Molengat: Rangeerbaantje

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
Sibbesuisje

Re: Molengat: Rangeerbaantje

Bericht door Sibbesuisje »

Spoor010 schreef: 27 apr 2020 10:17 Mooi zo die goederenloods.
Ga je de wisselaandrijvingen nog omdraaien / verzinken ? :?:
Het zou zonde zijn als deze in het zicht bleven zitten.
Hoi Frank,
ik ben daar nog niet helemaal uit. De ontkopperlaars kan je niet omdraaien dus die blijf je zien. Bij de bochtwissels kan ik ze ook niet omdraaien omdat daar de ruimte niet voor is (zit te dicht bij de kant). Dus rest alleen nog de wissels bij het station. Ik heb wat gedachten hoe ik het kan laten opgaan in het landschap en als dat er ok uit ziet, doe ik het niet. Mocht dat niet het gewenste effect geven dan ga ik ze alsnog omdraaien. Ik ben niet echt happig om het omdraaien omdat je toch wat verschillende geluiden hoort over het effect dit heeft op de wisselmotor.

Met vriendelijke groet,
Sander

NS begin jaren 80 (met hier en daar wat uitzonderingen 😄)
Digitaal, Z21 met Z21 App en iTrain

Wim H

Bericht door Wim H »

Hoi Sander,
Mooie voortgang! Jammer dat station Waspik toch niet past. Misschien kun je het hele emplacement nog iets schuiner leggen, maar ja, dat is wel weer heel veel extra werk...

Wat betreft het station Heistraat: kun je dat niet zelf een beetje verbouwen zodat het meer lijkt op wat jij wilt?

Groet, Wim
PS de doorgang in de achtergrondplaat kun je nog met een paar bomen camoufleren, een rijtje wilgen of zo.

Onderwerp starter
Sibbesuisje

Vandaag flink wat aan de baan kunnen doen.
Allereerst alle wissels en ontkoppelaars aangesloten. Dat gaf na een goed begin nogal wat problemen. Toch ergens wat kortsluiting veroorzaakt en ik ben er vervolgens flink wat tijd mee bezig geweest om uit te vinden wat en waar het probleem zat. Uiteindelijk redelijk opgelost maar heb nog wel wat bedrading die ik opnieuw moet aanleggen. Had er vandaag geen zin meer in....
Nav een ander draadje toch ook maar besloten om af te stappen van de trafo als power voor de Digikeijs decoders, maar dat gaat nog even duren voor ik dat binnen heb.Hopelijk helpt dat ook een beetje.

Natuurlijk ook de baan goed moeten testen dus proefritten met de 2400 zijn uitgevoerd. De lok heeft geen enkel probleem met de R1 stukjes dus het rijd allemaal wel goed (na een flinke poetsbeurt van de rails, dat wel). Alleen het ontkoppelen ging niet altijd even lekker. Er zit toch verschillen tussen de wagons en dus gaat het ontkoppelen en aankoppelen niet altijd soepel. Zal binnenkort maar wat meer verschillende wagons met verschillende mechanismes proberen, nu niet verder gekomen dan proefrijden met 2 minitrix wagonnetjes (terwijl meerderheid van de wagons voor de baan Roco's en FLM's zijn).

Ook wat grote stappen kunnen maken met de scenery. Begonnen aan de kant van de bocht waar de trein het schaduwstation in gaat. Aan de buitenkant met piepschuim het framewerk aangebracht voor de bosrand. Voor pipeschuim gekozen zodat ik er gemakkelijk wat bomen in kan prikken.
Aan de andere kant van het spoor de eerste contouren aangebracht van de 'heuvel' waar de molen op komt te staan, Deze word van hout zodat ik door het netjes te schuren een strakke heling kan krijgen. Door de hoogte verschillen word de ingang van het schaduwstation wat meer verstopt en het maakt de baan toch iets minder saai.
Ook de contouren voor het stations perron uitgemeten en uitgezaagd. Het perron word 2cm breed. Aangezien Molengat slechts een kleine halte is, moet dat voldoende zijn, want dat is omgerekend naar het echt toch nog een dikke 3 meter. Het gebouw station waspik gaat echt niet passen, maar heb al een nieuw station bestelt, dus zal in deze maand mei nog wel binnen komen.
Nu heb ik in de hoek bij het station nog wat ruimte. Nog niet helemaal eruit wat daar moet komen. Zit te twijfelen tussen een huis in aanbouw of een klein huisje. De hoek is niet groot genoeg om er iets ambiteusers neer te zetten.

Morgen van plan om de eerste laag verf aan te gaan brengen aan de buitenkant en ook de helling van de molen alsmede het perron iets verder te gaan afwerken.

Nog even de laatste foto's:
Bijlagen
20200501 eerste goederentrein.jpg
20200501 eerste goederentrein.jpg (125.86 KiB) 2750 keer bekeken
20200501 goederenloods.jpg
20200501 goederenloods.jpg (127.22 KiB) 2750 keer bekeken
20200501 bocht naar schaduwstation.jpg
20200501 bocht naar schaduwstation.jpg (122.83 KiB) 2750 keer bekeken
20200501 nee dat gaat niet passen.jpg
20200501 nee dat gaat niet passen.jpg (116.43 KiB) 2750 keer bekeken

Met vriendelijke groet,
Sander

Onderwerp starter
Sibbesuisje

De tijd vliegt, ondertussen alweer een maand geleden sinds de laatste update.
Sindsdien gaat het werk gestaag door:
- er zijn nieuwe voedingen voor de wisselaandrijvingen gekomen. De trafo's zijn de deur uit, dus nu een stabiele stroomvoorziening. Is ook meteen een stuk lichter :)
- Laatste ontbrekende wissels en ontkoppelaars waren binnen dus deze ingepast en aangesloten. Daarnaast op een boel extra plaatsen stroom voor de rails aagesloten om het risico voor stotteren te voorkomen

Interressanter word nu de scenery. Ik heb het terpje voor de molen verder afgewerkt tot een mooie ronde vorm. Molen is meteen aangesloten op een schakelaar. Verder een hele sloot aan figuurtjes voor het station en vracht (bierkratten, kisten, pallets, dozen) binnen, net als de spullen van Markenburg (steentjes profielen voor de ondergrond en het nieuwe stationsgebouw). Dit weekend dan ook eindelijk het nieuwe station afgebouwd, welke station Heistraat is. Mijn 3e Markenburg bouwpakket en ik krijg er steeds meer schik in. Deze was me dan ook het meest bevallen ook al omdat ik onderhand goed doorheb hoe ze het beste in elkaar te zetten. Wederom niet 100% perfect, maar ik ben wel erg tevreden met het resultaat.

Helaas zit de verdere bouw van de baan nu wel wat vast. De stootblokken voor de baan liggen nog in Nederland en ik zie mezelf vooralsnog niet die kant op gaan. Om die reden ben ik nog niet begonnen met het verdere ballasten van de baan.
En ook het perron kan ik nog niet verder ontwikkelen. Ik heb verf nodig maar ivm met COVID-19 zijn de hobbywinkels nog altijd gesloten. Die gaan waarschijnlijk Juli pas weer open.

Nou ja, tot die tijd dan maar lekker proefrijden :)
En nog even wat foto's:
Bijlagen
het terpje nu afgewerkt. Volgende stap: het groen aanbrengen
het terpje nu afgewerkt. Volgende stap: het groen aanbrengen
20200524 molen.jpg (115.75 KiB) 2618 keer bekeken
Het nieuwe gebouw past net.....
Het nieuwe gebouw past net.....
20200524 Station.jpg (125.24 KiB) 2618 keer bekeken
20200531 station2.jpg
20200531 station2.jpg (124.94 KiB) 2618 keer bekeken
20200531 station1.jpg
20200531 station1.jpg (125.09 KiB) 2618 keer bekeken

Met vriendelijke groet,
Sander

Spoor010

Bericht door Spoor010 »

Hoi Sander,

Dit stations gebouw is ook een leuk model en misstaat zeker niet bij de rest van de baan. :Thumb

Groet,

Frank.

Met vriendelijke groeten uit Rotterdam,

Frank.

Onderwerp starter
Sibbesuisje

Dank je Frank!

Met vriendelijke groet,
Sander

tv_man

Bericht door tv_man »

Erg mooie gebouwen! De foto van 1 mei van de trein voor de loods ziet er erg goet uit, de kleuren bruin passen gewoon goed bij elkaar.

Bieden de hobbywinkels daar de mogelijkheid om te bestellen?

- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
Sibbesuisje

Progressie op de baan is wat langzaam. Vanwege COVID-19 zijn winkels waar je lijm en verf kan halen veelal gesloten.
Maar er is wel weer het een en ander gedaan. Heb een keuze gemaakt voor het ballast materiaal, dus zodra ik wat extra houtlijm kan kopen (hopelijk aankomend weekend) dan ga ik daar mee beginnen.
Verder ben ik begonnen met de bestrating aan de loods kant. Ik gebruik hiervoor materiaal van Markenburg. Dit weekend de weg naar de loods alsmede het loodsterrein bestraat. Volgende week misschien ook het strookje tegels voor de voetgangers erbij doen, dat was er nog niet van gekomen.En tussen de straten en de achtergrond will ik een laagje struikjes of een hegje doen. De kant en klaren heggen bevallen toch niet zo erg (met 7x7mm eigenlijk te groot), dus nog even bezinnen hoe dat netjes is te doen.
Ook zijn de grote betonnen platen gelegd welke naar de tankopslag leiden. Voor de tank gebruik ik een Kibri pakket maar deze wil ik wel met een laagje verf bewerken want het ziet er wel erg plastic uit anders. Het gebrek aan verf is ook de reden dat het stations perron nog niet vordert.

Zoals gewoon nog even wat foto's. Het begint wat de worden, maar duidelijk is dat het ballasten nu echt moet gaan gebeuren anders kom ik vast te zitten.
Bijlagen
20200613_Loods.jpg
20200613_Loods.jpg (123.71 KiB) 2471 keer bekeken
20200613_zicht vanuit de molen.jpg
20200613_zicht vanuit de molen.jpg (109.78 KiB) 2471 keer bekeken
20200614_de straat naar de loods.jpg
20200614_de straat naar de loods.jpg (101.69 KiB) 2471 keer bekeken
betonnen platen welke leiden naar de tankopslag zichtbaar
betonnen platen welke leiden naar de tankopslag zichtbaar
20200614_Loods met molen.jpg (127.83 KiB) 2471 keer bekeken

Met vriendelijke groet,
Sander

Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Dat oogt allemaal heel mooi. Ben en blijf dan van dit soort Nederlandse baantjes.
Ik blijf volgen.

Groetjes

Hoontje

Onderwerp starter
Sibbesuisje

Bedankt Alwin!
Zodra de van Gend & Loos decals erop komen zal ik dat natuurlijk ook met foto's documenteren sinds deze bij jou vandaan komen :)

Met vriendelijke groet,
Sander

Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Oh graag! Ben benieuwd wat je van ff decals vind!

AlcoPost

Bericht door AlcoPost »

Welke stroomvoorziening gebruik je nu ?

Onderwerp starter
Sibbesuisje

Voor de wissels gebruik ik nu de Digikeijs DR60710 regelbare DC voeding. Voor de baan de zwarte Z21.

Met vriendelijke groet,
Sander

Onderwerp starter
Sibbesuisje

Het is hier ondertussen al een tijdje stil geweest. De laatste tijd is er dan ook niets gebeurt met de baan, en de verwachting is ook niet dat hier nog wat aan gedaan word. De reden is op termijn wel positief. We hebben recentlijk ons huis verkocht en zijn nu op zoek naar iets groters (tja, het zou makkelijker zijn eerst wat anders te vinden voordat het oude huis verkocht werd, maar dat is hier wat lastig). Voordeel hiervan is dat 1 kamer in het nieuwe huis als hobby / werk kamer zal fungeren dus er zal plaats zijn voor een vaste baan! (wat ook al met de vrouw des huizes is afgesproken). Lengte zal nog steeds beperkt blijven (ik hoop op 2.25, maar ik hou rekening met minder), maar ik zal wel meer diepte kunnen gebruiken dan de 52cm waaraan ik nu gebonden was. Velen opties zijn de laatste 3 maanden al uitgedacht (ben dan ook een stuk handiger geworden met AnyRail :) ), maar nu maar afwachten wat het worden zal.

Om bovenstaande reden is de motivatie om verder te bouwen aan het huidige baantje verdwenen. Ik zal het rails en de gebouwen zo veel mogelijk willen hergebruiken, dus gelukkig was ik nog net niet aan het ballasten geslagen. Dus er zal hier verder niets meer gepost worden, maar zodra ik met de vaste baan kan gaan beginnen (ik verwacht ergens voorjaar volgend jaar), dan zal ik wel weer een nieuw draadje openen.

Met vriendelijke groet,
Sander

erik-n-fan

Bericht door erik-n-fan »

Groots nieuws eigenlijk, jammer dat je even geduld moet hebben maar het wachten wordt voor jou en ons in 2021 dan beloond. Succes met de huizenjacht.
Je kunt tot die tijd altijd kiezen om miniprojectjes te doen om iets te oefenen of te perfectioneren aan je vaardigheden... los van de baan/modules...
Good luck!

Groet, Erik

T-Trak Paradebaan - T-Trak project voor mijn langere treinen
Woonkamer baan - Eerdijk & Eerdijk West - Baan in de woonkamer

Instagram: erik_n_fan

Onderwerp starter
Sibbesuisje

erik-n-fan schreef: 27 sep 2020 10:29 Je kunt tot die tijd altijd kiezen om miniprojectjes te doen om iets te oefenen of te perfectioneren aan je vaardigheden... los van de baan/modules...
Good luck!
Dank je Erik. Zeker! Er zijn 3 dingen waar ik me de komende tijd op richt:
wat tijd spenderen om mijn soldeer kunsten te verbeteren. Dat is echt een drama momenteel. Wil straks automatisch gaan rijden dus dat betekend veel meer draadjes. Tot dusver beholpen met klemmetjes enzo, maar dat zal straks anders moeten! |:( Er worden hier af en toe wel eens cursussen in gegeven dus hoop er eentje nee te kunnen pakken, want het leert makkelijker van andere dan van de YouTube filmpjes
Daarnaast wil ik, zodra er wat meer zekerheid is over het nieuwe onderkomen ook iTrain gaan aanschaffen en het programma beter leren kennen. :geek:
En als laatste wil ik eens met 'water' gaan spelen. Wil eigenlijk wel iets van slootjes ofzo gaan doen (het thema blijft nou eenmaal Nederlands dus wat water hoort daar bij). Dat heb ik nog nooit geprobeerd, dus nu is een goed moment om eens te gaan oefenen!

Met vriendelijke groet,
Sander

Plaats reactie