Bedankt voor de tips! Ik zat ook te denken om trekstangen te gaan gebruiken tot naast de sporenbundel. Daarop zou ik geheugendraad kunnen aansluiten. Iemand ervaring met Peco-N wissels en geheugendraad? Heeft de draad genoeg kracht om deze wissels over te halen? Hoe is de betrouwbaarheid en werking zonder die interne veer?
De Seep aandrijving is nog steeds vrij groot. Ik zou er 4 opelkaar moeten gaan stapelen, en de schakelpen door de bovenliggende aandrijving steken. Dat wordt mogelijk een vrij onbetrouwbare opstelling. Maar elk voorstel met Seep is welkom, natuurlijk.
Die Viesmann aandrijving lijkt me ook vrij groot (voor H0 ontworpen). blijkbaar ook bruikbaar voor N, maar ik denk dat ie toch te groot zal uitvallen ,en dan weer gestapeld moet worden. Dat zou ik liever vermijden.
Maar in elk geval zijn het goede tips om over verder te denken.
Bedankt, en laat maar komen de ideeen!
wisselaandrijving PECO code55 in extreem wisselcomplex
Re: wisselaandrijving PECO code55 in extreem wisselcomplex
Michiel ik heb hier een site over geheugendraad en wissels
http://www.funkyrail.nl/fr-zelfbouw-mw.htm
groetjes jan
http://www.funkyrail.nl/fr-zelfbouw-mw.htm
groetjes jan
Re: wisselaandrijving PECO code55 in extreem wisselcomplex
Ik heb zo'n geheugendraad-opstelling een keer gezien. Werkelijk prachtig die langzaam bewegende wisseltongen. Erg realistisch.
Groetjes,
Jos
Groetjes,
Jos
Re: wisselaandrijving PECO code55 in extreem wisselcomplex
nog een site met geheugen draad wisselstuuring
http://www.floodland.nl/aim/pdf/wisselaandrijving.pdf
groetjes jan
http://www.floodland.nl/aim/pdf/wisselaandrijving.pdf
groetjes jan
-
Onderwerp starter - Berichten: 917
- Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
- Locatie: Waterloo (België)
Re: wisselaandrijving PECO code55 in extreem wisselcomplex
Bedankt voor de links naar beide sites. Ik kende deze al, en het is me bijgebleven dat de bouw en afstelling van een geheugendraadmotor heel krietisch is. Maar met de verzameling van tips en technieken zou het wel mogelijk moeten zijn.
Re: wisselaandrijving PECO code55 in extreem wisselcomplex
Je kunt de Seeps natuurlijk ook achter elkaar opstellen, en dat dus de stelstangen vlak naast elkaar gaan lopen, en onder de voorgaande aandrij ving door ( daarom ook die klosjes van 4 mm tussen de aandrijving en de plaat). Zo blijf je in één vlak werken en blijft de aandrijving betrouwbaar. Zit ik me bij doorlezen te bedenken:i.p.v. klosjes kun je beter afstandsbusjes op de schroeven gebruiken, blijft er meer ruimte over voor passerende stangen.
Geheugendraad kost behoorlijk wat stroom, zeker als je de wisselstand een tijd moet vasthouden( en vooral bij zoveel wissels als hier)
MVG, Rudolf
Geheugendraad kost behoorlijk wat stroom, zeker als je de wisselstand een tijd moet vasthouden( en vooral bij zoveel wissels als hier)
MVG, Rudolf
-
Onderwerp starter - Berichten: 917
- Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
- Locatie: Waterloo (België)
Re: wisselaandrijving PECO code55 in extreem wisselcomplex
Rudolf, daar had ik nog niet bij stilgestaan, maar je hebt wel een punt. Een ruwe schatting maakt dat die stroom snel een paar amperes gaat bedragen! En dat is in het voorzicht scenario. Alle wissels in "foute" stand vast houden loopt op tot 120x0.2A=24A !!! Maar zo fout hoeft het ook niet te lopen.rudolf schreef:Geheugendraad kost behoorlijk wat stroom, zeker als je de wisselstand een tijd moet vasthouden( en vooral bij zoveel wissels als hier)
groeten,
Re: wisselaandrijving PECO code55 in extreem wisselcomplex
hallo michiel over de aandrijving van je wisselstraat heb ik wat gezien bij de duitse firma
Ndetail een (unterflur-antriebsmechanik fur Peco-weichen und beleuchtete weichenlaterne)
http://www.ndetail.de/
groetjes jan
Ndetail een (unterflur-antriebsmechanik fur Peco-weichen und beleuchtete weichenlaterne)
http://www.ndetail.de/
groetjes jan