Klein ontwerp 58 bij 94cm

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
AntoineG

Klein ontwerp 58 bij 94cm

Bericht door AntoineG »

Hallo modelspoorliefhebbers,

Laat ik mij eerste even voorstellen gezien ik hier nieuw ben op het forum. Afgelopen week wel al veelvuldig zitten zoeken naar informatie.
Mijn naam is Antoine en ik ga na 15 jaar mijn oude hobby weer oppakken. Vroeger had ik de ruimte voor mijn Marklin HO, maar gezien daar inmiddels kinderen van 8 en 10 bij zijn gekomen heb ik daar geen ruimte meer voor. Nog wel even met module bakken gaan werken, maar dat was het toch niet. Dus dat alles gaat verkocht worden.

Sinds vorige week eigenaar van een digitale startset Fleischmann 931885 met een BR158 loc. Even wennen aan het kleine spul ;), maar erg leuk!

Gezien ik toch beperk blijf in de ruimte ga ik een bak maken die in een de (ikea) kast terug gezet kan worden. Daarmee kan ik niet groter dan 58 bij 94 cm. Ik heb zo wat zitten puzzelen, maar op zich kun je daar best een baantje op leggen. (lukt met N beter dan met HO) :lol:

Doel is voornamelijk weer lekker ermee bezig te zijn een een mooie scenery te maken. En mogelijk nog met een extra treintje te rijden.
Vooralsnog ga ik voor handwissels voor de eerst bak, kan later altijd nog aanvullen.

Hierbij het idee (Wintrack) ik ben benieuwd of jullie nog leuke ideeën/ aanvullingen hebben.
Ik twijfels zelf over of het verstandig is om direct van een linker naar een rechterbocht te gaan, misschien moet daar een stukje recht tussen, maar is dan een 9104 voldoende? (meer ruimte gaat er niet zijn).

Ook sluit de rails niet overal aan? Misschien iemand een tip om het wel passend te krijgen :roll:

En dan is de vraag of ik op deze beperkte ruimte niet teveel wil? :D

Afbeelding

Afbeelding

Alvast bedankt!

Gr. Antoine

Sibbesuisje

Re: Klein ontwerp 58 bij 94cm

Bericht door Sibbesuisje »

Hoi Antoine,

leuk dat je weer gaat beginnen! Op zich een leuk plan in de beperkte ruimte maar er zijn wel twee dingen die je moet overwegen.
Je doet dubbelspoor en dat betekent dat je binnenbocht (9120) een R1 bocht is. het meeste dieselmateriaal komt daar wel doorheen, maar de stoomloks em wat gevoeliger materiaal gaat dat niet reden. Hoeft geen reden zijn het niet te doen, maar je bent wat beperkter in welke loks je kan laten rijden.
Het andere puntje waar je op zal moeten letten is je helling. Je hebt nu 35mm hoogte verschil. Hopelijk past het maar dat kan mogelijk krap worden, afhankelijk van je plaatdikte. Mogelijk dat je het naar 40mm moet oprekken. Tegelijkertijd geeft dit ook een stijle helling want je gaat die hoogte overbruggen in minder dan 1 meter, dus dat zal zo'n 4-5% zijn, in combinatie met krappe bochten. Ook hier, hoeft geen probleem te zijn maar dit zal ook een beperking gaan opleveren wat betreft de loks die dit gaan aankunnen.

In het verleden hebben andere forumleden mij gewezen op wat discussies op het duitse Stummiforum over compacte banen en misschien dat dit nog meer ideeen kan opleveren: https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?t=128868

Success en plezier met de verdere uitwerking van je baanplan!

Met vriendelijke groet,
Sander

NS begin jaren 80 (met hier en daar wat uitzonderingen 😄)
Digitaal, Z21 met Z21 App en iTrain

Nico Essers

Bericht door Nico Essers »

Welkom Antoine. Zo'n kleine afmeting is zelfs met N-spoor een uitdaging. Heb je geen mogelijk om 2 van deze modules in de Ikea kast op te bergen. Dat zou je meteen wat meer speelruimte geven. Of je loc 5% helling aan kan kan je natuurlijk uitproberen met rails op een lat of plaat die je de gewenste helling geeft. Dan weet je meteen wat wel of niet mogelijk is. Veel plezier met je baan.

Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

bpieters
Contacteer:

Bericht door bpieters »

Hoi Antoine,
Naar mijn mening is de oppervlakte te klein voor compleet dubbelspoor.
Je zou 2 keerlussen kunnen maken met 1 inhaalspoor uit het zicht en een halte met een goederenaansluiting in het zicht.
Maar dan nog blijft de helling steil.(meer dan 4% hellingspercentage is niet te vermijden).
Optie is in 1 laag te maken met zoals Nico zei 2 modules die je los kunt koppelen en boven elkaar kunt opbergen.
Met bijv. scharnieren is de koppeling eenvoudig te maken en het geheel zet je dan op schragen.
Groet,
Bert

Onderwerp starter
AntoineG

Bericht door AntoineG »

Dank jullie wel voor de reacties. Ik begin toch te realiseren dat het idee iets te veel is voor de beperkte ruimte. :roll:
Het stijgingspercentage is te groot :( .
Ik heb de baan dan ook weer op de schop gegooid. Nu zit er nog wel een verdieping in waar 2 banen elkaar kruisen, maar deze valt volledig in de berg, dus dan kan ik zoveel mogelijk smokkelen met de hoogte. En daarnaast is langs beide kanten de aanloop langer, waardoor ik het stijgingspercentage kan verlagen.
In de binnenloop een dubbel spoor zodat treinen elkaar kunnen passeren, en ruimte voor een station.
Een dubbele bak zit er voorlopig nog niet in, maar dat kan het volgende project worden, en de 9120 bochten wil ik toch gebruiken vanuit de starterset.
Hierbij het nieuwe idee.

Afbeelding

bpieters
Contacteer:

Bericht door bpieters »

Ziet er een stuk beter uit.
De hellingspercentages zijn nu goed te doen.
Wel liggen vrijwel alle zichtbare sporen (behalve het kopspoortje) in een helling dus dat wordt qua landschap nog een uitdaging.
De rechte stukken (vooral spoor 2 en 3 van onder) zou je met flexrail kunnen doen : maakt eea minder steriel.
Groet,
Bert

Zaunkönigs Bahn

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Zo iets kriebelt natuurlijk, ik heb jouw originele plan nagebouwd in Scarm. Met mijn eigen gegevens over wat je echt moet hebben aan hoogte verschil tussen twee niveau's kan ik je railplan maken voor stoom en dieseltractie. Elektrische tractie is uitgesloten. Het wordt wel een plan met werken op de millimeter, maar het kan. Grootste stijging wordt dan 3,2%, dat is nog binnen de gestelde limiet van 3,5%. Er zijn dan zelfs nog wat vereenvoudigingen mogelijk zoals gelijke stijging van binnen en buitenspoor. Ik heb de tekening in Scarm en kan deze eventueel als afbeelding exporteren met bestelnummers en een hoogte plan. Wel ontkom je niet aan flexrail toepassing op sommige punten, dit komt door de meegebogen wissel en de tegenbogen.
Bijlagen
klein_ontwerp_58x94cm-6wb.gif
klein_ontwerp_58x94cm-6wb.gif (82.88 KiB) 1519 keer bekeken
klein_ontwerp_58x94cm-5w.gif
klein_ontwerp_58x94cm-5w.gif (47.44 KiB) 1519 keer bekeken

Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Plaats reactie