Toen ik 3 jaar geleden naar Apeldoorn ging verhuizen werd gelijk de zolder geclaimd om mijn modelbaan (destijds H0) te gaan bouwen. Op een wasmachine en droger na is dit gelukt... Tijdens het tekenen en beginnen met bouwen in H0 kwam ik tot de conclusie dat de ruimte niet groot genoeg was voor wat ik voor ogen had (lange, realistische treinen). Na lang twijfelen werd alles van H0 verkocht en besloot ik over te stappen naar N. Daarbij kwam de stap van Nederlands voorbeeld in H0 naar Duits voorbeeld in N. Voor de hobby spreekt Duitsland mij persoonlijk meer aan en dit is 9 van de 10 keer ook het land waar ik heen ga voor het fotograferen (voor wie nieuwsgierig is: https://www.flickr.com/photos/enricoschreurs/).
Afijn, als snel kwam het eerste baanplan en de eerste locomotief (Altrode DB 218). Ik liet mijn oog vallen op de door Fleischmann uitgebrachte Winner Spedition set en de Kato DB ICE4. Het baanplan werd aangepast zodat de ICE4 in volledige 12 bakken opgesteld kon worden. De modellen die ik inmiddels in bezit heb komen ongetwijfeld later ter sprake.
In het schaduwstation maak ik gebruikt van Fleischmann rails zonder bedding en in de zichtbare delen komt Kato Unitrack te liggen. Het aansturen zal gebeuren met een Digikeijs DR5000 in combinatie met iTrain. Ik ga rijden met materieel wat de afgelopen 15 jaar ongeveer te zien was in Duitsland, maar vooral met wat ik mooi vindt dus de 15 jaar is een richtlijn.
Het definitieve baanplan is als volgt geworden:

Een korte toelichting bij het schaduwstation. Het rode is een schuin dak en niet bruikbaar. Het oranje wordt overdekt (wel met een plaat die gedeeltelijk afneembaar is) en het groene wordt zichtbaar en is in verband met het bereiken van de ramen een opklapbaar gedeelte.
Het schaduwstation bestaat uit twee doorgaande sporen (bovenste en onderste) met daartussen 3 opstelsporen van ongeveer 300cm en 7 opstelsporen van 210cm. Van de 3 langere opstelsporen zijn er inmiddels 2 gevuld met de Kato ICE4 en een Kato Orient Express.
De rode sporen zijn flexrails die even naar elkaar getrokken zijn, in werkelijkheid zijn dit er meerdere vandaar dat AnyRail ze rood maakt.

Op de bovenbaan komt een station te liggen bestaande uit een tweetal kopsporen voor stoptreinen, twee doorgaande sporen en 3 ''zij''sporen waar cargo's aan de kant kunnen. Rechts komt een locopstel van 3 sporen en linksonder komt een terminal van 3 sporen waar de cargo's kunnen lossen/laden. Exacte invulling daarvan moet ik nog bekijken maar containers en trailers moeten er in ieder geval behandeld worden.
Van het schaduwstation naar de bovenbaan gaan de treinen door een klimspiraal van 4 sporen met een steigingspercentage op het krapste spoor van maximaal 2%.
Tot zover het idee en de toelichting daarbij. Over de bouw zal ik later een bericht plaatsen met wat foto's van hoe het er tot nu toe uit ziet.