Clubbaan MC de Spoorstaaf: Lokomotiven Werkstatt Alschüberg

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Wablo

Re: Clubbaan MC de Spoorstaaf: Lokomotiven Werkstatt Alschüb

Bericht door Wablo »

Aan de eerste foto te zien is er een vreemd beest ontsnapt bij Trein en Zoo :lol:
Leuke details, het wordt zo steeds interessanter bij jou, Alwin
Bert

Ad_M

Bericht door Ad_M »

Alwin, ga je ook nog een klein laslichtje/ledje installeren bij de lasser?
Wordt / is leuk zo

Mvg,
Ad

Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Maurits71

Bericht door Maurits71 »

geinig

Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

bob vermeulen

Bericht door bob vermeulen »

Zo zie je maar hoe je met enig knutselwerk en wat goede ideeën weer een eigen bouwsel kan maken afgestemd op je eigen fantasie.

Mvrgr Bob

Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Ad_M schreef:Alwin, ga je ook nog een klein laslichtje/ledje installeren bij de lasser?
Wordt / is leuk zo

Mvg,
Ad
Kom maar gewoon eens kijken in Lochem... :mrgreen:

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Bouwupdate:

Vanmiddag weer lekker kunnen knutselen aan de Werkstatt. Eerst weer een uurtje draadjes solderen onder de module... Daarna ontspannen met de eerste voorbereidingen van de scenery rondom het seinhuis.

Afbeelding

De sporen rondom het seinhuis (ri. de tankplaat) zijn geballast.

Afbeelding

De tankplaat ligt naast het hoofdspoor. Deze laatste liggen in oudere, bruine ballast. Om de 2 soorten ballast te scheiden heb ik een liniaal tussen de railzen gelegd. Daarna gewoon indruppelen, vormgeven etc. Nu wachten tot het droog is en dan groenen...

Afbeelding

In de route naar de tankplaat komen de 2 sporen samen. Daar tussen in ligt een rotsplateau. Enkele harde rotsblokken zijn nooit verplaatst en steken uit de rotsgrond. Deze ligt nu nog in natte, verdunde houtlijm. Over zo'n 24u zal ik het 'inzaaien' met allerhande laaggroeiend groen...

Afbeelding

Afbeelding

Enkele detailopnames van de 'rotstuin'... Ook is nog net te zien dat het seinhuis omgeven is door zand/grind. Helaas is de zon al onder aan het gaan en de verlichting kleurt de foto's heel raar... Dus meer foto's komen snel!
Morgen eerst aanwinsten voor m'n andere project ophalen! (ook al ligt de bouw stil)

Tot zover...

Groetjes,

Hoontje

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

TEASER:

Jaja, even een tipje van de sluier wat er binnen nu en een week te zien is in 't Lochemse... 8-)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tot zaterdag of zondag!!!

Groet,

Hoontje

ZThijs1

Bericht door ZThijs1 »

De teaser belooft wat Hoontje. Helaas kan ik de clubbaan niet live zien in Lochem, dus hoop op uitgebreid verslag en veel foto's na de 21ste. Hopelijk kan ik hem later een keer zien, vooral benieuwd naar het MCC verhaal over meedere modules heen.

grt,
Thijs

Am Waldrand

RogerB

Bericht door RogerB »

Mooi! Vooral die foto met de seinen. Je hebt er flink hard aan gewerkt. Helaas kan ik het dit jaar niet bekijken in Lochem. Helaas. Hopelijk maken jullie ook filmpjes voor de thuisblijvers, dan ga ik wel een avondje filmpjes kijken :mrgreen: .

Groeten, Roger

Ik bouw aan Route du Vin / Weinstraße - periode VI - digitaal
(Alle advies is van harte welkom !!!!)

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Bouwupdate:

Allereerst, dank voor de leuke comments. Het is inderdaad doorpezen, maar na een succesvolle test-run een paar weken geleden, is het nu weer heerlijk scenery knutselen geweest op de 1e module. Zoals te zien in de teaser, is dat aardig gelukt. De hoofdbaan is voorzien van wat groen en in de directe omgeving is moeder natuur ook mooi vertegenwoordigd...

Stand van zaken voor Lochem '14:

v.a. Maandag ben ik bezig met het aanleggen van de elektronica voor de seinen. Hiervoor is een nieuwe OC32 aangeschaft, aangezien de 1e helemaal vol zit voor de wisselstraat besturing.
Op de module met de rolbrug, hier thuis liefkozend de 'Schiebebühne" bak genoemd, staan een 3 tal seinen. De bedrading ervoor is al aangelegd naar de plaats waar de OC32 moet komen. Ook heb ik een extra 25 polige stekker aan de rand van de module gemaakt voor de bedrading van de andere seinen, namelijk die op de draaischijf bak. Helaas ben ik gedurende het proces vergeten foto's te maken...

Op de draaischijfmodule is de tussenstand als volgt:

Afbeelding

De ballast is herstelt na het opnieuw aan moeten leggen van de bedrading aan de rails en de bak is ontdaan van stof/bouwvuil etc.
Verder is het nog maar een kale vlakte. Ook de rails moet nog geschilderd worden, dus nog veel te doen!

Afbeelding

Vanmorgen is het uitrijsein aan de hoofdbaan in elkaar gezet en geplaatst op de module. De bedrading moet nog, maar dat gebeurd morgen...

Afbeelding

Het uitrij-spoor van de Werkstatt is voorzien van een dwerg/rangeersein omdat hier de hoofdbaan betreden wordt. De rangeerbewegingen op het Werkstatt-terrein zelf geschieden op zicht en bij lage snelheden (>40km/h).
Als dwergsein is gekozen voor een VIESSMANN Hobby sein, zo eentje met een grote electronicabehuizing. Hierin zit het relais en printje om de verschillende standen aan te geven. Deze is echter niet nodig, want de OC32 gaat het sein besturen. Voorzichtig de 3 lakdraadjes dus ge-de-soldeerd en voorzien van weerstanden en bedrading.
De behuizing heb ik met een dremel losgemaakt van het dwergseintje. Dit is gegoten kunststof uit 1 stuk, waar ook de voet van het dwergseintje op zit. Dus met de dremel netjes langs de randjes gegaan en ik had opeens een los dwergseintje. Dit truukje heb ik in totaal 3x mogen doen, want er staan in totaal 3 dwergseinen op mijn modules...
Helaas ook hiervan geen foto's, dus hopelijk is mijn verhaal duidelijk?!

Afbeelding

Over mijn modules lopen 3 sporen richting station Domburg (Modules van Martin & Chris). Het buitenste spoor is speciaal voor goederentreinen. Hierop vinden ook rangeerbewegingen plaats richting de Haven van Kiel (modules Joost) en/of richting de industrie / kolenmijn. (modules Casper) Om te voorkomen dat een trein zonder sein 'verkeerd spoor' richting de haven gaat, is een rangeersein geplaatst langs dit spoor. Over de hoofdbaan verkeerd spoor richting de haven rangeren gebeurd niet, dus heb ik daar ook geen sein geplaatst. Wellicht is het realistischer dit wel te doen, maar de dwergseintjes zijn op en ik vind het nu eigenlijk ook wel mooi uitkomen...

Afbeelding

Een klein overzicht van alle 3 de seinen en het seinhuis van de Werkstatt. Het seinhuis bediend alleen de uitrijseinen van het Werkstatt-terrein en de in- / uitrijseinen voor de loodsdeuren van de hoofdloods en de wieldraaierij. Deze seinen zijn echter nog niet aangesloten. Ik weet simpelweg niet welke weerstanden ik moet hebben. (Zijn 0402 leds).

Voor Lochem is het de bedoeling dat de 2e module ook voorzien gaat worden van geverfde / geweatherde rails en het nodige groen... Maar ook de bedrading voor de seinen moet nog aangelegd worden + de MCC keerlus moet er nog onder...
Druk, druk druk!!! Morgen heb ik nog een hele dag vrij, dus wie weet wat er allemaal nog uit de vingers komt!

Groetjes,

Hoontje

Robert_N-Nm
Moderator

Bericht door Robert_N-Nm »

Zal eens kijken of je al wakker bent, dan heb je de hele dag :lol:

Overigens ben benieuwd hoe de boel eruit ziet, ik ben er drie dagen bij (vrijdag ook).

MvG
Robert

Fan van Alpenbanen in N(m)

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Jazeker, present, afspraken voor vandaag gecancelt én alweer begonnen met bedrading trekken... :D
Het contrast tussen beide modules is nu wel grappig; 1tje met groen langs de hoofdbaan en 1 lege met een paar seintjes en een dakloos seinhuisje... :mrgreen:

Tot morgen! Kijk er echt weer naar uit! Ook om alle forumgangers te ontmoeten enzo!

Groetjes,

Hoontje

FidOo

Bericht door FidOo »

haha het contrast is nog veel groter naarmate je naar mijn module gaat :mrgreen:

Ik ben benieuwd man

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

RonaldB

Bericht door RonaldB »

Ik ben zeer gecharmeerd van die foto's waarbij je het groen over en naast de baan hebt gezet. Een verlaten spoorterrein, struiken naast en op de rails, wat grind en rotsen naast de baan. Ik vind dat heel leuk gedaan.
Scenery is dan ook meer mijn ding dan de techniek. In Lochem kon ik even bij je langs.
Ik sta zelf op het altaar. Altijd welkom...
Ronald

Diorama's:"Try-Out", "Das Zöllnerhaus am Fluss" , "Winter im Tal"..en nu de Bierbrouwerij scenery..scenery...hmm.!!

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

@ Ronald, Ik loop zeker even langs. Vorig jaar had je volgens mij ook een heel mooi diorama bij namelijk!

Zo groen als de ene bak is, zo leeg is de andere. Helaas is het vandaag niet gelukt om én te groenen én de bedrading onder de bakken netjes te krijgen. Zoals in andere posts te lezen van mede MC de Spoorstaaf leden, rijden we in Lochem op het Rosoft- systeem. Ons eigen systeem had nog teveel bugs om 2 dagen gegarandeerd lekker te draaien. Wel jammer, want alle elektronica is dus gewisseld. Om geen extra, onnodige kosten te maken, hebben we ervoor gekozen dat op de Werkstatt zelf nog geen treinen kunnen rijden. Alleen de hoofdbaan is berijdbaar. Ergens wel jammer, van de andere kant, nu kan ik evt. in Lochem nog doorknutselen aan de werkstatt... 8-)

Nog enkele foto's van de onderkant, hoeven jullie morgen en overmorgen niet onder de rokken te kruipen ;)

Afbeelding

Opgeruimde elektronica. Onder de modules zit een opklapbaar plankje waarop later alle printplaten komen van Vissie-net®.

Afbeelding

Een 2e OC32 is op 2 pinbezettingen na helemaal vol met sein-aansturingdraden... Wat een karwei was dat weer om het netjes aan te leggen. Zaterdag op Lochem komt pas de nieuwe OC32, dus dan wordt het snel aansluiten en inprogrammeren...

Afbeelding

Links de nog erg maagdelijk lege module met de draaischijf en rechts de reeds aangekleedde hoofdbaan op de Schiebebühne module...

Nou, ondertussen ook nog een paar loks en treinstellen voor Vera in orde gemaakt, zodat zij ook wat rijdend materiaal heeft dit weekend (H@NS, ze komt met een treinwens nog ff snuffelen in de winkel hoor, mijn treinen zijn maar tijdelijk :mrgreen: )
En ben ik rustig aan aan het inpakken om ri. Lochem te komen...

Tot dit weekend!!!

Hoontje

RogerB

Bericht door RogerB »

Hoi Hoontje,

Even een vraag over je eerste foto met alle bedrading en elektronica onder je baan. Ik heb laatst ook een start gemaakt met alle bedrading onder mijn baan en vraag me eigenlijk af hoe je weet waar alle bedrading/elektronica hangt als je van bovenaf een gaatje wilt boren?

Groeten Roger

Groeten, Roger

Ik bouw aan Route du Vin / Weinstraße - periode VI - digitaal
(Alle advies is van harte welkom !!!!)

FidOo

Bericht door FidOo »

Roger, dat is heel simpel. 2 keer kijken/controleren en dan boren.

meestal boor je eerst je gaatjes en trek je draadjes en dan pas installeer je elektronica.

M.v.g. Joost van Dijk

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Lochem-Update:

Hieronder enkele foto's van het N-spoor evenement in 2014! De vuurdoop van onze modulebaan! Het was erg gezellig!
Nu eerst bijkomen van al dat moois om me heen en alle (gezellige!) drukte etc. en bijslapen, daarna volgt er weer een uitgebreidere update.

Groetjes,

Hoontje (Die nu weer helemaal zin heeft om z'n eigen modulebaan ook Lochem-klaar te maken! Wie weet voor 2015...)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mijn nieuwe aanwinst op Lochem '14! Het BENELUX-stuurstand plan W met de beider IA rijtuigen (Belgische spoorwegen) Het stammetje is nu compleet!!! (Nu de lok nog, maar dat wordt nog even uitvogelen hoe, wat, waar wanneer...) :mrgreen:

BenQ

Bericht door BenQ »

Zijn Joost en zijn linker buurman bezig met een wedstrijdje wagonnetjes plaatsen en is Matthew de scheidsrechter.

Vond het wel leuk zo die grote baan die in notime in elkaar gezet is. :)

Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

FidOo

Bericht door FidOo »

Alwin, Top foto's!

Ik en mijn buurman (Rob Smolderz) hadden besloten dat het wel leuk zou zijn om met 55 van deze 6assige ertsbakken over onze baan te rijden, dus dat was in het laatste uurtje even in een rap tempo wagonnetjes plaatsten.

Uiteindelijk heeft het gereden (de koppeling lieten regelmatig los) met als tractie 4x G2000 er voor en 1 Brawa V100 ost er achter om de trein bij elkaar te houden. Was een leuk gezicht om een trein van 6meter lengte te zien rijden.

M.v.g. Joost van Dijk

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Bouwupdate:

Jaja, amper 24u na Lochem lagen beide modules op hun kant op de keukentafel. Waarom? Het reed toch in Lochem? Jazeker, maar zoals op alle foto's te zien is, missen de seinen op mijn modulebak nog altijd 1 ding... Namelijk electra om aangestuurd te worden!!!
De bedrading zat van het weekend al onder de bak, alleen miste de OC32 nog.
Die is zaterdag door Picommit geleverd en vandaag dus geinstalleerd. Met behulp van 2 MC de Spoorstaaf leden op afstand, lukte het om de OC32 via mijn DINAMO systeem geprogrammeerd te krijgen.
Binnen no-time gingen er ledjes branden bij de seintjes!!! :D Ik was helemaal gelukkig!

Hieronder enkele foto's en een filmpje van een lasboog immitatie die ik ook m.b.v. de OC32 heb gemaakt,

Afbeelding

DINAMO onder de module staat mooier dan DCC vind ik :twisted: :twisted: :twisted:

Afbeelding

De 3 seinen op de Schiebebühne bak branden in hun beginposities. Het programmeren was een eitje!

Lasboog-immitatie

Groetjes,

Hoontje

Ad_M

Bericht door Ad_M »

Mooi spul die OC32, staat hoog op mijn lijstje :D
Lijkt mij een goed gevoel om weer zo'n stap te kunnen maken
Het las licht ziet er realistisch uit, kan je iets meer vertellen hoe je zoiets realiseert met de OC32?
Of waar ik dat kan nalezen?

Mvg,
Ad

Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Hoi Ad_M,

Sorry voor het vertraagde antwoord.

Het laslicht op de OC32 is een van de vele mogelijkheden. Als je lid wordt van het DINAMO Users forum, dan kun je aldaar allerlei software downloaden. Daar zit ook een pakketje bij met 'vaste' instellingen voor de OC32. Via OC32config kun je dan je OC32 programmeren en selecteer je eenvoudig per pin welke functie die moet krijgen. Het wijst zichzelf eigenlijk.

Groetjes,

Hoontje

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Bouwupdate:

Zo, lange tijd niets gedaan aan de modelbanen. Afgezien van veel gepieker en gepeins. Op Lochem kwamen wat problemen aan het licht. Zo is het treinenverloop niet heel mooi op mijn bakken. Ze schudden behoorlijk. Hoeveel ik ook aan ballast wegkrab van de bielzen, dat probleem blijft bestaan. Helaas haalt dat alle fun ook weg en moet ik me er echt toe zetten nog wat te gaan doen...
Echter, vandaag weer eens lekker geknutseld aan iets totaal anders op de modules. Het weekend van 1 november staat een groot bouwweekend gepland en dan moet mijn MCC gedeelte getest worden.
Dus ben ik vandaag verder gegaan met het aanleggen en fine-tunen van de MCC keerlus. De spoorovergangen zijn allemaal uitgekrabd en het wegdek is vlak geschuurd. Hieronder enkele foto's en video's van het eerste resultaat. Alles is analoog getest met onge-ijkte treinen. Gewoon een trafo en draaien aan die knop! Dus echt kruipen lukt niet helaas...

Afbeelding

Mooi, vlak geschuurd wegdek. De zwarte lijn is de magneetband die de MCC-cars moet begeleiden.

Filmpje 1

Filmpje 2

Filmpje 3

Filmpje 4

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje

maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Gaat dat wel goed met die overgangen met MCC? Of zit er tussen de rails ook nog een stukje magneetband?

Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Plaats reactie