Ik had steun aan het inbouwvoorbeeld op 1zu160.de hoewel dit iets afweek.
Oost-Duitse locs kregen vaak heldhaftige namen. Deze loc werd genoemd naar machinist Bobo Kowalski uit een jongensboek. Die wilde op een gegeven moment niet meer. Deze loc wil nu gelukkig wel weer! Hieronder verhaal ik wat van de ombouw fasen. Daarbij moest ik een aantal malen terug naar het kale onderstel, ter 'verhoging' van de vreugde.

Het losse draaistel was gelukkig vlot vast te klikken. In één van mijn doosjes had ik nog twee nem-koppelingen. Je ziet dat de tandwielen nogal uitsteken. Na voltooiing bleek dan ook dat de loc op bepaalde wissels met wat hogere delen vastloopt. Afijn, routes genoeg nog op mijn baan.

De stroomafname loopt over veertjes, waarvan de buitenste op de massa blokjes komen. Aan de binnenste moest ik de dunste draadjes die ik had solderen. In een later stadium bij een eerste proefrit bleek in een boog kortsluiting op te treden. Het soldeerkloddertje was 1 mm te hoog... De verbonden draadjes komen aan de rode draad van de decoder.

De Leds zitten op mini printjes. Daarvan moesten de smd condensator en smd diode verwijderd worden. Op de plek van de diode kwam een doorverbinding. Eén van de Leds moest omgepoold worden.

De printjes zitten met 1 mm schroefjes op de massa blokjes, maar dat bood geen goede verbinding, dus dan maar een draadje aan het schroefje waarmee een blokje op het onderstel zit. En die naast het schroefje op het printje gesoldeerd.

De gele en witte draden van de decoder komen aan de printjes. Alleen een nano decoder past net onder de cabine, hier de Zimo MX616.

Dan is de bedrading compleet. De printjes worden met een stukje tape goed op hun plek gehouden.

Dan kan de kap er op. De draadjes willen natuurlijk lekker tegen het anker van de motor schuren, dat kostte dus enkele malen op/af.

Tenslotte kan de cabine erop en de loc kan op de baan. Bobo Kowalski wil weer!

En het rijdt prima!