Voor het viaduct dat voor de helix komt te liggen heb ik nog een 8cm dikke plaat XPS liggen. In het viaductspoor zit een bocht en eronder loopt een R2 boog. Het kan dus geen standaard recht viaduct worden. Best kans dus dat ik door een meetfoutje mijn XPS plaat zou versnijden en ik weer een nieuwe plaat zou moeten aanschaffen. Dus eerst maar eens wat piepschuim gehaald om een testviaduct mee te maken. Dat is stukken goedkoper en dan mag er ook wel iets mis gaan.
Nu koop ik altijd iets meer, maar dit is misschien een beetje overdreven (?):
Eerst maar eens twee delen grof gesneden om de juiste maakt te bepalen en de plaats voor de boog voor het spoor te bepalen:
Ook mijn langste rijtuig heeft zo nog genoeg ruimte:
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/65535/51670968429_96ddeaf16c_c.jpg)
[/url]
Dan met een hulpstuk op de hete draadsnijder de boog uitgesneden:
In het hulpstuk zit een spijker waarop het centrum van de te snijden cirkel uit het schuim moet worden gezet.
De afstand tussen spijker en gloeidraad = de straal van de cirkel:
En dan is dit het resultaat van de test:
Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden. Ik denk dat ik in de uiteindelijke versie de linker boog nog wat meer naar rechts kan verschuiven.
Dus commentaar is welkom.............
O ja, en voor de rest van het piepschuim heb ik best nog wel wat bestemmingen: Afdichting van de bovenkant dan de helix (daar komt een klein depot op), Bodemplaat en wat hellingen met wat bebouwing rechts naast de helix, hellingen aan weerszijden van het viaduct, enz. Allemaal lekker licht, dus weinig gewicht op de helix.