Clubbaan MC de Spoorstaaf: Lokomotiven Werkstatt Alschüberg

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Contacteer:

Re: Clubbaan MC de Spoorstaaf: Lokomotiven Werkstatt Alschüb

Bericht door Hoontje »

Bouwupdate:

Weer eens een paar dagen knutseltijd gehad. De hoofdbaan rijdt goed, zoals al bleek na het succesvolle bouwweekend begin november. Dus tijd voor mijn favoriete bezigheid; groenen!!!

Ik wil in december de hoofdbaan van groen voorzien. Zo hebben de bezoekers niet alleen digitale shizzle om naar te kijken, maar ook een leuk aangeklede baan.

Hieronder enkele foto's:

Afbeelding

Als eerste klusje heb ik de ballast hier en daar wat strakker gelegd en bijgewerkt...

Afbeelding

Als tweede klusje heb ik de railstaven verroest met humbrol 113.

Afbeelding

Het verschil is goed te zien tussen een geverfde wissel en een niet geverfde wissel. De ongeverfde wissel blijft wat storingen geven, dus daar moeten we nog naar kijken. Later wordt hij ook bijgewerkt uiteraard...

Afbeelding

Het eerste groen langs de hoofdbaan. Het grindpad ligt nog volledig in de natte houtlijm...

Afbeelding

Detailopname van wat wildgras langs de baan. Moet nog bijgeknipt worden. Ook is dit pas 1 kleur groen, later komt er nog een wat donkerdere grassoort bij...

Afbeelding

Detailopname van clump folliage voorzien van bladimmitatie (HEKI / BUSCH / FALLER / Woodland Scenics)

Afbeelding

Groen tussen de sporen van de hoofdbaan...

Afbeelding

Detailopname van het schouwpad op deze module. Het wit is de nog natte houtlijm...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eindresultaat van de groenstrook tussen de sporen van de Werkstatt en de hoofdbaan.

Afbeelding

Eindresultaat van een dagje of 2 knutselen op 20 cm2. Er moet nog een keertje met de stofzuiger overheen gegaan worden en bijgewerkt. Maar het mag er al wel zijn volgens mij... (al zeg ik het zelf)

Morgen weer een dag! Hopelijk is er dan weer tijd voor de knutsel...

Groetjes,

Hoontje

Maurits71

Bericht door Maurits71 »

top, nog ff met de airbrush tussen de railstaven over je dwars liggers heen met zwart/ bruine verf en je bent klaar :lol:

Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

FidOo

Bericht door FidOo »

Mooi werk Alwin,

Lekker freubelen op 20 vierkante cm! Het ressultaat is prima jongen!
Ik ga ook maar eens een bouwupdate-tje maken!

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

shoven

Bericht door shoven »

Leuk hoor, lekker veel onkruid.
Alleen wel opletten dat er geen groenzooi tussen de wielen van je locs komt, ik heb al regelmatig wat uit de tandwielen mogen peuteren...

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

@ Allen, dank jullie wel.

Bouwupdate:

De 20cm2 is inmiddels gestofzuigd en nagenoeg klaar. Ik laat het altijd een paar dagen op zijn beloop. Om dan nog eens te kijken wat er eventueel bij kan of opnieuw moet etc.etc.
Nu zijn die dagen aangebroken en ben ik weer 10 cm2 opgeschoven om aan te leggen. De basis is gelegd aan het begin van het weekend en nu is het zover om deze verder aan te kleden. Er zijn wat (proef) boompjes geplant om te kijken hoe e.e.a. uitkomt etc.

Vlak langs de hoofdbaan liggen enkele sporen van de Werkstatt. Omdat ik het contrast tussen hoofdbaan en deze sporen wel heel erg groot vind qua scenery / geen scenery, ben ik toch maar begonnen om ook dit gedeelte aan te kleden.
Ik heb het dan over de sporen die voor het seinhuis liggen.
Dus, draadjes eraan gesoldeerd en de ballast bijgewerkt overal. Zodat ik verder kan met groenen en andere scenery.

Foto's zeggen meer dan woorden, dus:

Afbeelding

De bossage tegen het seinhuis. Zo verhul ik een beetje de onderplaat van het gebouw en gaat het wat meer leven. Goed te zien zijn de nog blanke spoorstaven. Deze worden binnenkort geverfd.

Afbeelding

De rugzijde van het seinhuis rust op een rotspartij welke door de mens is aangelegd als 'fundering'. Zag dit in de Pyreneeën een keertje, dus dacht, waarom niet?

Afbeelding

Het, inmiddels aangeklede, schouwpad langs de hoofdbaan in het nieuw aangelegde 'groene' gedeelte van de baan. Rechts is goed de rotsbodem te zien waar straks dus bossages, gras en groen op komen...

Afbeelding

Overzicht van de modulebak. Rechts de hoofdsporen met in de rechterhoek het nieuwste begroende gedeelte. De grijze "toelie" links en boven het seinhuis is Albastine® Gatenvuller en vormt later het straatspoor / wegdek voor de auto's over het werkstatt terrein. Hier ligt geen MCC in, dus is er ook geen magneetband aangelegd.

Afbeelding

Detailopname van de uithardende Albastine® Gatenvuller. Hier wordt een overweg gevormd. Na een paar uur is het spul droog en kan ik de weg uitkrabben zoals ik hem wil hebben. Het blijft lange tijd wat zachter en dus goed bewerkbaar.

Tot zover vandaag,

Groetjes,

Hoontje

PS: excuus voor de baggerkwaliteit foto's. Maar het winterseizoen is begonnen en dus de belichting van m'n modules en de camera laten me enigzins in de steek... :| :oops: :|

Maurits71

Bericht door Maurits71 »

hebben jullie eigenlijk ook afspraken lopen over de scenery, of wordt het een sport van ratjetoe als straks die modules weer aan elkaar zitten ?

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Hoi M,

Er zijn wel afspraken over de scenery gemaakt. Dit om te voorkomen dat het een Ratjetoe wordt.
Helaas is het niet te voorkomen dat er duidelijke verschillen te zien gaan zijn. Dit omdat we allemaal onze eigen modules doen. Tijdens bouwweekenden worden ideeën uitgewisseld of gebouwd aan moduleovergangen. Maar door ieders eigen stijl en kleurgebruik, krijg je wel verschillen...
Ook maken we soms overlappende scenery. Zo ben ik bijvoorbeeld bezig om voor alle modules aan de MCC-zijde de verkeersborden te prepareren. Zo staan er overal dezelfde straks. Casper bouwt zijn modules op in Ermelo, bij de Domburgjes, dus daar is de scenery meer overlappend...

Groet,

Hoontje

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Bouwupdate:

Zo, gisteren en vandaag weer lekker geknutseld. Vandaag echt meters kunnen maken!
Op de draaischijfbak heb ik een seinhuis staan. Dit houdt alle (rangeer)bewegingen in de gaten op de Werkstatt. Voor de seinwachters moest er een weg naar het seinhuis komen. Aan de hand van verschillende foto's zal ik jullie door de aanleg heen meenemen:

Afbeelding

De ruwbouw heeft een paar dagen "uit mogen harden". (zie vorige bouwupdate) Daarna ben ik v.a. het seinhuis richting de spoorwegovergang de boel gaan schuren. Zoals op bovenstaande foto te zien is thv de spoorwegovergang. De Albastine® blijft wat zacht en poreus en is zeer gemakkelijk te bewerken. Met een groffe korrel schuur ik het 'egaal' en daarna werk ik het bij met een fijne korrel schuurpapier.

Afbeelding

Alles wordt opgeschuurd tot het de juiste hoogte heeft bereikt. Bij de spoorwegovergang is dat de hoogte van de spoorstaven. Goed te zien is de structuur die ontstaat na het schuren. Dit heeft later een mooie, realistische look als de weg geverfd is.

Afbeelding

Met behulp van een oud wagonnetje worden de beider spoorstaven 'vrij gereden'. Daarbij hoeft amper kracht gezet te worden.
Daarna wordt met schuurpapier, een pincet en een haakje de spoorstaaf en het middenstuk bijgewerkt.

Afbeelding

Even een detailopname van het ongeschilderde wegdek met een autootje en wagonnetje om te kijken hoe e.e.a. zich verhoud tot elkaar.

Afbeelding

Het is tijd voor een eerste kleuropbrenging. Acryl verf van de Action, 2 delen wit, 1 deel zwart maakt een mooi grijs 'betonachtige' kleur. Deze vind ik mooi voor de weg.

Afbeelding

Detailopname van de eerste grondlaag op de spoorwegovergang...

Afbeelding

Dan is het tijd om de bermen aan te kleden... Zoals hier. Ook gelijk de spoorstaven 'geroest'. Ballasten gebeurd later, omdat nu de verf eerst moet drogen...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

3x verschillende bermstukjes langs de sporen en de weg richting het Seinhuis. Ik heb gekozen voor een mengeling van grassoorten in lengtes van 1.0 tot 6.0 mm. De ondergrond bestaat uit bruin gesteente, zand en wat kiezels. Het gras is op de bekende 'stofzuiger'methode aangebracht. De lange, wilde grassen zijn met de hand ingestoken...

Afbeelding

Terwijl het gras droogt, heb ik de weg wat verweerd. Er zijn wat donker grijzere plekken aangebracht om te hinten naar 'reparaties' en met een satéprikkerpunt verschillende zwarte krasjes gezet, als ware het scheuren en barsten.
Als laatste nog een kleine black-wash en hele lichte white-brush eroverheen. En de eerste Preisertjes konden hun bolides voor de deur parkeren!

Afbeelding

Afbeelding

Een andere Preiser haastte zich naar huis, maar moest abrupt remmen voor een aanstormende MaK. De remsporen duidelijk zichtbaar op het wegdek!
De auto is er zo eentje van Fleischmann, uit een startset. De wielbasis, bodemplaat, achterlichten, bumper etc. heb ik een likje verf gegeven. Zo komt het autootje veel beter tot zijn recht! Nummerplaten komen er nog op. Mits dat lukt, want de superlijm is inmiddels al helemaal uitgehard... :oops:

Afbeelding

Ook de autootjes bij het seinhuis zijn, evenals hun gehaaste voorganger, onderhanden genomen. Bij het seinhuis zijn de voegen tussen de tegels mooi uitgekomen door het vrijgekomen stof van de Albastine® wat vrijkwam na het schuren.

Afbeelding

De andere zijde (Hoofdbaan) was al voorzien van groen etc. etc. Nu is ook deze kant van het seinhuis 'begroend' en van een kiezelfundering voorzien...

Al met al, heel wat meters gemaakt. Alhoewel, om precies te zijn een strook van 35 cm x 7,5 cm. Voor een volgende keer staat er een totaal andere kant op de planning. Zowel voor de tankplaat als voor een Romney-loods tussen de sporen thv de draaischijf, heb ik veel inspiratie... Denk dat het eerst de tankplaat wordt, daar deze helemaal vooraan de Werkstatt, tegen de hoofdbaan aan komt. Dan werk ik mooi van voor steeds verder naar achteren...

Stay Tuned...

Groetjes,

Hoontje

bob vermeulen

Bericht door bob vermeulen »

Hallo,

Dat is een leuke leerzame update.
Mooi is om te zien hoe je de weg laat aansluiten op de rails.
Maar natuurlijk is het begonnen ook goed gelukt.

mvrgr Bob

Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Kon de slaap niet vatten. Vera was een avondje weg, dus ben ik verder gegaan met detailleren van de weg bij het seinhuis.
Het zijn foto's van mn telefoon, even snel genomen.
Ben benieuwd naar jullie meningen. Ikzelf twijfel over de vuilcontainer.

Groetjes

Hoontje
Bijlagen
Totaaloverzicht van dit hoekje
Totaaloverzicht van dit hoekje
20141122_022922.jpg (2.64 MiB) 4745 keer bekeken
Voorzijde seinhuis met vuilcontainer en vangrail.
Voorzijde seinhuis met vuilcontainer en vangrail.
20141122_022942.jpg (2.58 MiB) 4745 keer bekeken
Andreaskruis en stopstreep...
Andreaskruis en stopstreep...
20141122_022736.jpg (1.74 MiB) 4745 keer bekeken
Wat oude spoorstaven naast de rails...
Wat oude spoorstaven naast de rails...
20141122_001816.jpg (2.33 MiB) 4745 keer bekeken

Maurits71

Bericht door Maurits71 »

nou van die laatste foto's wordt ik zee ziek.

ik zag dat je een dubbele Engelsman heb, ik heb er in mijn baan ook een stuk of 10 ingetekend, echter n Engeland lopen ze er allemaal over te zeiken ( doen ze over alles maar dat ter zijde), wat is jullie ervaring ?

gr.

M.

BenQ

Bericht door BenQ »

Alwin,
Als je met superlijm secondelijm bedoelt dan moet je deze in de diepvries bewaren dan gaat deze jaren mee, tenzij deze op is natuurlijk.
Ze zeggen ook wel eens gewoon in de koelkast maar dat werkt toch minder goed.

Moet ook nog een trambaan maken die in de weg ligt. Dus ga eens kijken of ik deze methode kan volgen.

Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

maarten
Moderator

Bericht door maarten »

@Maurits: en nekkramp.. :mrgreen:

@Ben: ik denk dat hij bedoelt dat het autootje vastgelijmd zit. ;)

Goed gewerkt Alwin! Ik hoop toch echt dat ik naar Houten kan komen op 13 december, ik wil dit wel eens in het echie zien. 8-)

Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Bouwupdate:

13 december nadert met rasse schreden. Gisterenavond zijn we met een select groepje wederom afgereisd naar het altijd gezellige Ermelo om de gebroeders Domburg te helpen bij hun modules en de verdere aanleg van ons SS. Dit wordt namelijk voorzien van 6 extra sporen en een opstelspoor. Het totaal komt daarmee op 13 sporen tegen de 6 in Lochem. Zo krijgen we een wat gevarieerdere treinenloop in Houten.
Helaas heb ik geen tijd genomen om foto's te maken van mijn werk. Ik heb me voornamelijk met de scenery tussen Martin's module en mijn module beziggehouden. Onze kleuren groen moeten in elkaar overlopen en we hebben wat boompjes uitgewisseld. Zo ontstaat er redelijk 1 geheel...

Vandaag nog even mezelf beziggehouden rondom het seinhuis. De weg is voorzien van verlichting en nu de bouwvakkers weg zijn, is het tijd voor de machinisten Preisertjes om gewoon weer bij de voordeur bij te kletsen...

Afbeelding

Afbeelding

De bouwvakkertjes zijn inmiddels op weg naar de andere zijde van deze module om ook daar aan een mooi stukje te gaan werken...
Zoals eerder verteld, werk ik ongeveer per 10cm2 of 20cm2. Vandaag was zo'n 20cm2 aan de beurt. De (af)tankplaats voor de diesellok's op de Werkstatt begint gestalte te krijgen. Hieronder enkele foto's van de werkzaamheden van vandaag:

Afbeelding

Vanochtend begonnen met de tankplaats zwart te schilderen. Gisterenavond laat is het achterste spoor nog in de ballast gelegd en geschilderd, zodat er vandaag doorgewerkt kon worden. Helaas heb ik geen duidelijke foto van m'n aansluiting bij de draaischijf. Hier heb ik nml. PECO code 55 rechtstreeks aan de draaischijf rails gesoldeerd...

Afbeelding

Proefpassen van enkele gebouwen en leidingen (Rietjes). Het tankgebouwtje heb ik dubbel. Dat is fijn, kan ik oefenen met wheateren. Daarnaast kan ik onderdelen van het ene gebouwtje bij het andere gebruiken.

Afbeelding

Met behulp van styreen H profielen 3mm en Albastine® gatenvuller, heb ik een tankbak-basis gemaakt.

Afbeelding

Van N-detail maanden geleden al voor Vera haar diorama en voor mijn module een bestelling gedaan. De bovenleiding-beschermingsroosters (Zoals je ziet aan bruggen) werden bij Vera niet gebruikt én op mijn module heb ik er slechts 2 nodig, dus de overigen kunnen mooi hier gebruiken als looproosters boven de tankbak...

Afbeelding

Vervuilde tankbplaatbak... De 2 uitstekende H-profieltjes gaan straks een perron (ook van N-detail) dragen met daarop de tankinstallatie...

Afbeelding

Alle belangrijke onderdelen van het huisje van de lelijke bodemplaat afgesneden, 2e keer proefpassen. Inmiddels zie je rechts en bovenin ook de weg aangesmeerd zijn met Albastine®...

Afbeelding

Het beste van de 2 gebouwtjes uitgekozen en deze voorzien van extra details zoals bordjes bij de (mega :| ) brandblussers, waarschuwingsbordjes, voegen en zwarte lekkage plekken rondom de pijpleidingen. Ook deze leidingen met verf een echte metaallook gegeven...

Afbeelding

Open vuur verboden...

Afbeelding

Omdat het huisje toch wat te diep stond t.o.v. de rails en ik nog Albastine® over had, de vloer rondom ook aangesmeerd. Het huisje staat daarmee direct op zijn plaats vast... Nu een nachtje uit laten harden en morgen alles vlak schuren en afwerken...

Afbeelding

De spoorwegovergang richting de tankplaats... Nu nog volledig dichtgesmeerd, morgen wordt hij , zoals al eerder beschreven, helemaal bijgewerkt...

Zo, dat was hem voor vandaag! Morgenvroeg weer een paar uurtjes knutselen en dan is't weer een paar dagen gedaan met de pret waarschijnlijk i.v.m. allerlei verplichtingen...

Groetjes,

Hoontje

Jeroen

Bericht door Jeroen »

Nou, leuk hoor. Goed bezig met die weg en dat groen. Eens kijken of ik dat in Zutphen live kan bekijken.\

Er was een vraag ergens boven (geen zin om te quoten) van Maurits aangaande Engelse wissels te ja of te nee. Ik zou zeggen: dikke nee. Klotedingen . Prachtig hoor, van Peco, maar storingsgevoelig, überhaupt gevoelig als in kwetsbaar, lastig schoon te krijgen en te houden, lastig te verven, veel gedoe met aansluiten en....duur! Voor mij een dikke nee dus, maar je moet het met de ruimte wel kunnen bolwerken.

Grtz,

J.

Robert_N-Nm
Moderator

Bericht door Robert_N-Nm »

Jeroen schreef:Eens kijken of ik dat in Zutphen live kan bekijken.
Je had gewoon naar Lochem moeten komen. Para's droppen en die kist even neerpoten op een lokaal grasveldje. Had makkelijk gekund ;) :mrgreen:

Fan van Alpenbanen in N(m)

Jeroen

Bericht door Jeroen »

True.....in ieder geval moet volgend jaar het Evenement niet ergens begin september zijn, want dan gaan we weer hetzelfde doen met de para's.

Enne...over de kist landen: dat is nooit het probleem, weer opstijgen wel. Net zoiets als met je auto naar de kroeg gaan. Er naartoe is nooit het probleem. :? Ofzo.

Ron

Bericht door Ron »

Heb jij dan zo'n alkohol slot :evil:

gr. Ron

Ik rommel maar wat aan!

Jeroen

Bericht door Jeroen »

Nee, een schakelbak. :lol:

Ron

Bericht door Ron »

:lol: :lol: :lol: :lol:

gr. Ron.

Ik rommel maar wat aan!

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Bouwupdate:

Enkele foto's van de vorderingen rondom de (af)tankplaat.

Geniet ervan;

Hoontje

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jeroen

Bericht door Jeroen »

Leuke details, Alwin! Die strepen heb je toch wel redelijk strak erop gekregen. Kun je daar wat over verklappen? Het groen bij de draaischijf ziet er, ondanks de wat matige foto -sorry!-, erg goed uit! Wat is dat bruine grasspul voor iets?

Grtz,

J.

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Ha Jeroen, geen sorry. Tis een bagger foto. Ik maak nieuwe en zal eea dan ook vertellen over de belijning en begroeiing.

Groetjes Hoontje

René

Bericht door René »

Begint leuk te worden! Met wat groen krijgt het gelijk wat sfeer.

Groet,
René

DCC Multimaus / Peco code 55 / epoche III-IV ------> FACEBOOK: https://www.facebook.com/groups/DeNspoorpagina/

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Bouwupdate:

Gisteren samen met Vera tot diep in de nacht zitten knutselen. Zij aan haar diorama en ik aan de aftankplaat op de Werkstatt. Dit is het laatste grote stuk scenery voor Houten Digitaal.

Inmiddels hebben meerder Spoorstavers zich over mijn draaischijf gebogen. 2 verschillende binnenwerkjes zijn erin gezet, maar helaas, het mocht niet baten. Het draaien gaat zeer netjes en soepel, maar de vergrendeling wordt niet vrijgetrokken door het spoeltje bij activering. Er zit niets anders op dan een nieuwe te bestellen bij H@NS.

Om toch wat beweging te krijgen op het Werkstatt terrein zelf, zit ik er serieus over te denken om mijn DINAMO P&P tijdelijk in te zetten of m'n Intellibox... Maar dat is nog verre van concreet...

Goed, genoeg gebabbeld over de toekomst, onderstaand enkele foto's. @Jeroen, tis me niet gelukt om het bruine gras duidelijker op de foto te krijgen. Bagger verlichting hier en tis donker als ik eraan toekom...
De grond bestaat uit 3 verschillende soorten bruin. Ook de korrelgrote en kleurintensiteit verschilt; BUSCH, HEKI en Woodland. Daaroverheen heb ik 3 verschillende kleuren gras gestrooid, van zomersgroen tot herfst-dor-bruin en tadaaaaa le resultât.
De belijning op de weg zijn afwrijftransfers van BUSCH. Even op maat knippen zodat je ze goed vast kunt houden en niet stiekem de naastgelegen transfer ook afwrijft. En nou ja, zo ziet het er dan uit.

Goed, de foto's:

Afbeelding

Andere begroening en onkruid rondom de draaischijf...

Afbeelding

Naast het nodige groen rondom de aftankplaats en de voorzijde van de draaischijf, heb ik ook een kleine scène gecreëerd. Een vorkheftruck is een vrachtwagen aan het laden met oude vaten, terwijl de chauffeur staat te mopperen dat z'n knecht het verkeerd opstapelt...

Afbeelding

De "rommelopslag" nabij de aftankplaats. Sommige zaken zijn al helemaal overwoekerd zolang als ze er al liggen!

Afbeelding

Sjaak, de vorkheftruckchauffeur in actie...

Afbeelding

De vervuilde tankplaat. Voor hen die interesse hebben, ik heb foto's van de opbouw tot aan deze foto...

Afbeelding

Overzichtsfoto. Hierop missen jullie nog, de vervuilde ballast voor de tankplaat + de straatlantaarns...

Plaats reactie