DCC reverse loop (nog manual) voor Arduino ?

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Tombark

DCC reverse loop (nog manual) voor Arduino ?

Bericht door Tombark »

Hallo Mensen,

Ik ben een tijdje geleden lekker weer begonnen met treinen (nadat het een hele tijd stil gelegen heeft (had een Rokuhan Z baan maar dat wordt me te klein , en die gaat dus nog in de verkoop)

Affijn, mijn interesse ligt bij Japanse treinen, (net als nog iemand hier :lol: ) en ben begonnen met Kato N spoor.

Nu wilde ik dus ook direct naar DCC omdat dit volgens mij het handigste is als je meerdere treinen wilt kunnen besturen.

Een echt baanplan heb ik nog niet, ben me eerst aan het verdiepen in DCC (heb de CSB1-EX als besturing i.c.m. Engine Driver) en vind het leuk om er gewoon wat mee te spelen in eerste instantie.

Nu kwam ik op het volgende : ik wil graag een Reverse Loop (waarschijnlijk 2) in mijn baan, dus ben lekker aan het zoeken gegaan op internet en heb daar diverse oplossingen gevonden. Om de techniek te begrijpen eerst maar eens handmatig aan het klungelen… maar wil uiteindelijk een Arduino gebruiken (met motor shield en relais en infra rood of andere detectie)

Ik vind wel het e.e.a. maar nog niet echt een definitieve oplossing….

Hier een filmpje van wat ik nu (handmatig) heb

1 switch om (zeg maar) de polariteit te switchen, en 1 switch voor de turnout (gemaakt naar Dré’s idee)

Uiteindelijk wil ik dus een arduino die, zodra de trein in de loop gedetecteerd wordt, de polariteit omgooid en de wissel omschakelt.

Iemand ideeen ?

Dré

Re: DCC reverse loop (nog manual) voor Arduino ?

Bericht door Dré »

Hi Tom,
De CSB1-EX dcc-centrale is een mooi ding, vind het persoonlijk wel jammer dat men de i/o poortjes weggelaten heeft.
De originele DCC-EX centrale met de Arduino Mega heeft de beschikking over ongeveer 30 van die poortjes.
En laten die nou net heel handig zijn om dingen mee te schakelen of te detecteren zoals lichtsluisjes of bezetmelders.
Er schijnt een mogelijkheid te zijn om een uitbreidingsbordje aan te sluiten op de I2C bus van de CSB1-EX.
Hier heb ik zelf nog geen ervaring mee. Er staat wel een en ander hierover geschreven op de website van DCC-EX.

Een keerlusschakeling is op meerdere manieren te maken en natuurlijk ook met een Arduino (zoals je wilt).
Het enige wat je dan nodig hebt is een Arduino Mega 2560, een 5v relaisbordje, 2 lichtsluisjes en een paar geïsoleerde raillasjes.
Twee van de relais zijn nodig om de polariteit om te draaien in de keerlus, met het andere relais kan je dan de wissel bedienen.
Er zijn dan alleen nog een paar commando's in EX-RAIL nodig om de inputs van de lichtsluisjes te koppelen aan de juiste relais.

Dré

Momfer

Bericht door Momfer »

Hallo Tom,

In je bericht hierboven geef je aan het leuk te vinden om ermee te spelen. Dan zou ik eens wat rondvragen op de discord van DCC-EX, want er zit automagoisch ompolen in de nieuwste versie van DCC-EX (en anders in de development builds).

Zoals ik het heb begrepen, moet de keerlus dan een zelfstandige aansluiting van het motorschild krijgen.

Ik heb er zelf nog niet mee gespeeld, dus weet er het fijne nie van, maar wellicht kun je er wat meer over vinden (dcc-ex website/discord) en ermee experimenteren.

Met EXRAIL kan het ook afgevangen worden met ONOVERLOAD.

Succes!

Dré

Bericht door Dré »

Hi Rico (Momfer),
Die functie kende ik nog niet in DCC-EX, interessant.
Heb net nog wat lezen op de website van DCC-EX.
Als ik het goed begrepen heb kan men het zo instellen dat er normaal gereden wordt op uitgang A van de motorshield.
En als er een kortsluiting/overbelasting gedetecteerd wordt (in bv de keerlus) dan schakelt ie over naar uitgang B (waar je dan de bedrading andersom moet aansluiten).
Ga ik binnenkort eens uitproberen, leuk om uit te zoeken.

Dré

Momfer

Bericht door Momfer »

Volgens mij is het zo dat 1 aansluiting van het motorbord naar de keerlus gaat en 1 naar het naastgelegen spoor. Eén van de 2 poorten moet dan bij overload de polariteit omschakelen.

Dat wordt geregeld met een instelling van Trackmanager (MAIN_AUTO - DCC Auto-reverser mode). Tot zo ver weet ik het, de rest moet ik ook nog uitvogelen, maar ik ben eerst op de club met andere dingen bezig.

Onderwerp starter
Tombark

Re: DCC reverse loop (geautomatiseerd) voor Arduino ?

Bericht door Tombark »

Heren,

Dank voor de reacties, ik ga dat met de DCC-EX allemaal uitzoeken……

Ik heb nu een aparte Arduino Uno gebruikt (met LP298P motorshield) , 2 Infra Rood detectoren en een dubbel Relais.

Het idee kwam niet van mezelf (uiteraard…) maar heb op youtube een filmpje gevonden die me aansprak (van DIY and Digital Railroad)

Aan de hand daarvan heb ik het een klein beetje aangepast …. Heb in ieder geval de onderdelen gebruikt die hij vernoemd en de code voor de Arduino overgenomen….

Het resultaat zie je hieronder… het moet uiteraard allemaal netjes weggewerkt worden in een eventuele Layout die ik ga bedenken, maar zoals reeds eerder gezegd, ik ben nog volop aan het experimenteren, en ben best wel tevreden over het resultaat…. Zeker omdat ik een paar maand geleden nog niet eens van het bestaan van een Arduino had gehoord….. 😂😂😂

Mochten er mensen geinteresseerd zijn in hoe het allemaal aangesloten is, geef maar een seintje….

Tom
www.mp44.nl

Plaats reactie