Riem schreef: ↑03 nov 2024 14:09
Ben laatst ook bezig geweest met de zoektocht naar internationale treinen.
Probleem is alleen dat dit gepland vaak al per jaar verschilde welke rijtuigen er in elke trein zaten,
ongepland was het nog een groter zootje aangaande het feit dat er toen veel flexibeler met materieel omgegaan werd.
Dat betekend extra bakken bij drukte, maar ook andere wagons bij defecten.
Daarnaast zie ik bij jouw mooie verzameling hetzelfde wat ik probeer te doen, en dat is NS centraal te stellen.
Helaas staat meestal de DB centraal bij internationale samenstellingen, en is een trein in één of NS kleur niet te doen.
Zelf kijk ik naar foto's op internet, en als een samenstelling mij aan staat kijk ik of deze wagons in N bestaan en zo ja dan bewaar ik die foto.
Zeker voor N maatstaven heb ik nu een paar rijtuigen die zeer zeldzaam zijn op mijn verlanglijst staan.
Idd staan er een paar samenstellingen op het Beneluxspoorforum, vaak HO. Verder zijn Google en Flickr vaak succesvol.
Heb laatst ook een grote stapel spoormagazines gelezen. Hier stonden soms ook samenstellingen in, maar alleen HO.
De helft van de genoemde rijtuigen bestond dan ook niet in N.
Wat ook niet helpt is dat op de fora (ook hier) oude foto's niet meer getoond worden.
Echt lijsten met rijtuigsamenstelling heb ik verder ook nog niet kunnen vinden, dus ik lees mee.