Nico s eerste n-spoorbaan

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
nico42

Re: Nico s eerste n-spoorbaan

Bericht door nico42 »

Ik heb even weer een baanplan getekend sorry krijg het anders niet voor elkaar ik hoop dat het leesbaar is ik wil links een container-terminal maken en rechtsonder een klein dorpje.
Afbeelding

Over het schaduwstation moet ik nog even nadenken maar misschien kan ik een nieuwe poging doen om een andere helix te maken deze zou dan onder het dorp kunnen komen daar heb ik nog wel wat ruimte over ;)

Mochten jullie ideeen hebben heel erg graag 8-)

Groeten van Nico.

evo

Bericht door evo »

Hoi Nico,
Hier is een schetsje om te kijken of je het idee wat vind. Ik heb je tafel 90 graden gedraaid, omdat het dan wat handiger op het scherm past.
Het schaduwstation is groen en ligt op niveau 0. Dit is de 1e trafo.
De verdere baan is in blauw en wordt bestuurd met 2e trafo. Er zit een keerlus in de baan en deze is direct opgelost door de 2 trafo's.
De 2 roze stukken baan kunnen alleen bereikt worden door de R1 van de wissels, dus deze moet je vermijden met de treinen die daar niet tegen kunnen.
Met dit ontwerp heb je nog steeds wat wissels over voor een rangeerterreintje oid.
Het station kan evt. nog iets langer.
De gehele baan ligt op het niveau van je plaat, behalve de opritten van de brug. Je kunt er evt een wat bergachtiger geheel van maken door linksonder een helix te maken met 1 of 2 lussen, zodat het linkse stuk blauwe baan blijft klimmen na de brug en nog hoger ligt. In dat geval wordt de gehele baan naar links toe hoger en ligt het schaduwstation onder (of naast) het hoogste stuk.
Ok, schiet maar raak!
Als ik beter weet wat je wilt, maar ik het wat verder af.
Groeten,
Edwin
Bijlagen
Nico01.png
Nico01.png (14.26 KiB) 3962 keer bekeken

Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

Onderwerp starter
nico42

Bericht door nico42 »

Hallo Edwin,

Ik kan maar 1 ding zeggen geweldig, bedankt dat je dit voor mij gedaan hebt ik ben er erg blij mee.
En even een vraagje hoelang ben je nou bezig om zoiets te tekenen ik zou wel een week nodig hebben denk ik :lol:
Ik vind het idee van de wissel na de brug richting schaduwstation een hele goed oplossing daar had ik zelf nog niet aan gedacht 8-)

Ik zal het baanplan zo uitprinten en mee naar boven nemen en over nadenken en mochten andere leden nog aanvullingen hebben heel erg graag.

Zal je zo ook even een pb sturen ;)

evo

Bericht door evo »

Geen dank, zo'n groffe schets als dit kost maar een uurtje of zo (en ik vind het leuk om te doen). Ik wacht op jouw commentaar en dat van anderen, en dan maak ik een nieuwe versie.

Groeten,

Edwin

Onderwerp starter
nico42

Bericht door nico42 »

Ik heb nog een paar vragen Edwin(en de rest) als ik vanaf het station vertrek richting brug dus naar boven rij kom ik niet meer op de hoofdbaan richting schaduwstation dus daar zou ergens een wissel tussen moeten.
En je hebt het over een keerlus die ik d.m.v. de twee trafo s op los alleen waar zit deze :oops: :)

De bochten die o.a. linksboven zitten bij de ingang van het schaduwstation zijn erg scherp wat zouden jij(jullie) minimaal adviseren om te gebruiken bijv.R3 ik moet dan nog wel even kijken hoe scherp bijv. een R3 bocht is.

Verder is het ontwerp precies wat ik in mijn hoofd heb en kan ik na gaan denken ook over de rangeersporen ik zou heel graag een containerterminal willen maken links onder in het open stuk.

evo

Bericht door evo »

nico42 schreef:als ik vanaf het station vertrek richting brug dus naar boven rij kom ik niet meer op de hoofdbaan richting schaduwstation
Dat klopt, dat heb ik even over het hoofd gezien. Moet ik even over nadenken.
nico42 schreef:En je hebt het over een keerlus die ik d.m.v. de twee trafo s op los alleen waar zit deze
Als je vanuit het station naar beneden rijd via het groene spoor, kom je uiteindelijk weer vanuit de onderkant naar het station.
nico42 schreef:De bochten die o.a. linksboven zitten bij de ingang van het schaduwstation zijn erg scherp
De kleinste straal die ik gebruikt heb (afgezien van de gebogen wissels) is arnold R2 (222mm).

Groeten,

Edwin

evo

Bericht door evo »

Zo kun je bv. de 2e keerlus maken. (let niet op de kwaliteit - snelle schets)
Bijlagen
nico02.png
nico02.png (15.21 KiB) 3842 keer bekeken

Groeten,

Edwin

Onderwerp starter
nico42

Bericht door nico42 »

Mooi Ronald die extra keerlus erbij is super en de diodes heb ik al in huis en ik heb het anwoord ook al van je dus je hebt R2 gebruikt de grootste loc die ik heb ik een 6 asser hopelijk gaat hij door een R2 heen ;)

evo

Bericht door evo »

Hier is nog een ander idee. Geeft wat meer rust. Je kunt hierbij evt ook nog de keerlusfunctie laten vervallen onderin. Het wordt dan een heel lang opgevouwen rondje.
Bijlagen
nico10.png
nico10.png (14.52 KiB) 3900 keer bekeken

Groeten,

Edwin

evo

Bericht door evo »

Als ik zo bezig ben, krijg ik steeds meer ideeen. Het kan ook zo, zonder keerlussen en met een kleine helix linksbovenin.
Bijlagen
nico20.png
nico20.png (12.94 KiB) 3900 keer bekeken

Groeten,

Edwin

Onderwerp starter
nico42

Bericht door nico42 »

Tjonge jonge je maakt er wel wat van ha ha ik vind denk ik je eerste tekening met de `keerlus`het mooist omdat de trein dan langer wegblijft prachtig zal deze ook even uitprinten en mee naar boven nemen. ;)

En zie ineens dat het probleem van het niet meer terug kunnen keren naar de hoofdbaan van je eerste tekening ook is opgelosd :mrgreen:

Onderwerp starter
nico42

Bericht door nico42 »

Ik ben vergeten aan Ronald te vermelden dat ik nog een aantal vaste bochten heb als ik een halve cirkel leg kom ik van hart naar hart op 38 cm.
Afbeelding

Dit zal neem ik aan een R1 bocht zijn Ronald had het over 222 is een R2 bocht.

Ga straks een gedeelte van de baan afbreken ik kan wel een aantal klimstukken opnieuw gebruiken dus dat is wel makkelijk :mrgreen:

Onderwerp starter
nico42

Bericht door nico42 »

Hallo allemaal,

Ik denk toch dat ik ga voor de 2e tekening van Ronald die met de keerlus in het schaduwstation die vind ik het mooist :mrgreen:
En even een paar foto s van het schaduwstation en het gewone station wat ik al heb liggen ik moet nog wel wat kleine aanpassingen maken en wil de bocht linksboven bij het schaduwstation zo wijd mogelijk maken om later ontsporing etc. te voorkomen omdat dit gedeelte toch onder een berg komt te liggen ;)
Afbeelding

Afbeelding

Let niet op de rotzooi op de baan ik ben nog steeds intern aan het verhuizen :lol: :lol: :lol:

evo

Bericht door evo »

Wie is Ronald?

Groeten,

Edwin

Onderwerp starter
nico42

Bericht door nico42 »

O schit sorry Edwin :oops: :oops: :mrgreen: :lol: :lol: :lol: Ronald is mijn broer ;)

evo

Bericht door evo »

38cm is inderdaad een Arnold R1 (R192)

Groeten,

Edwin

Onderwerp starter
nico42

Bericht door nico42 »

Oke :D Edwin :D bedankt ik wil toch proberen de bochten zo groot mogelijk te maken onze dochter gaat zo slapen en ga dan na die tijd eens kijken bij de bocht linksboven bij het schaduwstation om die vast te leggen zo wijd mogelijk ik heb ruimte genoeg t.o.v. de brug.

Ik moet nog wel even gaan bestuderen in de keerlus bij het schaduwstation waar ik de railisolatie er tussen moet stoppen maar zo te zien is het een gewone keerlus die je getekend hebt.

C1Rob

Bericht door C1Rob »

Zo Nico dat zijn heel wat plannen :) word wel leuk zo lijkt me :)

Even over die berg, ga je die zo maken dat je er nog bij het spoor kan als het allemaal klaar is of word dat echt een afgesloten gedeelte?

Verder ben ik benieuwd hoe het word :) zal het volgen!

Jacob

Bericht door Jacob »

Hoi Nico,

Je bent goed bezig zie ik.
De tweede tekening met de keerlus in het schaduw station heeft ook mijn voor keur.
Mooie lange rij weg daar houd ik wel van.
Ben benieuwd hoe het veder gaat worden.

O ja het bezetmeldertje is onderweg.

Mvg.
Jacob

Minitrix / Fleischmann / Roco
Multymous / LTD en Minitrixrails / S88XpressNetLI / Rosoft / koploper

Onderwerp starter
nico42

Bericht door nico42 »

Hallo Rob en Jacob,

Ik wil het schaduwstation onder een berg maken en kan er aan de achterkant bij komen dus dat is geen probleem dat gedeelte kan ik omheen lopen.
Het andere gedeelte wil ik op het klimmen en dalen na een beetje vlak houden omdat ik daar een container-terminal wil maken.

Mooi Jacob dat de bezetmelder onderweg is maar ja je ziet al wel het zal nog wel even duren voor er een ledje gaat branden :lol:
Mijn voorkeur gaat ook uit naar de keerlus in het schaduwstation ik wil wel de bocht daar linksboven zo ruim mogelijk leggen.

En dan heb ik nog een vraag aan Edwin als je tijd en zin hebt hoor het gaat over het stukje vanaf de wissel na het schaduwstation die omhoog gaat lopen naar de brug de afstand vanaf de wissel tot aan waar het spoor over het spoor gaat bij het schaduwstation is wat aan de korte kant.
Ik zou wel de lus in het schaduwstation1 cm naar beneden kunnen brengen als het nodig zou zijn zou je daar naar willen kijken ik heb al zitten puzzelen het enige waar ik op kan komen is bij de wissel een klimspiraal maar ja dat neemt wel een hoop ruimte weg ik had het plan om onder dat stuk spoor een dorpje te maken.
Wat ook nog zou kunnen is vanaf de wissel links onderin het spoor een paar cm te laten zakken samen met het stationsgedeelte dat scheelt alweer in hoogte bij de brug.
Dan word de klim naar de brug vanaf de wissel ook een paar cm lager.

Al met al een hoop vragen hoop dat ik het een beetje duidelijk uitleg zo :)

Er zou rechtboven in het open vlak een aantal rangeersporen kunnen komen voor iets van een container-terminal :D

Alvast weer bedankt voor je tijd en moeite ;)
De klim en daling aan de andere kant van de brug rechtsboven is geen probleem daar heb ik lengte genoeg ;)

evo

Bericht door evo »

Hoi Nico,
Ik heb er alle R1 uitgehaald, dus afgezien van het ene opstelspoor in het schaduwstation met de 2 gebogen wissels, is alles nu minimaal R2.
Ik heb nog even gekeken hoe we het probleem met de stijging kunnen oplossen en kwam met het idee om de keerlus te vermijden, hierdoor win je weer wat. Zie hier:
nico11.png
nico11.png (14.85 KiB) 4526 keer bekeken
Toen ik deze gemaakt had, bedacht ik dat het veel meer perronlengte geeft als je het station verplaatst, ik heb ok meteen 2 mogelijke plaatsen voor rangeerspoortjes gesuggereerd.
nico12.png
nico12.png (15.14 KiB) 4526 keer bekeken

Groeten,

Edwin

Onderwerp starter
nico42

Bericht door nico42 »

Tjonge jonge je maakt er wat van ik zal eind van die middag even verder naar je tekeningen kijken zie de pb die heb ik je net gestuurd.

Geweldig bedankt alvast weer voor de moeite ;)

Onderwerp starter
nico42

Bericht door nico42 »

Hallo Edwin,

Mooi hoor weer je nieuwe ontwerpen en ik moet zeggen de laatste is tot nu toe wel de beste vind ik zelf mooi straks de brug iets over de sporen van het perron.
En ik heb nu een langere aanloop naar de brug ik schat toch wel zo n 2.20 m dus dat is ruim voldoende ;)
Op mijn station nu kan 1 loc staan met 4 personenrijtuigen en met dit station misschien wel twee meer dat is toch perfect.

Ik heb voor nu genoeg te leggen aan rails en ik zou op dit moment geen verbeteringen meer weten dit is precies wat ik in mijn hoofd had :D

Ik zal je zometeen nog even een pb sturen :)

Onderwerp starter
nico42

Bericht door nico42 »

Nou ik had de hoop om het stationsgedeelte te kunnen laten liggen zoals op de voorlaatste baanplan van Edwin maar ik heb een bocht gelegd richting brug en het is een R1 bocht die nu ligt :cry:
Het stationsgedeelte ligt te dicht tegen de muur aan zeg maar dus ik ben bang dat het station er uit moet en ik hem toch moet verleggen zoals op het laatste baanplan van Edwin.

Ik baal er goed van maar ja het is niet anders :cry:

SjoerdK

Bericht door SjoerdK »

Dat is wel een teleurstelling om iets wat ligt weer weg te moeten halen.

Maar je moet het positief bekijken. Want persoonlijk vind ik het tweede ontwerp beter. Het spoor loopt dan dichter langs de kant. Dan hoef je bij het maken van het landschap je geen zorgen te maken of het spoor wel zichtbaar blijft. En bij het station heb je een mooie ruimte voor bebouwing.

gr.

Plaats reactie