Hollentalbahn...

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Hollentalbahn...

Bericht door Jos »

Super hoor Bert!

Groetjes,
Jos



nico42
Berichten: 442
Lid geworden op: 20 okt 2010 21:43
Locatie: ERMELO

Re: Hollentalbahn...

Bericht door nico42 »

Dat ziet er mooi uit Bert het lijkt echt op echte muren zo en een prima idee van dat pijpje ben erg benieuwd naar het resultaat op je brug en veel succes met je teen in het ziekenhuis ;)


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3666
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Hollentalbahn...

Bericht door maarten »

Bedoelde je dit:
Afbeelding

Dat gaat hem voor jou niet worden hoor, mijn verfroerstokjes zijn van de Karwei, niet van de Gamma. :mrgreen: ;)

Die verfroerstokjes zijn ongeveer 3 mm dik, dat is dikker dan wat jij van plan bent. Wat mij opviel is dat de plakken natte klei snel vervormen tijdens het hanteren. Aangezien jij dunner gaat dan ik ben ik benieuwd wat jouw ervaringen zijn straks. Achter de dikte van mijn latjes zit trouwens geen enkele wijsheid hoor, ik zag ze liggen en dacht dat dat wel eens handig kon zijn.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

gek op stoom
Berichten: 1932
Lid geworden op: 03 dec 2010 19:36
Locatie: swifterbant

Re: Hollentalbahn...

Bericht door gek op stoom »

hoi bert

het is verdraait net echt
ik dacht eerst dat het een stukje grindtegel was

Gr andy


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3666
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Hollentalbahn...

Bericht door maarten »

@verhoeks: de klei kwam bij mij goed los, maar ik stak er gewoon dat plamuurspateltje onder en dan gaat het prima. Het zat ook niet erg vast of zo. Mijn stukjes waren natuurlijk wel relatief klein.

Die video van die muur verven had ik ooit al eens gezien op youtube. Hoewel erg mooi gedaan, maar beetje kleurrijk naar mijn smaak. Ook mooi te zien hoe je makkelijk een mal kan maken voor gipsdelen voor muren en zo. Wellicht dat ik dat in de toekomst ook nog eens ga doen maar dan voor rotsen. En dan echte stenen als moedermodel. ;)

P.S.: duurt dat laden van de accu lang? Mij nieuwschierig! :oops: 8-)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

nico42
Berichten: 442
Lid geworden op: 20 okt 2010 21:43
Locatie: ERMELO

Re: Hollentalbahn...

Bericht door nico42 »

Nou Bert kan maar 1 ding zeggen: vakwerk dat ziet er keurig uit ik hou je topic in gedachten mocht ik over een poosje zover zijn dan wil ik de muren ook graag zo maken.


Groeten van Nico ;)


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Hollentalbahn...

Bericht door Rob Fongers »

Bert,

Gaaf idee man. Kan je de steentjes niet wat kleiner maken ik denk dat ze iets aan de grote kant zijn.


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

gek op stoom
Berichten: 1932
Lid geworden op: 03 dec 2010 19:36
Locatie: swifterbant

Re: Hollentalbahn...

Bericht door gek op stoom »

dat ziet er mooi uit bert
krimpt de klei niet ik heb vande week een peron gemaakt
barst kapot


Gr andy


Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Hollentalbahn...

Bericht door Jos »

Mooi hoor Bert!

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3666
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Hollentalbahn...

Bericht door maarten »

Hallo Bert,

Ja dat is inderdaad wat tricky, die klei is nogal sticky. ;) Ik heb het gedaan met een dunne scalpel, zo min mogelijk oppervlak wat kan blijven steken. In jouw geval zou ik de sectie klei op de zijkant leggen en dat met een heel dun ijzerdraadje de boog er uit snijden.

groeten,
Maarten

p.s.: fotootje van de binnenbogen? Het voorbeeld hebben we gezien, maar nog niet alle bogen tegelijk. ;)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

HTteG
Berichten: 216
Lid geworden op: 07 jan 2011 09:17

Re: Hollentalbahn...

Bericht door HTteG »

Bert wellicht een idee om heel dun aluminumplaat te buigen in de ronding die je wil hebben. Wat zeep of olie erop kan misschien helpen.
Ik dacht trouwens ook dat je ook al een plasticfles hebt gebruikt, de bodem eruit snijden eventueel met een vijltje of stanleymes nog scherper maken, ideetje. Nog nooit met dasklei gewerkt maar gezien de resultaten ga ik dit ook eens proberen.

Groet Henk



ns loket
Berichten: 43
Lid geworden op: 25 nov 2009 12:06
Locatie: Goes

Re: Hollentalbahn...

Bericht door ns loket »

hallo bert

knap stukje werk hoor ziet er mooi uit zo


mvg Leen


Gebruikersavatar

gek op stoom
Berichten: 1932
Lid geworden op: 03 dec 2010 19:36
Locatie: swifterbant

Re: Hollentalbahn...

Bericht door gek op stoom »

hee bert
dat ziet er mooi uit zeg :shock:


Gr andy



nico42
Berichten: 442
Lid geworden op: 20 okt 2010 21:43
Locatie: ERMELO

Re: Hollentalbahn...

Bericht door nico42 »

Mooi hoor Bert hij is mooier dan de echte ;)


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3666
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Hollentalbahn...

Bericht door maarten »

Erg mooi Bert! Door de macro-opname lijken de steentjes een beetje groot. Waarschijnlijk valt dat in het echt wel mee. Je verkijkt je er snel op bij dergelijk gedetailleerde foto's is mijn ervaring!


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3264
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Hollentalbahn...

Bericht door Michiel »

Hallo Bert,

Die techniek is erg goed gevonden. Maar ik sluit me toch aan bij de opmerking dat die stenen wat groot lijken. Maar voor de rest heb je er een mooie constructie van gemaakt, en ik heb het gevoel dat je nog een paar volgers gaat krijgen van je techniek. 8-) 8-) 8-)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Hollentalbahn...

Bericht door mdedeugd »

Hoi Bert.

Dat ziet er heel verzorgt uit. :o
Een zeer goed bouwverslag.
Mooie in de details, vraagje, hoe gaat de kleuren worden ?

Groetjes. ;)

Martin de Deugd


Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hollentalbahn...

Bericht door Hookies »

Komt me enigszins bekend voor. Maar wat is de radius van de bogen aan de rechterzijde. Die ogen nogal scherp. In elk geval kun je aardig wat opstellen zo. Wat is de lengte van het langste opstelspoor?

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3264
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Hollentalbahn...

Bericht door Michiel »

Hoi Bert,

eenvoud is de kern van elk schaduwstation. Je moet er blind op kunnen vertrouwen. Het moet gewoon feilloos werken. Jouw plan sluit daar aardig bij aan. Maar toch, ik heb weer een paar opmerkingen als je het niet erg vindt.

- de bereikbaarheid: je hebt een plaat van 130cm (als ik het goed lees) diep. Ik hoop dat je om de baan heen kan lopen, want anders zullen je armen te kort blijken.
- De onderste bundel is mooi vloeiend, maar de bovenste heeft een eigenaardig knik in het sporenverloop aan de linker kant. Die knik vermijd je beter, want koppelingen van lange rijtuigen houden daar helemaal niet van.
- je begint de wisselstraat steeds met een klein bochtje. Dat bochtje kan je vervangen door een wissel. Heb je meteen een extra opstelspoor.
- de opstellengte lijkt me vrij krap. Zo geschat amper meer dan een meter. Ik weet niet wat je had gedacht om als materieel in te zetten, maar 1m lijkt me toch wel erg kort.

Maar voor de rest prima. Eenvoud troef, dat is al een goede basis. ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Hollentalbahn...

Bericht door shoven »

verhoeks schreef: jah ik ben ook niet echt blij met dat knikje maar krijg het anders niet sluitend...
Als je er een flexrail tegenaan gooit kun je dat knikje wel wat prettiger maken denk ik.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

nico42
Berichten: 442
Lid geworden op: 20 okt 2010 21:43
Locatie: ERMELO

Re: Hollentalbahn...

Bericht door nico42 »

Mooi hoor Bert het begin is er ;)


Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hollentalbahn...

Bericht door Hookies »

Kijk je wel een beetje goed hoe je uitkomt met keerlussen. Als je dat niet goed regelt, kun je behoorlijke kortsluiting krijgen. Je koppelt op een aantal plekken in je plan binnen- en buitenbaan aan elkaar. Daarnaast is je overdwarsspoor bij het hoofdstation een broeinest voor zeker twee keerlussen.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Hollentalbahn...

Bericht door Overdijk »

Ligt de keerlus in het hoofdstation niet verkeerd om?


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3264
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Hollentalbahn...

Bericht door Michiel »

Hoi Bert,

kan je de onderlinge aansluiting tussen de 3 bovenste lagen toelichten? Dat is me niet helemaal duidelijk. Waarschijnlijk ligt het aan mij! :D ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hollentalbahn...

Bericht door Hookies »

Het is een beetje moeilijk te zien omdat de spiraal helemaal apart is getekend. Pak eens een pen en bepaal voor jezelf één punt waar je de linkerspoorstaaf een plus noemt (hier ga je secties en blokken snijden middels isolatielasjes en/of zaagsnede) en de rechterspoorstaaf noem je voor het gemak even min. Okay, officieel heb je bij digitaal geen + en -, maar het is even voor het bekijken. Als je dan opeens op het linkerspoor een min tegenkomt, dan heb je een keerlus te pakken. Hier zijn gelukkig allemaal oplossingen voor (Daarvan weet Wim Ros alles), de vraag is alleen of je dit overal wilt of niet.

Misschien een beetje krom uitgelegd, maar wellicht snap je mijn bedoeling?

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Plaats reactie