Jos, je hebt gelijk; rechttoe-rechtaan, geen gezever! Gewoon namaken zoals ie gemaakt is. En ik zie het eigenlijk wel zitten. Morgen ga ik eens bij de modelbouwzaak op de hoek eens zien wat voor koperen profilen ze in huis hebben. Thanks!Jos schreef:Mijn suggestie: Messing buis van 2 a 3 mm (hol). Schijfje afzagen, dan heb je het lamphuis. Messing rond profiel (massief) van 0,7 mm of zo. Stukje afzagen voor de schoorsteen. Op het lamphuis solderen. Lamphuis vullen met Kristal Klear, na drogen achterkant met zilververf afwerken en je hebt een reflector.
Ombouw Engelse 4F naar Belgisch type 30 (Lima)
Re: Ombouw Engelse 4F naar Belgisch type 30 (Lima)
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Ombouw Engelse 4F naar Belgisch type 30 (Lima)
Een eerste poging. Het dingetje is amper 3mm groot, maar blijkbaar toch nog te groot in verhouding met de loc. De schoorsteen van de lantaarn is veel te dik, en de LED steekt te veel naar voren. Jammer, op naar de volgende poging; nog kleiner en fijner!
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Ombouw Engelse 4F naar Belgisch type 30 (Lima)
Versie 2 is op komst. Het moet nog drogen, en nabewerkt worden...
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Ombouw Engelse 4F naar Belgisch type 30 (Lima)
Zo, het dingetje is klaar. Van een product om normaal meertjes en rivieren te maken (namaakwater), heb ik een druppeltje gebruikt om het glas te immiteren. Hier op foto is de lantaarn een aantal maal vergroot, maar in't echt is dit prutsje van amper 3mm met LED best overtuigend. En, Jos, bedankt voor het duwtje in de rug!
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Ombouw Engelse 4F naar Belgisch type 30 (Lima)
En soms loopt het dan niet zoals gehoopt. Ik heb van die miniconnectors gebruikt om loc en tender met elkaar te vebinden. Maar het solderen van die dingetjes van een millimeter gaat me nog niet goed af. Het resultaat is lelijk kliederwerk dat vroeg of laat kortsluiting gaat geven, wat de decoder dan niet leuk vindt! Nee, dit moet anders. Dit moet beter. Hier moet ik nog eens goed over nadenken...
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Ombouw Engelse 4F naar Belgisch type 30 (Lima)
Ik heb een tijdje liggen klooien met krimpkous, maar na een hoop gepruts bleek het allemaal te dik en te stijf te worden. Ik moet op zoek naar veel dunnere krimpkous, dat om elk draadje afzondelijk kan aangebracht worden.
Maar dan blijft mijn vraag, hoe soldeert men best zo'n kleine verbindingen? Met mijn bout krijg ik alleen maar in verhouding dikke klotters matte en brosse verbindingen. Ik ben echt geen onbenul met een soldeerbout maar deze priegeldingetjes... Wie weet een techniek?
Maar dan blijft mijn vraag, hoe soldeert men best zo'n kleine verbindingen? Met mijn bout krijg ik alleen maar in verhouding dikke klotters matte en brosse verbindingen. Ik ben echt geen onbenul met een soldeerbout maar deze priegeldingetjes... Wie weet een techniek?
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Ombouw Engelse 4F naar Belgisch type 30 (Lima)
je moet alle delen eerst vertinnen en dan aan elkaar smelten
groetjes henry
groetjes henry
volg de bouw op --->>> http://MiniatuurWereldNederland.camstreams.com/ <<<---
Re: Ombouw Engelse 4F naar Belgisch type 30 (Lima)
Bedankt voor de tip, Henry, maar dat doe ik steeds.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Ombouw Engelse 4F naar Belgisch type 30 (Lima)
het is ook belangrijk dat je het goede tin gebruikt.
neem hem anders zondag mee kijken we samen even.
groetjes henry
neem hem anders zondag mee kijken we samen even.
groetjes henry
volg de bouw op --->>> http://MiniatuurWereldNederland.camstreams.com/ <<<---
Re: Ombouw Engelse 4F naar Belgisch type 30 (Lima)
Ik heb hier wat zitten oefenen, en met een iets minder warme bout en vloeibare flux gaat het een stuk beter! Ik krijg nu een glanzende uitgevloeide verbinding, en geen matte brosse klodders. Het is nog niet perfect maar oefening baart kunst.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Ombouw Engelse 4F naar Belgisch type 30 (Lima)
Mijn nieuwste aanwinst, vandaag in de bus gevonden, wat onderdeeltjes om de ombouw van deze locomotief te kunnen voortzetten. Dus: er zijn weer werken aangekondigd!
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Ombouw Engelse 4F naar Belgisch type 30 (Lima)
Ik heb dit oude project nog maar eens opgerakeld, om er een einde aan te breien: doet ie het, of doet ie het niet? En het is... NIET.
Deze oude Lima motor blijkt niet gezond voor Decoders. Ik had de moter volledig gereinigd en gesmeerd en analoog reed de loc redelijk. Maar digitaal blijken piekstromen te groot, met als gevolg 2 doorgebrande decoders: een ESU LokPilot en een Kuhn N025. [:(]
Thevens blijkt de Engelse 1:148 schaal toch wel vrij groot. Als ik deze namaak type 30 naast een type 93 of zo zet, dan lijkt dit type 30 een echte mastodont. In het echt was het echter een vrij kleine machine.
Dus, al bij al, sluit ik deze ombouwpoging af met een mislukking, maar met een hoop ervaring rijker. In elk geval: opgeruimd staat netjes: de lok in de prullenbak, en het project afgesloten.
Deze oude Lima motor blijkt niet gezond voor Decoders. Ik had de moter volledig gereinigd en gesmeerd en analoog reed de loc redelijk. Maar digitaal blijken piekstromen te groot, met als gevolg 2 doorgebrande decoders: een ESU LokPilot en een Kuhn N025. [:(]
Thevens blijkt de Engelse 1:148 schaal toch wel vrij groot. Als ik deze namaak type 30 naast een type 93 of zo zet, dan lijkt dit type 30 een echte mastodont. In het echt was het echter een vrij kleine machine.
Dus, al bij al, sluit ik deze ombouwpoging af met een mislukking, maar met een hoop ervaring rijker. In elk geval: opgeruimd staat netjes: de lok in de prullenbak, en het project afgesloten.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
- Berichten: 749
- Lid geworden op: 18 sep 2009 21:29
Re: Ombouw Engelse 4F naar Belgisch type 30 (Lima)
Je zou er nog een dummy van kunnen maken?
Gr Bruce
Gr Bruce
Sporend online op mijn site!
Re: Ombouw Engelse 4F naar Belgisch type 30 (Lima)
Een Dummy!? Dat ik daar zelf niet aan gedacht heb! Natuurlijk! Wacht, ik haal die loc weer uit de prullemand... thanks Bruce
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Ombouw Engelse 4F naar Belgisch type 30 (Lima)
Bruce was toch wel ff een goed idee van jou haha.
Maar... kun je er niet een vervangende motor in zetten. Bv een van deze mensen: www.gmens.nl
Zijn ook niet de meest dure motoren. En nog goed ook.
En of je het model leuk genoeg vindt om het er voor over te hebben. Dat laten we aan jou over
De les is in ieder geval: gooit nooit wat weg. T komt altijd van pas.
Maar... kun je er niet een vervangende motor in zetten. Bv een van deze mensen: www.gmens.nl
Zijn ook niet de meest dure motoren. En nog goed ook.
En of je het model leuk genoeg vindt om het er voor over te hebben. Dat laten we aan jou over
De les is in ieder geval: gooit nooit wat weg. T komt altijd van pas.
Re: Ombouw Engelse 4F naar Belgisch type 30 (Lima)
Ik heb de loc toch nog snel in een kleurtje gezet en weer samengesteld. Samen met de Pruisische ex-T16 op een spoor is het duidelijk dat het "would-be" type 30 toch wel heel veel te groot is. Na een hoop twijfel ga ik haar toch niet gebruiken, ook niet als dummy. Daarvoor stoort ze te veel door haar grootte.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Ombouw Engelse 4F naar Belgisch type 30 (Lima)
Tja michiel ik ben bang dat ik je verhaal moet beamen.
Hij is idd beetje aan de opgezwollen kant.
Desnoods lekker slopen en de losse onderdelen bij je diorama gebruiken of iets dergelijks.
Hij is idd beetje aan de opgezwollen kant.
Desnoods lekker slopen en de losse onderdelen bij je diorama gebruiken of iets dergelijks.
-
- Berichten: 749
- Lid geworden op: 18 sep 2009 21:29
Re: Ombouw Engelse 4F naar Belgisch type 30 (Lima)
Het staat best wel goed, maar real-life komt altijd anders over dan een foto.
Groetjes Bruce
Groetjes Bruce
Sporend online op mijn site!
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Ombouw Engelse 4F naar Belgisch type 30 (Lima)
Ik krijg koude rillingen als ik terug zou moeten in die tijd. Feit was wel dat de machinisten toentertijd toch wel hun liefde voor het materiaal toonden. Dat zullen ze nu ook wel doen maar worden door directies verhinderd om daar ook maar aan te denken, erger nog rijden tot het niet meer gaat.
Maar Michiel ondanks dat ik er niks mee heb, vind ik het toch Toppie
Maar Michiel ondanks dat ik er niks mee heb, vind ik het toch Toppie
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: Ombouw Engelse 4F naar Belgisch type 30 (Lima)
Michiel,
Geen verkeerde loc hoor, als je hem weer in de pedaalemmer wilt gooien stel ik de mijne graag ter beschikking
Geen verkeerde loc hoor, als je hem weer in de pedaalemmer wilt gooien stel ik de mijne graag ter beschikking