Hallo, na vele jaren heb ik het baanplan van modelbaan Moustiers terug boven gehaald om dit aan te passen aan de nieuwe situatie.
Door omstandigheden is het niet meer mogelijk voor mij om onder de baan te werken of te bukken dus moest het schaduwstation een nieuwe plaats krijgen. Het originele plan is dus naar de prullenbak verwezen en we starten volledig opnieuw.
De opzet is om in segmenten of modules te werken die ik gemakkelijk kan verplaatsen loskoppelen en die nog hanteerbaar zijn om op de zijkant te leggen om onderaan te kunnen werken.
Ik heb wel de luxe van een grote ruimte ter beschikking te hebben om de baan op te bouwen. Er is maar een beperking opgelegd door het vrouwtje, nl. de ruimte voor het raam moet vrij blijven (gearceerde deel). Nog een beperking, de doorgangen zouden zeker 70 - 90cm moeten blijven. (toekomst gericht denken noemen ze dat dan)
De modelbouw kamer

Enkele foto’s van de ruimte :

Nu de baan zelf:
Het is geen bestaande situatie maar een fantasieland in de bergen met een zuiders tintje. Inspiratie heb ik gehaald bij de lijn Nice – Dinge (trains des pignes) dat is wel een smalspoorlijn maar aangezien het hier over fantasiebaan is de spoorbreedte niet van belang. Vooral het station Puget-Theniers lijkt me leuk om in model te bouwen.
Google maps link :https://www.google.be/maps/preview#!dat ... !1e3&fid=7
De franse club Association des Modélistes Ferroviaires de Nice heeft reeds een modelbaan gemaakt van dit station waar enkele mooie foto’s van de modelbaan te vinden zijn: http://amfn.nice.free.fr/c32.htm
Voor de besturing ga ik gebruik maken van dinamo en koploper.
Gedeeltelijk automatisch en gedeeltelijk manueel rijden.
(mijn huidige systeem bestaat uit 1x RM51 , 2 x TM-H , 1x OM16 , 1 x OM32 en 1 x OC32)
De hoofdzaak van de baan is een zo realistisch mogelijk railplan. De nadruk zal vooral liggen in het landschap en uiteraard moet er ook een realistisch treinverkeer mogelijk zijn. Buiten het station zal het sporenplan voornamelijk uit een simpele enkelsporige lijn bestaan met een kleine aftakking naar een steengroeve.
Het thema situeert zich in de huidige periode zodat er zowel nieuw materiaal als stoomtreinen van de museumlijn kunnen rijden .
De baan wordt opgebouwd met 3 modules van 120 x 80 cm (langs beide zijden bereikbaar), 1 module van 60 x 120 cm en 1 module van 60 x 150 cm
Baanplan

3d weergave

In bijlage het plan in pdf formaat voor een betere weergave en tevens de winrail bestanden.
Alle opmerkingen op het baanplan zijn welkom.
Dirk