Echthoven

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Krab

Re: Echthoven

Bericht door Krab »

Afgelopen vrijdag dan toch maar deze prachtige ketelwagens gekocht van Liliput voor achter de NS 2006, ze zijn prijzig maar misschien komen er toch wel meer van..

Heb die in het verleden gekocht ,toen waren ze nog normaal van prijs nu zijn ze wel uitzonderlijk duur ;)

Die De1 is wel mooi Raymond die kan met de de loc 2000 ende jaap allemaal in het zelfde periode rijden :mrgreen:

mvg Sjaak

TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

bob vermeulen

Bericht door bob vermeulen »

Hallo Raymond,

Die DE is mooi en er zullen op Nederlandse banen niet veel van rijden.

Ik heb net ook je sloperij nog even kunnen bewonderen. :Thumb
Heel goed al die spullen daar en vergane treinen.
De man met de snijbrander hoeft voorlopig niet de WW in :lol:

mvrgr Bob

Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com

Onderwerp starter
Raymond

Bericht door Raymond »

heilko1970 schreef: 13 jan 2025 13:51 Hoi

Waar komt de sloopkraan vandaan?

mvg heilko
Dit is de kraan Heilko maar ik heb vernomen datie niet op voorraad is...
https://www.1999.co.jp/eng/10102791

Groet,
Raymond

Onderwerp starter
Raymond

Bericht door Raymond »

Dank jullie wel allemaal!!!
Ene Bob die man met de snijbrander heeft nog wel voor een paar jaar werk want er staan nog veel meer Minitrix 1200en werkeloos in de vitrine kast🤣

@ Sjaak,
Ja zo zie je maar Sjaak zo breid je ongemerkt je tijdperk weer wat uit🙄🙄🙄😄😄😄

Groet,
Raymond

heilko1970

Bericht door heilko1970 »

Raymond schreef: 15 jan 2025 22:28
heilko1970 schreef: 13 jan 2025 13:51 Hoi

Waar komt de sloopkraan vandaan?

mvg heilko
Dit is de kraan Heilko maar ik heb vernomen datie niet op voorraad is...
https://www.1999.co.jp/eng/10102791

Groet,
Raymond
dank je wel,ik ga eens zoeken op het wereldwijde web of ik hem nog ergens kan vinden.

Groet Heilko

Krab

Bericht door Krab »

Ja zo zie je maar Sjaak zo breid je ongemerkt je tijdperk weer wat uit🙄🙄🙄😄😄😄

Je mog nog wel zeggen dat die mooie loc buiten je tijdperk viel ;) :lol:

mvg Sjaak

TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

Rick

Bericht door Rick »

De DE-1, 2000 en Jaap zijn alle drie een ander tijdperk, die uitbreiding heeft allang plaats gevonden :)

Onderwerp starter
Raymond

Bericht door Raymond »

Ik ga niks meer zeggen over tijdperken, want als iets mooi is kan ik het vaak toch niet laten........😁

Groet,
Raymond

Onderwerp starter
Raymond

Bericht door Raymond »

Hallo,

Gisteren deze mooie (althans dat vind ik) NS 1138 van Piko!
Ik ben er heel blij mee want ik vind dit een hele aparte loc, je kwam hem ook maar weinig tegen in deze kleurstelling in het echt..
Ik heb er maar ff wat foto's van gemaakt.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ik heb ook een filmpje gemaakt vandaag waar die in voor komt, het filmpje duurd wel wat lang dus dan weet je dat alvast😁

Ook heb ik nog een paar foto's van deze gave Diesel 1 waar ik ook super blij mee ben, dit ding rijd ook nog eens heel mooi! (Filmpje daarvan komt later)
Goed werk verricht Mitchel 👍🏻
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Of ik nog wat aan me de baan heb gedaan?
Ja zeker maar daarover later meer, iets met een achtergrond schilderen enz enz😃

Groet,
Raymond

Folkert van Wijk

Bericht door Folkert van Wijk »

Leuke klassieke modelletjes.

TonN

Bericht door TonN »

De 1100=en kregen in tijd van materieelschaarste hun botsneuzen. Er was in enkele gevallen geen tijd om de sierlijsten weg te frezen en de lok geel-grijs te verven. Mooi tussenresultaat, gelukkig.

Onderwerp starter
Raymond

Bericht door Raymond »

Dankjewel Folkert!

Groet,
Raymond

Onderwerp starter
Raymond

Bericht door Raymond »

TonN schreef: 02 mar 2025 23:16 De 1100=en kregen in tijd van materieelschaarste hun botsneuzen. Er was in enkele gevallen geen tijd om de sierlijsten weg te frezen en de lok geel-grijs te verven. Mooi tussenresultaat, gelukkig.
Inderdaad gelukkig maar Ton! :)
Daardoor kunnen wij nu nog na genieten op de modelbaan, met natuurlijk ook de hulp van Piko😁

Groet,
Raymond

Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel

Bericht door Paul_DMV »

TonN schreef: 02 mar 2025 23:16 De 1100=en kregen in tijd van materieelschaarste hun botsneuzen. Er was in enkele gevallen geen tijd om de sierlijsten weg te frezen en de lok geel-grijs te verven. Mooi tussenresultaat, gelukkig.
Uitleg van een kenner op beneluxforum:
Nou dan maar de officiële toelichting voor dit draadje van allerhande foutieve speculaties aan elkaar geknoopt wordt...

Je moet daarbij weten dat in de periode 1971-1978 slechts 35 locs van de serie 1100 de grijs/gele huisstijl kregen. De rest reed nog in Berlijnsblauwe kleur.

Tussen eind 1978 en begin 1982 kreeg de serie 1100 tijdens revisie hun frontversterkingen, toen nog voorzetneus genoemd. Gedurende die jaren waren er 4 verschijningsvormen van 1100'en op het NS-net te zien: blauwe en gehuisstijlde locs al dan niet met voorzetneuzen. Eigenlijk was er nog een vijfde variant en dat waren de eerste drie blauwe machines die een 'botsneus' kregen. Deze drie, de 1117, 1118 en 1138 kregen geheel gele neuzen, zoals Tilburg dat gewend was bij de gehuisstijlde locs. De gele zijvlakken van de neuzen sloten daarbij immers mooi aan op de al aanwezige gele zijvlakjes van de platte neus. Volgens dezelfde procedure gaf Tilburg dus de blauwe locs een geheel gele neus. Een gele neusfront stond leuk op die blauwe locs, maar dat gele zijvlak leek niets tegen zo'n blauwe loczijwand. Op de overige blauwe 1100'en die ná deze drie hun neus kregen aangemeten werd het zijvlak van de neuzen Berlijnsblauw gespoten. Daarmee werd op dit detail dus nog één keer afgeweken van de "huisstijlpolitiek" van de NS, door de blauwe verf nog een keer te gebruiken.

De drie buitenbeentjes 1117, 1118 en 1138 werden tijdens een volgende revisie , eind 1982, qua neuszijkantbeschildering aangepast aan hun soortgenoten. Vanaf toen dus geen totaal gele neuzen meer op deze drie blauwe locs. Blauwe zijvlakken en een geel front, dat werd de uitvoering, zoals te zien op de eerste foto in dit draadje van de 1118 voor ICR.

Om het verhaal van de blauwneuzige 1100'en te completeren;
Vanaf 1983 kreeg een aantal exemplaren weer een grote revisie, waarbij 12 stuks hun blauwe kleur inleverden voor de huisstijlkleuren. Daarbij waren in 1985 de 1138 en in 1986 de 1117. De 1118 stond sinds begin 1986 terzijde en werd blauw naar de sloop gestuurd. Uiteindelijk was de 1121 de laatste blauwe 1100. Zij volgde in 1986 de gang van de 1118 naar de sloop.

Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging

TreinTim

Bericht door TreinTim »

@Raymond fraaie foto's en video! Heb jij toevallig ook één van de vorige Piko 1100'en, dat je ze naast elkaar kunt zetten? Vanaf de foto is het moeilijk te zien, maar de kleur Berlijnsblauw lijkt op de nieuwe 1138 donkerder/anders als bij de vorige Piko 1100'en in N?

Onderwerp starter
Raymond

Bericht door Raymond »

Heel interessant en leuk verhaal dit Paul!
Bedankt voor het delen👍🏻

Groet,
Raymond

Onderwerp starter
Raymond

Bericht door Raymond »

Hallo Tim,
De 1138 is idd wat donkerder dan de 1152, ik zal eens een foto van de 2 naast elkaar maken🙂
P.s.
Dank voor je compliment!

Groet,
Raymond

Onderwerp starter
Raymond

Bericht door Raymond »

Nou ik heb nu maar gelijk een paar foto's van de blauwe piko loc's gemaakt en merkwaardig nu ik het zo zie, ze zijn alle 3 verschillend van kleur..
Op de laatste foto heb ik de Minitrix er tussen gezet, de 2e van rechts....De Minitrix loc is toch best nog wel mooi zo vergeleken bij de Piko loc's.....ja hij is wat grover maar komt ook uit een hele andere tijd..
De foto's..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Onderwerp starter
Raymond

Bericht door Raymond »

Paul_DMV schreef: 04 mar 2025 14:54
Uitleg van een kenner op beneluxforum:
Nou dan maar de officiële toelichting voor dit draadje van allerhande foutieve speculaties aan elkaar geknoopt wordt...

Je moet daarbij weten dat in de periode 1971-1978 slechts 35 locs van de serie 1100 de grijs/gele huisstijl kregen. De rest reed nog in Berlijnsblauwe kleur.

Tussen eind 1978 en begin 1982 kreeg de serie 1100 tijdens revisie hun frontversterkingen, toen nog voorzetneus genoemd. Gedurende die jaren waren er 4 verschijningsvormen van 1100'en op het NS-net te zien: blauwe en gehuisstijlde locs al dan niet met voorzetneuzen. Eigenlijk was er nog een vijfde variant en dat waren de eerste drie blauwe machines die een 'botsneus' kregen. Deze drie, de 1117, 1118 en 1138 kregen geheel gele neuzen, zoals Tilburg dat gewend was bij de gehuisstijlde locs. De gele zijvlakken van de neuzen sloten daarbij immers mooi aan op de al aanwezige gele zijvlakjes van de platte neus. Volgens dezelfde procedure gaf Tilburg dus de blauwe locs een geheel gele neus. Een gele neusfront stond leuk op die blauwe locs, maar dat gele zijvlak leek niets tegen zo'n blauwe loczijwand. Op de overige blauwe 1100'en die ná deze drie hun neus kregen aangemeten werd het zijvlak van de neuzen Berlijnsblauw gespoten. Daarmee werd op dit detail dus nog één keer afgeweken van de "huisstijlpolitiek" van de NS, door de blauwe verf nog een keer te gebruiken.

De drie buitenbeentjes 1117, 1118 en 1138 werden tijdens een volgende revisie , eind 1982, qua neuszijkantbeschildering aangepast aan hun soortgenoten. Vanaf toen dus geen totaal gele neuzen meer op deze drie blauwe locs. Blauwe zijvlakken en een geel front, dat werd de uitvoering, zoals te zien op de eerste foto in dit draadje van de 1118 voor ICR.

Om het verhaal van de blauwneuzige 1100'en te completeren;
Vanaf 1983 kreeg een aantal exemplaren weer een grote revisie, waarbij 12 stuks hun blauwe kleur inleverden voor de huisstijlkleuren. Daarbij waren in 1985 de 1138 en in 1986 de 1117. De 1118 stond sinds begin 1986 terzijde en werd blauw naar de sloop gestuurd. Uiteindelijk was de 1121 de laatste blauwe 1100. Zij volgde in 1986 de gang van de 1118 naar de sloop.
Paul uit welk draadje komt dit bericht eigenlijk?
Ik ben wel benieuwd naar de rest van de verhalen :D

Groet,
Raymond

Rick

Bericht door Rick »

Hier staat het: https://forum.beneluxspoor.net/index.ph ... #msg216782
de sierlijsten waren volgens mij geschroefd, in ieder geval was het niet nodig om die weg te frezen.

TreinTim

Bericht door TreinTim »

@Raymond heel gaaf die loc line-up die je gedaan hebt en erg verrassend qua kleur blauw! Leuk om te zien dat er toch nog wat verschil tussen de Piko en Minitrix kleur zit ook, heeft die van Minitrix toch niet helemaal haar waarde verloren. :P

Nog een vraagje trouwens, die 3 x Mat'54 gekoppeld in het filmpje is ook gaaf. Je hebt de front/sluitseinen netjes uit waar de stellen met de neuzen aan elkaar gekoppeld zitten. Hoe heb je dat ingesteld in de decoder (CV/waarde) en welke decoder gebruik je?

Tim

Onderwerp starter
Raymond

Bericht door Raymond »

Bedankt Rick👍🏻

Tim,
De 3x Mat 54 Hondekoppen heb ik in vaste stam rijden en nee die front/sluitseinen zijn niet uit te zetten helaas...
Ik heb ze afgeplakt met van dat harde zilverfolie/tape wat je bij de doe het zelfwinkel kan kopen, gewone tape schijnt door dus vandaar die zilverfolie/tape (Tessa).
Ow en ik had ze eerst kortgekoppelt maar dat ging op de opstelsporen niet helemaal lekker , daar liggen te veel krappe bogen....
Dus nu weer die langere stangen er tussen.

Groet,
Raymond

TreinTim

Bericht door TreinTim »

Dag Raymond,

Aah leuk om te lezen, maar dan moet je wel de kappen er af halen om die zilverfolie/tape aan de binnenkant er op te plakken, neem ik aan.
Een tip die ik hier bij deze ook nog kan meegeven, is gewoon een tandenstoker en een vleugje zwarte acrylverf te gebruiken en die aan de buitenkant op de front/sluitseinen uit te drukken. Indien het niet meer nodig is, veeg je de acrylverf er ook zo weer af met een tandenstoker. Dat brokkelt op gladde oppervlakken zoals front/sluitseinen dan heel netjes af zonder sporen achter te laten.
En wat het verhaal van de kortkoppelingen betreft: heb je ook al magneetkoppelingen geprobeerd als kortkoppeling tussen de stellen in? Vaak als je met Fleischmann Profi of vaste koppelingen problemen hebt in R1 bogen, is dat opgelost met magneetkoppelingen (op dezelfde mooie kortkoppel afstand).

Tim.

Onderwerp starter
Raymond

Bericht door Raymond »

Je moet idd de kappen eraf halen..
Dat verf op de lampen aan de buitenkant lijkt mij niet een goed idee, ik vind dat niet mooi omdat je dan zwarte punten op de lampen gaat zien..
En ik weet bijna zeker dat er licht doorheen komt, de leds zijn namelijk erg fel!
Magneetkoppelingen gaat niet denk ik en vind ik ook niet nodig..

Groet,
Raymond

Rick

Bericht door Rick »

Raymond schreef: 05 mar 2025 18:09De 3x Mat 54 Hondekoppen heb ik in vaste stam rijden en nee die front/sluitseinen zijn niet uit te zetten helaas...
Jawel maar dat kost enig werk afhankelijk van wat je wilt. Piko heeft de stellen van een zespolige elektrische koppeling voorzien die naast de twee motordraden ook met geel, wit, groen en blauw verbonden is. Op de printplaat is de AUX2 van de decoder aanwezig maar verder niet aangesloten (AUX1 is de binnenverlichting). Als test heb ik een extra draad van AUX2 op de gele draad van de koppeling aangesloten en AUX1 verbonden met de witte draad zodat de tweede bak apart schakelbare front- en sluitseinen heeft. Hierdoor mist het stel wel zijn binnenverlichting.
Om alles onafhankelijk te kunnen schakelen heb je een decoder met vijf of meer functie-uitgangen nodig. Wit en geel worden dan gebruikt voor de front- en sluitseinen in de bak met decoder, AUX1 blijft de binnen verlichting doen voor het hele treinstel, AUX2 en een draad op AUX3 van de decoder kunnen worden aangesloten de gele en witte draad van de koppeling zodat de tweede bak onafhankelijke verlichting heeft. Met AUX4 kan dan eventueel de binnenverlichting van de tweede bak nog apart worden aangestuurd. Enige onderbrekingen op de printplaat zijn dan wel nodig.

Plaats reactie