Neistal
-
Onderwerp starter - Berichten: 131
- Lid geworden op: 01 mei 2020 09:37
- Locatie: Friesland
Neistal
Hallo allemaal,
nog maar net actief hier op dit forum en een absolute beginner op het gebied van model treinbaan bouwen, rijden etc. Toch wil ik graag mijn ervaring zover delen en wie weet hebben andere beginnende hobbyisten er iets aan. Het lijkt me ook een perfecte manier om tot andere inzichten te komen wat betreft planning, aansturing en uiteindelijk het op doen van ervaring.
Het is inmiddels een goede 5 weken geleden dat ik begonnen ben met het in elkaar zetten van het eerste bouwpakket. Valt toevallig samen met het ingaan van deze C* crisis, of was dit toch niet zo toevallig. In eens veel vrije tijd en al een tijdje opzoek naar een leuke hobby ben ik dus maar begonnen met een klein station van Faller. Snijden Schilderen en uiteindelijk weathering jullie kennen het. Dat smaakte naar meer en een maand geleden heb ik met hulp een leuk setje samen gesteld. Meteen besloten digitaal te gaan rijden en op dit moment knippert een DigiKeijs 5000 er flink op los. Een Roco Multimaus kon ik even lenen en de FM BR185.2 Railion reed al snel zijn rondjes. In het begin snapte ik het principe CV's nog niet zo goed, maar door wat te proberen en vooral geduld te hebben wanneer iets niet direct lukt ben ik inmiddels een heel eind. Lange adressen programmeren en de karakteristieken van de Loc aanpassen zijn inmiddels onder de knie, RTFM als het niet lukt en vooral leren. Ondertussen werkte de Z21 app ook en had ik een 4018 wisseldecoder aan de praat gekregen.
Nu staat er op zolder een gemaakte tafel van 180 bij 90cm. Er zijn vele layouts op de laptop ontworpen en uiteindelijk uitgekomen bij hetgeen zo ergens hopelijk op een foto wordt toegevoegd. Gisteren nog een wisseldecoder erbij gehaald en ook 2 bezetmelders zijn in huis. Dat laatste gaat nog een leerproces worden want op dit moment is het mij nog niet helemaal duidelijk. Niet gedetecteerde stukken wel of niet, diode schakeling, wissels wel op een signaal aansluiten of ook on gedetecteerd laten. Het gaat vast wel goed komen, maar als er mensen zijn met ervaring hierin hoor ik het graag. Het lijkt mij in ieder geval mooi het uiteindelijk met iTrain aan te kunnen sturen.
Dan volgen er nog wat foto's.
Aller eerst het begin, het eerste station.
Het eerste rondje op de eettafel
De tafel wordt gemaakt, niet te groot zodat er in een relatief korte tijd veel ervaring opgedaan kan worden met scenery etc.
Het plan voor nu, ik twijfel nog of ik het schaduw station wel achter de berg aan de achterkant van de tafel wil wegwerken. Ergens lijkt het me ook mooi om naar beneden te rijden en onder het blad net wat meer ruimte te hebben.
En een foto van een uurtje terug. Alles klaar om aangesloten te worden. Leuk werk voor de komende dagen.
Ik hoop dat de foto's te zien zijn zo bij mijn eerste post. Als er interesse is zal ik hier updates blijven posten van de ontwikkelingen. En zoals hierboven al gezegd, feedback is altijd welkom.
Groetjes, Kevin
nog maar net actief hier op dit forum en een absolute beginner op het gebied van model treinbaan bouwen, rijden etc. Toch wil ik graag mijn ervaring zover delen en wie weet hebben andere beginnende hobbyisten er iets aan. Het lijkt me ook een perfecte manier om tot andere inzichten te komen wat betreft planning, aansturing en uiteindelijk het op doen van ervaring.
Het is inmiddels een goede 5 weken geleden dat ik begonnen ben met het in elkaar zetten van het eerste bouwpakket. Valt toevallig samen met het ingaan van deze C* crisis, of was dit toch niet zo toevallig. In eens veel vrije tijd en al een tijdje opzoek naar een leuke hobby ben ik dus maar begonnen met een klein station van Faller. Snijden Schilderen en uiteindelijk weathering jullie kennen het. Dat smaakte naar meer en een maand geleden heb ik met hulp een leuk setje samen gesteld. Meteen besloten digitaal te gaan rijden en op dit moment knippert een DigiKeijs 5000 er flink op los. Een Roco Multimaus kon ik even lenen en de FM BR185.2 Railion reed al snel zijn rondjes. In het begin snapte ik het principe CV's nog niet zo goed, maar door wat te proberen en vooral geduld te hebben wanneer iets niet direct lukt ben ik inmiddels een heel eind. Lange adressen programmeren en de karakteristieken van de Loc aanpassen zijn inmiddels onder de knie, RTFM als het niet lukt en vooral leren. Ondertussen werkte de Z21 app ook en had ik een 4018 wisseldecoder aan de praat gekregen.
Nu staat er op zolder een gemaakte tafel van 180 bij 90cm. Er zijn vele layouts op de laptop ontworpen en uiteindelijk uitgekomen bij hetgeen zo ergens hopelijk op een foto wordt toegevoegd. Gisteren nog een wisseldecoder erbij gehaald en ook 2 bezetmelders zijn in huis. Dat laatste gaat nog een leerproces worden want op dit moment is het mij nog niet helemaal duidelijk. Niet gedetecteerde stukken wel of niet, diode schakeling, wissels wel op een signaal aansluiten of ook on gedetecteerd laten. Het gaat vast wel goed komen, maar als er mensen zijn met ervaring hierin hoor ik het graag. Het lijkt mij in ieder geval mooi het uiteindelijk met iTrain aan te kunnen sturen.
Dan volgen er nog wat foto's.
Aller eerst het begin, het eerste station.
Het eerste rondje op de eettafel
De tafel wordt gemaakt, niet te groot zodat er in een relatief korte tijd veel ervaring opgedaan kan worden met scenery etc.
Het plan voor nu, ik twijfel nog of ik het schaduw station wel achter de berg aan de achterkant van de tafel wil wegwerken. Ergens lijkt het me ook mooi om naar beneden te rijden en onder het blad net wat meer ruimte te hebben.
En een foto van een uurtje terug. Alles klaar om aangesloten te worden. Leuk werk voor de komende dagen.
Ik hoop dat de foto's te zien zijn zo bij mijn eerste post. Als er interesse is zal ik hier updates blijven posten van de ontwikkelingen. En zoals hierboven al gezegd, feedback is altijd welkom.
Groetjes, Kevin
Laatst gewijzigd door Kevin Nijssen op 28 jul 2020 08:50, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Het begin
Hallo Kevin,
Mooie en best indrukwekkende start.
Voor iemand die een absolute beginner is ga je als een speer.
Zelf was ik na 5 weken echt nog net zo ver. CV's heb ik nu nog steeds niet echt onder de knie, maar dat ligt aan mijzelf, omdat ik nogal huiverig ben om daarmee onherstelbare fouten te maken.
m.vr.gr.
Hans
Mooie en best indrukwekkende start.
Voor iemand die een absolute beginner is ga je als een speer.
Zelf was ik na 5 weken echt nog net zo ver. CV's heb ik nu nog steeds niet echt onder de knie, maar dat ligt aan mijzelf, omdat ik nogal huiverig ben om daarmee onherstelbare fouten te maken.
m.vr.gr.
Hans
XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Re: Het begin
Kevin,
Mooi begin.
Mooi begin.
Laatst gewijzigd door BenQ op 05 mei 2020 13:05, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Onderwerp starter - Berichten: 131
- Lid geworden op: 01 mei 2020 09:37
- Locatie: Friesland
Re: Het begin
BenQ,
zou ik graag doen als dat de bedoeling is. Maar ik weet nog niet hoe we dat aan de moderator vragen.
zou ik graag doen als dat de bedoeling is. Maar ik weet nog niet hoe we dat aan de moderator vragen.
Re: Het begin
Hallo Kevin,
Leuke baan ben je aan het maken.
Echter vraag ik mij af of je beter rechts van het station niet beter een boog wissel kunt plaatsen ?
Dan kun je eerder dubbel sporig gaan en een langere perron lengte maken.
Je sporen in het schaduw station kunnen dan even lange treinen verwerken als op de stations sporen.
Met vriendelijke groet,
Frank.
Leuke baan ben je aan het maken.
Echter vraag ik mij af of je beter rechts van het station niet beter een boog wissel kunt plaatsen ?
Dan kun je eerder dubbel sporig gaan en een langere perron lengte maken.
Je sporen in het schaduw station kunnen dan even lange treinen verwerken als op de stations sporen.
Met vriendelijke groet,
Frank.
Met vriendelijke groeten uit Rotterdam,
Frank.
Frank.
-
- Forum-Beheerder
- Berichten: 844
- Lid geworden op: 02 jan 2012 18:41
- Locatie: Den Hoorn
Re: Het begin
Je topic op het forum verplaatst
Let love rule
Rij met alles wat ik leuk vind of het nu EP 1/2/3/4/5/6 is, Db/ns/etc.
Rij met alles wat ik leuk vind of het nu EP 1/2/3/4/5/6 is, Db/ns/etc.
-
Onderwerp starter - Berichten: 131
- Lid geworden op: 01 mei 2020 09:37
- Locatie: Friesland
Re: Het begin
Korte update,
Het is nog maar een etmaal geleden dat ik de eerste post zette, maar bij deze al een korte update en 2 foto's. Zoals al gezegd in het begin van "Het Begin", misschien kunnen andere die ook net begonnen zijn er iets van opsteken en kunnen de pro's met hun expertise zaken duidelijk maken. Vanochtend niet heel grote stappen gemaakt maar wel weer de soldeer skills opgevijzeld. Vroeger meer dan genoeg meter soldeer weg gewerkt in diverse bijbaantjes, het was dus snel weer vertrouwd. De draden van de spoel wissels zijn waar nodig verlengt. Die FM stekker er eerst maar af en dan voorzichtig strippen. Krimpkous van te voren er over heen, beetje tin (niet te heet met die dunne draadjes) en klaar.
Alles ligt nu boven de tafel, dat gaat nu ook eerst zo blijven tot het me gelukt is helemaal digitaal te rijden (ik denk met iTrain) op deze manier zie ik wat ik doe en leer er wat meer van dan alles meteen netjes proberen weg te werken onder de tafel. Uiteraard gaat dit wel gebeuren, no stress!
Volgende stap, vanmiddag ergens denk ik zo, wordt de bus aansluiten op de DR5000 zodat er in ieder geval even wat rondjes gereden kan worden. Het moet wel leuk blijven toch. Wel meteen een vraagje!!! Heeft iemand ervaring met het ophangen van een "mean well" SNTRS 7515. Er zijn niet echt gaten oid om hem straks netjes onder de tafel te verwerken. Aangezien de 230V ingang best wel bloot ligt moet daar ook wat voor verzonnen worden.
Genoeg voor nu, nog even 2 foto's uploaden en dan misschien vanavond iets van een trein foto. Het ligt op zolder is nou niet helemaal top en we moeten wel kwaliteit beeldmateriaal leveren.
Groetjes
Hoe deze voeding netjes onder de tafel komt? tips iemand...
De wissel draden verlengt en de toekomstige adressen erbij gezet.
Toch wel de meest interessante foto vind ik, mijn 2de bouw project. Gekeken naar hoe iemand uit zweden op YouTube een roundhouse bewerkt heeft. Daadwerkelijk sommige steentjes met een tandenstoker van een kleur voorzien en daarna diverse washes eroverheen. Ook roest plekken op het dak gemaakt bij de schoorsteen met wat natte verf en krijt poeder.
Het is nog maar een etmaal geleden dat ik de eerste post zette, maar bij deze al een korte update en 2 foto's. Zoals al gezegd in het begin van "Het Begin", misschien kunnen andere die ook net begonnen zijn er iets van opsteken en kunnen de pro's met hun expertise zaken duidelijk maken. Vanochtend niet heel grote stappen gemaakt maar wel weer de soldeer skills opgevijzeld. Vroeger meer dan genoeg meter soldeer weg gewerkt in diverse bijbaantjes, het was dus snel weer vertrouwd. De draden van de spoel wissels zijn waar nodig verlengt. Die FM stekker er eerst maar af en dan voorzichtig strippen. Krimpkous van te voren er over heen, beetje tin (niet te heet met die dunne draadjes) en klaar.
Alles ligt nu boven de tafel, dat gaat nu ook eerst zo blijven tot het me gelukt is helemaal digitaal te rijden (ik denk met iTrain) op deze manier zie ik wat ik doe en leer er wat meer van dan alles meteen netjes proberen weg te werken onder de tafel. Uiteraard gaat dit wel gebeuren, no stress!
Volgende stap, vanmiddag ergens denk ik zo, wordt de bus aansluiten op de DR5000 zodat er in ieder geval even wat rondjes gereden kan worden. Het moet wel leuk blijven toch. Wel meteen een vraagje!!! Heeft iemand ervaring met het ophangen van een "mean well" SNTRS 7515. Er zijn niet echt gaten oid om hem straks netjes onder de tafel te verwerken. Aangezien de 230V ingang best wel bloot ligt moet daar ook wat voor verzonnen worden.
Genoeg voor nu, nog even 2 foto's uploaden en dan misschien vanavond iets van een trein foto. Het ligt op zolder is nou niet helemaal top en we moeten wel kwaliteit beeldmateriaal leveren.
Groetjes
Hoe deze voeding netjes onder de tafel komt? tips iemand...
De wissel draden verlengt en de toekomstige adressen erbij gezet.
Toch wel de meest interessante foto vind ik, mijn 2de bouw project. Gekeken naar hoe iemand uit zweden op YouTube een roundhouse bewerkt heeft. Daadwerkelijk sommige steentjes met een tandenstoker van een kleur voorzien en daarna diverse washes eroverheen. Ook roest plekken op het dak gemaakt bij de schoorsteen met wat natte verf en krijt poeder.
-
Onderwerp starter - Berichten: 131
- Lid geworden op: 01 mei 2020 09:37
- Locatie: Friesland
Re: Het begin
Korte update,
Het is nog maar een etmaal geleden dat ik de eerste post zette, maar bij deze al een korte update en 2 foto's. Zoals al gezegd in het begin van "Het Begin", misschien kunnen andere die ook net begonnen zijn er iets van opsteken en kunnen de pro's met hun expertise zaken duidelijk maken. Vanochtend niet heel grote stappen gemaakt maar wel weer de soldeer skills opgevijzeld. Vroeger meer dan genoeg meter soldeer weg gewerkt in diverse bijbaantjes, het was dus snel weer vertrouwd. De draden van de spoel wissels zijn waar nodig verlengt. Die FM stekker er eerst maar af en dan voorzichtig strippen. Krimpkous van te voren er over heen, beetje tin (niet te heet met die dunne draadjes) en klaar.
Alles ligt nu boven de tafel, dat gaat nu ook eerst zo blijven tot het me gelukt is helemaal digitaal te rijden (ik denk met iTrain) op deze manier zie ik wat ik doe en leer er wat meer van dan alles meteen netjes proberen weg te werken onder de tafel. Uiteraard gaat dit wel gebeuren, no stress!
Volgende stap, vanmiddag ergens denk ik zo, wordt de bus aansluiten op de DR5000 zodat er in ieder geval even wat rondjes gereden kan worden. Het moet wel leuk blijven toch. Wel meteen een vraagje!!! Heeft iemand ervaring met het ophangen van een "mean well" SNTRS 7515. Er zijn niet echt gaten oid om hem straks netjes onder de tafel te verwerken. Aangezien de 230V ingang best wel bloot ligt moet daar ook wat voor verzonnen worden.
Genoeg voor nu, nog even 2 foto's uploaden en dan misschien vanavond iets van een trein foto. Het ligt op zolder is nou niet helemaal top en we moeten wel kwaliteit beeldmateriaal leveren.
Groetjes
Hoe deze voeding netjes onder de tafel komt? tips iemand...
De wissel draden verlengt en de toekomstige adressen erbij gezet.
Toch wel de meest interessante foto vind ik, mijn 2de bouw project. Gekeken naar hoe iemand uit zweden op YouTube een roundhouse bewerkt heeft. Daadwerkelijk sommige steentjes met een tandenstoker van een kleur voorzien en daarna diverse washes eroverheen. Ook roest plekken op het dak gemaakt bij de schoorsteen met wat natte verf en krijt poeder.
Het is nog maar een etmaal geleden dat ik de eerste post zette, maar bij deze al een korte update en 2 foto's. Zoals al gezegd in het begin van "Het Begin", misschien kunnen andere die ook net begonnen zijn er iets van opsteken en kunnen de pro's met hun expertise zaken duidelijk maken. Vanochtend niet heel grote stappen gemaakt maar wel weer de soldeer skills opgevijzeld. Vroeger meer dan genoeg meter soldeer weg gewerkt in diverse bijbaantjes, het was dus snel weer vertrouwd. De draden van de spoel wissels zijn waar nodig verlengt. Die FM stekker er eerst maar af en dan voorzichtig strippen. Krimpkous van te voren er over heen, beetje tin (niet te heet met die dunne draadjes) en klaar.
Alles ligt nu boven de tafel, dat gaat nu ook eerst zo blijven tot het me gelukt is helemaal digitaal te rijden (ik denk met iTrain) op deze manier zie ik wat ik doe en leer er wat meer van dan alles meteen netjes proberen weg te werken onder de tafel. Uiteraard gaat dit wel gebeuren, no stress!
Volgende stap, vanmiddag ergens denk ik zo, wordt de bus aansluiten op de DR5000 zodat er in ieder geval even wat rondjes gereden kan worden. Het moet wel leuk blijven toch. Wel meteen een vraagje!!! Heeft iemand ervaring met het ophangen van een "mean well" SNTRS 7515. Er zijn niet echt gaten oid om hem straks netjes onder de tafel te verwerken. Aangezien de 230V ingang best wel bloot ligt moet daar ook wat voor verzonnen worden.
Genoeg voor nu, nog even 2 foto's uploaden en dan misschien vanavond iets van een trein foto. Het ligt op zolder is nou niet helemaal top en we moeten wel kwaliteit beeldmateriaal leveren.
Groetjes
Hoe deze voeding netjes onder de tafel komt? tips iemand...
De wissel draden verlengt en de toekomstige adressen erbij gezet.
Toch wel de meest interessante foto vind ik, mijn 2de bouw project. Gekeken naar hoe iemand uit zweden op YouTube een roundhouse bewerkt heeft. Daadwerkelijk sommige steentjes met een tandenstoker van een kleur voorzien en daarna diverse washes eroverheen. Ook roest plekken op het dak gemaakt bij de schoorsteen met wat natte verf en krijt poeder.
-
Onderwerp starter - Berichten: 131
- Lid geworden op: 01 mei 2020 09:37
- Locatie: Friesland
Re: Het begin
Ohh excuus @spoor010,
wel zo netjes even te reageren. Ik heb expres niet voor boogwissels gekozen omdat de radius daarvan te scherp is naar mijn smaak. Ik denk dat het niet helemaal over komt op de foto's maar de scherpste radius die je in beide bochten naar het schaduw station ziet zijn R3. De bochten in het zicht zijn volgens mij allemaal R4 tot R7+ gemaakt met flex rail. Het station is inderdaad niet heel groot en ik begrijp dat ik hierdoor geen lange treinen hierin kan laten rijden. Gelukkig is dit een test baan/project van ik hoop ongeveer een jaar. (Ligt een beetje aan hoe lang we nog veel vrije tijd hebben). Daarna wil ik groter gaan, modulair naar uiteindelijk 5,50mtr denk ik. We zullen zien, maar bedankt voor de feedback in ieder geval.
wel zo netjes even te reageren. Ik heb expres niet voor boogwissels gekozen omdat de radius daarvan te scherp is naar mijn smaak. Ik denk dat het niet helemaal over komt op de foto's maar de scherpste radius die je in beide bochten naar het schaduw station ziet zijn R3. De bochten in het zicht zijn volgens mij allemaal R4 tot R7+ gemaakt met flex rail. Het station is inderdaad niet heel groot en ik begrijp dat ik hierdoor geen lange treinen hierin kan laten rijden. Gelukkig is dit een test baan/project van ik hoop ongeveer een jaar. (Ligt een beetje aan hoe lang we nog veel vrije tijd hebben). Daarna wil ik groter gaan, modulair naar uiteindelijk 5,50mtr denk ik. We zullen zien, maar bedankt voor de feedback in ieder geval.
Re: Het begin
Mooi geweatherde loods geworden Kevin.
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
Re: Het begin
Ik heb ook zo'n voeding en liep er ook tegenaan dat men er niet even een paar handige montagegaten had ingebakken.
Dus bij mij hangt ie zo onder de baan:
Dus bij mij hangt ie zo onder de baan:
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
-
Onderwerp starter - Berichten: 131
- Lid geworden op: 01 mei 2020 09:37
- Locatie: Friesland
Re: Het begin
Hallo en goedemorgen allemaal,
festivals bier in de stad en gezelligheid, of toch niet. Dit jaar dus even niet, maar wel een hobby dag voor de boeg.
@traiNiac thanks voor het compliment, ben er zelf ook best happy mee.
@shoven ja zo heb ik het nu ook ongeveer gedaan. niet helemaal naar mijn zin maar wanneer alles een goede plek onder de tafel krijgt ga ik het netjes verwerken.
voor de rest een vraag aan alle digitale automatische rijders, normaal zou ik een cursus of zo iets gevolgd hebben, maar dat gaat wat lastig in dit geval. Ik voeg even een screenshot toe en hoop dat het duidelijk is. Let niet op de kleuren zelf, uiteraard wordt het schaduwstation niet allemaal in 1 blok gezet, ze zijn er puur ter verduidelijking.
Onderstaand dus het plan;
* alles dat groen is krijgt een inrij/stop melder.
* het blauwe krijg een in/uit melder met een gedetecteerd tussenstuk
* oranje kopsporen krijgen hetzelfde als groen, de wissels in oranje worden alleen gedicteerd maar anders werden de magenta banen te lang voor een soepel lopend plan leek mij
* magenta wordt alleen gedetecteerd
Hoe vinden jullie dit lijken, zouden jullie het ook zo doen of niet. En zo niet, dan graag een kleine toelichting waarom niet en hoe misschien wel. Alles ter leering en vermaak (dat laatste komt wat later als het werkt denk ik)
Dan nog een vraag over de blokken, als ik hier op een stuk van 70cm 1 inrij melder van 35cm en 1stop melder van 35cm maak, dan kan ik software matig toch de juiste stop positie afstellen? Is dit een idee of juist helemaal niet?
Ik hoor graag van jullie
festivals bier in de stad en gezelligheid, of toch niet. Dit jaar dus even niet, maar wel een hobby dag voor de boeg.
@traiNiac thanks voor het compliment, ben er zelf ook best happy mee.
@shoven ja zo heb ik het nu ook ongeveer gedaan. niet helemaal naar mijn zin maar wanneer alles een goede plek onder de tafel krijgt ga ik het netjes verwerken.
voor de rest een vraag aan alle digitale automatische rijders, normaal zou ik een cursus of zo iets gevolgd hebben, maar dat gaat wat lastig in dit geval. Ik voeg even een screenshot toe en hoop dat het duidelijk is. Let niet op de kleuren zelf, uiteraard wordt het schaduwstation niet allemaal in 1 blok gezet, ze zijn er puur ter verduidelijking.
Onderstaand dus het plan;
* alles dat groen is krijgt een inrij/stop melder.
* het blauwe krijg een in/uit melder met een gedetecteerd tussenstuk
* oranje kopsporen krijgen hetzelfde als groen, de wissels in oranje worden alleen gedicteerd maar anders werden de magenta banen te lang voor een soepel lopend plan leek mij
* magenta wordt alleen gedetecteerd
Hoe vinden jullie dit lijken, zouden jullie het ook zo doen of niet. En zo niet, dan graag een kleine toelichting waarom niet en hoe misschien wel. Alles ter leering en vermaak (dat laatste komt wat later als het werkt denk ik)
Dan nog een vraag over de blokken, als ik hier op een stuk van 70cm 1 inrij melder van 35cm en 1stop melder van 35cm maak, dan kan ik software matig toch de juiste stop positie afstellen? Is dit een idee of juist helemaal niet?
Ik hoor graag van jullie
Re: Het begin
Voor Koploper was er ooit een online cursus (hier te vinden, wel even inloggen met je Koploperforum account), maar je gebruikt iTrain vrees ik. Hoewel veel van de principes hetzelfde zijn hoor.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Het begin
Hallo Kevin,
Waarschijnlijk een tikkie te laat want alles ligt al (je bouwt ook zo snel! Daar valt niet tegenop te commentarieren... )
Maar dat wordt wel opnieuw schuiven en aansluiten. Aan de andere kant: jij bouwt zo snel, dat kost je slechts een dagje...
Groet, Wim
Waarschijnlijk een tikkie te laat want alles ligt al (je bouwt ook zo snel! Daar valt niet tegenop te commentarieren... )
Om je station iets groter te maken (langere sporen) heb je niet perse meegebogen wissels nodig. Door de huidige (standaard)wissels iets op te schuiven, kun je ook al behoorlijk wat ruimte winnen.Kevin Nijssen schreef: ↑04 mei 2020 09:59 .... Ik heb expres niet voor boogwissels gekozen omdat de radius daarvan te scherp is naar mijn smaak. Ik denk dat het niet helemaal over komt op de foto's maar de scherpste radius die je in beide bochten naar het schaduw station ziet zijn R3. De bochten in het zicht zijn volgens mij allemaal R4 tot R7+ gemaakt met flex rail. Het station is inderdaad niet heel groot en ik begrijp dat ik hierdoor geen lange treinen hierin kan laten rijden.
Maar dat wordt wel opnieuw schuiven en aansluiten. Aan de andere kant: jij bouwt zo snel, dat kost je slechts een dagje...
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: Het begin
Kevin,
Ik heb dezelfde voeding liggen en die maakte ik vast dmv stoelhoeken, aan de rechterkant zitten drie gaatjes waar je M3 boutjes in kan draaien.
Zie de gele pijlen, je hoeft de voeding niet te openen.
Aan de achterkant kan je de voeding nog iets beter met een schroef vastzetten.
De stoelhoeken aan de voeding bevestigd. Als je de hoeken onder de voeding draait zie je er nog minder van.
Ik heb dezelfde voeding liggen en die maakte ik vast dmv stoelhoeken, aan de rechterkant zitten drie gaatjes waar je M3 boutjes in kan draaien.
Zie de gele pijlen, je hoeft de voeding niet te openen.
Aan de achterkant kan je de voeding nog iets beter met een schroef vastzetten.
De stoelhoeken aan de voeding bevestigd. Als je de hoeken onder de voeding draait zie je er nog minder van.
-
Onderwerp starter - Berichten: 131
- Lid geworden op: 01 mei 2020 09:37
- Locatie: Friesland
Re: Het begin
Zijn we weer,
korte update van vandaag. Bedankt voor de tips heren, Ben zoals hij bij jou vast zit ga ik het ook proberen. Hij zit nu provisorisch door het gaatje in de voorkant en inderdaad dat stukje aan de achterkant op zijn plek. It will do voor nu, maar vooropgesteld dat alles wel uiteindelijk netjes en degelijk moet. Vandaag veel solderen en nadenken, alles is de eerste keer en daardoor neem ik wat vaak even de tijd de stappen over te denken voordat ik een boor ergens in zet. Het resultaat is dat de massa kant helemaal via een ring is aangesloten op behoorlijk wat punten in de baan, en dat ik net nog even de wissels heb aangesloten op de decoders.
Zoals in het begin van het draadje al eens vermeld, al het decoder materiaal komt eerst boven op het blad. Zo kan ik er makkelijk mee werken en veel van leren. Als ik het eenmaal onder de knie heb komen de xps platen en gaat de baan permanent vastgezet worden. Ik kan niet wachten met de scenery te beginnen omdat mij dat het leukste deel van alles lijkt. Maar nog even geduld dus.
Nog even over het station, op dit moment zijn de sporen ongeveer 70cm. Niet heel groot maar tegelijk ook niet veel kleiner dat het schaduw station heeft te bieden. De lange vrachttrein die ik zou kunnen rijden gaat denk ik toch niet door het station rijden. Het is allemaal wat minimaal, maar daardoor wel behapbaar en een goede opzet naar het master plan.
Zo heb ik het vanmiddag achter gelaten.
De eerste keer echt aan rails solderen.
Beetje houtje touwtje maar wel heel overzichtelijk zo.
Fijne avond, en binnenkort trein foto's!
korte update van vandaag. Bedankt voor de tips heren, Ben zoals hij bij jou vast zit ga ik het ook proberen. Hij zit nu provisorisch door het gaatje in de voorkant en inderdaad dat stukje aan de achterkant op zijn plek. It will do voor nu, maar vooropgesteld dat alles wel uiteindelijk netjes en degelijk moet. Vandaag veel solderen en nadenken, alles is de eerste keer en daardoor neem ik wat vaak even de tijd de stappen over te denken voordat ik een boor ergens in zet. Het resultaat is dat de massa kant helemaal via een ring is aangesloten op behoorlijk wat punten in de baan, en dat ik net nog even de wissels heb aangesloten op de decoders.
Zoals in het begin van het draadje al eens vermeld, al het decoder materiaal komt eerst boven op het blad. Zo kan ik er makkelijk mee werken en veel van leren. Als ik het eenmaal onder de knie heb komen de xps platen en gaat de baan permanent vastgezet worden. Ik kan niet wachten met de scenery te beginnen omdat mij dat het leukste deel van alles lijkt. Maar nog even geduld dus.
Nog even over het station, op dit moment zijn de sporen ongeveer 70cm. Niet heel groot maar tegelijk ook niet veel kleiner dat het schaduw station heeft te bieden. De lange vrachttrein die ik zou kunnen rijden gaat denk ik toch niet door het station rijden. Het is allemaal wat minimaal, maar daardoor wel behapbaar en een goede opzet naar het master plan.
Zo heb ik het vanmiddag achter gelaten.
De eerste keer echt aan rails solderen.
Beetje houtje touwtje maar wel heel overzichtelijk zo.
Fijne avond, en binnenkort trein foto's!
-
Onderwerp starter - Berichten: 131
- Lid geworden op: 01 mei 2020 09:37
- Locatie: Friesland
Re: Het begin
Update; het is inmiddels al bijna 2 weken geleden dat ik hier een update plaatste. Wat is de status, wel voor iedereen die begint heb ik hier een aantal punten die ik tegenkwam en in overwegingen heb genomen.
Allereerst leek het heel leuk zo meteen de geplande layout op tafel te leggen, maar dit was toch minder handig. Als je alles nog moet leren, waaronder in mijn geval het computer gestuurd rijden is dit minder overzichtelijk. Het is toch wel handig als je in een keer alles kwa bloksecties en detecties goed kan aansluiten. Niet een deel om te kijken of dat ook werkt. Dit betekende dat alles weer van de baan ging en het er nu bij ligt als een standaard rondje om de kerk. Niet mooi maar heel leerzaam. Ik heb de demo versie van iTrain aangevraagd en kan nu 2 maanden met de gebruiksaanwijzing ernaast rustig van alles proberen.
Dan iTrain zelf, wat een omzettend uitgebreid programma, in het begin lijkt het wat overweldigend door de opties en termen maar dit wordt snel een minder hoge drempel. Terwijl je leert, en die kleine treinen je af en toe frustreren merk je wel dat problemen met logisch nadenken en vooral veel "rtfm" lezen zich wel laten oplossen. Zo moet je niet een trein in snelheid kalibreren, dan er achter komen dat het stuk spoor dat je daarvoor gebruikt hebt verkeerd ingemeten was en dit aanpassen met daarna de hoop dat het nog soepel rijd. Waarom stopt die ene trein toch steeds half op de wissel alsof hij in het station staat. Juist daar kwam ik na 2 dagen denken dus pas achter.
Maar!!! licht aan het einde van de tunnel en verbetering van zaken in zicht. Inmiddels begin ik het aardig onder de knie te krijgen, en als ik nu de laptop verbind met "de tafel" dan kan ik achterover zitten en de 2 locs hun routes met ingebouwde willekeur zonder fouten rustig een uur zien rond rijden. Ja het lijkt simpel op zo rondje en wie weet is dit ook zo voor sommige, maar neem tijd voor dit leerproces en je hebt vele eureka momenten waarop je een biertje kan pakken en eens goed kan bekijken wat je geleerd hebt.
Genoeg tekst, hier nog een aantal foto's. Vooruitzicht, de tafel wordt iets groter en in 2 kleinere segmenten in plaats van 1 grote. (Dit met oog op het scenery werk in de toekomst). En de komende dagen wordt er nog meer geëxperimenteerd met iTrain.
Voor ik het vergeet!!! Weet iemand een goed verkoop adres van XPS schuim platen en of van die ondervloer platen voor de scenery straks. Het lijkt wel of al die ondervloer platen al voor geperforeerd zijn voor het makkelijk afbreken.
Druk aan het terugbouwen naar iets overzichtelijkers.
Wat blijft dit spul toch mooi om naar te kijken
Eindeloos proberen en leren
Nieuws segment is zo goed als af
Ook een eerste poging gedaan tot het fabriceren van een boom.
Allereerst leek het heel leuk zo meteen de geplande layout op tafel te leggen, maar dit was toch minder handig. Als je alles nog moet leren, waaronder in mijn geval het computer gestuurd rijden is dit minder overzichtelijk. Het is toch wel handig als je in een keer alles kwa bloksecties en detecties goed kan aansluiten. Niet een deel om te kijken of dat ook werkt. Dit betekende dat alles weer van de baan ging en het er nu bij ligt als een standaard rondje om de kerk. Niet mooi maar heel leerzaam. Ik heb de demo versie van iTrain aangevraagd en kan nu 2 maanden met de gebruiksaanwijzing ernaast rustig van alles proberen.
Dan iTrain zelf, wat een omzettend uitgebreid programma, in het begin lijkt het wat overweldigend door de opties en termen maar dit wordt snel een minder hoge drempel. Terwijl je leert, en die kleine treinen je af en toe frustreren merk je wel dat problemen met logisch nadenken en vooral veel "rtfm" lezen zich wel laten oplossen. Zo moet je niet een trein in snelheid kalibreren, dan er achter komen dat het stuk spoor dat je daarvoor gebruikt hebt verkeerd ingemeten was en dit aanpassen met daarna de hoop dat het nog soepel rijd. Waarom stopt die ene trein toch steeds half op de wissel alsof hij in het station staat. Juist daar kwam ik na 2 dagen denken dus pas achter.
Maar!!! licht aan het einde van de tunnel en verbetering van zaken in zicht. Inmiddels begin ik het aardig onder de knie te krijgen, en als ik nu de laptop verbind met "de tafel" dan kan ik achterover zitten en de 2 locs hun routes met ingebouwde willekeur zonder fouten rustig een uur zien rond rijden. Ja het lijkt simpel op zo rondje en wie weet is dit ook zo voor sommige, maar neem tijd voor dit leerproces en je hebt vele eureka momenten waarop je een biertje kan pakken en eens goed kan bekijken wat je geleerd hebt.
Genoeg tekst, hier nog een aantal foto's. Vooruitzicht, de tafel wordt iets groter en in 2 kleinere segmenten in plaats van 1 grote. (Dit met oog op het scenery werk in de toekomst). En de komende dagen wordt er nog meer geëxperimenteerd met iTrain.
Voor ik het vergeet!!! Weet iemand een goed verkoop adres van XPS schuim platen en of van die ondervloer platen voor de scenery straks. Het lijkt wel of al die ondervloer platen al voor geperforeerd zijn voor het makkelijk afbreken.
Druk aan het terugbouwen naar iets overzichtelijkers.
Wat blijft dit spul toch mooi om naar te kijken
Eindeloos proberen en leren
Nieuws segment is zo goed als af
Ook een eerste poging gedaan tot het fabriceren van een boom.
Re: Het begin
'Het begin'. Ik zeg een mooi begin!
Dat eureka+bier moment komt mij overigens bekend voor Heerlijk als je na dagen klooien het gewenste resultaat krijgt!
Oh ja, en dat experimenteren met iTrain, dat blijf je doen...
Volkomen mee eens, ondertussen zijn er al bizar veel functies in het programma.Kevin Nijssen schreef: ↑15 mei 2020 06:16Dan iTrain zelf, wat een omzettend uitgebreid programma, in het begin lijkt het wat overweldigend door de opties en termen maar dit wordt snel een minder hoge drempel.
Dat eureka+bier moment komt mij overigens bekend voor Heerlijk als je na dagen klooien het gewenste resultaat krijgt!
Oh ja, en dat experimenteren met iTrain, dat blijf je doen...
Groet, Vincent Prins
1:1 Flickr | 1:160 Een grens op zolder (F/D) - DR5000/DR4018/DR4024/DR4088 - iTrain - Peco 55 -
1:1 Flickr | 1:160 Een grens op zolder (F/D) - DR5000/DR4018/DR4024/DR4088 - iTrain - Peco 55 -
-
- Berichten: 1616
- Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
- Locatie: Bunde, Zuid-Limburg
Re: Het begin
Mooie verwoording van je eerste ervaringen Kevin en herkenbaar voor velen onder ons. Niet voor niets is het advies om met een klein baantje te beginnen om iTrain te leren kennen en bekend te worden met aansluitmogelijkheden, decoders enz. Je bent goed op weg, de rest volgt vanzelf. Het boompje is trouwens ook al goed gelukt. Je kunt in plaats van een sateprikker ook bloemendraad van 1 mm gebruiken als kern voor de stam. Dan kun je de stam indien gewenst plaatselijk een beetje buigen. Tevens wordt de stam iets minder dik en is beter in verhouding met de rest van de boom. Dat is de methode die bomen specialist Jos Geurts ook gebruikt. https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=5876.0
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Re: Het begin
Hey Kevin,
Soms helpt de natuur een beetje, ik gebruik soms gewoon een stukje onkruid wat al het model van een boom heeft dit bestrooi ik met zaagsel, vlokken of vlies, of een combinatie ervan.
https://photos.app.goo.gl/iJnRJGUdcW4kkqWu6
Soms helpt de natuur een beetje, ik gebruik soms gewoon een stukje onkruid wat al het model van een boom heeft dit bestrooi ik met zaagsel, vlokken of vlies, of een combinatie ervan.
https://photos.app.goo.gl/iJnRJGUdcW4kkqWu6
Re: Het begin
Mooi bezig Kevin, die gast uit zweden heb ik ook al een paar filmpjes van gezien. Die maakt echt mooie dingen en het ziet er ook zo simpel uit.
-
Onderwerp starter - Berichten: 131
- Lid geworden op: 01 mei 2020 09:37
- Locatie: Friesland
Re: Het begin
Goede middag mensen,
Bedankt voor de leuke reacties,
@V.Prins we hadden inmiddels nog een aantal keer proost kunnen zeggen.
@Nico Essers bedankt voor de tip! Ik ga de volgende bomen zeker op die manier proberen, met een prikker zijn ze inderdaad wat statisch.
@CorM ik kijk wel eens om me heen bij een wandeling maar zie zelden iets wat me bruikbaar lijkt, ik zat zelf te denken aan een stuk aquarium hout. Binnenkort maar eens kijken of die een fijne wortel structuur stam hebben waar we iets mee kunnen.
@rongoos ja ik heb ook gekeken wat hij allemaal voor elkaar krijgt. Heel veel van wat hij maakt is heel gaaf, maar ook op een andere schaal. De foto's van de LocLoods zijn trouwens wel geïnspireerd door hem, het weathering en de voegen heb ik naar zijn voorbeeld gemaakt.
Dan een korte update voor iedereen. Begin van dit draadje vertelde ik nog dat de baan niet te groot moest enzo, nou was in mijn vorige post al te zien dat er een nieuw segment gemaakt is en nadat alle rail en treintjes netjes opgeborgen zijn is de eerste tafel uit elkaar gehaald en omgebouwd tot een koppie van de ander. De tafel wordt nu dus in 220 bij 90, een schaduw station aan de achterkant (hoek van het dak in zolder maakt het alsnog toegankelijk), een enkel paradespoor op hetzelfde niveau als het schaduwstation. Op het niveau hoger komt een dorpje en een stukje rangeer terrein. Hoe het exact gaat worden weet ik nog niet helemaal, maar het is en blijft een doen en leer proces. Hier wat foto's van hoe het er nu buiten bij staat.
Dan ga ik nu weer verder, tot de volgende.
Het frame is af, de 2 helften zijn verbonden met slotbouten en vleugelmoeren. Het oppervlak is dus 220 bij 90. De verhoging wordt het schaduwstation. Op deze manier kan ik hopelijk alles goed blijven bereiken en heb ik er onder mooi ruimte voor de digitale componenten.
Nadat de fundering voor het schaduwstation vast gezet is was ik behoorlijk tevreden met dit als enige verschil tussen de 2 helften.
Een heel klein beetje spoor naar beneden gehaald om toch bepaalde ideeën 3x dubbel te checken.
Een stukje inspiratie dat ik online tegen kwam. Pinterest is your friend zullen we maar zeggen.
Bedankt voor de leuke reacties,
@V.Prins we hadden inmiddels nog een aantal keer proost kunnen zeggen.
@Nico Essers bedankt voor de tip! Ik ga de volgende bomen zeker op die manier proberen, met een prikker zijn ze inderdaad wat statisch.
@CorM ik kijk wel eens om me heen bij een wandeling maar zie zelden iets wat me bruikbaar lijkt, ik zat zelf te denken aan een stuk aquarium hout. Binnenkort maar eens kijken of die een fijne wortel structuur stam hebben waar we iets mee kunnen.
@rongoos ja ik heb ook gekeken wat hij allemaal voor elkaar krijgt. Heel veel van wat hij maakt is heel gaaf, maar ook op een andere schaal. De foto's van de LocLoods zijn trouwens wel geïnspireerd door hem, het weathering en de voegen heb ik naar zijn voorbeeld gemaakt.
Dan een korte update voor iedereen. Begin van dit draadje vertelde ik nog dat de baan niet te groot moest enzo, nou was in mijn vorige post al te zien dat er een nieuw segment gemaakt is en nadat alle rail en treintjes netjes opgeborgen zijn is de eerste tafel uit elkaar gehaald en omgebouwd tot een koppie van de ander. De tafel wordt nu dus in 220 bij 90, een schaduw station aan de achterkant (hoek van het dak in zolder maakt het alsnog toegankelijk), een enkel paradespoor op hetzelfde niveau als het schaduwstation. Op het niveau hoger komt een dorpje en een stukje rangeer terrein. Hoe het exact gaat worden weet ik nog niet helemaal, maar het is en blijft een doen en leer proces. Hier wat foto's van hoe het er nu buiten bij staat.
Dan ga ik nu weer verder, tot de volgende.
Het frame is af, de 2 helften zijn verbonden met slotbouten en vleugelmoeren. Het oppervlak is dus 220 bij 90. De verhoging wordt het schaduwstation. Op deze manier kan ik hopelijk alles goed blijven bereiken en heb ik er onder mooi ruimte voor de digitale componenten.
Nadat de fundering voor het schaduwstation vast gezet is was ik behoorlijk tevreden met dit als enige verschil tussen de 2 helften.
Een heel klein beetje spoor naar beneden gehaald om toch bepaalde ideeën 3x dubbel te checken.
Een stukje inspiratie dat ik online tegen kwam. Pinterest is your friend zullen we maar zeggen.
-
Onderwerp starter - Berichten: 131
- Lid geworden op: 01 mei 2020 09:37
- Locatie: Friesland
Re: Het begin
Heel kort aan het einde van de dag. Best wel lekker kunnen doorwerken aan de tafel, alles wat op schaduwstation niveau komt is denk ik klaar. Veel denken over hoe alles op te lossen en vast te maken. Het rechter deel wordt het schaduwstation, het linker deel het paradespoor, hier tussen komt een dubbel wissel die voor de 2 sporen naar boven gaan zorgen. Het paradespoor ligt 1,5 cm hoger dan het schaduwstation, dan had ik die alvast te pakken en hoeven de sporen naar de boven verdieping over de zelfde lengte minder hoogte af te leggen. Ik denk dat ik rond 2,5% uit ga komen. Het zijn wel rechte stukken waar geklommen wordt.
Fijne avond en tot de volgende
Fijne avond en tot de volgende
-
- Berichten: 1616
- Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
- Locatie: Bunde, Zuid-Limburg
Re: Het begin
Goed bezig geweest Kevin. Mooie maatvoering om een leuke baan te maken. Het frame ziet er in ieder geval stevig uit. Ga je vorderingen zeker volgen.
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Re: Het begin
ziet er echt heel netjes uit. ik wilde zelf ook al een draadje gaan beginnen, maar schaam me bijna voor het amateurniveau wat ik hanteer en het professionalisme wat ik hier zie. Maar goed ieder zijn eigen niveua zullen we maar zeggen. Nogmaals ik ben heel benieuwd waar dit naar toe gaat.