Altwied im Westerwald
-
- Forum-Beheerder
- Berichten: 844
- Lid geworden op: 02 jan 2012 18:41
- Locatie: Den Hoorn
Re: Altwied im Westerwald
Moskou een hele mooie en gave stad vol tegenstrijdigheden
Ben er op me 18e geweest om een Russisch vakantie vlam te bezoeken.. 1 van de meeste gave vakanties gehad
Ben er op me 18e geweest om een Russisch vakantie vlam te bezoeken.. 1 van de meeste gave vakanties gehad
Let love rule
Rij met alles wat ik leuk vind of het nu EP 1/2/3/4/5/6 is, Db/ns/etc.
Rij met alles wat ik leuk vind of het nu EP 1/2/3/4/5/6 is, Db/ns/etc.
-
Onderwerp starter - Berichten: 1162
- Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
- Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)
Re: Altwied im Westerwald
Tsja, ik kwam er ook voor het eerst om een Russische vlam te bezoeken. Een paar jaar later ben ik met haar getrouwd
Groeten uit een momenteel ijskoud (-30!) Moskou. Maar gelukkig heb ik mijn Russische vlam hier
Wim
Groeten uit een momenteel ijskoud (-30!) Moskou. Maar gelukkig heb ik mijn Russische vlam hier
Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
-
Onderwerp starter - Berichten: 1162
- Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
- Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)
Re: Altwied im Westerwald
Achtergrond naar achteren
Eén van de dingen die al een tijdje aan me knagen, is de beperkte diepte van de drie linker modules. Deze zijn slechts 30 cm diep. Op zich niet direct een groot probleem, maar het geeft weinig mogelijkheden om wat huizen achter halte Altwied te plaatsen. Eigenlijk kan ik er alleen gevels (of een heel smal half-relief huis) tegen de achtergrond zetten. Voor een "echt" huis is geen plaats als ik nog een klein beetje ruimte voor een straatje tussen station en huizen wil hebben. Maar ja, als ik alleen gevels plaats, moet ik het ontbreken van zijwanden zien te verbergen. Dat kan natuurlijk wel met bomen, maar alleen gevels en bomen wordt misschien te eentonig.
Ik heb dus zitten denken om het schaduwstation deels te overdekken en dan daarbovenop het dorpje te bouwen. Op zich krijg ik dan potentieel heel veel extra ruimte maar er zitten ook wat haken en ogen aan: ten eerste moet ik het dorp dan wel zo'n 6 cm hoger aanleggen dan het station. Ik ben bang dat het plotselinge hoogteverschil over de hele lengte er een beetje gekunsteld uitziet.
Ten tweede is het schaduwstation dan niet meer goed te bereiken. Dat is nu trouwens ook al lastig vanwege de hoogte boven de vloer (150 cm) en de ligging tegen de muur. Als er een trein ontspoort (of alleen maar een zetje nodig heeft), wordt het behoorlijk lastig om er bij te komen. Ook het poetsen van de rails wordt dan een crime. Met andere woorden: toch maar niet.
Echter, nu het schaduwstation op zijn plaats staat en de zichtbare modules ervoor, kan ik beter bekijken hoe ik nog iets kan uitbreiden. Zoals te zien is op onderstaande foto, zit er nog een beetje ruimte tussen de zichtbare modules en het eerst spoor van het schaduwstation:
SAM_6466s by Wim Hesselink, on Flickr
De achtergrondplaat kan dus nog iets naar achteren worden verplaatst. Hij komt dus eigenlijk op de bak van het schaduwstation te staan. Ik moet dan nog wel de grondplaat van het zichtbare deel iets uitbreiden. Het is niet veel extra ruimte, slechts 6 cm, maar dat is voldoende om een gevarieerder dorpsgezicht te maken. En het schaduwstation blijft nog redelijk bereikbaar.
Van de voorkant ziet het er dan zo uit:
SAM_6463s by Wim Hesselink, on Flickr
De linker achtergrondplaat staat nog min of meer op de originele plaats, de rechter plaat (met de pot verf ervoor) is 6 cm naar achteren verschoven. Het geeft toch direct een stuk meer mogelijkheden! Slechts iets meer ruimte, dus dat heeft voor mij het voordeel dat het niet direct een extra vierkante meter is die ik dan nog vol "moet" bouwen (het is nu al een eeuwige bouwplaats...).
Nog een foto vanuit vogelperspectief:
SAM_6467s by Wim Hesselink, on Flickr
Wat mij betreft gaat dit hem worden. De achtergrondplaat moet ik nog op de één of andere manier in een ruime boog leggen en aan de baan bevestigen, maar dat gaat wel lukken.
Ondertussen nog iets anders: twee weken geleden was ik rond de kerstdagen nog even in Nederland en daar lag nog een bestelling op me te wachten: een stel goederenwagens die ik bij H@ns had besteld! Altijd weer leuk om ze even op de baan te zetten en bij weg te dromen En het geeft weer energie om verder te bouwen. Over niet al te lange tijd zou de baan rijklaar moeten zijn
SAM_6479s by Wim Hesselink, on Flickr
SAM_6481s by Wim Hesselink, on Flickr
Daarnaast nog even naar de plaatselijke modeltreinwinkel geweest en daar oa nog een kalender, wat tijdschiften en een overweg van Viessmann gekocht. Alleen moet ik de lengte van de overwegbomen nog iets vergroten. Misschien dat ik ze vervang door een buisje PS dat ik zelf rood en wit schilder. Eigenlijk zat ik te denken aan een overweg van FKS Modelbau. Die is veel filigraner dan die van Viessmann, maar kan niet bewegen als het hekwerk gemonteerd is. Vandaar dat ik toch voor de Viessmann heb gekozen.
SAM_6483s by Wim Hesselink, on Flickr
Dat was het weer voor dit keer. Volgende keer zal ik verder gaan met het spoor tussen het schaduwstation en het zichtbare deel.
Groet, Wim
Eén van de dingen die al een tijdje aan me knagen, is de beperkte diepte van de drie linker modules. Deze zijn slechts 30 cm diep. Op zich niet direct een groot probleem, maar het geeft weinig mogelijkheden om wat huizen achter halte Altwied te plaatsen. Eigenlijk kan ik er alleen gevels (of een heel smal half-relief huis) tegen de achtergrond zetten. Voor een "echt" huis is geen plaats als ik nog een klein beetje ruimte voor een straatje tussen station en huizen wil hebben. Maar ja, als ik alleen gevels plaats, moet ik het ontbreken van zijwanden zien te verbergen. Dat kan natuurlijk wel met bomen, maar alleen gevels en bomen wordt misschien te eentonig.
Ik heb dus zitten denken om het schaduwstation deels te overdekken en dan daarbovenop het dorpje te bouwen. Op zich krijg ik dan potentieel heel veel extra ruimte maar er zitten ook wat haken en ogen aan: ten eerste moet ik het dorp dan wel zo'n 6 cm hoger aanleggen dan het station. Ik ben bang dat het plotselinge hoogteverschil over de hele lengte er een beetje gekunsteld uitziet.
Ten tweede is het schaduwstation dan niet meer goed te bereiken. Dat is nu trouwens ook al lastig vanwege de hoogte boven de vloer (150 cm) en de ligging tegen de muur. Als er een trein ontspoort (of alleen maar een zetje nodig heeft), wordt het behoorlijk lastig om er bij te komen. Ook het poetsen van de rails wordt dan een crime. Met andere woorden: toch maar niet.
Echter, nu het schaduwstation op zijn plaats staat en de zichtbare modules ervoor, kan ik beter bekijken hoe ik nog iets kan uitbreiden. Zoals te zien is op onderstaande foto, zit er nog een beetje ruimte tussen de zichtbare modules en het eerst spoor van het schaduwstation:
SAM_6466s by Wim Hesselink, on Flickr
De achtergrondplaat kan dus nog iets naar achteren worden verplaatst. Hij komt dus eigenlijk op de bak van het schaduwstation te staan. Ik moet dan nog wel de grondplaat van het zichtbare deel iets uitbreiden. Het is niet veel extra ruimte, slechts 6 cm, maar dat is voldoende om een gevarieerder dorpsgezicht te maken. En het schaduwstation blijft nog redelijk bereikbaar.
Van de voorkant ziet het er dan zo uit:
SAM_6463s by Wim Hesselink, on Flickr
De linker achtergrondplaat staat nog min of meer op de originele plaats, de rechter plaat (met de pot verf ervoor) is 6 cm naar achteren verschoven. Het geeft toch direct een stuk meer mogelijkheden! Slechts iets meer ruimte, dus dat heeft voor mij het voordeel dat het niet direct een extra vierkante meter is die ik dan nog vol "moet" bouwen (het is nu al een eeuwige bouwplaats...).
Nog een foto vanuit vogelperspectief:
SAM_6467s by Wim Hesselink, on Flickr
Wat mij betreft gaat dit hem worden. De achtergrondplaat moet ik nog op de één of andere manier in een ruime boog leggen en aan de baan bevestigen, maar dat gaat wel lukken.
Ondertussen nog iets anders: twee weken geleden was ik rond de kerstdagen nog even in Nederland en daar lag nog een bestelling op me te wachten: een stel goederenwagens die ik bij H@ns had besteld! Altijd weer leuk om ze even op de baan te zetten en bij weg te dromen En het geeft weer energie om verder te bouwen. Over niet al te lange tijd zou de baan rijklaar moeten zijn
SAM_6479s by Wim Hesselink, on Flickr
SAM_6481s by Wim Hesselink, on Flickr
Daarnaast nog even naar de plaatselijke modeltreinwinkel geweest en daar oa nog een kalender, wat tijdschiften en een overweg van Viessmann gekocht. Alleen moet ik de lengte van de overwegbomen nog iets vergroten. Misschien dat ik ze vervang door een buisje PS dat ik zelf rood en wit schilder. Eigenlijk zat ik te denken aan een overweg van FKS Modelbau. Die is veel filigraner dan die van Viessmann, maar kan niet bewegen als het hekwerk gemonteerd is. Vandaar dat ik toch voor de Viessmann heb gekozen.
SAM_6483s by Wim Hesselink, on Flickr
Dat was het weer voor dit keer. Volgende keer zal ik verder gaan met het spoor tussen het schaduwstation en het zichtbare deel.
Groet, Wim
Laatst gewijzigd door Wim H op 04 nov 2017 15:42, 1 keer totaal gewijzigd.
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: Altwied im Westerwald
Wim,
Voor die verlenging heb ik wel een oplossing, zoals je in mijn draadje hebt gelezen. Ik stuur je een pb-tje
Voor die verlenging heb ik wel een oplossing, zoals je in mijn draadje hebt gelezen. Ik stuur je een pb-tje
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
-
Onderwerp starter - Berichten: 1162
- Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
- Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)
Re: Altwied im Westerwald
Dank je Harry! Je hebt inmiddels antwoord
Groet, Wim
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
-
Onderwerp starter - Berichten: 1162
- Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
- Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)
Re: Altwied im Westerwald
Meer ondergronds spoor
Nu het schaduwstation eindelijk ligt, kan ook eindelijk de verbinding tussen het schaduwstation en het zichtbare deel worden gemaakt. Ik ben begonnen met de rechterkant van de baan, omdat dat eenvoudiger is dan links. Aan de linkerkant moet namelijk een 180 graden boog op een opklapconstructie komen zodat ik de kamerdeur niet blokkeer... Daar moet ik nog wat beter over gaan nadenken hoe dat uit te voeren. Al zag ik hier en daar op het forum al wel wat interessante voorbeelden.
Goed, eerst de rechterkant. Daar zag het er min of meer nog als een opslagruimte uit. Na een beetje opruimen, kon ik de grondplaat voor de rivier al monteren:
SAM_6484s by Wim Hesselink, on Flickr
Het meest rechter deel is nog steeds opslagruimte. Maar ondertussen is er al wel ruimte om wat te rommelen met landschapselementen. De spoorbrug heb ik min of meer op de juiste plek gezet en met blokken piepschuim heb ik uitgeprobeerd hoe hoog de heuvel daar moet worden. De lineaal is 30 cm en dat lijkt me wel een aardige hoogte (komt ook ongeveer overeen met de hoogte van de heuvel die daar in werkelijkheid ligt; 50 m boven de rivier). Dat is trouwens ongeveer 175 boven de vloer en dus al hoger dan mijn ooghoogte. Je kijkt dan echt tegen de heuvel op. Het huisje dat nu op de foto te zien is, staat er alleen om het effect te bekijken. Uiteindelijk moet hier veel bos komen, een klein stukje weide en nog een boerenschuur.
Na wat opruimen kon ik de rails (tijdelijk) uitleggen.
SAM_6490s by Wim Hesselink, on Flickr
De baan is hier 60 cm breed dus het wordt een redelijk krappe boog. Ik heb besloten er nog een wissel te plaatsen met een aftakking naar de voorzijde. Het idee is dat ik dan een trein vanuit de vitrine m.b.v. een TrainSafe module o.i.d. op de baan kan plaatsen en naar het schaduwstation kan rijden (en vervolgens verder over de baan). Ook kan ik het gebruiken om een buurtgoederentrein(tje) samen te stellen, want het schaduwstation is helemaal niet goed toegankelijk voor dat soort zaken. Deze plek is ook niet geweldig, maar iets beters heb ik niet...
Hier nog een foto vanaf ooghoogte richting tunnel:
SAM_6491s by Wim Hesselink, on Flickr
Ik heb met een lang rijtuig uit zitten proberen waar ik de tunnelingang moet plaatsen. Op zich natuurlijk zo ver mogelijk naar rechts, zodat je de trein zo lang mogelijk ziet. Maar niet te ver: het is belangrijk om het eerste stuk spoor in de tunnel recht te houden. Of in ieder geval dezelfde boogstraal als in het zichtbare deel (bij mij is dat vrijwel recht, boogstraal > 150 cm).
Doe je dat niet, en begin je op het punt van de tunnelingang met de (krappe) boog, dan zie je dat de wagens bij het inrijden van de tunnel al scherp wegdraaien. Daardoor is de illusie van een "echte" spoorweg onmiddelijk verdwenen en dat zou jammer zijn. Dan liever 10 cm minder zichtbaar spoor.
Door nog een stukje recht in het eerste deel van de tunnel te plaatsen, kunnen het tunnelportaal en de tunnelbuis ook wat kleiner worden en beter aansluiten rondom de trein (omdat de wagens niet uitzwaaien) en dat ziet er ook weer natuurlijker uit dan zo'n grote schuurdeur. Het portaal wat op de foto te zien is, is een kant en klaar ding van Noch. Deze ga ik niet gebruiken (want veel te grote opening), maar het helpt me nu bij het plannen.
Min of meer de tunnel inkijkend:
SAM_6494s by Wim Hesselink, on Flickr
Op deze plek zou het moeten kloppen. Tussen het tunnelportaal en de brug zit nog ongeveer 20 cm, wat genoeg zou moeten zijn voor de ingraving in het eerste deel van de berghelling. Na het tunnelportaal gaat het dan steil omhoog. Waarschijnlijk wordt dit volgeplant met veel (Wester)wald. Ik heb nu al zin om het te gaan aankleden met misschien een wandelpaadje en een verdwaald wild zwijn.
Maar eerst moet de onderbouw af, voordat ik uberhaupt aan scenery kan beginnen. Daarom de grondplaat eerst maar eens op de juiste hoogte vastgeschroefd:
SAM_6498s by Wim Hesselink, on Flickr
Omdat ik geen zin had om het preciese sporenverloop uit te zagen, heb ik de hele plaat multiplex die ik nog had liggen, maar vastgeschroefd. Nu kan ik altijd nog iets schuiven met het preciese sporenverloop. Bijkomend voordeel is dat ik nu ook een basis heb voor het landschap. Waarschijnlijk bouw ik het op uit blokken piepschuim. Een dichte plaat aan de onderkant is dan wel handig.
Het verbindingsspoor langs de achterkant komt achter de achtergrondplaat te liggen. Ik heb hier een vrij dunne lat voor gebruikt (die had ik nog liggen). Omdat deze nog enigzins buigzaam was, heb ik er een ander latje ondergeschroefd. Nu is het een T-profiel geworden en zit het na vastschroeven muurvast. Doorbuigen is er niet meer bij. Dat mag ook niet, want er zit een kleine helling in dit stuk spoor. Het schaduwstation ligt nl net een cm lager dan het zichtbare deel van de baan. Als de lat zou doorbuigen wordt het laatste stukje steiler dan gemiddeld en N loks zijn nu eenmaal minder sterk dan Märklin h0 (wat ik in al mijn vorige modelbanen gebruikte).
Hier de aansluiting bij het schaduwstation:
SAM_6503s by Wim Hesselink, on Flickr
De verbinding tussen schaduwstation en het spoor op de lat bestaat uit een stuk standaard Fleischmann rail. Dit stukje rail blijft uitneembaar, zodat de baan nog te demonteren is, mocht dat ooit nodig zijn.
Genoeg voor vandaag. Volgende keer ga ik verder met het vastleggen van de rails op dit deel.
Groet, Wim
Nu het schaduwstation eindelijk ligt, kan ook eindelijk de verbinding tussen het schaduwstation en het zichtbare deel worden gemaakt. Ik ben begonnen met de rechterkant van de baan, omdat dat eenvoudiger is dan links. Aan de linkerkant moet namelijk een 180 graden boog op een opklapconstructie komen zodat ik de kamerdeur niet blokkeer... Daar moet ik nog wat beter over gaan nadenken hoe dat uit te voeren. Al zag ik hier en daar op het forum al wel wat interessante voorbeelden.
Goed, eerst de rechterkant. Daar zag het er min of meer nog als een opslagruimte uit. Na een beetje opruimen, kon ik de grondplaat voor de rivier al monteren:
SAM_6484s by Wim Hesselink, on Flickr
Het meest rechter deel is nog steeds opslagruimte. Maar ondertussen is er al wel ruimte om wat te rommelen met landschapselementen. De spoorbrug heb ik min of meer op de juiste plek gezet en met blokken piepschuim heb ik uitgeprobeerd hoe hoog de heuvel daar moet worden. De lineaal is 30 cm en dat lijkt me wel een aardige hoogte (komt ook ongeveer overeen met de hoogte van de heuvel die daar in werkelijkheid ligt; 50 m boven de rivier). Dat is trouwens ongeveer 175 boven de vloer en dus al hoger dan mijn ooghoogte. Je kijkt dan echt tegen de heuvel op. Het huisje dat nu op de foto te zien is, staat er alleen om het effect te bekijken. Uiteindelijk moet hier veel bos komen, een klein stukje weide en nog een boerenschuur.
Na wat opruimen kon ik de rails (tijdelijk) uitleggen.
SAM_6490s by Wim Hesselink, on Flickr
De baan is hier 60 cm breed dus het wordt een redelijk krappe boog. Ik heb besloten er nog een wissel te plaatsen met een aftakking naar de voorzijde. Het idee is dat ik dan een trein vanuit de vitrine m.b.v. een TrainSafe module o.i.d. op de baan kan plaatsen en naar het schaduwstation kan rijden (en vervolgens verder over de baan). Ook kan ik het gebruiken om een buurtgoederentrein(tje) samen te stellen, want het schaduwstation is helemaal niet goed toegankelijk voor dat soort zaken. Deze plek is ook niet geweldig, maar iets beters heb ik niet...
Hier nog een foto vanaf ooghoogte richting tunnel:
SAM_6491s by Wim Hesselink, on Flickr
Ik heb met een lang rijtuig uit zitten proberen waar ik de tunnelingang moet plaatsen. Op zich natuurlijk zo ver mogelijk naar rechts, zodat je de trein zo lang mogelijk ziet. Maar niet te ver: het is belangrijk om het eerste stuk spoor in de tunnel recht te houden. Of in ieder geval dezelfde boogstraal als in het zichtbare deel (bij mij is dat vrijwel recht, boogstraal > 150 cm).
Doe je dat niet, en begin je op het punt van de tunnelingang met de (krappe) boog, dan zie je dat de wagens bij het inrijden van de tunnel al scherp wegdraaien. Daardoor is de illusie van een "echte" spoorweg onmiddelijk verdwenen en dat zou jammer zijn. Dan liever 10 cm minder zichtbaar spoor.
Door nog een stukje recht in het eerste deel van de tunnel te plaatsen, kunnen het tunnelportaal en de tunnelbuis ook wat kleiner worden en beter aansluiten rondom de trein (omdat de wagens niet uitzwaaien) en dat ziet er ook weer natuurlijker uit dan zo'n grote schuurdeur. Het portaal wat op de foto te zien is, is een kant en klaar ding van Noch. Deze ga ik niet gebruiken (want veel te grote opening), maar het helpt me nu bij het plannen.
Min of meer de tunnel inkijkend:
SAM_6494s by Wim Hesselink, on Flickr
Op deze plek zou het moeten kloppen. Tussen het tunnelportaal en de brug zit nog ongeveer 20 cm, wat genoeg zou moeten zijn voor de ingraving in het eerste deel van de berghelling. Na het tunnelportaal gaat het dan steil omhoog. Waarschijnlijk wordt dit volgeplant met veel (Wester)wald. Ik heb nu al zin om het te gaan aankleden met misschien een wandelpaadje en een verdwaald wild zwijn.
Maar eerst moet de onderbouw af, voordat ik uberhaupt aan scenery kan beginnen. Daarom de grondplaat eerst maar eens op de juiste hoogte vastgeschroefd:
SAM_6498s by Wim Hesselink, on Flickr
Omdat ik geen zin had om het preciese sporenverloop uit te zagen, heb ik de hele plaat multiplex die ik nog had liggen, maar vastgeschroefd. Nu kan ik altijd nog iets schuiven met het preciese sporenverloop. Bijkomend voordeel is dat ik nu ook een basis heb voor het landschap. Waarschijnlijk bouw ik het op uit blokken piepschuim. Een dichte plaat aan de onderkant is dan wel handig.
Het verbindingsspoor langs de achterkant komt achter de achtergrondplaat te liggen. Ik heb hier een vrij dunne lat voor gebruikt (die had ik nog liggen). Omdat deze nog enigzins buigzaam was, heb ik er een ander latje ondergeschroefd. Nu is het een T-profiel geworden en zit het na vastschroeven muurvast. Doorbuigen is er niet meer bij. Dat mag ook niet, want er zit een kleine helling in dit stuk spoor. Het schaduwstation ligt nl net een cm lager dan het zichtbare deel van de baan. Als de lat zou doorbuigen wordt het laatste stukje steiler dan gemiddeld en N loks zijn nu eenmaal minder sterk dan Märklin h0 (wat ik in al mijn vorige modelbanen gebruikte).
Hier de aansluiting bij het schaduwstation:
SAM_6503s by Wim Hesselink, on Flickr
De verbinding tussen schaduwstation en het spoor op de lat bestaat uit een stuk standaard Fleischmann rail. Dit stukje rail blijft uitneembaar, zodat de baan nog te demonteren is, mocht dat ooit nodig zijn.
Genoeg voor vandaag. Volgende keer ga ik verder met het vastleggen van de rails op dit deel.
Groet, Wim
Laatst gewijzigd door Wim H op 04 nov 2017 15:56, 2 keer totaal gewijzigd.
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
-
Onderwerp starter - Berichten: 1162
- Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
- Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)
Re: Altwied im Westerwald
Rails in de 180° keerboog
Het stuk spoor op de lat langs de muur (achter de achtergrond) is vastgelijmd. Nu is het tijd om de 180 graden boog te gaan aanleggen. Daarvoor wilde ik eigenlijk standaard fabrieksrail gebruiken, omdat de boog vrij krap is. Het netjes buigen (zonder knikken) van flexrail is misschien wat lastig. Helaas heeft de Fleischmann rail net de verkeerde radius; R2=226 mm en R3=396 mm. Een straal daartussen bestaat niet. Omdat ik 226 mm eigenlijk te krap vind en 396 niet past (mijn baan is 60 cm diep), had ik vorig jaar Roco rail gekocht met een straal van 262 mm. Het probleem is dat ik dan een extra overgang tussen railsoorten krijg. Eerst van Fleischmann naar Roco, dan van Roco naar Peco. Al die overgangen geven toch net iets meer gevaar voor ontsporing (het past altijd net niet helemaal precies op elkaar).
Het alternatief is om de boog dan toch met Peco flex aan te leggen. Nu heb ik in het verleden wel eens Peco flex geplaatst, maar altijd in een ruime boog en nog nooit in een scherpe R2 bocht. Ik was bang dat het niet netjes te leggen zou zijn, maar in een ander draadje begreep ik dat het geen probleem zou moeten zijn om dat netjes zonder knikken aan te leggen.
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=18&t=10704
Uiteindelijk heb ik het gewoon geprobeerd, dat is vaak gewoon de beste methode. Ik vond het echter toch lastig om de Peco goed te buigen en in de juiste boog te houden, zeker het uiteinde dat tegen de Fleischmannrail moet komen. Om het vervolgens dan netjes te solderen zag ik niet zitten, temeer omdat mijn soldeerkunsten niet echt hogeschool zijn... Na nog wat denken, heb ik besloten om toch maar Fleischmann R2 te gebruiken. Het zou ruim genoeg moeten zijn voor mijn materieel, temeer omdat ik geen stoomloks met lange starre frames heb. Krijg ik later toch problemen, dan kan ik het altijd nog vervangen. Voorlopig kan ik er nog goed bij.
Vlak voor de uitgang van de tunnel ga ik dan over op Peco flex wat daar al in een ruime boog ligt en dus spanningsvrij gesoldeerd kan worden:
SAM_6526 by Wim Hesselink, on Flickr
De Roco rail blijft nu ongebruikt, maar die gebruik ik later wel een keer (als ik de baan ga uitbreiden).
Vervolgens ben ik begonnen met het verbinden van Fleischmann met Peco. Gewoon koud op elkaar solderen zag ik niet zo zitten, dus heb ik geprobeerd de railstaven eerst met een las te verbinden. Beide rails zijn even hoog, alleen is die van Peco deels in de dwarsliggers verborgen. Het probleem is echter dat de Fleischmann raillas niet op de railstaaf van Peco past, en die van Peco niet op Fleischmann. Na wat denken en rondvragen heb ik de voet van de railstaaf van Fleischmann met de Dremel iets smaller geslepen. Vervolgens (met wat wrikken) de raillas van Peco erop gewurmd. Het past!
SAM_6528 by Wim Hesselink, on Flickr
De dwarsliggers van Peco zijn minder hoog dan het ballastbed van Fleischmann dus moet er nog een kartonnetje onder om het hoogteverschil op te vangen. Daarna kon ik gaan solderen en zitten beide typen rails stevig aan elkaar. Tests met verschillende wagentjes gingen goed; geen hobbels die tot ontsporingen kunnen leiden.
SAM_6532 by Wim Hesselink, on Flickr
Vervolgens de rails weer op zijn plaats gelegd om te kijken of het verloop vloeiend genoeg is voor wat ik van plan ben:
SAM_6540 by Wim Hesselink, on Flickr
Dit lijkt me wel OK. Nog een foto in de andere richting:
SAM_6542 by Wim Hesselink, on Flickr
Het rijtuig staat met zijn achterkant op de plek van het tunnelportaal. De voorkant staat net op de brug Na de brug gaat het spoor met een flauwe boog richting de drie smalle modules aan de linkerkant van de baan. Ergens in die boog komt nog een wissel met de aftakking van het zijlijntje.
Zoals te zien is, ben ik inmiddels ook bezig met de achtergrondplaten, maar daar schrijf ik volgende keer wel over.
Groet, Wim
Het stuk spoor op de lat langs de muur (achter de achtergrond) is vastgelijmd. Nu is het tijd om de 180 graden boog te gaan aanleggen. Daarvoor wilde ik eigenlijk standaard fabrieksrail gebruiken, omdat de boog vrij krap is. Het netjes buigen (zonder knikken) van flexrail is misschien wat lastig. Helaas heeft de Fleischmann rail net de verkeerde radius; R2=226 mm en R3=396 mm. Een straal daartussen bestaat niet. Omdat ik 226 mm eigenlijk te krap vind en 396 niet past (mijn baan is 60 cm diep), had ik vorig jaar Roco rail gekocht met een straal van 262 mm. Het probleem is dat ik dan een extra overgang tussen railsoorten krijg. Eerst van Fleischmann naar Roco, dan van Roco naar Peco. Al die overgangen geven toch net iets meer gevaar voor ontsporing (het past altijd net niet helemaal precies op elkaar).
Het alternatief is om de boog dan toch met Peco flex aan te leggen. Nu heb ik in het verleden wel eens Peco flex geplaatst, maar altijd in een ruime boog en nog nooit in een scherpe R2 bocht. Ik was bang dat het niet netjes te leggen zou zijn, maar in een ander draadje begreep ik dat het geen probleem zou moeten zijn om dat netjes zonder knikken aan te leggen.
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=18&t=10704
Uiteindelijk heb ik het gewoon geprobeerd, dat is vaak gewoon de beste methode. Ik vond het echter toch lastig om de Peco goed te buigen en in de juiste boog te houden, zeker het uiteinde dat tegen de Fleischmannrail moet komen. Om het vervolgens dan netjes te solderen zag ik niet zitten, temeer omdat mijn soldeerkunsten niet echt hogeschool zijn... Na nog wat denken, heb ik besloten om toch maar Fleischmann R2 te gebruiken. Het zou ruim genoeg moeten zijn voor mijn materieel, temeer omdat ik geen stoomloks met lange starre frames heb. Krijg ik later toch problemen, dan kan ik het altijd nog vervangen. Voorlopig kan ik er nog goed bij.
Vlak voor de uitgang van de tunnel ga ik dan over op Peco flex wat daar al in een ruime boog ligt en dus spanningsvrij gesoldeerd kan worden:
SAM_6526 by Wim Hesselink, on Flickr
De Roco rail blijft nu ongebruikt, maar die gebruik ik later wel een keer (als ik de baan ga uitbreiden).
Vervolgens ben ik begonnen met het verbinden van Fleischmann met Peco. Gewoon koud op elkaar solderen zag ik niet zo zitten, dus heb ik geprobeerd de railstaven eerst met een las te verbinden. Beide rails zijn even hoog, alleen is die van Peco deels in de dwarsliggers verborgen. Het probleem is echter dat de Fleischmann raillas niet op de railstaaf van Peco past, en die van Peco niet op Fleischmann. Na wat denken en rondvragen heb ik de voet van de railstaaf van Fleischmann met de Dremel iets smaller geslepen. Vervolgens (met wat wrikken) de raillas van Peco erop gewurmd. Het past!
SAM_6528 by Wim Hesselink, on Flickr
De dwarsliggers van Peco zijn minder hoog dan het ballastbed van Fleischmann dus moet er nog een kartonnetje onder om het hoogteverschil op te vangen. Daarna kon ik gaan solderen en zitten beide typen rails stevig aan elkaar. Tests met verschillende wagentjes gingen goed; geen hobbels die tot ontsporingen kunnen leiden.
SAM_6532 by Wim Hesselink, on Flickr
Vervolgens de rails weer op zijn plaats gelegd om te kijken of het verloop vloeiend genoeg is voor wat ik van plan ben:
SAM_6540 by Wim Hesselink, on Flickr
Dit lijkt me wel OK. Nog een foto in de andere richting:
SAM_6542 by Wim Hesselink, on Flickr
Het rijtuig staat met zijn achterkant op de plek van het tunnelportaal. De voorkant staat net op de brug Na de brug gaat het spoor met een flauwe boog richting de drie smalle modules aan de linkerkant van de baan. Ergens in die boog komt nog een wissel met de aftakking van het zijlijntje.
Zoals te zien is, ben ik inmiddels ook bezig met de achtergrondplaten, maar daar schrijf ik volgende keer wel over.
Groet, Wim
Laatst gewijzigd door Wim H op 04 nov 2017 16:07, 1 keer totaal gewijzigd.
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
-
Onderwerp starter - Berichten: 1162
- Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
- Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)
Re: Altwied im Westerwald
Achtergrond en profiel voorkant
Ik was een tijdje geleden al begonnen met het maken van de achtergrond van de baan. Althans, de platen waarop uiteindelijk een achtergrond moet komen. Ik was eigenlijk van plan om hem te schilderen, maar bij de buren van Beneluxspoor zag ik een mooi voorbeeld van een fotoachtergrond, samengesteld uit eigen fotos (Eifelburgenbahn). Wie weet ga ik dat (ooit) nog eens proberen.
De plaat zelf heb ik uit een stuk hardboard gezaagd. Eigenlijk wilde ik 3 of 4 mm MDF hebben, maar dat was niet beschikbaar in de bouwmarkt. Hardboard van 3 mm hadden ze wel en dat is ook glad en flexibel.
Tegen de bak van het schaduwstation heb ik 2 latjes vertikaal vastgeschroefd. Hiertegen wordt de achtergrond bevestigd. Later komt ook de ophangconstructie voor de verlichting boven de baan aan deze latten te hangen. Ook de fries aan de voorzijde moet hier aan bevestigd worden, maar hoe precies moet ik nog verzinnen. Dat komt later nog wel.
SAM_6545 by Wim Hesselink, on Flickr
Hier het middelste deel van de baan:
SAM_6546 by Wim Hesselink, on Flickr
Her en der moest ik wat stukjes uitzagen zodat de achtergrond netjes over de balkjes van de onderbouw past. Hier is ook te zien dat het uitrijspoor van het schaduwstation tussen de muur en de achtergrondplaat verloopt. Een geweldige plek voor treinen om te ontsporen of te blijven steken. Ik hoop maar dat heer Murhphy op vakantie is....
Naast de achtergrond heb ik ook het landschapsprofiel voor de voorkant van de baan uit het hardboard gezaagd en tijdelijk aan de baan bevestigd. De rommelige zijkant van de modules wordt direct een stuk netter:
SAM_6517 by Wim Hesselink, on Flickr
Ik heb het nu nog ruim uitgezaagd, zodat ik het later precies aan het landschap kan aanpassen.
SAM_6518 by Wim Hesselink, on Flickr
De tunnel aan de linkerzijde komt in een insnijding te liggen, dus enigzins verborgen in het landschap. De helling wordt deels bebost zodat je niet recht de tunnel kunt inkijken en dan direct het einde van de baan ziet:
SAM_6519 by Wim Hesselink, on Flickr
Het middendeel met de halte krijgt een vrijwel vlak profiel. Hier komt oa het opslagterrein met boomstammen die per spoor vervoerd moeten worden.
SAM_6521 by Wim Hesselink, on Flickr
Aan de rechterkant van de baan (boven het bureau) is de onderbouw minder dik, vandaar dat de onderkant van het profiel in hoogte verspringt.
Ook hier komt weer een brug met tunnel:
SAM_6522 by Wim Hesselink, on Flickr
Het is bijna een spiegelbeeld van de linkerkant. Dit effect moet ik met de scenery nog iets veranderen. In ieder geval wordt het rechts landelijk (akkertje, beboste helling, weiland). Niet dat het links direct een grote stad wordt :)maar daar komt de bebouwing van het dorpje Altwied.
Tenslotte nog een kijkje schuin de tunnel in:
SAM_6524 by Wim Hesselink, on Flickr
Ook voor de fries heb ik trouwens al stroken hardboard uitgezaagd, maar die ga ik pas later installeren. Nu maar weer eens rails leggen. Het wordt tijd dat er treinen gaan rijden...
Groet, Wim
Ik was een tijdje geleden al begonnen met het maken van de achtergrond van de baan. Althans, de platen waarop uiteindelijk een achtergrond moet komen. Ik was eigenlijk van plan om hem te schilderen, maar bij de buren van Beneluxspoor zag ik een mooi voorbeeld van een fotoachtergrond, samengesteld uit eigen fotos (Eifelburgenbahn). Wie weet ga ik dat (ooit) nog eens proberen.
De plaat zelf heb ik uit een stuk hardboard gezaagd. Eigenlijk wilde ik 3 of 4 mm MDF hebben, maar dat was niet beschikbaar in de bouwmarkt. Hardboard van 3 mm hadden ze wel en dat is ook glad en flexibel.
Tegen de bak van het schaduwstation heb ik 2 latjes vertikaal vastgeschroefd. Hiertegen wordt de achtergrond bevestigd. Later komt ook de ophangconstructie voor de verlichting boven de baan aan deze latten te hangen. Ook de fries aan de voorzijde moet hier aan bevestigd worden, maar hoe precies moet ik nog verzinnen. Dat komt later nog wel.
SAM_6545 by Wim Hesselink, on Flickr
Hier het middelste deel van de baan:
SAM_6546 by Wim Hesselink, on Flickr
Her en der moest ik wat stukjes uitzagen zodat de achtergrond netjes over de balkjes van de onderbouw past. Hier is ook te zien dat het uitrijspoor van het schaduwstation tussen de muur en de achtergrondplaat verloopt. Een geweldige plek voor treinen om te ontsporen of te blijven steken. Ik hoop maar dat heer Murhphy op vakantie is....
Naast de achtergrond heb ik ook het landschapsprofiel voor de voorkant van de baan uit het hardboard gezaagd en tijdelijk aan de baan bevestigd. De rommelige zijkant van de modules wordt direct een stuk netter:
SAM_6517 by Wim Hesselink, on Flickr
Ik heb het nu nog ruim uitgezaagd, zodat ik het later precies aan het landschap kan aanpassen.
SAM_6518 by Wim Hesselink, on Flickr
De tunnel aan de linkerzijde komt in een insnijding te liggen, dus enigzins verborgen in het landschap. De helling wordt deels bebost zodat je niet recht de tunnel kunt inkijken en dan direct het einde van de baan ziet:
SAM_6519 by Wim Hesselink, on Flickr
Het middendeel met de halte krijgt een vrijwel vlak profiel. Hier komt oa het opslagterrein met boomstammen die per spoor vervoerd moeten worden.
SAM_6521 by Wim Hesselink, on Flickr
Aan de rechterkant van de baan (boven het bureau) is de onderbouw minder dik, vandaar dat de onderkant van het profiel in hoogte verspringt.
Ook hier komt weer een brug met tunnel:
SAM_6522 by Wim Hesselink, on Flickr
Het is bijna een spiegelbeeld van de linkerkant. Dit effect moet ik met de scenery nog iets veranderen. In ieder geval wordt het rechts landelijk (akkertje, beboste helling, weiland). Niet dat het links direct een grote stad wordt :)maar daar komt de bebouwing van het dorpje Altwied.
Tenslotte nog een kijkje schuin de tunnel in:
SAM_6524 by Wim Hesselink, on Flickr
Ook voor de fries heb ik trouwens al stroken hardboard uitgezaagd, maar die ga ik pas later installeren. Nu maar weer eens rails leggen. Het wordt tijd dat er treinen gaan rijden...
Groet, Wim
Laatst gewijzigd door Wim H op 04 nov 2017 16:21, 1 keer totaal gewijzigd.
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
-
Onderwerp starter - Berichten: 1162
- Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
- Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)
Re: Altwied im Westerwald
De laatste tijd is er van modelbouw niets meer gekomen. Maar daar is een goede reden voor: twee weken geleden is onze dochter geboren
Ik ben inmiddels dus druk bezig met luiers en flesjes melk. Gips en houtlijm komen later wel weer een keer
Groet, Wim
Ik ben inmiddels dus druk bezig met luiers en flesjes melk. Gips en houtlijm komen later wel weer een keer
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
-
- Berichten: 1561
- Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
- Locatie: Sint Pancras
Re: Altwied im Westerwald
Wim, gefeliciteerd
Kijk, dan heb jij je Russische vlam goed gevult met Nederlands gas
Kijk, dan heb jij je Russische vlam goed gevult met Nederlands gas
Met vriendelijke groet, Mark
Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Re: Altwied im Westerwald
Van harte!
Met vriendelijke groet,
Stanley
''Less is more''
De mooiste treinen vind ik van de DB tijdperk IV
Mijn progressie: viewtopic.php?f=14&t=10613
Stanley
''Less is more''
De mooiste treinen vind ik van de DB tijdperk IV
Mijn progressie: viewtopic.php?f=14&t=10613
-
Onderwerp starter - Berichten: 1162
- Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
- Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)
Re: Altwied im Westerwald
Mark, Stanley,
Dank jullie wel!
Groet, Wim
Dank jullie wel!
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: Altwied im Westerwald
Wim,
Gefeliciteerd met jullie dochter.
Dacht eerst dat je houtlijm in de fles wilde doen.
Gefeliciteerd met jullie dochter.
Dacht eerst dat je houtlijm in de fles wilde doen.
Re: Altwied im Westerwald
Wim,
Ook vanaf deze kant van harte gefeliciteerd met de geboorte van jullie dochter, nu snappen wij gelijk waarom jij je baan zo lekker hoog gebouwd heb
groetjes,
Bert
Ook vanaf deze kant van harte gefeliciteerd met de geboorte van jullie dochter, nu snappen wij gelijk waarom jij je baan zo lekker hoog gebouwd heb
groetjes,
Bert
-
- Forum-Beheerder
- Berichten: 2363
- Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
- Locatie: Alblasserdam
- Contacteer:
-
Onderwerp starter - Berichten: 1162
- Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
- Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)
Re: Altwied im Westerwald
Ben, Bert en Wouter, bedankt!
En ja, er zijn meerdere redenen dat de baan zo hoog staat. Een ervan is ter bescherming tegen nieuwsgierige kindervingertjes...
Daarom zit er ook een slot op de vitrine. Dat was een tip van mijn vrouw (die denkt gelukkig met me mee).
Groet, Wim
PS de houtlijm komt in een ander flesje. Momenteel staan verf en lijm ed goed opgeborgen...
En ja, er zijn meerdere redenen dat de baan zo hoog staat. Een ervan is ter bescherming tegen nieuwsgierige kindervingertjes...
Daarom zit er ook een slot op de vitrine. Dat was een tip van mijn vrouw (die denkt gelukkig met me mee).
Groet, Wim
PS de houtlijm komt in een ander flesje. Momenteel staan verf en lijm ed goed opgeborgen...
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
-
- Berichten: 294
- Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30
Re: Altwied im Westerwald
Wim gefeliciteerd met je dochter. Daar kan geen trein tegenop!
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannes
Hannes
-
Onderwerp starter - Berichten: 1162
- Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
- Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)
Re: Altwied im Westerwald
Hallo Hannes,
Bedankt! En je hebt helemaal gelijk; sinds haar geboorte heb ik niets meer aan modelspoor gedaan. Dat is opeens een stuk minder interessant geworden
Oftewel: dankjewel Joost!
Groet, Wim
Bedankt! En je hebt helemaal gelijk; sinds haar geboorte heb ik niets meer aan modelspoor gedaan. Dat is opeens een stuk minder interessant geworden
Спасибо йост!FidOo schreef:поздравления в связи с вашей дочерью
Oftewel: dankjewel Joost!
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
-
- Berichten: 750
- Lid geworden op: 16 nov 2008 23:52
- Locatie: vlakbij Gouda
Re: Altwied im Westerwald
Hoi,
Kakkieachteran, maar alsnog felicitaties voor jouw en je vrouw!
Nu waarschijnlijk V80/Keuterman/tandwielen > out, mooie nieuwe dochter > in...
Veel geluk voor jullie allemaal.
Groet,
Hans.
Kakkieachteran, maar alsnog felicitaties voor jouw en je vrouw!
Nu waarschijnlijk V80/Keuterman/tandwielen > out, mooie nieuwe dochter > in...
Veel geluk voor jullie allemaal.
Groet,
Hans.
Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/Z21-Wifi
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881
-
- Berichten: 814
- Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
- Locatie: Zwolle
Re: Altwied im Westerwald
Hoi Ben.
Daartoe open je Google, klik op de 9 blokjes rechts bovenin en kopieer de betreffende tekst van Joost in het linker vak. Selecteer aldaar eveneens de Russische taal en voila….
Daartoe open je Google, klik op de 9 blokjes rechts bovenin en kopieer de betreffende tekst van Joost in het linker vak. Selecteer aldaar eveneens de Russische taal en voila….
-
Onderwerp starter - Berichten: 1162
- Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
- Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)
Re: Altwied im Westerwald
@Hans: dankjewel! En inderdaad, ik ben nog niet aan de tandwielen voor de V80 toegekomen... Dochterlief vraagt momenteel wat meer tijd
@Rob: ik kan inmiddels best wat russisch lezen, maar ik geef toe dat ik ook nog vaak dankbaar gebruik maak van Google
Groeten uit een wit Moskou (met een roze wolk erboven )
Wim
@Rob: ik kan inmiddels best wat russisch lezen, maar ik geef toe dat ik ook nog vaak dankbaar gebruik maak van Google
Groeten uit een wit Moskou (met een roze wolk erboven )
Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
-
- Berichten: 57
- Lid geworden op: 31 mei 2014 23:43
- Locatie: Haarlem
Re: Altwied im Westerwald
Wim,
Ik heb lang niet gekeken en nu zie ik wel een erg leuk bericht.
Ook van mij de hartelijke felicitaties voor jou en je vrouw.
Wat is haar naam geworden, of heb ik daar overheen gelezen?
Groet,
Hans
Ik heb lang niet gekeken en nu zie ik wel een erg leuk bericht.
Ook van mij de hartelijke felicitaties voor jou en je vrouw.
Wat is haar naam geworden, of heb ik daar overheen gelezen?
Groet,
Hans