Rails in een Helix.

Vraag maar raak!

shoven

Re: Rails in een Helix.

Bericht door shoven »

Jelle schreef:De rail spring weer los van de lijm zodra je hem ook maar iets aanraakt.
Vreemd. Hou je hem wel met lijmklemmen op zijn plek en laat je het lang genoeg drogen? (24 uur of langer) En niet te zuinig, zeker niet bij flex.

De beste tactiek lijkt me overigens die helix opnieuw opbouwen, je bent misschien inmiddels al langer aan het emmeren dan dat zou hebben geduurd...

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

martinb

Bericht door martinb »

OK, ga naar de tandarts en vraag om een haak. Die is dus omgebogen aan het eind (90 graden gebogen) en MEGA scherp op de punt. Daarmee druk je het eerste gaatje zo in het hout. Daarna kun je er zo een spijkertje in drukken.

De tandarts heeft vaak haken waarvan 1 kant al is afgebroken. De andere kant is nog prima voor jou, maar voor hem niet meer bruikbaar.

Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Jelle, als je toch boekbinderslijm wilt proberen, in Arnhem zit een Pipoos-winkel waar ze dat verkopen. Da's een half uurtje met auto of OV. En anders hebben ze ook een webwinkel. ;) 'Grote' pot van 300 gr. voor weinig. :mrgreen:

Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Onderwerp starter
Jelle

Bericht door Jelle »

Ik heb op dit moment een andere 'drastische oplossing'.

Ik heb de Helix helemaal vrij gemaakt van alle 'aanhangsels', de moeren allemaal los gedraaid, en de niveaus omhoog getrokken. Stijgingspercentage is ongeveer gelijk aan die van Alpe d'Huez (of groter).
Nu ga ik met een dremeltje met haaks opzetstuk gaatjes voorboren (ø0,9mm) en vast zetten met schroefjes (ø1,2 mm).
Ik moest vanmorgen nog wel even dat haaks opzetstuk gaan halen (komt altijd wel weer van pas), en straks de railschroefjes en dan kan ik verder. Voordeel is dat ik dan alle rails in één keer kan leggen en niet hoef te wachten totdat de lijm droog is.
Alleen moet ik straks dan nog even een schroevendraaiertje op maat maken zodat die er ook tussen past. Maar daarvoor wacht ik even tot ik de schroefjes heb, zodat ik de goede maat schroevendraaier ombouw/sloop voor dit klusje.

Met vriendelijke groet,
Jelle.

Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]

shoven

Bericht door shoven »

Interessante operatie, dat schreeuwt om foto's... :mrgreen:

Steven

>>> Filmpjes van de baan

Maurits71

Bericht door Maurits71 »

eens, ik heb ook zo'n soort operatie gedaan vandaag, heb er maar 1 woord voor k........

sterkte in de strijd.

Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

Onderwerp starter
Jelle

Bericht door Jelle »

U vraagt wij draaien... in dit geval wij sieten een fotootje.

Helix ala Alpe d'Huez.
Afbeelding

Het is niet het makkelijkste klusje, maar bevalt me beter dan nieuwe helix te bouwen of wat dan ook ;)

Met vriendelijke groet,
Jelle.

Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...

shoven

Bericht door shoven »

Ach, je bent van de straat moet je maar denken. :mrgreen:

Steven

>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
Jelle

Bericht door Jelle »

Het binnenste spoor in de eerste Helix is klaar. Het tweede spoor nog niet door gebrek aan flexrails. Mijn dealer zit even zonder. ( "Hey miester, niet flex effies, kome later" ) :lol:
Even de V200 er doorheen laten rijden en dat gaat prima. (ik moet alleen nog wat rails schoon poetsen)

Voor belangstellende: http://youtu.be/9YNEE9g8tDk
Sorry voor de slechte beeldkwaliteit, mijn camera heeft er schijnbaar moeite mee. :?

Edit:
Filmpje van betere kwaliteit.
Laatst gewijzigd door Jelle op 27 jun 2012 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Met vriendelijke groet,
Jelle.

Binnenkort meer...

Cybertinus

Bericht door Cybertinus »

Kijk. Altijd fijn als er weer wat kan rijden :).

Over dat stoppen: Ik zie dat hij midden op de wissel stilvalt. Je weet zeker dat het een vieze baan is? Of heb je het hartstuk nog niet gepolariseerd? Hier is het wat lastig te zien, omdat hij precies stopt in dat groene vlak.

Over je camera: ik vind het eruit zien als dat je CMOS chip is overleden. Dus de chip die echt al het licht opvangt. Ik vrees dat hiervoor geen andere oplossing is dan een nieuwe camera :(

Kato Unitrack, ECoS 50200
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig

Onderwerp starter
Jelle

Bericht door Jelle »

Cybertinus schreef:Over dat stoppen: Ik zie dat hij midden op de wissel stilvalt. Je weet zeker dat het een vieze baan is? Of heb je het hartstuk nog niet gepolariseerd? Hier is het wat lastig te zien, omdat hij precies stopt in dat groene vlak.(
Nee, hij stopt juist niet op het wissel, maar op de railstukken er voor en erna.
Op alle andere zelfde wissels rijd hij mooi zonder haperingen.

Maar de twee stukken daar net voor en na het wissel zijn toevallig oudere stukken die uit een oude baan komen en nog niet zijn schoon gemaakt. Vanmiddag nadat er een railgummetje langs was geweest, was het probleem opgelost.

Met vriendelijke groet,
Jelle.

Binnenkort meer...

Cybertinus

Bericht door Cybertinus »

aahhh, ok. Net niet goed gezien dus :). Mooi. Een vieze baan is simpeler op te lossen dan een niet gepolariseerde wissel ;).

Kato Unitrack, ECoS 50200
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig
Plaats reactie