Bouwupdate:
Allereerst, dank voor de leuke comments. Het is inderdaad doorpezen, maar na een succesvolle test-run een paar weken geleden, is het nu weer heerlijk scenery knutselen geweest op de 1e module. Zoals te zien in de teaser, is dat aardig gelukt. De hoofdbaan is voorzien van wat groen en in de directe omgeving is moeder natuur ook mooi vertegenwoordigd...
Stand van zaken voor Lochem '14:
v.a. Maandag ben ik bezig met het aanleggen van de elektronica voor de seinen. Hiervoor is een nieuwe OC32 aangeschaft, aangezien de 1e helemaal vol zit voor de wisselstraat besturing.
Op de module met de rolbrug, hier thuis liefkozend de 'Schiebebühne" bak genoemd, staan een 3 tal seinen. De bedrading ervoor is al aangelegd naar de plaats waar de OC32 moet komen. Ook heb ik een extra 25 polige stekker aan de rand van de module gemaakt voor de bedrading van de andere seinen, namelijk die op de draaischijf bak. Helaas ben ik gedurende het proces vergeten foto's te maken...
Op de draaischijfmodule is de tussenstand als volgt:
De ballast is herstelt na het opnieuw aan moeten leggen van de bedrading aan de rails en de bak is ontdaan van stof/bouwvuil etc.
Verder is het nog maar een kale vlakte. Ook de rails moet nog geschilderd worden, dus nog veel te doen!
Vanmorgen is het uitrijsein aan de hoofdbaan in elkaar gezet en geplaatst op de module. De bedrading moet nog, maar dat gebeurd morgen...
Het uitrij-spoor van de Werkstatt is voorzien van een dwerg/rangeersein omdat hier de hoofdbaan betreden wordt. De rangeerbewegingen op het Werkstatt-terrein zelf geschieden op zicht en bij lage snelheden (>40km/h).
Als dwergsein is gekozen voor een VIESSMANN Hobby sein, zo eentje met een grote electronicabehuizing. Hierin zit het relais en printje om de verschillende standen aan te geven. Deze is echter niet nodig, want de OC32 gaat het sein besturen. Voorzichtig de 3 lakdraadjes dus ge-de-soldeerd en voorzien van weerstanden en bedrading.
De behuizing heb ik met een dremel losgemaakt van het dwergseintje. Dit is gegoten kunststof uit 1 stuk, waar ook de voet van het dwergseintje op zit. Dus met de dremel netjes langs de randjes gegaan en ik had opeens een los dwergseintje. Dit truukje heb ik in totaal 3x mogen doen, want er staan in totaal 3 dwergseinen op mijn modules...
Helaas ook hiervan geen foto's, dus hopelijk is mijn verhaal duidelijk?!
Over mijn modules lopen 3 sporen richting station Domburg (Modules van Martin & Chris). Het buitenste spoor is speciaal voor goederentreinen. Hierop vinden ook rangeerbewegingen plaats richting de Haven van Kiel (modules Joost) en/of richting de industrie / kolenmijn. (modules Casper) Om te voorkomen dat een trein zonder sein 'verkeerd spoor' richting de haven gaat, is een rangeersein geplaatst langs dit spoor. Over de hoofdbaan verkeerd spoor richting de haven rangeren gebeurd niet, dus heb ik daar ook geen sein geplaatst. Wellicht is het realistischer dit wel te doen, maar de dwergseintjes zijn op en ik vind het nu eigenlijk ook wel mooi uitkomen...
Een klein overzicht van alle 3 de seinen en het seinhuis van de Werkstatt. Het seinhuis bediend alleen de uitrijseinen van het Werkstatt-terrein en de in- / uitrijseinen voor de loodsdeuren van de hoofdloods en de wieldraaierij. Deze seinen zijn echter nog niet aangesloten. Ik weet simpelweg niet welke weerstanden ik moet hebben. (Zijn 0402 leds).
Voor Lochem is het de bedoeling dat de 2e module ook voorzien gaat worden van geverfde / geweatherde rails en het nodige groen... Maar ook de bedrading voor de seinen moet nog aangelegd worden + de MCC keerlus moet er nog onder...
Druk, druk druk!!! Morgen heb ik nog een hele dag vrij, dus wie weet wat er allemaal nog uit de vingers komt!
Groetjes,
Hoontje