(Enkel)spoormodule NSpoor Zuid-Limburg
Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg
29 van deze constructies en dan ook nog passend onder het dak én tegen de muur aan: dat vraagt echt om een plastic malletje. Ook tijd en weinig haast zijn noodzakelijke ingrediënten, want het moet kunnen drogen voordat je de volgende maakt. Dus voorlopig laat ik weinig vorderingen zien,
mvg, Ab
mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)
Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg
Dankzij het nogal sombere weer was ik meer binnen dan ik had gedacht. Ook had ik minder balkconstructies nodig omdat ik het aantal elementen van 14 naar 10 had teruggebracht.
Een stukje fineer van 3 mm breed werd zo goed mogelijk in 4 strookjes gesneden. Omdat het echt hout is, en er dus nerven in zitten, werd niet elk strookje precies 1/4 van die 3 mm. Het malletje werd gelaagd opgebouwd, zo dat ik het gelijmde frame er ook vanaf de andere kant uit kon duwen:
De constructie werd ook vereenvoudigd: geen dubbele horizontale balk. De schuine balk werd onderin neergelegd, daarop de drie andere balken, twee daarvan tegen de balk die tegen de muur komt te zitten. Elke constructie had ongeveer 20 minuten nodig om zo vast te zitten dat hij uit het frame kon worden gelicht, zonder dat de verdunde houtlijm zo aan de mal was vastgekit dat die moest worden losgesneden. Na een paar avonden was deze klus geklaard. Het viel dus mee.
En zo ziet het resultaat er voorlopig uit. Het is handwerk en geen enkele constructie is precies gelijk:
De kleinste helft ervan wordt nog wit geschilderd, de andere helft, aan de perronzijde, laat ik houtkleur.
Intussen heb ik besloten het daklicht niet open te maken, maar de bovenramen boven de deuren wel. Ook krijgen alle in Arnhem dichtgemetselde voormalige deuren in mijn model alle oorspronkelijke deuren, ook al vermoed ik dat de loods nauwelijks gewerkt kan hebben met zo weinig 'muur' waartegen goederen konden worden opgeslagen.
Mvg, Ab
Een stukje fineer van 3 mm breed werd zo goed mogelijk in 4 strookjes gesneden. Omdat het echt hout is, en er dus nerven in zitten, werd niet elk strookje precies 1/4 van die 3 mm. Het malletje werd gelaagd opgebouwd, zo dat ik het gelijmde frame er ook vanaf de andere kant uit kon duwen:
De constructie werd ook vereenvoudigd: geen dubbele horizontale balk. De schuine balk werd onderin neergelegd, daarop de drie andere balken, twee daarvan tegen de balk die tegen de muur komt te zitten. Elke constructie had ongeveer 20 minuten nodig om zo vast te zitten dat hij uit het frame kon worden gelicht, zonder dat de verdunde houtlijm zo aan de mal was vastgekit dat die moest worden losgesneden. Na een paar avonden was deze klus geklaard. Het viel dus mee.
En zo ziet het resultaat er voorlopig uit. Het is handwerk en geen enkele constructie is precies gelijk:
De kleinste helft ervan wordt nog wit geschilderd, de andere helft, aan de perronzijde, laat ik houtkleur.
Intussen heb ik besloten het daklicht niet open te maken, maar de bovenramen boven de deuren wel. Ook krijgen alle in Arnhem dichtgemetselde voormalige deuren in mijn model alle oorspronkelijke deuren, ook al vermoed ik dat de loods nauwelijks gewerkt kan hebben met zo weinig 'muur' waartegen goederen konden worden opgeslagen.
Mvg, Ab
mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)
-
- Berichten: 1128
- Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
- Locatie: A'dam
Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg
Prachtig!
Groet, Erik
T-Trak Paradebaan - T-Trak project voor mijn langere treinen
Woonkamer baan - Eerdijk & Eerdijk West - Baan in de woonkamer
Instagram: erik_n_fan
T-Trak Paradebaan - T-Trak project voor mijn langere treinen
Woonkamer baan - Eerdijk & Eerdijk West - Baan in de woonkamer
Instagram: erik_n_fan
Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg
De zijwanden schieten nu ook flink op. De sponningen van de deuren had ik ook met een mal gemaakt en het steentjespapier netjes omgezet. Nu werd met wat dikker wit papier het bovenlicht aangebracht en met de hand uitgesneden, en daaronder met groen karton een een middenstripje de deuren aangeduid.
Met transparant erachter geplakt kon ik heel dunne stripjes etikettenpapier plakken om de ramen onder te verdelen. In werkelijkheid is er daarvan veel groen, maar ik vind wit mooier en dat beschouw ik als vrijheid van de modelbouwer. Je hebt heel veel vrijheid, als je die pakt!
Je kunt wel goed zien dat het handwerk is, want geen raampje is precies gelijk. Omdat het dak heel laag komt, vergeet ik de lateien deze keer.
Nu zijn alle belangrijke delen af en inmiddels ook met Talens watercolor varnish mat (050) verduurzaamd. Ook dat spul is trouwens niet meer heel makkelijk verkrijgbaar:
De beide grote kartonnen moeten zorgen voor de stabiliteit van de loods. Het open frame komt bovenaan, het dichte is de vloer van de loods, 8mm boven de onderzijde. Nu moet het nog in elkaar worden gezet.
mvg, Ab
Met transparant erachter geplakt kon ik heel dunne stripjes etikettenpapier plakken om de ramen onder te verdelen. In werkelijkheid is er daarvan veel groen, maar ik vind wit mooier en dat beschouw ik als vrijheid van de modelbouwer. Je hebt heel veel vrijheid, als je die pakt!
Je kunt wel goed zien dat het handwerk is, want geen raampje is precies gelijk. Omdat het dak heel laag komt, vergeet ik de lateien deze keer.
Nu zijn alle belangrijke delen af en inmiddels ook met Talens watercolor varnish mat (050) verduurzaamd. Ook dat spul is trouwens niet meer heel makkelijk verkrijgbaar:
De beide grote kartonnen moeten zorgen voor de stabiliteit van de loods. Het open frame komt bovenaan, het dichte is de vloer van de loods, 8mm boven de onderzijde. Nu moet het nog in elkaar worden gezet.
mvg, Ab
mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)
-
- Berichten: 1616
- Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
- Locatie: Bunde, Zuid-Limburg
Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg
Dat ziet er zeer goed uit Ab. Voor mij zien al de ramen eender uit. Knap priegelwerk.
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg
Heel fraai geworden Ab
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
-
- Berichten: 3208
- Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
- Locatie: Loosbroek
Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg
Goede dag Ab,
Heel leerzaam en ik steek er wat van op.
ik blijf het volgen
mvrgr Bob
Heel leerzaam en ik steek er wat van op.
ik blijf het volgen
mvrgr Bob
Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg
Bedankt voor de lof Nico, Harry en Bob. Maar foutloos is het niet, als gewoonlijk. Natuurlijk heb ik weer eens ergens niet aan gedacht.
Als volgende stap werden dus de wandjes in elkaar gezet:
en even kijken of het allemaal past op locatie. Nee!
Het meest karakteristieke van de loods (vind ik) dreigde hier helemaal mis te gaan. De loods heeft een heel smal laadperron met de wagons net iets meer dan de helft onder de overkapping, zodat het regenwater merendeels de andere kant op loopt. Maar bij mij staan de wagons te ver buiten het dak, zodat het water lekker op het laadperron loopt.
Wat is daaraan te doen? Het al smalle laadperron nog smaller maken verpest de sfeer ook, dus alleen nieuwe zijwandjes gaan helpen (het dak is namelijk ook goed). De wanden waren door een rekenfout aan beide kanten 2 mm te breed geworden. Hier zie je de oude zijwanden (boven) en de nieuwe (onder).
Natuurlijk heb ik ook even gemeten hoe hoog het perron moet worden en dat ging ook al niet goed. Mijn lage perron moet lager worden en ik ben dus druk aan het breken geslagen, want anders komt er ook te veel ruimte tussen het dak en de bovenkant van de wagons. Dat zou ook de hele sfeer bederven (vind ik).
Volgende keer meer,
mvg, Ab
Als volgende stap werden dus de wandjes in elkaar gezet:
en even kijken of het allemaal past op locatie. Nee!
Het meest karakteristieke van de loods (vind ik) dreigde hier helemaal mis te gaan. De loods heeft een heel smal laadperron met de wagons net iets meer dan de helft onder de overkapping, zodat het regenwater merendeels de andere kant op loopt. Maar bij mij staan de wagons te ver buiten het dak, zodat het water lekker op het laadperron loopt.
Wat is daaraan te doen? Het al smalle laadperron nog smaller maken verpest de sfeer ook, dus alleen nieuwe zijwandjes gaan helpen (het dak is namelijk ook goed). De wanden waren door een rekenfout aan beide kanten 2 mm te breed geworden. Hier zie je de oude zijwanden (boven) en de nieuwe (onder).
Natuurlijk heb ik ook even gemeten hoe hoog het perron moet worden en dat ging ook al niet goed. Mijn lage perron moet lager worden en ik ben dus druk aan het breken geslagen, want anders komt er ook te veel ruimte tussen het dak en de bovenkant van de wagons. Dat zou ook de hele sfeer bederven (vind ik).
Volgende keer meer,
mvg, Ab
mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)
Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg
De dakpartijen hebben inmiddels ook hun eerste laklagen gekregen. In het grote dak heb ik een stukje uitgesneden, waar in werkelijkheid ook geen overstekend dak zit. Misschien om wat meer licht te krijgen in het kantoortje?
Eerst wit geprimerd:
en niet lang daarna een paar keer zwart. Dat moet nog eens gebeuren en daarna moet ik het verduurzamen met Talens 050, want op aluminium houdt het heel slecht.
Hieronder de foto van het breekwerk op de module, waarbij vooral het ballastbed moest wijken. Omdat ik heel weinig ruimte overhoud om de Van Gend & Loos-auto's te kunnen laden, wordt het spoor daar straatspoor, zodat ik de breedte van het spoor (dat vrijwel niet wordt gebruikt), ook nog kan benutten.
Ik weet vrijwel zeker dat dat bij deze loods nooit zo geweest is, maar straatspoor was vroeger vrij algemeen en dubbel gebruik is daarom niet zo gek. Voor mij is het nodig, want anders past de loods ook in de breedte niet...
Mvg, Ab
Eerst wit geprimerd:
en niet lang daarna een paar keer zwart. Dat moet nog eens gebeuren en daarna moet ik het verduurzamen met Talens 050, want op aluminium houdt het heel slecht.
Hieronder de foto van het breekwerk op de module, waarbij vooral het ballastbed moest wijken. Omdat ik heel weinig ruimte overhoud om de Van Gend & Loos-auto's te kunnen laden, wordt het spoor daar straatspoor, zodat ik de breedte van het spoor (dat vrijwel niet wordt gebruikt), ook nog kan benutten.
Ik weet vrijwel zeker dat dat bij deze loods nooit zo geweest is, maar straatspoor was vroeger vrij algemeen en dubbel gebruik is daarom niet zo gek. Voor mij is het nodig, want anders past de loods ook in de breedte niet...
Mvg, Ab
mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)
Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg
De dakpartijen hebben inmiddels ook hun eerste laklagen gekregen. In het grote dak heb ik een stukje uitgesneden, waar in werkelijkheid ook geen overstekend dak zit. Misschien om wat meer licht te krijgen in het kantoortje?
Eerst wit geprimerd:
en niet lang daarna een paar keer zwart. Dat moet nog eens gebeuren en daarna moet ik het verduurzamen met Talens 050, want op aluminium houdt het heel slecht.
Hieronder de foto van het breekwerk op de module, waarbij vooral het ballastbed moest wijken. Omdat ik heel weinig ruimte overhoud om de Van Gend & Loos-auto's te kunnen laden, wordt het spoor daar straatspoor, zodat ik de breedte van het spoor (dat vrijwel niet wordt gebruikt), ook nog kan benutten.
Ik weet vrijwel zeker dat dat bij deze loods nooit zo geweest is, maar straatspoor was vroeger vrij algemeen en dubbel gebruik is daarom niet zo gek. Voor mij is het nodig, want anders past de loods ook in de breedte niet...
Mvg, Ab
Eerst wit geprimerd:
en niet lang daarna een paar keer zwart. Dat moet nog eens gebeuren en daarna moet ik het verduurzamen met Talens 050, want op aluminium houdt het heel slecht.
Hieronder de foto van het breekwerk op de module, waarbij vooral het ballastbed moest wijken. Omdat ik heel weinig ruimte overhoud om de Van Gend & Loos-auto's te kunnen laden, wordt het spoor daar straatspoor, zodat ik de breedte van het spoor (dat vrijwel niet wordt gebruikt), ook nog kan benutten.
Ik weet vrijwel zeker dat dat bij deze loods nooit zo geweest is, maar straatspoor was vroeger vrij algemeen en dubbel gebruik is daarom niet zo gek. Voor mij is het nodig, want anders past de loods ook in de breedte niet...
Mvg, Ab
mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)
Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg
In september ben ik nog bezig geweest om de overwegbomen aan te sluiten. Dat is in principe wel gelukt, behalve dat het me nog niet gelukt is om de TM-73726 module (van Conrad) die de beide servo's aanstuurt, op tijd te laten ophouden met bewegen. Ik vermoed dat het te maken heeft met onvoldoende vermogen van de adapter (9V, 300mA 3.6VA (max) staat erop. Verder zoeken dus, nog geen filmpje.
Ik heb nog geprobeerd zo'n leuke overweg-slab onder de boom te maken: een eronder hangende lat, die met wat kettinkjes met de echte boom is verbonden en zo onderdoor kruipen verhindert. Zo zagen ze er vroeger meestal uit. Ik vrees dat me dat in 1:160 niet gaat lukken. Ik zou ook niet weten welk materiaal er geschikt voor zou zijn. Zelfs mijn dunste lakdraad is te stug. Ook zou ik niet weten hoe ik dat moet verwerken. Solderen kan niet, lijm is te stug.
Op de volgende foto zie je dat ik voor de tentoonstelling in augustus in Erica een nog aanwezig seinhuisje tijdelijk heb neergezet, op de grens van de brouwerij-module, en wat containers op het oude laadperron.
Mvg, Ab
Ik heb nog geprobeerd zo'n leuke overweg-slab onder de boom te maken: een eronder hangende lat, die met wat kettinkjes met de echte boom is verbonden en zo onderdoor kruipen verhindert. Zo zagen ze er vroeger meestal uit. Ik vrees dat me dat in 1:160 niet gaat lukken. Ik zou ook niet weten welk materiaal er geschikt voor zou zijn. Zelfs mijn dunste lakdraad is te stug. Ook zou ik niet weten hoe ik dat moet verwerken. Solderen kan niet, lijm is te stug.
Op de volgende foto zie je dat ik voor de tentoonstelling in augustus in Erica een nog aanwezig seinhuisje tijdelijk heb neergezet, op de grens van de brouwerij-module, en wat containers op het oude laadperron.
Mvg, Ab
mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)
Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg
Hoi Ab, betreft je wens voor de slagbomen bij de overweg. Is het materiaal waar een dergelijke handschoen van gemaakt is bruikbaar?
De werkzaamheden aan mijn baan zijn te volgen in het topic: Joburgh Junction
Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg
Beste Hugo, ik denk dat het nog te grof is, maar je hebt me wel op een idee gebracht. Misschien is het mogelijk de overwegboom met een piepklein stukje textiel met lijm te verbinden aan de onderste lat en daarna de horizontale draden uit het textiel te trekken. Dat vergt wel een nieuwe techniek en experimenteertijd. Maar ach, een vaccin is er toch nog niet...
mvg, Ab
mvg, Ab
mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)
Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg
FKS heeft wel wat als de bomen niet hoeven te bewegen https://www.fks-modellbau.de/de/Schrank ... rgang.html
Misschien dat (dun!) vislijn het proberen waard is? Is ook mogelijk wat aan de stugge kant, maar misschien dat als je dun genoeg gaat dat het werkt. Anders garen proberen. Dat lijmen (en bij het lijmen erop letten dat de lijm niet in het garen vloeit en het stug maakt, dus vloeibare secondenlijm gaat waarschijnlijk niet werken)
Misschien dat (dun!) vislijn het proberen waard is? Is ook mogelijk wat aan de stugge kant, maar misschien dat als je dun genoeg gaat dat het werkt. Anders garen proberen. Dat lijmen (en bij het lijmen erop letten dat de lijm niet in het garen vloeit en het stug maakt, dus vloeibare secondenlijm gaat waarschijnlijk niet werken)
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg
Leuk hoor. Ik heb zo’n FSK setje gebruikt. Heel fijn spul, en een absolute crime om dat in elkaar te zetten. Maar inderdaad, beweging heb je dan niet.
Maar even....die brouwerij. Oranjeboom, really? Dat is écht niet te rammen!
Maar even....die brouwerij. Oranjeboom, really? Dat is écht niet te rammen!
Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg
Oranjeboom, het bier waar Limburg trots op is
De werkzaamheden aan mijn baan zijn te volgen in het topic: Joburgh Junction
Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg
Hahaha!
Nee kom zeg, Hertog J., Alfa, Brand, Gulpener....ik heb er ook 3 jaar gewoond zowat, maar Oranjeboom ging direct het raam uit.
Nee kom zeg, Hertog J., Alfa, Brand, Gulpener....ik heb er ook 3 jaar gewoond zowat, maar Oranjeboom ging direct het raam uit.
Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg
Ja, ik was natuurlijk van plan om de Hertog Jan brouwerij na te bouwen, maar helaas had die nooit een spooraansluiting, evenmin als de Alfa-brouwerij voor zover ik kon nagaan. Daarover sprak ik met een vriend die in Rotterdam Zuid is geboren en zeker wist dat de Oranjeboombrouwerij destijds wel bereikbaar was via straatspoor. Later is die verhuisd naar Brabant. Waarschijnlijk door smaakpapil-problemen werd het uiteindelijk daar niets meer, ondanks grote reclamecampagnes eind jaren negentig. Dank zij zo'n campagne was ik al jaren in het bezit van een Oranjeboombier-wagon. Af en toe werd (of wordt?) er nog een lichting Oranjeboombier gemaakt las ik. Hoe dan ook, op grond van deze zwakke argumentatie is het de Oranjeboombierbrouwerij geworden. Vorig jaar bij onze tentoonstelling in het ISM in Erica, waar de brouwerij voor het eerst werd tentoongesteld, zag ik in Weiteveen de volgende tap:
Al 18 jaar niet meer gebruikt, volgens de barkeeper. Mijn keuze voor de Oranjeboombrouwerij beschouw ik daarom toch als een juiste! Ik had enorme vrijheid in de bouw.
mvg, Ab
Al 18 jaar niet meer gebruikt, volgens de barkeeper. Mijn keuze voor de Oranjeboombrouwerij beschouw ik daarom toch als een juiste! Ik had enorme vrijheid in de bouw.
mvg, Ab
mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)
Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg
....en dan gaan je vrienden maar van pure wanhoop Amstel drinken??!
Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg
De Hertog Jan brouwerij heeft in zekere zin model gestaan voor de uitwerking. Aan de ene kant van de weg ligt daar de brouwerij, aan de andere kant van de weg de proeverij. Bij mij ligt de bottelarij en de transportafdeling aan de andere kant van het spoor. Om praktische redenen heb ik niet gekozen voor luchtleidingen (te kwetsbaar bij modulebedrijf), maar voor de suggestie dat alle leidingen ondergronds liggen. De voormalige coöperatieve fruitveiling bij Zetten heeft (in verkorte vorm) model gestaan voor de bottelarij. De brouwerij is geheel eigen fantasie, en natuurlijk ook met beperkt ruimtebeslag.
Bij het binnenlopen van de trein gaat het hek open en ook de loodsdeuren. Aan de brouwketels kun je niet zien of het Amstel of Oranjeboom is.
mvg, Ab
Bij het binnenlopen van de trein gaat het hek open en ook de loodsdeuren. Aan de brouwketels kun je niet zien of het Amstel of Oranjeboom is.
mvg, Ab
mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)
Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg
Nu de wanden van de loods in elkaar zitten, kan ik eindelijk de zijperrons passend proberen te maken. Ik vond het het mooist om het treinperron uit één stuk te maken, dus samen met het perron bij de uitbouw aan de zuidwestkant. Bij de uitbouw liggen grote betonnen elementen, die de zijkanten vormen. Die zijkanten heb ik uit één stuk gemaakt, met een opening voor de trap. Het karton moet je op een fractie van een mm goed snijden, anders past het niet:
En zo staat het nu:
Aan de kant van de vrachtauto's loopt het perron niet in een stuk door, maar zit er iets als een kolenbunker tussen, vermoed ik. Dus daar moet ruimte voor blijven. Kijk hoe smal alles is. Dat was wat me bij het bezoek in augustus ook zo opviel en dat ik in het model juist wil weergeven:
Met het dak erop ziet het er nu zo uit:
En nu zie je dat het perron weer te laag is geworden! Dus ik ben nog niet klaar, maar dat had ik trouwens ook niet verwacht, er komen verderop trouwens nog meer verrassingen.
Wordt vervolgd, Ab
En zo staat het nu:
Aan de kant van de vrachtauto's loopt het perron niet in een stuk door, maar zit er iets als een kolenbunker tussen, vermoed ik. Dus daar moet ruimte voor blijven. Kijk hoe smal alles is. Dat was wat me bij het bezoek in augustus ook zo opviel en dat ik in het model juist wil weergeven:
Met het dak erop ziet het er nu zo uit:
En nu zie je dat het perron weer te laag is geworden! Dus ik ben nog niet klaar, maar dat had ik trouwens ook niet verwacht, er komen verderop trouwens nog meer verrassingen.
Wordt vervolgd, Ab
mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)
Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg
Een groot voordeel van foto's maken is, dat je de onvolkomenheden vrij snel opmerkt en dat helpt je om snel te beslissen iets over ter doen. Het steunmuurtje onder het perron op de vorige foto sluit bijvoorbeeld niet aan.
Met een Minitrix 6400 onder de kap blijkt ook dat het nogal krap wordt, zowel de hoogte als de afstand tot de rails moeten wat ruimer, anders past het niet.
Ik probeerde eerst een bestrating met normale straatklinkers, maar dat werd helemaal niet mooi, vooral omdat het spoor ook wat hoger lag. Bovendien zag ik ook dat ik het hele basisperron moest gaan verlagen, omdat het anders helemaal niet mooi gaat worden. Veel te versnipperd.
Dus bleef uiteindelijk van het oorspronkelijke lage perron niets meer over (gelukkig hoef ik daar dan ook niet een betere kleur voor te vinden...) en maakte ik een doorlopende basis, die later nog moet worden verhoogd om de overgang naar straatspoor vrijwel ongemerkt te kunnen laten verlopen en de 6400 wat ruimer onder de kap te kunnen krijgen.
De 6400's dwongen me ook de afstand van de loods tot de rails wat groter te maken, zodat het weer spannend wordt of de wagons nog droog kunnen worden beladen.
Wordt vervolgd, Ab
Met een Minitrix 6400 onder de kap blijkt ook dat het nogal krap wordt, zowel de hoogte als de afstand tot de rails moeten wat ruimer, anders past het niet.
Ik probeerde eerst een bestrating met normale straatklinkers, maar dat werd helemaal niet mooi, vooral omdat het spoor ook wat hoger lag. Bovendien zag ik ook dat ik het hele basisperron moest gaan verlagen, omdat het anders helemaal niet mooi gaat worden. Veel te versnipperd.
Dus bleef uiteindelijk van het oorspronkelijke lage perron niets meer over (gelukkig hoef ik daar dan ook niet een betere kleur voor te vinden...) en maakte ik een doorlopende basis, die later nog moet worden verhoogd om de overgang naar straatspoor vrijwel ongemerkt te kunnen laten verlopen en de 6400 wat ruimer onder de kap te kunnen krijgen.
De 6400's dwongen me ook de afstand van de loods tot de rails wat groter te maken, zodat het weer spannend wordt of de wagons nog droog kunnen worden beladen.
Wordt vervolgd, Ab
mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)
Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg
Met een hamer als extra gewicht wordt het lijmen bevorderd.
De kiertjes worden met wat ballast voorlopig weggewerkt.
Daaroverheen komt een laagje karton van 1 mm en dan ligt het al bijna op railhoogte. Bij de rails die straatspoor moet worden, komt geen karton, maar smalle stripjes dik papier tot het perron vrijwel net zo hoog ligt als de rails.
Daaroverheen komt een velletje bestrating, die is behandeld met Talens 050, zodat het nauwelijks rekt of krimpt. De bestrating heb ik met de computer gemaakt en op de laserprinter afgedrukt. Twee velletjes waren genoeg.
Dat lukte voor het hele perron gelukkig naar tevredenheid, zodat ik verder kan gaan met de beschrijving van de bouw van de loods.
mvg, Ab
De kiertjes worden met wat ballast voorlopig weggewerkt.
Daaroverheen komt een laagje karton van 1 mm en dan ligt het al bijna op railhoogte. Bij de rails die straatspoor moet worden, komt geen karton, maar smalle stripjes dik papier tot het perron vrijwel net zo hoog ligt als de rails.
Daaroverheen komt een velletje bestrating, die is behandeld met Talens 050, zodat het nauwelijks rekt of krimpt. De bestrating heb ik met de computer gemaakt en op de laserprinter afgedrukt. Twee velletjes waren genoeg.
Dat lukte voor het hele perron gelukkig naar tevredenheid, zodat ik verder kan gaan met de beschrijving van de bouw van de loods.
mvg, Ab
mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)
Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg
Sjonge, wat een passen en meten Ab.
Het ziet er al wel fraai uit. Die loods is
Het ziet er al wel fraai uit. Die loods is
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg
ziet er super uit voral de oranje boombrouwerij. Mooi kleur balast
mvg ruud
mvg ruud