Duitse segmentenbaan
-
- Berichten: 3208
- Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
- Locatie: Loosbroek
Re: Duitse segmentenbaan
Hallo Ben,
Dat huis aan de spoorbaan dat staat daar precies goed.
Mooi uitzicht zo over het spoor, geeft een fraai beeld
mvrgr Bob
Dat huis aan de spoorbaan dat staat daar precies goed.
Mooi uitzicht zo over het spoor, geeft een fraai beeld
mvrgr Bob
Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Re: Duitse segmentenbaan
Toevallig ( ) was ik vanmiddag getuige van een kleine line up van 4 V200's:
Van achteren naar voren:
Piko V221 met geluid;
Roco V200 met Minitrix 221 kap
Minitrix V221
Fleischmann D20 van de Bentheimer Eisenbahn (de vml. 221 147).
Jammer genoeg is het voorbeeld van deze laatste zijn kleurrijke livrei al weer kwijt, na verkoop van de loc aan
Eisenbahnverkehrsunternehmen Flex Bahndienstleistungen GmbH aus Leipzig in 2020 en hij rijdt nu rond in een - voor mij spuuglelijke - groene jas.
http://www.asm-muenster.de/front_conten ... 874&lang=1
De twee middelste locs zijn al weer enkele decennia oud en steken nu wel erg af tegen de veel fraaier gedetailleerde Piko en Fleischmann loc van recentere datum.
V200's; het blijven machtig mooie karren.
Ben
Van achteren naar voren:
Piko V221 met geluid;
Roco V200 met Minitrix 221 kap
Minitrix V221
Fleischmann D20 van de Bentheimer Eisenbahn (de vml. 221 147).
Jammer genoeg is het voorbeeld van deze laatste zijn kleurrijke livrei al weer kwijt, na verkoop van de loc aan
Eisenbahnverkehrsunternehmen Flex Bahndienstleistungen GmbH aus Leipzig in 2020 en hij rijdt nu rond in een - voor mij spuuglelijke - groene jas.
http://www.asm-muenster.de/front_conten ... 874&lang=1
De twee middelste locs zijn al weer enkele decennia oud en steken nu wel erg af tegen de veel fraaier gedetailleerde Piko en Fleischmann loc van recentere datum.
V200's; het blijven machtig mooie karren.
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: Duitse segmentenbaan
Ik heb mijn zomerse bouwperiode in 1:12 al weer een paar weken afgesloten en ben weer rustig begonnen aan de baan. Het bouwtempo van de deelnemers aan de grote kleine treinenshow haal ik bij lange na niet. Daar ben ik veel te pietepeuterig voor. Ik heb aan drie jaar voor een baantje nog niet genoeg. Dus maar eens met iets kleins begonnen.
De sporen en wissels van het goederenstation Maxwitz mochten wel eens in de ballast worden gezet. En om de rangeerders niet door de ballast te laten ploeteren, ook maar een overgangetje gemaakt. Meteen maar even de rails verroest en uit de voorraad drie seinen en een paar waterkolommen gehaald.
Het linkse sein moet nog worden vervangen door een dat alleen HP0 en HP1 kan tonen, maar dat komt nog.
Op de PC maak ik een schets van de loop van alle kabelkanalen naar seinen en wissels. Dat is best nog een puzzel.
Grenstekens, telefoons, wisselstellers e.d. moeten ook nog worden gemaakt en geplaatst, maar dat komt nog wel.
De laad/losstraat van Maxwitz Gbhf wordt op een nieuwe XPS plaat gemaakt. Het fundament ligt er al.....
(Mmmm, één van de waterkolommen kent zijn plaats niet )
Mijn afdeling Verkeersleiding is gelukkig op sterkte, dus het verkeer wordt volgens dienstregeling afgewikkeld:
https://youtu.be/ASm6lBxR9Ew
....en nu verder aan het werk maar weer...............
De sporen en wissels van het goederenstation Maxwitz mochten wel eens in de ballast worden gezet. En om de rangeerders niet door de ballast te laten ploeteren, ook maar een overgangetje gemaakt. Meteen maar even de rails verroest en uit de voorraad drie seinen en een paar waterkolommen gehaald.
Het linkse sein moet nog worden vervangen door een dat alleen HP0 en HP1 kan tonen, maar dat komt nog.
Op de PC maak ik een schets van de loop van alle kabelkanalen naar seinen en wissels. Dat is best nog een puzzel.
Grenstekens, telefoons, wisselstellers e.d. moeten ook nog worden gemaakt en geplaatst, maar dat komt nog wel.
De laad/losstraat van Maxwitz Gbhf wordt op een nieuwe XPS plaat gemaakt. Het fundament ligt er al.....
(Mmmm, één van de waterkolommen kent zijn plaats niet )
Mijn afdeling Verkeersleiding is gelukkig op sterkte, dus het verkeer wordt volgens dienstregeling afgewikkeld:
https://youtu.be/ASm6lBxR9Ew
....en nu verder aan het werk maar weer...............
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
-
- Berichten: 1128
- Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
- Locatie: A'dam
Re: Duitse segmentenbaan
Mooi. En mooi beladen goederentrein komt daar even voorbij in het filmpje.
Groet, Erik
T-Trak Paradebaan - T-Trak project voor mijn langere treinen
Woonkamer baan - Eerdijk & Eerdijk West - Baan in de woonkamer
Instagram: erik_n_fan
T-Trak Paradebaan - T-Trak project voor mijn langere treinen
Woonkamer baan - Eerdijk & Eerdijk West - Baan in de woonkamer
Instagram: erik_n_fan
-
- Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: Duitse segmentenbaan
Ben;
de zomerstop heeft jou duidelijk op goede en nieuwe gedachten over de bouw/aankleding van jouw baan gebracht.
uit ervaring weet ik dat wat je achter de oogbollen bedenkt die uitvoering daarvan vaak behoorlijk moeilijk is en anders wordt dan uitgedacht.
veel succes met het verwezenlijken van die uitgedachte zaken.
ps. mooi filmpje.
succes.
de zomerstop heeft jou duidelijk op goede en nieuwe gedachten over de bouw/aankleding van jouw baan gebracht.
uit ervaring weet ik dat wat je achter de oogbollen bedenkt die uitvoering daarvan vaak behoorlijk moeilijk is en anders wordt dan uitgedacht.
veel succes met het verwezenlijken van die uitgedachte zaken.
ps. mooi filmpje.
succes.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Re: Duitse segmentenbaan
Voor het viaduct dat voor de helix komt te liggen heb ik nog een 8cm dikke plaat XPS liggen. In het viaductspoor zit een bocht en eronder loopt een R2 boog. Het kan dus geen standaard recht viaduct worden. Best kans dus dat ik door een meetfoutje mijn XPS plaat zou versnijden en ik weer een nieuwe plaat zou moeten aanschaffen. Dus eerst maar eens wat piepschuim gehaald om een testviaduct mee te maken. Dat is stukken goedkoper en dan mag er ook wel iets mis gaan.
Nu koop ik altijd iets meer, maar dit is misschien een beetje overdreven (?):
Eerst maar eens twee delen grof gesneden om de juiste maakt te bepalen en de plaats voor de boog voor het spoor te bepalen:
Ook mijn langste rijtuig heeft zo nog genoeg ruimte:
[/url]
Dan met een hulpstuk op de hete draadsnijder de boog uitgesneden:
In het hulpstuk zit een spijker waarop het centrum van de te snijden cirkel uit het schuim moet worden gezet.
De afstand tussen spijker en gloeidraad = de straal van de cirkel:
En dan is dit het resultaat van de test:
Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden. Ik denk dat ik in de uiteindelijke versie de linker boog nog wat meer naar rechts kan verschuiven.
Dus commentaar is welkom.............
O ja, en voor de rest van het piepschuim heb ik best nog wel wat bestemmingen: Afdichting van de bovenkant dan de helix (daar komt een klein depot op), Bodemplaat en wat hellingen met wat bebouwing rechts naast de helix, hellingen aan weerszijden van het viaduct, enz. Allemaal lekker licht, dus weinig gewicht op de helix.
Nu koop ik altijd iets meer, maar dit is misschien een beetje overdreven (?):
Eerst maar eens twee delen grof gesneden om de juiste maakt te bepalen en de plaats voor de boog voor het spoor te bepalen:
Ook mijn langste rijtuig heeft zo nog genoeg ruimte:
[/url]
Dan met een hulpstuk op de hete draadsnijder de boog uitgesneden:
In het hulpstuk zit een spijker waarop het centrum van de te snijden cirkel uit het schuim moet worden gezet.
De afstand tussen spijker en gloeidraad = de straal van de cirkel:
En dan is dit het resultaat van de test:
Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden. Ik denk dat ik in de uiteindelijke versie de linker boog nog wat meer naar rechts kan verschuiven.
Dus commentaar is welkom.............
O ja, en voor de rest van het piepschuim heb ik best nog wel wat bestemmingen: Afdichting van de bovenkant dan de helix (daar komt een klein depot op), Bodemplaat en wat hellingen met wat bebouwing rechts naast de helix, hellingen aan weerszijden van het viaduct, enz. Allemaal lekker licht, dus weinig gewicht op de helix.
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: Duitse segmentenbaan
Ik zou zowel de linker als de rechterboog iets naar links maken maar dat is een kwestie van smaak.
En als het kan alle bogen even groot maken zoals in het echt veelal het geval is.Dus middenboog zowel links als rechts.
Je hebt er de ruimte voor.
En het geeft een wat opener en rustiger beeld.
Verder heel netjes .
En als het kan alle bogen even groot maken zoals in het echt veelal het geval is.Dus middenboog zowel links als rechts.
Je hebt er de ruimte voor.
En het geeft een wat opener en rustiger beeld.
Verder heel netjes .
Re: Duitse segmentenbaan
Bert,
Dank. En ik ben er ook niet tevreden over. De hoek die de twee delen van het viaduct maken, zorgen ervoor dat de afstand tussen boog 1 en 2 enerzijds en 2 en 3 anderzijds ongelijk zijn. Ik kan daarin nog wat veranderen, maar een ander alternatief is het viaduct breder maken, zodat het recht wordt en de bocht in de sporen op die totale breedte past. Zo wordt het in de praktijk ook opgelost.
Overigens komt 1 brede boog en meerdere kleine bogen ook in het echt voor. Door de bocht in het spoor moet boog 2 sowieso een grote breedte hebben.
Maar ik kan dus twee alternatieven eens proberen. EPS zat!
Dank. En ik ben er ook niet tevreden over. De hoek die de twee delen van het viaduct maken, zorgen ervoor dat de afstand tussen boog 1 en 2 enerzijds en 2 en 3 anderzijds ongelijk zijn. Ik kan daarin nog wat veranderen, maar een ander alternatief is het viaduct breder maken, zodat het recht wordt en de bocht in de sporen op die totale breedte past. Zo wordt het in de praktijk ook opgelost.
Overigens komt 1 brede boog en meerdere kleine bogen ook in het echt voor. Door de bocht in het spoor moet boog 2 sowieso een grote breedte hebben.
Maar ik kan dus twee alternatieven eens proberen. EPS zat!
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
-
- Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: Duitse segmentenbaan
Ben ik denk dat je het aanzien van de bogen ook kunt verbeteren door de middelste boog iets diagonaal te snijden.
middels ruwe schets bedoel ik zoiets;
weet alleen niet of je wel diagonaal kan snijden met jou apparaat.
middels ruwe schets bedoel ik zoiets;
weet alleen niet of je wel diagonaal kan snijden met jou apparaat.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Re: Duitse segmentenbaan
Hoi Jan,
Ja, ik snap wat je bedoelt en diagonaal snijden kan ook, maar ik heb in de literatuurr gezien dat een onderdoorgang altijd haaks wordt gemaakt. Ook in bogen. Dan is de voet van iedere muur wel trapeziumvormig, maar de hartlijn van de onderdoorgang is ook dan altijd 90 graden t.o.v. de zijkant vanhet viaduct.
Ja, ik snap wat je bedoelt en diagonaal snijden kan ook, maar ik heb in de literatuurr gezien dat een onderdoorgang altijd haaks wordt gemaakt. Ook in bogen. Dan is de voet van iedere muur wel trapeziumvormig, maar de hartlijn van de onderdoorgang is ook dan altijd 90 graden t.o.v. de zijkant vanhet viaduct.
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
-
- Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: Duitse segmentenbaan
het ging mij meer om het idee dat zoals je foto van de bogen de rechterkant naast de rails visueel aan de brede kant is vandaar dat ik dacht als hem daar dus wat meer diagonaal maakt de doorkijk ook kleiner wordt maaaaar het was maar een idee
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Re: Duitse segmentenbaan
Jan, Bert,
Dank voor het commentaar. Daar wordt het alleen maar beter van. Ik ben al met een andere vorm bezig, maar de komende dagen moet ik wat anders gaan doen (ook leuk!), dus het zal wel even duren.
Dank voor het commentaar. Daar wordt het alleen maar beter van. Ik ben al met een andere vorm bezig, maar de komende dagen moet ik wat anders gaan doen (ook leuk!), dus het zal wel even duren.
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: Duitse segmentenbaan
Toch nog een proefmodelletje kunnen maken. Dit is beter, vind ik......
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
-
- Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: Duitse segmentenbaan
Dit oogt inderdaad beter
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Re: Duitse segmentenbaan
Hoi Ben je proeft gewoon de sfeer die jij creëert in het filmpje .
Wel een slim idee van de brug maken met dat XPS .
mvg Sjaak
Wel een slim idee van de brug maken met dat XPS .
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Re: Duitse segmentenbaan
Zo, even niet opgelet... Dat plankje met spijker als hulpmiddel om cirkels te snijden is wel slim! Dat idee ga ik eens lenen.
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Re: Duitse segmentenbaan
Maarten,
Wel even bij de les blijven natuurlijk
Maar ik heb het ook niet zelf bedacht. Hier komt het idee vandaan (vanaf 28:30)
Succes!
Wel even bij de les blijven natuurlijk
Maar ik heb het ook niet zelf bedacht. Hier komt het idee vandaan (vanaf 28:30)
Succes!
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
-
- Berichten: 3208
- Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
- Locatie: Loosbroek
Re: Duitse segmentenbaan
Hallo Ben,
Misschien wat aan de late kant mijn reactie maar ik vind de boog brug wat massief ogend.
Ik denk dat je veel meer pijlers moet maken waardoor het veel opener wordt.
Mvrgr Bob
Misschien wat aan de late kant mijn reactie maar ik vind de boog brug wat massief ogend.
Ik denk dat je veel meer pijlers moet maken waardoor het veel opener wordt.
Mvrgr Bob
Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Re: Duitse segmentenbaan
Na een weekje heerlijke vakantie in een zonnig Zeeuws Vlaanderen heb ik de hete draadsnijder weer opgepakt.
Een recht viaduct onder een boog in de spoorlijn vond ik toch niet zo geslaagd. Ik heb eerst overwogen de bocht wat flauwer te maken, maar dan zou hij meer naar binnen lopen en is er te weinig ruimte voor een beetje geloofwaardig landschap.
@Bob: daarom maak ik ook maar drie bogen. Naast het gesloten deel komen hellingen aan voor en achterzijde. De trein rijdt dus door een heel klein dalletje. (Zo klein dat het bijna een niemanddalletje is.)
Meer en smallere bogen gaat in deze ruimte ook niet, omdat het onderste spoor in een R2 boog ligt en de doorgang dus zo breed moet zijn als nu.
Dus toch maar weer een prototype gemaakt met een knik erin en wat ruimere bogen met even brede pilaren:
Zo houd ik het nu. Zo is er ook voldoende doorkijk naar het achterliggende landschap.
Nu nasnijden in XPS en voorzien van voegen, lijsten, steunberen e.d.
Een recht viaduct onder een boog in de spoorlijn vond ik toch niet zo geslaagd. Ik heb eerst overwogen de bocht wat flauwer te maken, maar dan zou hij meer naar binnen lopen en is er te weinig ruimte voor een beetje geloofwaardig landschap.
@Bob: daarom maak ik ook maar drie bogen. Naast het gesloten deel komen hellingen aan voor en achterzijde. De trein rijdt dus door een heel klein dalletje. (Zo klein dat het bijna een niemanddalletje is.)
Meer en smallere bogen gaat in deze ruimte ook niet, omdat het onderste spoor in een R2 boog ligt en de doorgang dus zo breed moet zijn als nu.
Dus toch maar weer een prototype gemaakt met een knik erin en wat ruimere bogen met even brede pilaren:
Zo houd ik het nu. Zo is er ook voldoende doorkijk naar het achterliggende landschap.
Nu nasnijden in XPS en voorzien van voegen, lijsten, steunberen e.d.
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
-
- Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: Duitse segmentenbaan
dat ziet er vrij natuurlijk uit.
ben benieuwd naar het resultaat als je dit in eindmateriaal hebt gemaakt.
en logies dat je moet schipperen met de beschikbare ruimte maar ja miniatuur is miniatuur
we noemen ook niet voor niets modelbouw die de werkelijkheid benaderd met nadruk op benaderd.
succes met vervolg
ben benieuwd naar het resultaat als je dit in eindmateriaal hebt gemaakt.
en logies dat je moet schipperen met de beschikbare ruimte maar ja miniatuur is miniatuur
we noemen ook niet voor niets modelbouw die de werkelijkheid benaderd met nadruk op benaderd.
succes met vervolg
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Re: Duitse segmentenbaan
Bedankt voor jullie commentaar. Het was leuk om wat verschillende vormen te proberen en ik laat het bij de laatste versie. Die ga ik nu opnieuw snijden in XPS.
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: Duitse segmentenbaan
Bedankt voor het filmpje Ben! Weer wat geleerd.
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Re: Duitse segmentenbaan
Ja, een handig hulpmiddel. Makkelijk te maken, maar ik was wel een beetje verbaasd dat Proxxon zo'n plankje niet levert.
In ieder geval onmisbaar als je cilinders, conussen en holle staven wilt snijden.
In ieder geval onmisbaar als je cilinders, conussen en holle staven wilt snijden.
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: Duitse segmentenbaan
De afgelopen maanden ben ik verder gegaan met het stoeien met EPS en XPS. Doel was de Helix grotendeels aan het zicht te onttrekken door een rotswand. Die heb ik uit lossen schuimdelen opgebouwd. De basis is nu vrijwel klaar op een paar kleine stukje na. Omdat ik vond dat er langs de brug voor de helix een seinhuis moest komen, moest dat natuurlijk ook bereikbaar zijn. Ik heb daarvoor vanaf de bovenkant van de rotswand, waar een plateau met wat huizen komt, een uit de rotsen gehouwen pad gemaakt, met een groot aantal trappen er in. Wat Preiser seinwachters zijn nu druk aan het trainen, want het is een hele klim .
Bij het maken van de trapjes heb ik gebruik gemaakt van mijn CNC frees. Heel relaxt
Resultaat:
Nu verder met verder aanbrengen van reliëf in de zandsteenrotsen, het kleuren met acrylverf, pigmenten en washes en aanbrengen van begroeiing.
Zo ongeveer:
Bij het maken van de trapjes heb ik gebruik gemaakt van mijn CNC frees. Heel relaxt
Resultaat:
Nu verder met verder aanbrengen van reliëf in de zandsteenrotsen, het kleuren met acrylverf, pigmenten en washes en aanbrengen van begroeiing.
Zo ongeveer:
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
-
- Berichten: 1308
- Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11
Re: Duitse segmentenbaan
Dat zijn mooie bergen!
Qua trappetje heb ik zelf net een paar treden met de hand gesneden, die van jou ziet er dan toch een heel stuk netter uit.
Qua trappetje heb ik zelf net een paar treden met de hand gesneden, die van jou ziet er dan toch een heel stuk netter uit.
Stoom, Stroom en Chocolade periode II
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=11816
Baan plan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=11767
Fotoboek: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=17&t=11777
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=11816
Baan plan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=11767
Fotoboek: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=17&t=11777