DR loc V110 'Bobo Kowalski' wil weer

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Plaats reactie

Onderwerp starter
jeemka

DR loc V110 'Bobo Kowalski' wil weer

Bericht door jeemka »

Van Michiel kreeg ik een Oost-Duitse loc V110 240.9 van Brawa met een los draaistel. Analoog reed het ding zowaar. Het digitaliseren werd een ware restauratie van de bedrading. Het motortje behoefde alleen een mini drupje olie op de lagers. De bedrading bevatte voorheen wat koperplaatjes die wat zaken verbonden maar er niet meer in zaten, dat moesten nu draadjes worden.
Ik had steun aan het inbouwvoorbeeld op 1zu160.de hoewel dit iets afweek.

Oost-Duitse locs kregen vaak heldhaftige namen. Deze loc werd genoemd naar machinist Bobo Kowalski uit een jongensboek. Die wilde op een gegeven moment niet meer. Deze loc wil nu gelukkig wel weer! Hieronder verhaal ik wat van de ombouw fasen. Daarbij moest ik een aantal malen terug naar het kale onderstel, ter 'verhoging' van de vreugde. 8)7

Afbeelding

Het losse draaistel was gelukkig vlot vast te klikken. In één van mijn doosjes had ik nog twee nem-koppelingen. Je ziet dat de tandwielen nogal uitsteken. Na voltooiing bleek dan ook dat de loc op bepaalde wissels met wat hogere delen vastloopt. Afijn, routes genoeg nog op mijn baan.

Afbeelding

De stroomafname loopt over veertjes, waarvan de buitenste op de massa blokjes komen. Aan de binnenste moest ik de dunste draadjes die ik had solderen. In een later stadium bij een eerste proefrit bleek in een boog kortsluiting op te treden. Het soldeerkloddertje was 1 mm te hoog... De verbonden draadjes komen aan de rode draad van de decoder.

Afbeelding

De Leds zitten op mini printjes. Daarvan moesten de smd condensator en smd diode verwijderd worden. Op de plek van de diode kwam een doorverbinding. Eén van de Leds moest omgepoold worden.

Afbeelding

De printjes zitten met 1 mm schroefjes op de massa blokjes, maar dat bood geen goede verbinding, dus dan maar een draadje aan het schroefje waarmee een blokje op het onderstel zit. En die naast het schroefje op het printje gesoldeerd.

Afbeelding

De gele en witte draden van de decoder komen aan de printjes. Alleen een nano decoder past net onder de cabine, hier de Zimo MX616.

Afbeelding

Dan is de bedrading compleet. De printjes worden met een stukje tape goed op hun plek gehouden.

Afbeelding

Afbeelding

Dan kan de kap er op. De draadjes willen natuurlijk lekker tegen het anker van de motor schuren, dat kostte dus enkele malen op/af.

Afbeelding

Tenslotte kan de cabine erop en de loc kan op de baan. Bobo Kowalski wil weer!

Afbeelding

En het rijdt prima!

Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's, filmpjes en bouwbeschrijvingen op https://www.kolenberg.eu

neudalhausenstadbahn

Re: DR loc V110 'Bobo Kowalski' wil weer

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ik kreeg de loc weer van Alex/Re1044 en het was gelijk duidelijk daar moet Jaap op losgelaten worden en met succes.

Groetjes Michiel

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Onderwerp starter
jeemka

Bericht door jeemka »

Vanmiddag heb ik nog wat met de loc gereden. De tandwieltjes zitten échte laag. De loc loopt bijvoorbeeld vast op een ontkoppelrail en op een uitstekend deel van het 'nietje' van een minitrix schakelwissel. Ik ga nog zien of de loc wel een rondje op de hoofdbaan kan rijden.
Overigens kan de loc wel mooi kruipen.

Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino

Onderwerp starter
jeemka

Bericht door jeemka »

Gelukt! De rondgaande hoofdbaan heeft geen lastige uitsteeksels die hinderlijk zijn voor de V110. Hij (een dieselloc vind ik een hij) mag de biertrein overnemen van de BR151, En met die sleep rijdt die prima de ronde. De koppeling aan de voorkant heb ik verwijderd, die is ook kritisch en helemaal niet nodig. Mag blijven!

BenQ

Bericht door BenQ »

Jaap,
Rijdt goed, mooi dat je hem hebt opgekalefaterd.🚉

Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Raymond (UK)

Bericht door Raymond (UK) »

Aardig stukje priegel opknapwerk Jaap. Rijdt mooi nu!

I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Plaats reactie