Bouwupdate:
Zo, gisteren en vandaag weer lekker geknutseld. Vandaag echt meters kunnen maken!
Op de draaischijfbak heb ik een seinhuis staan. Dit houdt alle (rangeer)bewegingen in de gaten op de Werkstatt. Voor de seinwachters moest er een weg naar het seinhuis komen. Aan de hand van verschillende foto's zal ik jullie door de aanleg heen meenemen:
De ruwbouw heeft een paar dagen "uit mogen harden". (zie
vorige bouwupdate) Daarna ben ik v.a. het seinhuis richting de spoorwegovergang de boel gaan schuren. Zoals op bovenstaande foto te zien is thv de spoorwegovergang. De Albastine® blijft wat zacht en poreus en is zeer gemakkelijk te bewerken. Met een groffe korrel schuur ik het 'egaal' en daarna werk ik het bij met een fijne korrel schuurpapier.
Alles wordt opgeschuurd tot het de juiste hoogte heeft bereikt. Bij de spoorwegovergang is dat de hoogte van de spoorstaven. Goed te zien is de structuur die ontstaat na het schuren. Dit heeft later een mooie, realistische look als de weg geverfd is.
Met behulp van een oud wagonnetje worden de beider spoorstaven 'vrij gereden'. Daarbij hoeft amper kracht gezet te worden.
Daarna wordt met schuurpapier, een pincet en een haakje de spoorstaaf en het middenstuk bijgewerkt.
Even een detailopname van het ongeschilderde wegdek met een autootje en wagonnetje om te kijken hoe e.e.a. zich verhoud tot elkaar.
Het is tijd voor een eerste kleuropbrenging. Acryl verf van de Action, 2 delen wit, 1 deel zwart maakt een mooi grijs 'betonachtige' kleur. Deze vind ik mooi voor de weg.
Detailopname van de eerste grondlaag op de spoorwegovergang...
Dan is het tijd om de bermen aan te kleden... Zoals hier. Ook gelijk de spoorstaven 'geroest'. Ballasten gebeurd later, omdat nu de verf eerst moet drogen...
3x verschillende bermstukjes langs de sporen en de weg richting het Seinhuis. Ik heb gekozen voor een mengeling van grassoorten in lengtes van 1.0 tot 6.0 mm. De ondergrond bestaat uit bruin gesteente, zand en wat kiezels. Het gras is op de bekende 'stofzuiger'methode aangebracht. De lange, wilde grassen zijn met de hand ingestoken...
Terwijl het gras droogt, heb ik de weg wat verweerd. Er zijn wat donker grijzere plekken aangebracht om te hinten naar 'reparaties' en met een satéprikkerpunt verschillende zwarte krasjes gezet, als ware het scheuren en barsten.
Als laatste nog een kleine black-wash en hele lichte white-brush eroverheen. En de eerste Preisertjes konden hun bolides voor de deur parkeren!
Een andere Preiser haastte zich naar huis, maar moest abrupt remmen voor een aanstormende MaK. De remsporen duidelijk zichtbaar op het wegdek!
De auto is er zo eentje van Fleischmann, uit een startset. De wielbasis, bodemplaat, achterlichten, bumper etc. heb ik een likje verf gegeven. Zo komt het autootje veel beter tot zijn recht! Nummerplaten komen er nog op. Mits dat lukt, want de superlijm is inmiddels al helemaal uitgehard...
Ook de autootjes bij het seinhuis zijn, evenals hun gehaaste voorganger, onderhanden genomen. Bij het seinhuis zijn de voegen tussen de tegels mooi uitgekomen door het vrijgekomen stof van de Albastine® wat vrijkwam na het schuren.
De andere zijde (Hoofdbaan) was al voorzien van groen etc. etc. Nu is ook deze kant van het seinhuis 'begroend' en van een kiezelfundering voorzien...
Al met al, heel wat meters gemaakt. Alhoewel, om precies te zijn een strook van 35 cm x 7,5 cm. Voor een volgende keer staat er een totaal andere kant op de planning. Zowel voor de tankplaat als voor een Romney-loods tussen de sporen thv de draaischijf, heb ik veel inspiratie... Denk dat het eerst de tankplaat wordt, daar deze helemaal vooraan de Werkstatt, tegen de hoofdbaan aan komt. Dan werk ik mooi van voor steeds verder naar achteren...
Stay Tuned...
Groetjes,
Hoontje