beide met draadjes er al aan.
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Ombouw Fleischmann 7380 BR 151 032-0 naar Digitaal
De DH10c is inderdaad een mooie optie, je kan de decoder zo plat op de printplaat leggen. Een N45 van Kuehn kan ook eventueel.
Alle andere decoder behoeven freeswerk.
Controleer wel eben de motorop vonkvorming, ziet je blauwe vonken (electrische vonk tussen koolborstel en collector) is er niks aan de hand, bij wit/gele vonken dan de collector eerst reinigen en reviseren. Dan verbrand je namelijk koolstof
Alle andere decoder behoeven freeswerk.
Controleer wel eben de motorop vonkvorming, ziet je blauwe vonken (electrische vonk tussen koolborstel en collector) is er niks aan de hand, bij wit/gele vonken dan de collector eerst reinigen en reviseren. Dan verbrand je namelijk koolstof
Ombouw Fleischmann 7380 BR 151 032-0 naar Digitaal. Laatste nieuws; Ombouw geslaagd!
Even een update van het front.
Aangezien ik toch wat huiverig was om gelijk een decoder online te bestellen, heb ik een speciaalzaak opgezocht om daar te kijken naar de
verschillende opties. Daar hadden ze eigenlijk alleen de ESU decoders.
In eerste instantie kwam een ESU micro of Nano decoder in aanmerking, die qua formaat zou moeten passen.
Nadeel van deze hele kleine decoders is wel dat ze een vrij beperkt vermogen hebben.
Na een beetje wikken en wegen toch besloten om voor een exemplaar te gaan met wat meer vermogen en dus iets groter qua formaat.
Aangezien ik ook de bestaande lampjes voorlopig handhaaf is een beetje extra capaciteit geen overbodige luxe.
Dus om geen extra risico hiermee te lopen uiteindelijk gekozen voor de ESU 54610 decoder met als consequentie dat er wel wat freeswerk
nodig is om hem in te bouwen.
Dus enthousiast aan de slag gegaan.
Eerst eens goed gekeken waar ik de decoder het beste kon positioneren. Na ook wat op internet gelezen te hebben besloten voor de
methode om de decoder wat meer aan de achterzijde in te bouwen en de benodigde ruimte weg te frezen van het chassis i.c.m. het inkorten
van de bestaande printplaat.
Eerste de zaken goed opgemeten en afgetekend en vervolgens met de dremel het overtollige metaal van het chassis weggefreesd.
Daarna ook de printplaat ingekort en de overbodige koperbanen onderbroken.
Na het eerste freeswerk de decoder er provisorisch in gezet en het lokje in elkaar gezet voor de juiste passing.
Het bleek meteen goed te passen, maar het had ook geen mm krapper moeten zijn. Beginners geluk zullen we maar zeggen
Door het inkorten van het printplaatje kwam ook de pluspool van het achterste lampje te vervallen en dus gekozen om het daarvoor bestemde gele draadje van de decoder rechtstreeks aan het lampje vast te maken. Ook de veertjes voor de bovenleiding zijn daardoor vervallen.
Op zich voor mij niet erg aangezien ik geen bovenleiding ga gebruiken om te rijden, misschien alleen voor de looks.
Vervolgens de benodigde draden van de decoder vastgesoldeerd op de printplaat.
Toen kwam natuurlijk het spannendste moment . . . . de eerste proefrit
En jawel hoor bingo, even op adres 3 instellen en rijden.
In eerste instantie wel een klein probleempje omdat de rijrichting niet correspondeerde met de lampjes.
Dus toen de motor bedrading nog even omgepoold.
Nadat alles technisch leek te werken begonnen aan het definitief monteren van alle componenten, zoals ook het achterste lampje wat
nu op een iets andere manier moest worden vastgezet. Gekozen om hiervoor een klein slukje foam te gebruiken welke ik achter
het lampje heb geklemd, zodat deze goed contact maakte. Daarna aan de bovenzijde een stukje dubbelzijdig plakband om het op z'n plek te houden.
Mijn volgende fase wordt het bestuderen van de verschillende programmeer mogelijkheden en instellingen van de decoder, zodat ik de lok
zo optimaal mogelijk kan laten rijden.
Zie hieronder de foto's van het hele gebeuren van start tot finish
Ook nog even wat specs van de ESU 54610 Decoder
Aangezien ik toch wat huiverig was om gelijk een decoder online te bestellen, heb ik een speciaalzaak opgezocht om daar te kijken naar de
verschillende opties. Daar hadden ze eigenlijk alleen de ESU decoders.
In eerste instantie kwam een ESU micro of Nano decoder in aanmerking, die qua formaat zou moeten passen.
Nadeel van deze hele kleine decoders is wel dat ze een vrij beperkt vermogen hebben.
Na een beetje wikken en wegen toch besloten om voor een exemplaar te gaan met wat meer vermogen en dus iets groter qua formaat.
Aangezien ik ook de bestaande lampjes voorlopig handhaaf is een beetje extra capaciteit geen overbodige luxe.
Dus om geen extra risico hiermee te lopen uiteindelijk gekozen voor de ESU 54610 decoder met als consequentie dat er wel wat freeswerk
nodig is om hem in te bouwen.
Dus enthousiast aan de slag gegaan.
Eerst eens goed gekeken waar ik de decoder het beste kon positioneren. Na ook wat op internet gelezen te hebben besloten voor de
methode om de decoder wat meer aan de achterzijde in te bouwen en de benodigde ruimte weg te frezen van het chassis i.c.m. het inkorten
van de bestaande printplaat.
Eerste de zaken goed opgemeten en afgetekend en vervolgens met de dremel het overtollige metaal van het chassis weggefreesd.
Daarna ook de printplaat ingekort en de overbodige koperbanen onderbroken.
Na het eerste freeswerk de decoder er provisorisch in gezet en het lokje in elkaar gezet voor de juiste passing.
Het bleek meteen goed te passen, maar het had ook geen mm krapper moeten zijn. Beginners geluk zullen we maar zeggen
Door het inkorten van het printplaatje kwam ook de pluspool van het achterste lampje te vervallen en dus gekozen om het daarvoor bestemde gele draadje van de decoder rechtstreeks aan het lampje vast te maken. Ook de veertjes voor de bovenleiding zijn daardoor vervallen.
Op zich voor mij niet erg aangezien ik geen bovenleiding ga gebruiken om te rijden, misschien alleen voor de looks.
Vervolgens de benodigde draden van de decoder vastgesoldeerd op de printplaat.
Toen kwam natuurlijk het spannendste moment . . . . de eerste proefrit
En jawel hoor bingo, even op adres 3 instellen en rijden.
In eerste instantie wel een klein probleempje omdat de rijrichting niet correspondeerde met de lampjes.
Dus toen de motor bedrading nog even omgepoold.
Nadat alles technisch leek te werken begonnen aan het definitief monteren van alle componenten, zoals ook het achterste lampje wat
nu op een iets andere manier moest worden vastgezet. Gekozen om hiervoor een klein slukje foam te gebruiken welke ik achter
het lampje heb geklemd, zodat deze goed contact maakte. Daarna aan de bovenzijde een stukje dubbelzijdig plakband om het op z'n plek te houden.
Mijn volgende fase wordt het bestuderen van de verschillende programmeer mogelijkheden en instellingen van de decoder, zodat ik de lok
zo optimaal mogelijk kan laten rijden.
Zie hieronder de foto's van het hele gebeuren van start tot finish
Ook nog even wat specs van de ESU 54610 Decoder
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
DR5000, 2xDR4088, 4xDR4018, MM, BR221, BR642s, BR140, BR401, BR212, NS351, S3/5 M3005, S3/5 M3010, S3/6, RH1116, BR18, 2xBR103, NS3851, NS1127, NS1855, BR E93
DR5000, 2xDR4088, 4xDR4018, MM, BR221, BR642s, BR140, BR401, BR212, NS351, S3/5 M3005, S3/5 M3010, S3/6, RH1116, BR18, 2xBR103, NS3851, NS1127, NS1855, BR E93
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Ombouw Fleischmann 7380 BR 151 032-0 naar Digitaal. Laatste nieuws; Ombouw geslaagd!
Ff serieus, lekkere speciaalzaak zeg dat ze je de LokPilot veropen, die is voor H0 locs. Een beetje specialist had je de ESU LokPilot micro v4 verkocht. Deze is veeeel kleiner en nu heb je onterecht een boel gewicht weggehaald.
Sorry dat ik het zeg maar dit vind ik echt heel slecht van deze winkelier. Wil niet lomp overkomen, jij kan er ook niets aan doen, maar ik maak me hier best wel boos om. Blijkt maar weer dat winkeliers liever dozen schuiven dan goeden gedegen dviseren met verstand van zaken. Sowieso is een speciaalzaak met maar 1 merk decoders geen speciaalzaak. Men gaat voor advies erheen in goed vertrouwen en krijgt dan dit....
En qua vermogen, de micro kan 800ma leveren. Deze loc vraagt hoogstens 200mA. Ik snap dat je spullen wilt zien maar de echte specialisten heb je hier allang van het juiste advies voorzien. Een bezoekje aan Houten vandaag had je echt veel werk bespaard.
Even voor jezelf, ombouw is wel netjes gedaan
Sorry dat ik het zeg maar dit vind ik echt heel slecht van deze winkelier. Wil niet lomp overkomen, jij kan er ook niets aan doen, maar ik maak me hier best wel boos om. Blijkt maar weer dat winkeliers liever dozen schuiven dan goeden gedegen dviseren met verstand van zaken. Sowieso is een speciaalzaak met maar 1 merk decoders geen speciaalzaak. Men gaat voor advies erheen in goed vertrouwen en krijgt dan dit....
En qua vermogen, de micro kan 800ma leveren. Deze loc vraagt hoogstens 200mA. Ik snap dat je spullen wilt zien maar de echte specialisten heb je hier allang van het juiste advies voorzien. Een bezoekje aan Houten vandaag had je echt veel werk bespaard.
Even voor jezelf, ombouw is wel netjes gedaan
Re: Ombouw Fleischmann 7380 BR 151 032-0 naar Digitaal. Laatste nieuws; Ombouw geslaagd!
Hoi,
In eerste instantie kwam een ESU micro of Nano decoder in aanmerking, die qua formaat zou moeten passen.
Denk niet dat je meteen een winkelier moet afbranden. Wat klant wil. Mag iets genuanceerder naar mijn mening.Na een beetje wikken en wegen toch besloten om voor een exemplaar te gaan met wat meer vermogen en dus iets groter qua formaat.
Met groet Rob
Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Re: Ombouw Fleischmann 7380 BR 151 032-0 naar Digitaal. Laatste nieuws; Ombouw geslaagd!
@@Rebel ik denk dat Martin wel een punt heeft, althans ik begrijp dat je zelf voor die h0 decoder hebt gekozen dus die winkelier kan hier misschien niks aan doen. Maar dat extra vermogen heb je dus absoluut niet nodig. Heeft ook helemaal geen zin want als je motor meer als 500ma zou gebruiken dan is er echt iets mis met de motor. Dus je kunt zelfs beter een lichtere decoder nemen die eerder beveiligd. Hierdoor voorkom je dat je motor kapot gaat of er andere schade ontstaat door oververhitting.
Zal allemaal niet zo'n vaard lopen dat je nu denkt.. Shit straks vliegt ie in de fik ofzo dus lekker laten voor wat het is. Maar voor een volgende ombouw lekker de schaal N decoder nemen. Scheelt je een boel gedoe.
Verder inderdaad netjes gewerkt.
Zal allemaal niet zo'n vaard lopen dat je nu denkt.. Shit straks vliegt ie in de fik ofzo dus lekker laten voor wat het is. Maar voor een volgende ombouw lekker de schaal N decoder nemen. Scheelt je een boel gedoe.
Verder inderdaad netjes gewerkt.
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Ombouw Fleischmann 7380 BR 151 032-0 naar Digitaal. Laatste nieuws; Ombouw geslaagd!
Ja sorry, weet dat het genuanceerder kan. Maar dit valt voor mij echt verkeerd. Iemand gaat voor goed advies naar een winkel en die krijgt dan dit. Tuurlijk is het wat de klant wilt, zijn keuze, maar een specialist zou op zijn minst door kunnen vragen en daarop adviseren dat er betere opties zijn. Naar mijn mening een verplichte service, de realiteit is helaas anders.
De klant krijgt de keuze uit een nano (die in dit geval waarschijnlijk na een 10s in rook was opgegaan) of een decoder voor H0 locs. Terwijl ESU een micro versie heeft... Dan heb ik wel heel veel moeite positief te blijven
De klant krijgt de keuze uit een nano (die in dit geval waarschijnlijk na een 10s in rook was opgegaan) of een decoder voor H0 locs. Terwijl ESU een micro versie heeft... Dan heb ik wel heel veel moeite positief te blijven
Re: Ombouw Fleischmann 7380 BR 151 032-0 naar Digitaal. Laatste nieuws; Ombouw geslaagd!
Heren,
De keuze was reuze. Ik begrijp de op- en aanmerkingen, maar iedereen is niet thuis in het n geweld. Het lijkt mij een keuze van de klant zelf en wat moet je dan als verkoper? Belangrijkste is: de loc rijd ! Voor de volgende ombouw kan rebel meenemen dat een esu micro, D&H DH10c of ...... voldoende is voor een n spoor loc. Iedereen blijIn eerste instantie kwam een ESU micro of Nano decoder in aanmerking, die qua formaat zou moeten passen
Met groet Rob
Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Re: Ombouw Fleischmann 7380 BR 151 032-0 naar Digitaal. Laatste nieuws; Ombouw geslaagd!
Bedankt voor jullie reacties
Een ding is zeker positief . . . het brengt wel leven in de brouwerij
Misschien toch even een aantal zaken verduidelijken, want een ieder heeft hier wel een beetje gelijk.
Allereerst de winkelier heeft mij zeker wel goed voorgelicht als het gaat om de mogelijkheden en heeft mij ook gewezen op een
aantal voor en nadelen van de verschillende decoders.
In eerste instantie werd de nano voorgesteld, waarvan hij zeker wist dat die in mijn lokje moest gaan passen.
Deze had hij op voorraad maar vertelde er wel meteen bij dat het vermogen van de nano enigzins beperkt is en dat hij
mij niet kon garanderen of dat wel of niet tot schade zou leiden gezien het vermogen. Ik had mijn lokje ook niet meegenomen, wat het dan
ook moeilijker maakt om het goed te kunnen beoordelen.
Zo kwam onder andere ook het wel of niet handhaven van de originele lampjes nog ter sprake en de vervanging door led,
omdat dat ook het vermogen enigszins terugdringt. Zodoende kwam ook de micro nog ter sprake en kwam naast de nano ook de micro op de toonbank te liggen, welke net ietsje meer vermogen had.
Het was uiteindelijk mijn eigen beslissing om toch te kiezen voor iets meer vermogen en te gaan voor, wat bleek, de gewone H0 uitvoering.
Ik wilde na een week hard werken graag lekker gaan knutselen in het weekend en dus zekerheid dat dan ook alles zou gaan werken.
Dat heeft dus ook geleid tot een ietwat overhaaste beslissing te gaan voor de ESU 54610.
Zo blijkt achteraf, dat ik in ieder geval ook mijn NewBie status eer heb aangedaan
Dus ik heb al weer een hoop geleerd van jullie , maar vooral over mijzelf
Er zijn hier wel meer dan een dozijn aan oude gezegden van toepassing denk ik
Goede raad in de wind slaan
Door schade en schande word je wijs
Haastige spoed is zelden goed
Al doende leert men
.......
....
..
.
Persoonlijk ben ik overigens wel van mening dat de winkelier in deze goed advies gegeven heeft en ook de tijd genomen heeft het goed uit te leggen. Dat een winkelier zich beperkt tot een een of een paar merken waar hij/zijn goede ervaringen mee heeft kan ik mij ook wel voorstellen.
Het is toch al erg moeilijk om je hoofd boven water te houden met een winkel, voorraad en een marge van amper een paar euro.
Dus in mijn ogen heeft hij het prima gedaan !!!
Bij de meeste grootwinkelbedrijven van tegenwoordig weten ze alleen het gangpad te noemen waar het ligt en moeten zij zelf de gebruiksaanwijziging lezen of googlelen om uitleg te geven aan de klant
Ik brei er nu een einde aan, want anders gaat de discussie de verkeerde kant op
Een ding is zeker positief . . . het brengt wel leven in de brouwerij
Misschien toch even een aantal zaken verduidelijken, want een ieder heeft hier wel een beetje gelijk.
Allereerst de winkelier heeft mij zeker wel goed voorgelicht als het gaat om de mogelijkheden en heeft mij ook gewezen op een
aantal voor en nadelen van de verschillende decoders.
In eerste instantie werd de nano voorgesteld, waarvan hij zeker wist dat die in mijn lokje moest gaan passen.
Deze had hij op voorraad maar vertelde er wel meteen bij dat het vermogen van de nano enigzins beperkt is en dat hij
mij niet kon garanderen of dat wel of niet tot schade zou leiden gezien het vermogen. Ik had mijn lokje ook niet meegenomen, wat het dan
ook moeilijker maakt om het goed te kunnen beoordelen.
Zo kwam onder andere ook het wel of niet handhaven van de originele lampjes nog ter sprake en de vervanging door led,
omdat dat ook het vermogen enigszins terugdringt. Zodoende kwam ook de micro nog ter sprake en kwam naast de nano ook de micro op de toonbank te liggen, welke net ietsje meer vermogen had.
Het was uiteindelijk mijn eigen beslissing om toch te kiezen voor iets meer vermogen en te gaan voor, wat bleek, de gewone H0 uitvoering.
Ik wilde na een week hard werken graag lekker gaan knutselen in het weekend en dus zekerheid dat dan ook alles zou gaan werken.
Dat heeft dus ook geleid tot een ietwat overhaaste beslissing te gaan voor de ESU 54610.
Zo blijkt achteraf, dat ik in ieder geval ook mijn NewBie status eer heb aangedaan
Dus ik heb al weer een hoop geleerd van jullie , maar vooral over mijzelf
Er zijn hier wel meer dan een dozijn aan oude gezegden van toepassing denk ik
Goede raad in de wind slaan
Door schade en schande word je wijs
Haastige spoed is zelden goed
Al doende leert men
.......
....
..
.
Persoonlijk ben ik overigens wel van mening dat de winkelier in deze goed advies gegeven heeft en ook de tijd genomen heeft het goed uit te leggen. Dat een winkelier zich beperkt tot een een of een paar merken waar hij/zijn goede ervaringen mee heeft kan ik mij ook wel voorstellen.
Het is toch al erg moeilijk om je hoofd boven water te houden met een winkel, voorraad en een marge van amper een paar euro.
Dus in mijn ogen heeft hij het prima gedaan !!!
Bij de meeste grootwinkelbedrijven van tegenwoordig weten ze alleen het gangpad te noemen waar het ligt en moeten zij zelf de gebruiksaanwijziging lezen of googlelen om uitleg te geven aan de klant
Ik brei er nu een einde aan, want anders gaat de discussie de verkeerde kant op
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
DR5000, 2xDR4088, 4xDR4018, MM, BR221, BR642s, BR140, BR401, BR212, NS351, S3/5 M3005, S3/5 M3010, S3/6, RH1116, BR18, 2xBR103, NS3851, NS1127, NS1855, BR E93
DR5000, 2xDR4088, 4xDR4018, MM, BR221, BR642s, BR140, BR401, BR212, NS351, S3/5 M3005, S3/5 M3010, S3/6, RH1116, BR18, 2xBR103, NS3851, NS1127, NS1855, BR E93
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Ombouw Fleischmann 7380 BR 151 032-0 naar Digitaal. Laatste nieuws; Ombouw geslaagd!
Kijk dat nuanceert wel weer een heel stuk. In dat geval neem ik direct mijn woorden terug.
Paar tips:
In achaal N is vermogen standaard niet echt een issue. De nano levert 700ma en de meeste micros 7-1000 ma motorvermogen en allemaal tussen de 150-250mA uitgangsvermogen.
Alle N locs zitten gemiddeld tussen de 100-200mA motorvermogen en gloeilamoen hoohuit 75-100 mA
Je hoeft je dus bij de keuze voor een decoder in N niet druk te makdn om het vermogen.
Wat is wel belangrijk :
- max voltage
- pasvorm
- karakter van de decoder en de loc
Ik heb er ooit een blog over geschreven
https://domburgtrainsupport.nl/blog/art ... n-je-trein
Paar tips:
In achaal N is vermogen standaard niet echt een issue. De nano levert 700ma en de meeste micros 7-1000 ma motorvermogen en allemaal tussen de 150-250mA uitgangsvermogen.
Alle N locs zitten gemiddeld tussen de 100-200mA motorvermogen en gloeilamoen hoohuit 75-100 mA
Je hoeft je dus bij de keuze voor een decoder in N niet druk te makdn om het vermogen.
Wat is wel belangrijk :
- max voltage
- pasvorm
- karakter van de decoder en de loc
Ik heb er ooit een blog over geschreven
https://domburgtrainsupport.nl/blog/art ... n-je-trein
Re: Ombouw Fleischmann 7380 BR 151 032-0 naar Digitaal. Laatste nieuws; Ombouw geslaagd!
Hoi Rebel,
Fijn dat je e.e.a. even uitlegt Je hebt volgens mij wel snel een hoop geleerd . Ik ook, misschien ga ik ook wel voor een HO decoder volgende keer, scheelt mooi €6,00. (Alleen wel een hoop frezen).
Gezegde(?): Niet te snel (ver)oordelen? Top antwoord Martin,
En netjes ingebouwd, dat gaat helemaal in orde komen voor de toekomst
Fijn dat je e.e.a. even uitlegt Je hebt volgens mij wel snel een hoop geleerd . Ik ook, misschien ga ik ook wel voor een HO decoder volgende keer, scheelt mooi €6,00. (Alleen wel een hoop frezen).
Gezegde(?): Niet te snel (ver)oordelen? Top antwoord Martin,
En netjes ingebouwd, dat gaat helemaal in orde komen voor de toekomst
Met groet Rob
Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Ombouw Fleischmann 7380 BR 151 032-0 naar Digitaal. Laatste nieuws; Ombouw geslaagd!
Vergeet de tip van Joost niet, met de H0 versie is de motor overbeveiligd. De decoder kan 1100mA leveren, maar stuurt een motor aan die 200mA vraagt. Een motor in schaal N is dan niet goed beveiligd.
Groetjes
Re: Ombouw Fleischmann 7380 BR 151 032-0 naar Digitaal. Laatste nieuws; Ombouw geslaagd!
Voor mij is het een hele geruststelling om te weten dat ik mij bij een volgende ombouw niet zo druk hoef te maken over het vermogen en een micro een goede keuze is. Ik had hiervoor eigenlijk ook geen flauw idee van het totale vermogen van zo'n N-Spoor lokje.
@martindomburg : Leuk om even je verhaal te lezen met de uitleg over de verschillende decoders.
Als ik je goed begrijp heb ik 'toevallig' gekozen voor erotiek op de vierkante centimeter
en een decoder met een heleboel mogelijkheden dus. Wel een interessante decoder dus om te ontdekken wat allemaal
mogelijk is.
Ik blijf nog wel met een vraag zitten en dat is die van Joost.
Is het dan ook mogelijk om de begrenzing naar beneden toe bij te stellen
indien het vermogen van de decoder het aangesloten vermogen ver overstijgt?
@martindomburg : Leuk om even je verhaal te lezen met de uitleg over de verschillende decoders.
Als ik je goed begrijp heb ik 'toevallig' gekozen voor erotiek op de vierkante centimeter
en een decoder met een heleboel mogelijkheden dus. Wel een interessante decoder dus om te ontdekken wat allemaal
mogelijk is.
Ik blijf nog wel met een vraag zitten en dat is die van Joost.
Is het dan ook mogelijk om de begrenzing naar beneden toe bij te stellen
indien het vermogen van de decoder het aangesloten vermogen ver overstijgt?
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
DR5000, 2xDR4088, 4xDR4018, MM, BR221, BR642s, BR140, BR401, BR212, NS351, S3/5 M3005, S3/5 M3010, S3/6, RH1116, BR18, 2xBR103, NS3851, NS1127, NS1855, BR E93
DR5000, 2xDR4088, 4xDR4018, MM, BR221, BR642s, BR140, BR401, BR212, NS351, S3/5 M3005, S3/5 M3010, S3/6, RH1116, BR18, 2xBR103, NS3851, NS1127, NS1855, BR E93
Re: Ombouw Fleischmann 7380 BR 151 032-0 naar Digitaal. Laatste nieuws; Ombouw geslaagd!
Hoi Rebel, lekker aan het knutselen geweest en ervan geleerd; dat is het belangrijkste! Je volgend project zal vanwege de opgedane kennis weer gemakkelijker en gerichter verlopen. Ik pas veel ESU (probleemloos; micro en nano) toe, maar in deze loc gebruikte ik een Kühn N045. Daar heb ik trouwens ook een paar ledjes voor in de machineruimte op aangesloten Het is een zeer betrouwbare en beresterke loc.
Op naar het volgend project; succes en plezier!
Op naar het volgend project; succes en plezier!
Frank
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
Re: Ombouw Fleischmann 7380 BR 151 032-0 naar Digitaal. Laatste nieuws; Ombouw geslaagd!
Weer even een berichtje van het front.
Na een weekendje programmeren, resetten, programmeren, testen, etc. is het mij gelukt om het lokje mooi te laten rijden.
Niet te hard op top en mooi regelbaar in het midden gedeelte. Alleen het kruipen gaat een klein beetje schokkerig in de laagst
mogelijke stand. Ondanks de vele uurtjes die ik alleen al aan het kruipen heb besteed, krijg ik hem niet beter dan nu.
Maar al met al ben ik dik tevreden met het resultaat
Hieronder nog wat fotootjes op het losse proefbaantje, waar de BR642, BR221 en BR151 gebroederlijk naast elkaar staan.
Als laatste nog een sleepje met de BR151 met erachter 3x DBz 751 Görlitz en de stuurwagen DBbzf761 Görlitz.
Van deze laatste krijg ik de daarin aanwezige ombekende decoder helaas niet aan de praat (viewtopic.php?f=26&t=12803). Dus daar moet nog wat anders in.
BTW: Het volgende slachtoffer voor een digitalisatie is inmiddels ook al binnen een analoge BR215
Na een weekendje programmeren, resetten, programmeren, testen, etc. is het mij gelukt om het lokje mooi te laten rijden.
Niet te hard op top en mooi regelbaar in het midden gedeelte. Alleen het kruipen gaat een klein beetje schokkerig in de laagst
mogelijke stand. Ondanks de vele uurtjes die ik alleen al aan het kruipen heb besteed, krijg ik hem niet beter dan nu.
Maar al met al ben ik dik tevreden met het resultaat
Hieronder nog wat fotootjes op het losse proefbaantje, waar de BR642, BR221 en BR151 gebroederlijk naast elkaar staan.
Als laatste nog een sleepje met de BR151 met erachter 3x DBz 751 Görlitz en de stuurwagen DBbzf761 Görlitz.
Van deze laatste krijg ik de daarin aanwezige ombekende decoder helaas niet aan de praat (viewtopic.php?f=26&t=12803). Dus daar moet nog wat anders in.
BTW: Het volgende slachtoffer voor een digitalisatie is inmiddels ook al binnen een analoge BR215
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
DR5000, 2xDR4088, 4xDR4018, MM, BR221, BR642s, BR140, BR401, BR212, NS351, S3/5 M3005, S3/5 M3010, S3/6, RH1116, BR18, 2xBR103, NS3851, NS1127, NS1855, BR E93
DR5000, 2xDR4088, 4xDR4018, MM, BR221, BR642s, BR140, BR401, BR212, NS351, S3/5 M3005, S3/5 M3010, S3/6, RH1116, BR18, 2xBR103, NS3851, NS1127, NS1855, BR E93
Re: Ombouw Fleischmann 7380 BR 151 032-0 naar Digitaal. Laatste nieuws; Ombouw geslaagd!
Hieronder het eerste testritje van de Fleischmann N BR151
https://youtu.be/z5yNaqnw4tI
https://youtu.be/nX5L4mWue4s
https://youtu.be/z5yNaqnw4tI
https://youtu.be/nX5L4mWue4s
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
DR5000, 2xDR4088, 4xDR4018, MM, BR221, BR642s, BR140, BR401, BR212, NS351, S3/5 M3005, S3/5 M3010, S3/6, RH1116, BR18, 2xBR103, NS3851, NS1127, NS1855, BR E93
DR5000, 2xDR4088, 4xDR4018, MM, BR221, BR642s, BR140, BR401, BR212, NS351, S3/5 M3005, S3/5 M3010, S3/6, RH1116, BR18, 2xBR103, NS3851, NS1127, NS1855, BR E93
Re: Ombouw Fleischmann 7380 BR 151 032-0 naar Digitaal. Laatste nieuws; Kort filmpje 1e testritje
Weer even een berichtje van het front en even een overzicht van de werkzaamheden van afgelopen weekend.
Met een beetje spelen met de decoder instellingen en goed inrijden, loopt de BR 151 nu veel soepeler.
Ik ben er nu best tevreden mee.
Mijn hierop volgende projectje, de Roco BR 215, is helaas mislukt. Vanwege de motor en de kwaliteit ga ik hier niet mee door
Maar ik heb de hoop niet opgegeven en ben enthousiast verder gegaan met het digitaliseren
van een FM BR 01.10 Stoomlok en een FM BR 210 Diesellok.
Met de BR 01.10 ben ik wel even bezig geweest om alles netjes in te bouwen en de draadjes goed te krijgen.
In het begin was het wel een heel gepriegel, maar nu ben ik er al wat handiger in geworden.
Dit lokje heb ik voorzien van een ESU lokpilot V4.0 micro en loopt inmiddels ook heel netjes en soepel.
Het lokje moet nog wel een beetje inlopen omdat ik hiervan de koolborsteltjes vervangen heb.
Ondertussen ook begonnen aan de FM BR 210. Deze heb ik uit elkaar gehaald en helemaal schoongemaakt.
Wel is waren er wat problemen met het lokje. de draaistellen met de contacten zijn niet zo goed meer en een van de
lipjes is afgebroken. Daar heb ik wel weer een ander koperen lipje op gesoldeerd, maar dat werkt niet echt gewelding.
Ook was een van de contactbeugeltjes gebroken en die heb ik met epoxy en daarna opnieuw vertinnen weer werkend gekregen.
Allemaal niet ideaal. Dus eerst maar eens op zoek naar wat nieuwe of 2e hands onderdeeltjes hiervoor.
Overigens ga ik hier de DH10C decoder in toepassen evenals in een 7218 rangeerlokje dat ik nog heb liggen als volgende patiënt.
De reden: Na een paar proefrondjes met het BR 210 onderstel met hierin de ESU nano fikte het decodertje al door.
Dit decodertje kan erg weinig hebben en wordt vrij snel te heet, vooral als het lokje nog niet helemaal lekker loopt.
De baanspanning had ik hiervoor overigens op 16V gezet, maar dat is kennelijk toch teveel van het goede.
Dus deze decoder ga ik in de toekomst zoveel mogelijk vermijden. Dan toch liever de ESU micro, DH10C of Kühn N45.
Al met al lekker bezig dus
Met een beetje spelen met de decoder instellingen en goed inrijden, loopt de BR 151 nu veel soepeler.
Ik ben er nu best tevreden mee.
Mijn hierop volgende projectje, de Roco BR 215, is helaas mislukt. Vanwege de motor en de kwaliteit ga ik hier niet mee door
Maar ik heb de hoop niet opgegeven en ben enthousiast verder gegaan met het digitaliseren
van een FM BR 01.10 Stoomlok en een FM BR 210 Diesellok.
Met de BR 01.10 ben ik wel even bezig geweest om alles netjes in te bouwen en de draadjes goed te krijgen.
In het begin was het wel een heel gepriegel, maar nu ben ik er al wat handiger in geworden.
Dit lokje heb ik voorzien van een ESU lokpilot V4.0 micro en loopt inmiddels ook heel netjes en soepel.
Het lokje moet nog wel een beetje inlopen omdat ik hiervan de koolborsteltjes vervangen heb.
Ondertussen ook begonnen aan de FM BR 210. Deze heb ik uit elkaar gehaald en helemaal schoongemaakt.
Wel is waren er wat problemen met het lokje. de draaistellen met de contacten zijn niet zo goed meer en een van de
lipjes is afgebroken. Daar heb ik wel weer een ander koperen lipje op gesoldeerd, maar dat werkt niet echt gewelding.
Ook was een van de contactbeugeltjes gebroken en die heb ik met epoxy en daarna opnieuw vertinnen weer werkend gekregen.
Allemaal niet ideaal. Dus eerst maar eens op zoek naar wat nieuwe of 2e hands onderdeeltjes hiervoor.
Overigens ga ik hier de DH10C decoder in toepassen evenals in een 7218 rangeerlokje dat ik nog heb liggen als volgende patiënt.
De reden: Na een paar proefrondjes met het BR 210 onderstel met hierin de ESU nano fikte het decodertje al door.
Dit decodertje kan erg weinig hebben en wordt vrij snel te heet, vooral als het lokje nog niet helemaal lekker loopt.
De baanspanning had ik hiervoor overigens op 16V gezet, maar dat is kennelijk toch teveel van het goede.
Dus deze decoder ga ik in de toekomst zoveel mogelijk vermijden. Dan toch liever de ESU micro, DH10C of Kühn N45.
Al met al lekker bezig dus
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
DR5000, 2xDR4088, 4xDR4018, MM, BR221, BR642s, BR140, BR401, BR212, NS351, S3/5 M3005, S3/5 M3010, S3/6, RH1116, BR18, 2xBR103, NS3851, NS1127, NS1855, BR E93
DR5000, 2xDR4088, 4xDR4018, MM, BR221, BR642s, BR140, BR401, BR212, NS351, S3/5 M3005, S3/5 M3010, S3/6, RH1116, BR18, 2xBR103, NS3851, NS1127, NS1855, BR E93
Re: Ombouw Fleischmann 7380 BR 151 032-0 naar Digitaal. Laatste nieuws; Kort filmpje 1e testritje
Mooi gedaan Rebel!
Goed voorbeeld hoe je toch een wat oudere lok, die niet digitaal is voorbereid, kunt ombouwen.
En goed gedocumenteerd. Een kleinere decoder had gekund en was makkelijker geweest en zelf had ik (heb ik) voor mijn 1e ombouw experimenten goedkopere decoders toegepast en verbrand. Aldoende leer je,
Groetjes,
Gerard
Goed voorbeeld hoe je toch een wat oudere lok, die niet digitaal is voorbereid, kunt ombouwen.
En goed gedocumenteerd. Een kleinere decoder had gekund en was makkelijker geweest en zelf had ik (heb ik) voor mijn 1e ombouw experimenten goedkopere decoders toegepast en verbrand. Aldoende leer je,
Groetjes,
Gerard
Re: Ombouw Fleischmann 7380 BR 151 032-0 naar Digitaal. Laatste nieuws; Kort filmpje 1e testritje
Ja, al doende leert men.
Maar zijn wel dure lessen 1x lokje 1x decoder, schade ruim €80.
Maar zijn wel dure lessen 1x lokje 1x decoder, schade ruim €80.
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
DR5000, 2xDR4088, 4xDR4018, MM, BR221, BR642s, BR140, BR401, BR212, NS351, S3/5 M3005, S3/5 M3010, S3/6, RH1116, BR18, 2xBR103, NS3851, NS1127, NS1855, BR E93
DR5000, 2xDR4088, 4xDR4018, MM, BR221, BR642s, BR140, BR401, BR212, NS351, S3/5 M3005, S3/5 M3010, S3/6, RH1116, BR18, 2xBR103, NS3851, NS1127, NS1855, BR E93
Re: Ombouw Fleischmann 7380 BR 151 032-0 naar Digitaal. Laatste nieuws; Kort filmpje 1e testritje
Nog wat fotootjes van de sloop br 01.10 en een Rangeerlokje ter voorbereiding van de decoder inbouw.
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
DR5000, 2xDR4088, 4xDR4018, MM, BR221, BR642s, BR140, BR401, BR212, NS351, S3/5 M3005, S3/5 M3010, S3/6, RH1116, BR18, 2xBR103, NS3851, NS1127, NS1855, BR E93
DR5000, 2xDR4088, 4xDR4018, MM, BR221, BR642s, BR140, BR401, BR212, NS351, S3/5 M3005, S3/5 M3010, S3/6, RH1116, BR18, 2xBR103, NS3851, NS1127, NS1855, BR E93
Ombouw Fleischmann 7380 BR 151 032-0 naar Digitaal. Laatste nieuws; De BR 01.10 loopt nu weer prima met filmpje
Nog even wat nieuws van het front
Het probleem met de BR 01 liet mij niet los, mede omdat ik mij niet kon voorstellen dat zo'n fleischmann lokje niet goed kan functioneren
op de fleischmann rails en wissels.
Zie topic; viewtopic.php?f=18&t=12854
Dus het lokje maar weer eens uit elkaar gehaald om te kijken of ik het probleem met het doorlopen
van de krappe bochten en gebogen wissels (R1/R2) kon verbeteren of oplossen.
Bij nadere inspectie van het onderstel, nadat ik het lokje uit elkaar had liggen, leken mij de linker en rechter wielen wat ver uit elkaar te staan.
Met een stukje rechte rail was te zien dat de loop wel goed was.
Echter met een R1 bocht was duidelijk te zien dat de wielen wat krapper kwamen te zitten binnen de 2 railstaven, waardoor er dus frictie ontstaat bij de wielen.
Deze constatering leek mij voldoende aanleiding om de afstand tussen de 3 linker en 3 rechter wielen wat kleiner te maken en dat eens te gaan proberen.
Ook loste ik hier meteen het probleem op dat een van de veertjes zo af en toe tussen het chassis en het wiel belandde. Nu was de ruimte krapper en is die kans een stuk kleiner geworden.
In eerste instantie een testrondje gemaakt met allen het chassis, maar dit was niet zo'n success aangezien er te weinig gewicht op de wielen komt en er dus slecht contact met de baan was.
Dus het lokje weer helemaal in elkaar gezet en de eerste proefrondjes gaan rijden.
En inderdaad . . . bij de rechtsom rondjes liep het lokje zonder problemen door de bochten en de gebogen wissels.
Wat gevarieerd met de snelheid en ook bij lage snelheid bleef hij zijn rondjes maken.
Probleem opgelost zou je zeggen . . . . helaas niet helemaal waar, want bij de linksom rondjes liep hij zo nu en dan toch nog vast en ontspoorde hij zelfs 2 keer.
Toen de schroefjes aan de onderzijde iets losser gezet omdat ik de indruk had dat het lokje wat stroef van links naar recht bewoog.
Dit gaf al een beter resultaat te zien. Als laatste ook de ligging en verbindingen van de rails en vooral in de bochten heel nauwkeurig neergelegd.
Dit laatste zorgde ervoor dat het lokje nu zowel rechts- als linksom goed door bochten en wissels liep.
Alleen bij een redelijk hoge snelheid gaat het lokje niet zo goed door de krappe bochten en gaat hij teveel hellen, waardoor hij contact met de baan verliest. Maar dit type lok rijd ik toch niet op die snelheid en dus voor mij niet echt een probleem.
Dus uiteindelijk is het probleem toch opgelost
Het is een heel verhaal geworden en heeft mij aardig wat tijd gekost, maar het werkt nu allemaal wel naar behoren.
Moraal van het verhaal v.w.b. mijn ervaring met de BR 01.10:
1. de 3 linker en rechter wielen mogen niet te ver uit elkaar staan i.v.m. frictie in krappe bochten en de contacten die tussen chassis en wiel kunnen belanden.
2. Het lokje en het onderstel moet soepel (als een slang) van links naar rechts kunnen bewegen, dus de schroefjes niet te strak zetten en zorgen dat het onderstel en tender lekker soepel beweegt.
3. de snelheid in vooral krappe bochten en wissels mag niet te hoog zijn, omdat de lok nogal de neiging heeft te gaan hellen door het relatief hoge zwaartepunt en dus contact verliest met de baan.
4. zorg ervoor dat alle bochten en rails heel precies liggen zonder afwijkingen, want deze lok is daar erg gevoelig voor.
Hieronder nog wat fotootjes en een paar filmpjes van de langzame loop door de bochten en de gebogen wissels.
Ook nog wat filmpjes van de Fleischmann WerksLok Köf met de DH10C-3 decoder na de ombouw
Het probleem met de BR 01 liet mij niet los, mede omdat ik mij niet kon voorstellen dat zo'n fleischmann lokje niet goed kan functioneren
op de fleischmann rails en wissels.
Zie topic; viewtopic.php?f=18&t=12854
Dus het lokje maar weer eens uit elkaar gehaald om te kijken of ik het probleem met het doorlopen
van de krappe bochten en gebogen wissels (R1/R2) kon verbeteren of oplossen.
Bij nadere inspectie van het onderstel, nadat ik het lokje uit elkaar had liggen, leken mij de linker en rechter wielen wat ver uit elkaar te staan.
Met een stukje rechte rail was te zien dat de loop wel goed was.
Echter met een R1 bocht was duidelijk te zien dat de wielen wat krapper kwamen te zitten binnen de 2 railstaven, waardoor er dus frictie ontstaat bij de wielen.
Deze constatering leek mij voldoende aanleiding om de afstand tussen de 3 linker en 3 rechter wielen wat kleiner te maken en dat eens te gaan proberen.
Ook loste ik hier meteen het probleem op dat een van de veertjes zo af en toe tussen het chassis en het wiel belandde. Nu was de ruimte krapper en is die kans een stuk kleiner geworden.
In eerste instantie een testrondje gemaakt met allen het chassis, maar dit was niet zo'n success aangezien er te weinig gewicht op de wielen komt en er dus slecht contact met de baan was.
Dus het lokje weer helemaal in elkaar gezet en de eerste proefrondjes gaan rijden.
En inderdaad . . . bij de rechtsom rondjes liep het lokje zonder problemen door de bochten en de gebogen wissels.
Wat gevarieerd met de snelheid en ook bij lage snelheid bleef hij zijn rondjes maken.
Probleem opgelost zou je zeggen . . . . helaas niet helemaal waar, want bij de linksom rondjes liep hij zo nu en dan toch nog vast en ontspoorde hij zelfs 2 keer.
Toen de schroefjes aan de onderzijde iets losser gezet omdat ik de indruk had dat het lokje wat stroef van links naar recht bewoog.
Dit gaf al een beter resultaat te zien. Als laatste ook de ligging en verbindingen van de rails en vooral in de bochten heel nauwkeurig neergelegd.
Dit laatste zorgde ervoor dat het lokje nu zowel rechts- als linksom goed door bochten en wissels liep.
Alleen bij een redelijk hoge snelheid gaat het lokje niet zo goed door de krappe bochten en gaat hij teveel hellen, waardoor hij contact met de baan verliest. Maar dit type lok rijd ik toch niet op die snelheid en dus voor mij niet echt een probleem.
Dus uiteindelijk is het probleem toch opgelost
Het is een heel verhaal geworden en heeft mij aardig wat tijd gekost, maar het werkt nu allemaal wel naar behoren.
Moraal van het verhaal v.w.b. mijn ervaring met de BR 01.10:
1. de 3 linker en rechter wielen mogen niet te ver uit elkaar staan i.v.m. frictie in krappe bochten en de contacten die tussen chassis en wiel kunnen belanden.
2. Het lokje en het onderstel moet soepel (als een slang) van links naar rechts kunnen bewegen, dus de schroefjes niet te strak zetten en zorgen dat het onderstel en tender lekker soepel beweegt.
3. de snelheid in vooral krappe bochten en wissels mag niet te hoog zijn, omdat de lok nogal de neiging heeft te gaan hellen door het relatief hoge zwaartepunt en dus contact verliest met de baan.
4. zorg ervoor dat alle bochten en rails heel precies liggen zonder afwijkingen, want deze lok is daar erg gevoelig voor.
Hieronder nog wat fotootjes en een paar filmpjes van de langzame loop door de bochten en de gebogen wissels.
Ook nog wat filmpjes van de Fleischmann WerksLok Köf met de DH10C-3 decoder na de ombouw
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
DR5000, 2xDR4088, 4xDR4018, MM, BR221, BR642s, BR140, BR401, BR212, NS351, S3/5 M3005, S3/5 M3010, S3/6, RH1116, BR18, 2xBR103, NS3851, NS1127, NS1855, BR E93
DR5000, 2xDR4088, 4xDR4018, MM, BR221, BR642s, BR140, BR401, BR212, NS351, S3/5 M3005, S3/5 M3010, S3/6, RH1116, BR18, 2xBR103, NS3851, NS1127, NS1855, BR E93
Re: Ombouw Fleischmann 7380 BR 151 032-0 naar Digitaal. Laatste nieuws; De BR 01.10 loopt nu weer prima met filmpje
Das een aardig klusje geweest zo met die BR01, normaal zijn dit geen probleem loks, mits deze goed onderhouden zijn en niet te veel aan gerommeld. Helaas zijn die loks wat ouder en dus is die niet zo groot dat dat dit niet het geval is.
Wel fijn dat je het probleem hebt weten op te lossen.
Overigens is die werkslok geen Köf, maar een O&K werkslok.
Wel fijn dat je het probleem hebt weten op te lossen.
Overigens is die werkslok geen Köf, maar een O&K werkslok.
Re: Ombouw Fleischmann 7380 BR 151 032-0 naar Digitaal. Laatste nieuws; De BR 01.10 loopt nu weer prima met filmpje
Van dit werkslokje probeer ik al enige tijd wat foto's of youtube filmpjes te vinden.
Helaas nog zonder resultaat. Heeft dit lokje wel bestaan of is het een verzonnen model.
Iemand die hier toevallig wel foto's of filmpjes van heeft in het echt?
Helaas nog zonder resultaat. Heeft dit lokje wel bestaan of is het een verzonnen model.
Iemand die hier toevallig wel foto's of filmpjes van heeft in het echt?
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
DR5000, 2xDR4088, 4xDR4018, MM, BR221, BR642s, BR140, BR401, BR212, NS351, S3/5 M3005, S3/5 M3010, S3/6, RH1116, BR18, 2xBR103, NS3851, NS1127, NS1855, BR E93
DR5000, 2xDR4088, 4xDR4018, MM, BR221, BR642s, BR140, BR401, BR212, NS351, S3/5 M3005, S3/5 M3010, S3/6, RH1116, BR18, 2xBR103, NS3851, NS1127, NS1855, BR E93